Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

  1. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Probeer het en als het lukt laat het weten en zo niet laat het ook weten:p
     
  2. Eds66

    Eds66

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Almelo
    Hallo,

    Eindelijk zover van het weekend aan het bouwen geweest met de Funcub.
    Nu aan het plakken van de stickers.
    Maar ik heb een vraag over de antennes van de ontvanger. Waar moet ik deze naar toe leiden ?
    Het gaat om een Futaba met 2 antennes. Zo als het nu is ligt de ontvanger nabij het gat aan de onderkant. de antennes zouden in een hoek van 90 graden moeten komen.

    Alvast bedankt.
    Edwin
     
  3. Eds66

    Eds66

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Almelo
    Niemand ?
     
  4. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    De FunCub heeft daar geen specifieke plaats/manier voor.
    Plaats hem zo dat er een antenne bv naar beneden wijst (verticaal) en de ander horizontaal, dus naar voor/achter of opzij tov de romp.

    Ik heb twee plastic buisjes geplaatst, een naar beneden wijzend en de ander naar achter, en daar heb ik de antennes in geschoven.
    Nu heb ik draadjes van een cm of 10 waarvan het einde de antenne is, vandaar dat het in buisjes kan, maar niet alle ontvangers hebben dat.
    Soms is de antenne maar ca 2,5 cm en dan buig je gewoon een draad naar beneden en de ander bv naar achter of opzij.

    Maakt niet uit waar je dit doet, hoeft niet bv in een opening.

    Suces,
    Jan
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.627
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb even terug gezocht maar 24 december had ik mijn FunCub klaar en vandaag is het dan eindelijk gelukt om mijn FC zijn luchtdoop te geven!

    Het weer was goed, ik had nog wel een paar uur voordat mijn werk zou bellen en belangrijkste...ik had er ook zin in!

    Op mijn meest vertrouwde locatie (in mijn eentje op het strand) eerst geprobeerd een beetje te taxien maar de constructie van het stuurbare staartwiel liet meteen los dus dat gaan we aanpassen.
    Daarnaast stond er toch wel een beetje wind, 3 a 4 bf, en zodra die van de zijkant kwam stond de FC ook meteen op 1 oor. tja....het ding is met 1kg ook wel erg licht!

    Maar verder voelde alles goed aan dus ik durfde het nu wel aan om een 1ste grondstart te proberen. (mijn enige soort van motorervaring is een MPX Xeno en dit is mijn 1ste kistje met een landingsgestel)

    Nou...het zal de eigenaars van een FC niet verbazen dat dit allemaal van z'n leien dakje ging. voordat ik half gas had was hij los en ik kon hem lekker omhoog sturen en een paar rondjes vliegen. Ik dacht hardop "dit vliegt nog makkelijker dan mijn zwevers!!"

    Daarna volgde iets wat voor mij aangeeft hoe makkelijk en goed het ding vliegt,
    Ik dacht dat ik nog wel een paar uur had voordat ik voor mijn werk gebeld zou worden maar niet dus. Ik was 2 rondjes verder toen de telefoon ging. Ik ben nog niet zo gek dat ik de telefoon opneem tijdens het vliegen dus ik wilde zo snel mogelijk landen om terug te bellen. Dus gas dicht, bochtje maken voor de Downwind passage, nog een bochtje naar Final en boterzacht landen...alles met de motor uit. Ik heb zwevers die moeilijker te landen zijn!

    Daarna had ik nog een kwartiertje de tijd dus snel nog een paar keer gestart en geland.
    Eerst zonder flaps en daarna omdat ik nieuwsgierig was toch ook met de flaps gespeeld.
    Dit was ik aanvankelijk niet van plan, ik wilde eerst zonder de flaps het kistje een beetje leren kennen, maar het vliegt dus echt zo makkelijk dat ik er met mijn zweef-ervaring probleemloos mee aan de slag kon.

    M'n 1ste driepunts landing was na 5 minuten vliegen en 2 eerdere landingen ook een feit en later met Flaps hem met het beetje tegenwind zonder 1cm uitrollen neer kunnen zetten. GEWELDIG!!!

    En wat ik heel opvallend en niet onplezierig vond: Het is mij niet gelukt hem vanuit horizontale vlucht te laten overtrekken. Langzaam steeds meer up gegeven tot vol up.....uiteindelijk de motor helemaal uit maar nog niet overtrekken. Alleen rustig naar beneden zakken.
    Nogmaals......ik heb zwevers die veeeeeeel moelijker en minder vergevingsgezind zijn dan dit ding!

    Helaas maar een kwartiertje gevlogen maar ik hoop er nog veel lol aan te beleven!!

    (en nu even kijken naar hoe ik het staartwiel goed vast kan zetten!!)
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.627
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vandaag wat langer kunnen vliegen en er eindelijk aan gedacht om eens de timer aan te zetten. Gewoon uit nieuwsgierigheid vandaag gevlogen tot de Voltage-Cutoff van de regelaar ingreep en dat geeft op mijn 3S1600's een dikke 15 minuten vliegen, met zeker de helft van de tijd starts en landing. Maar ook veel langzame passages met minder dan half gas.

    Voor mij ruim voldoende om het met 2 accu's een tijdje naar mijn zin te hebben!

    Zeker als je het, zoals vandaag, een beetje afwisselt met een zwevertje. Ik was alleen op de club en heb er zeker anderhalf uur rondgehangen zonder mij te vervelen!
    [​IMG]
     
  7. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hey Justus, stond jij van de week naast het Komomeer bij Noordwijkerhout te vliegen?
    Dit lijkt mij in ieder geval een mooie plek om een keer te gaan watervliegen!
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.627
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hoi Martijn, nee.....dat was ik niet. Ik ben bij 'ons' in de buurt nog niet in de lucht geweest met de FC.
     
  9. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    @ Algysy ik heb deze set lange tijd op mijn Funcub gehad en was daar zeer tevreden over. Deze combo is sterker en goedkoper als de standaard set. Ik vloog met een 11x5,5 en later zelfs met 12x6. Die regelaar houdt dat makkelijk bij. Zelfs als je hem continu vol gas op zijn staart trapt, blijft ie onvermoeid door gaan. Dus zeker een goede optie! Ik zou er wel een reserve as bij bestellen. Door het over de neus rollen bij slechte landingen heb ik 2 x de as gebroken en moeten vervangen...
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.627
    Locatie:
    Rijnsburg
    [​IMG]

    Vandaag weer even lekker aan het donderjagen geweest met het FC'tje. Ik begin hem aardig onder de knie te krijgen en langzaam begin ik een beetje aan de watervliegmogelijkheden te denken.

    Ik vlieg hem met de de originele 840kv setup, zijn er hier die hem daarmee watervliegen of hebben gevlogen? Is dat sterk genoeg of is het behelpen en eigenlijk net niet voldoende voor de extra weerstand?
     
  11. helerik

    helerik Guest

    Hoi,

    Ik heb hem met de originele setup heel vaak van het water laten opstijgen.

    Eerst zonder flaps, volgas weg, op de steps komen en een beetje up en dan omhoog. Hooguit 10 meter.

    Dan met flaps het zelfde en dan is de Funcup binnen een paar meter los. Hangt wel een beetje af van hoeveel tegenwind je hebt. Geweldig kistje om mee vanaf het water te vliegen. Zelfs over de kop geen enkel probleem. Hij blijft gewoon op de vleugel drijven zonder dat de elektronica nat wordt . Naderhand wel de motor goed droog föhnen.
    Veel plezier.

    Groetjes, Erik.
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.627
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dank je! Ik ga eens voorzichtig zoeken naar een drijversetje
     
  13. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
  14. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.468
    Locatie:
    St.Anthonis
    Vandaag mijn funcub ingevlogen bijzonder goed vliegend ding vooral met deze wind :)
     
  15. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Wie heeft er nog een originele motor over 840kv?
    Ik wil hem graag weer terug bouwen naar de originele setup.
     
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Mijn Funcub gereed om nachtvluchten te gaan maken ...


    [​IMG]

    [​IMG]

    ...en met landing-schijnwerper !


    [​IMG]
     
  17. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Leuk toestelletje om mee te nemen op sleeptreffens...
    's Avonds kan hij dan de lucht in .
     
  18. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  20. JelcoRC

    JelcoRC

    Lid geworden:
    10 jul 2013
    Berichten:
    31
    Hallo allemaal

    Ik heb hier een funcub liggen met piper kleuren, ik zoek echter nog een motor en regelaar alsook een prop om deze af te werken. welke raden jullie mij aan ? liefst vanop hobbyking uit Europa als het kan

    Groetjes
     

Deel Deze Pagina