FPV vliegen verboden in USA

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ron van sommeren, 24 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Betekom - België
    Hoe groot de kans op een ongeval met een FPV toestel is weet ik niet.
    Wat wel duidelijk is: er zal in de (nabije) toekomst een ongeval gebeuren. Maakt niet uit hoe lang we er hier nog over discussiëren.

    Dat ongeval zal rechtstreekse gevolgen hebben. In de eerste plaats voor de piloot van dat toestel en vervolgens voor de ganse hobby EN verkoop van die toestellen.
    Dus ofwel doet men nu iets vanuit de hobby, ofwel doet men binnenkort iets vanuit de wetgevende macht.
    Een idee kan zijn dat de hobby nu eigen regels maakt waar een groot deel van de FPV- en non-FPV-vliegers zich aan houdt (iedereen is onmogelijk) en wat later als basis kan dienen om de wetgevende macht een aanzet te geven tot een wet werkbare voor iedereen.

    Van iedereen die hier (of elders) blijft roepen "och hoe groot is de kans, ik blijf (hoog) FPV vliegen" zal er straks iemand zijn die in de krant komt als zijnde piloot van het toestel van het ongeval. Sowieso. Ik zou niet graag in zijn schoenen staan.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    In Nederland zijn die regels er al(lang). FPV was daarmee echter formeel onmogelijk. De KNVvL heeft het voor elkaar gekregen FPV toch wettelijk gezien mogelijk te maken, onder duidelijke voorwaarden (hoogterestricties natuurlijk zoals voor ieder ander modelvliegtuig en met een spotter die het toestel in het zicht houdt.) Probleem is dat een aantal FPV vliegers meer wil en zich niet houdt aan de beperkingen. Waardoor een algeheel verbod op de loer ligt.

    De discussie doet mij het meest denken aan die van eigenaren van supercars; "Mijn auto heeft een veel betere wegligging en remmen, ik kan zelf veel beter sturen dan de gemiddelde automobilist dus ik zou graag willen dat snelheidsbeperkingen voor mij niet gelden.....en voor zolang dat niet lukt hou ik me er gewoon niet aan". Tsja.....
     
  3. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Betekom - België
    Die lui ga je helaas met discussiëren nooit de beperkingen / regels laten volgen.
    Zinloze discussie dus. Of neen, misschien zinvol voor een klein percentage die zich door zo'n discussie realiseert dat ze fout bezig zijn.

    Ik vrees dat het wachten is op het eerste noemenswaardig ongeval.
    Helaas.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.665
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik schatte je al niet helemaal 100% in, maar nu is dat wel duidelijk:
    De LOS regel definieert niet het modelvliegtuig, de LOS regel is iets waar een modelvlieger zich aan dient te houden!
    Dat staat er heel duidelijk:

    Ofwel, het is een regel voor als de definitie van toepassing is, het is geen regel die de definitie vastlegt...

    Jij bent onder huidige nederlandse regelgeving een modelvlieger, en dus MOET jij LOS vliegen.... het is niet zo, dat omdat jij er voor kiest FPV te vliegen, dat je dan opeens geen modelvlieger bent...

    Wat jij doet is zeggen dat een brommer en snorfiets het zelfde zijn, maar het verschil is of je een helm draagt ja dan nee.
    Dus volgens jouw redenering, zou je door simpelweg je helm af te zetten, opeens op een snorfiets rijden....

    Had er hier al eens iemend opgemerkt, dat FPV vliegers een hele nare gewoonte hebben de regels in hun voordeel uit te leggen, en als dat niet lukt, ze maar gewoon te negeren?
    En als iemand anders daar wat van zegt, dan is die ander dom of snapt er niks van?

    Nee?

    Bij deze dan....

    Groet, Bert

    PS: deze tip geef ik meestal niet, maar de volgende keer dat je met data en feiten trots vermeld dat je de regels overtreed, zet er dan ook effe je naam en adres bij plus de locatie van overtreding... dat is wat makkelijker voor de meelezende luchtvaartpolitie...

    De rest van modelvliegend Nederland wil namelijk liever niet met jou verward worden....
     
  5. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ja, en als die cessna nu "van achteren" aan komt vliegen? Met zo'n bril op je hoofd kun je niet zien wat er rondom je kist gebeurt. En dat kun je wel als je gewoon LOS vliegt. Al vind ik het ook geen goed idee om een LOS zwever op 500 meter hoogte te hangen.



    Daarnaast zie ik dat je je af vraagt hoeveel schade zo'n multicopter of schuimpie nou eigenlijk aan kan richten aan een full-size kist. Zelfs tot aan het punt dat men dan maar met een motor minder moet landen.. Het kan toch niet zo zijn dat er voor iemands hobby de veiligheid van andere mensen in het geding moet komen? Al helemaal niet van een paar honderd mensen? Je moet met me eens zijn dat dat nooit de bedoeling kan zijn?


    Nou hoeven we niet te generaliseren, maar redeneren in de vorm van "Ik moet mijn hobby uit kunnen voeren en daarvoor moet alles maar wijken" is niet handig. Zeker niet met de overheid in je nek. Je kunt als FPV vlieger beter gaan kijken hoe je dan WEL binnen de regels kunt vliegen en hoe het veiliger kan.



    Het grootste probleem rond deze hele FPV-hype is dat de overheid helemaal geen onderscheid maakt tussen FPV-vliegen en 'traditioneel' modelvliegen. Het is allemaal dezelfde hobby. En daarmee lopen we een heel groot risico dat de overheid op een gegeven moment gewoon een streep zet door onze hobby door heel simpel de regeling modelvliegen in te trekken en daarmee modelvliegen niet meer expliciet uit te zonderen van heel veel regels in de luchtvaartwet.

    Als wij straks allemaal een door de overheid gecontroleerd brevet moeten hebben, een vluchtplan moeten indienen, alleen mogen opstijgen en landen van een echt vliegveld en onze modellen moeten laten keuren en onderhouden volgens de regels van full-size kisten is het meteen gedaan met onze hobby. Dan blijft hoogstens Phantasy in blue over.

    Het is namelijk een hobby en dus per definitie niet essentieel voor de maatschappij. Als die hobby in de ogen van de overheid gevaarlijk of zelfs maar onwenselijk wordt trekken ze meteen de stekker eruit. En helaas hebben ze dan nog gelijk ook.
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2014
  6. ovres

    ovres

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Brabant
    Dat verwacht ik niet long range FPV heeft eigenschappen die het eenvoudig maken om op te sporen en bewijslast te verzamelen. Het mag gerust laaghangend fruit genoemd worden. Dit met het feit dat het een zeer klein groep is die deze capriolen uithaalt. Maakt dat er eerst serieus werk van gemaakt dient te worden voor alle modelvlieghobby te slachtofferen . De modelvlieghobby heeft een goede reputatie en zal niet meteen het slachtoffer zijn FPV in de legale vorm helaas wel.

    Dit kun je rustig als een voor aankondiging zien.
    http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/luchtvaart/modelvliegers/wet_en_regelgeving/
     
  7. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.368
    Locatie:
    Gouda
    Allemaal prachtig verwoord..er vanuit gaande dat vanaf nu geen enkele modelvlieger/fpver nog iets buiten de bestaande regeling doet/uitvreet. En iedereen leest dit draadje en iedereen weet en kent de wet/regelgevingen...en iedereen heeft een Brevet en is lid van de KNVVL en is lid van een vereniging en vliegt uitsluitend op die locatie volgens de club regelementen..

    In mijn optiek blijft het risico in potentie hetzelfde, precies zoals die nu ook is.

    (en zal alleen maar toenemen..immers dergelijke zaken zullen uiteindelijk gemeengoed worden...hoe dan ook en of je het nu leuk vindt of niet.
    Het is nu eenmaal een elementaire stap in de techniek en vooruitgang, o.a. gezien de doorontwikkelingen op Universiteiten en de onderzoeken tot toepassingen die tot voor kort onmogelijk geacht werden).

    Derhalve...elk "figuur" kan nog steeds een multi aanschaffen en gaan vliegen waar hij denkt dat het leuk is.. meestal niet gehinderd door enige kennis, en daar zit hem nu juist het gevaar. (handhaving/sanctie of niet).
    Ik denk niet dat de huidige lokale shops en de HK'S van deze wereld ook maar 1 Multietje of FPV/RTF minder gaan verkopen.

    Met name de commercie verdient er al knap wat geld aan, gezien de vloed aan nieuwe technieken en producten. En het eind is daarvan apert niet in zicht.

    Zo'n ding zelf in elkaar knutselen als hobbyist en een geslaagd rondje proberen te vliegen is allang passe.. En die dingen zijn te lelijk om aan het plafond te hangen of op de schoorsteen te zetten, dus nagenoeg elk verkocht ding is in potentie een bedreiging voor de modelbouwer. (dus ook dat spul van Conrad, Bart Smit en alle andere shops die juist vanwege dit spul weer een opleving mogen genieten).

    "Het grote publiek" ziet nu al de traditionele modelbootjes en vliegtuigjes en helietjes als speelgoed.. waar grote mensen mee aan het spelen zijn. Vroeger (shit) stond men er voor stil om te kijken... nu zelden nog een geïnteresseerde. (vaak wat oudere mensen die het vroeger ook wel eens gedaan hebben...).

    Gereguleerd toestaan lijkt in mijn optiek het beste.. echter met een totaal verbod wens ik degene die denkt dit te kunnen verwezenlijken, veel succes.
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2014
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Er zullen altijd mensen zijn die de regels overtreden, dat is zeker zo. Dat kan zijn omdat ze de regels gewoon niet kennen of omdat ze een keertje stout zijn. Net zo goed als er wel eens mensen zijn (....) die 110 rijden waar 80 is toegestaan.
    Het grotere probleem zit naar mijn idee toch in wat ik hier lees, mensen die ieder risico of gevaar wegwuiven. Ik denk dan nog niet eens aan de risico's op zich (al zijn die er volgens mij weldegelijk) als wel in de gevolgen die de wetgever er aan zal verbinden.

    Alweer een vergelijk met het verkeer; af en toe te iets te hard over een dijkje kan nog eens en zal niet direct gevolgen hebben, als het extreme vormen aanneemt zie je toch geregeld dat hele wegen worden gesloten voor bijvoorbeeld motoren. En dan kun je stoer tóch veel te hard over dat dijkje rijden maar dan ben je pas echt de klos. Samen met al die anderen die níet meer over dat dijkje mogen toeren.

    Ik zou zeggen; doe een beetje normaal, zorg dat je niet teveel opvalt, hou je een beetje aan de regels en je hebt van niemand last.
     
  9. ovres

    ovres

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Brabant
    Op je nachtkasje misschien :) Dit zijn afspraken die voort komen uit advies organen waar je dik voor betaald om in te mogen zitten. De fabrikanten zullen dan een uitzondering voor de micro park flyers en de DJI achtige met niet te wijzigen max hoogte instelling proberen te score, liefst nog een keurmerkje dat houd de huis tuin en keuken import weer wat op. De beroeps drone piloten hebben hun buit al en voor hen is het geen probleem. De KNVvL heeft waarschijnlijk deze eerste stap tot FPV in Nederland mogelijk gemaakt. Bij een nieuwe ontwikkeling is het gewoonlijk dat er een periode afgesproken om de ontwikkeling aan te zien. Die zien we moeten we ook niet verhullen ook al wordt dat zuur betaald.
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2014
  10. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.368
    Locatie:
    Gouda
    Huis tuin en keuken import? Beroeps Drone piloten hebben hun buit al binnen?
    Advies organen waar je dik voor moet betalen om erin te zitten?
    De bond van vliegende bejaarden?(zit jij daar soms in?)
    "die zien we moeten we ook niet verhullen ook al wordt dat zuur betaald"?

    Man waar heb je het over.... Heb je je wiet plantje net geoogst? :)

    Ook na je laatste edit..geen idee waar je het over hebt. Maar zal wel aan mij liggen.
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2014
  11. ovres

    ovres

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Brabant
    Nee dankjewel ik heb geen groene vingers. Wet en regelgeving komt niet uit de lucht vallen maar in samenwerking met brancheorganisaties, overheidsinstanties, belangenverenigingen enz. En ieder zit daar natuurlijk met zijn eigen agenda om een gezamenlijk advies uit te brengen wat maatschappelijk gedragen wordt. Daar zitten ook de lobbyisten. Je kunt op dit forum wel zo min mogelijk gaan melden over de praktijken van enkele maar dat is ook geen oplossing. Dat de kans groot is dat FPV zo als KNVvL regels toestaan sneuvelen is erg zuur. Zeker om dat het de kleine groep die long range FPV doet niet zal weerhouden om door te gaan.
    Ik heb veel te maken met weten regelgeving als ik de tekst op de site van ILT lees en dit vertaal met wat dat in de praktijk vaak betekent. Staat daar dat FPV vooralsnog toe gestaan wordt omdat de modelvliegers een goede reputatie hebben. En er van uit wordt gegaan dat deze activiteit in hun kring afspeelt. Ze kijken het een tijd aan of het werkt en of er meer of minder regels nodig zijn.

    Ben ook niet dronken :D maar ligt wel aan mij ben dyslectisch.
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2014
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.740
    Locatie:
    Salland
    Fout. JIJ moet die waarschuwing krijgen en wegwezen. Die 1:1 piloot heeft voorrang, weet je nog?

    Oh, nu is die QF-16 "maar een voorbeeld"? Eerst begreep je niet waarom zo'n kist wél mag vliegen en jij niet. Dat heb ik je luid en duidelijk uitgelegd. Moet ik de redenen waarom "alle andere onbemande luchtvaart" mag vliegen?
    Misschien omdat ze nuttig zijn? Zoals weerballonnen (die overigens voorzien zijn van een radarreflector) of de UAV's van 107 UAVBt.

    Grappig weetje.... Natuurlijk! Ik weet er nog een: als je dat doet op een afstand die vooraf berekend is en met een speciale ladingen (zodat delen van het toestel afbreken zoals de vleugels) levert dat géén extra gevaar op voor de piloot van het bemande toestel. Bijvoorbeeld: de bouten waarmee de vleugels aan een kist vastzitten zijn explosief geladen breekbouten. Als die afgaan verliest de kist zijn vleugels. En, zoals je waarchijnlijk zal weten: zonder vleugels vliegt een vliegtuig niet meer zo goed en zal het richting aarde gaan. Er is dus geen sprake van een "explosie" zoals je die in Hollywood-films ziet.

    Niet jouw FPV-kist. Die interesseert mij geen lor. Maar dat andere vliegtuig, waar wél mensen in zitten, dat is een stuk interessanter.

    Wil mij dan (misschien nóg een keertje) het grote verschil duiden tussen jou en die "ongeoefende Phantompiloot".
    Wat is het verschil tussen zijn hobby en de jouwe?
    Beiden zijn illegaal bezig: hij in "aaneengesloten bebouwing" of "boven mensenmassa's", jij boven de maximaal toegestane hoogte voor modelvliegtuigen, zonder zicht op het luchtruim rondom je kist, zonder spotter die tevens een buddybox voor zich heeft.
    Nogmaals: meten met twee maten. "Hij is fout, en ikke niet omdat ik "hobbyïst" ben.

    Ik dacht het al... Inderdaad de cijfertjes in de OSD.

    Je hobby IS legaal!!!!! Dat proberen een aantal mensen hier je al een paar dagen aan het verstand te punniken, maar daar lees je gewoon overheen!
    Zolang jij je houdt aan de "Regeling Modelvliegen" (die kracht van wet heeft) is er niemand die jou ook maar een haartje in de weg legt.
    De voor jou geldende artikelen zijn hier al een aantal keren de revue gepasseerd.
    Maar op het moment dat die voor jou "te beperkend" zijn, overtreedt je de wet en verziek je het voor ALLE modelvliegers in Nederland.

    En met onderstaande quotes bewijs je exact wat je zelf een aantal posts terug beweerde: je had jezelf nog niet in de materie verdiept.
    En nogmaals: Daar geef je luid en duidelijk blijk van.
    Gefeliciteerd.
     
  13. mcenet

    mcenet

    Lid geworden:
    3 jul 2006
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Antwerpen /Berchem
    tijd dat we dit draadje afsluiten.
    Kunnen toch niets veranderen wat de toekomst brengt, zeker geen klein Nederlands forum. We zullen maar het beste hopen zeker.

    Er is een bekend spreekwoord, hoe meer je in de stront roert hoe harder het stinkt.
     
  14. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    En daar gaan we weer. Ik ben geneigd om verder te reageren, maar er is hier sprake van radicalisering op het hoogste niveau, en op deze manier is de discussie tussen mij en de rest van het forum. Als we dan toch met persoonlijke aanvallen en beledigingen gaan gooien dan ben ik hier wel klaar.

    Veel plezier met jullie hobby verder. Ik ga weer terug naar de F3A sectie van het forum en zal terug gaan naar andere fora voor mijn fpv bezigheden. Ik snap inmiddels wat voor soort sfeer er hier hangt.

    Het ga jullie goed. De groeten.
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    ...
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.740
    Locatie:
    Salland
    Radicalisering? Nee. Wat valt er te radicaliseren als de regels voor FPV-vliegen (of modelvliegen in het algemeen) gewoon duidelijk omschreven zijn?
    Daar zul je mee moeten, graag of niet. Ga je daarbuiten, is er geen "grijs gebied", nee, dan zit je gewoon fout.

    Wél met het "neus-op-de-feiten-drukken". Op alle argumenten die ondertussen aangedragen zijn, heb je geen steekhoudend tegenargument.

    En verwijzen naar "persoonlijke aanvallen en beledigingen" is, voorzover dat richting mij bedoeld is, al helemaal zwak. Je geeft immers zelf toe dat niet (voldoende) op de hoogte van de materie bent? Of moet ik die zin opnieuw quoten?
    Sprekend voor mezelf: daar verwijs ik alleen maar naar.

    Zoals Verfbrander het uitstekend verwoordde: "Gereguleerd toestaan, dat lijkt me het beste."
    En aan de FPV-gemeenschap, liefst in samenwerking met de KNVvL de uitdaging om (aanvullende of andere) regels op te stellen die:
    a) acceptabel zijn voor de BV Nederland
    b) de FPV-vlieger genoeg ruimte geven om zijn plezier aan zijn hobby te hebben
    c) redelijk meegaan met de stand der techniek
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.665
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met alle respect, maar zo "beledigd weglopen" en net doen of men in de F3A sectie vriendelijker is, dat geeft geen pas:

    als jij in de F3A sectie OOK openlijk van de daken zou gaan schreeuwen dat jij actief activiteiten ontplooit die het risico met zich meebrengen dat F3A verboden wordt (en F3A is modelvliegen, en als zodanig BRENG je dat nu al in gevaar met alles wat je hier omschrijft te doen) dan denk ik dat men daar ook een beetje kregelig wordt....

    Men reageert zo, niet omdat men hier zo vijandig is tegenover FPV, maar omdat men vijandig staat tegenover roekeloze idioten die een hele hobby in gevaar brengt.

    Groet, Bert
     
  18. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Nee hoor, want ze vlogen waar ze niet mogen vliegen, in de buurt van bebouwing en/of mensenmassa's. Net zo legaal als vliegen zonder zicht op je model of boven de maximaal toegestane hoogte.
    Nogmaals; er zijn regels en als je je daar aan houdt is er niets aan de hand. Helaas is er een groep die dat niet wil inzien en hun gedrag probeert goed te praten door te verwijzen naar anderen die óók dingen doen die niet toegestaan zijn.
     
  20. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ehm, is dit niet heel erg zwart kijken? Niet over de kans, maar over de gevolgen. Bij mijn weten heeft FPV nog geen enkele dode opgeleverd, maar ik zal niet concluderen dat FPV daarom veilig is. Maar wat dacht je van LOS vliegen? Daarbij zijn al verscheidene doden gevallen. Ik wil niet op de zaken vooruitlopen, maar het zou me niet verbazen als FPV (mits gehouden aan wat simpele regels) misschien zelfs veiliger is dan LOS omdat je als piloot vanuit de cockpit beter zicht hebt. Je moet dan natuurlijk niet vliegen waar je 1:1 verkeer kunt tegenkomen, maar dat lijkt me niet zo'n groot probleem.

    Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg alleen dat ik denk dat het misschien zo is. Dus hou de mogelijkheid open aub. Of kom met statistieken als tegenargumenten, dan zal ik aanstonds mijn mening wijzigen. Ik ben hier ook maar om iets te leren :)

    Martin
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina