FPV vliegen verboden in USA

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ron van sommeren, 24 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Sorry dat ik het zeggen moet, maar ik vind deze uitspraken nogal ongenuanceerd en bot. Dit is nou niet echt bevorderlijk voor de sfeer: Je gooit alle FPV vliegers op 1 hoop. M.b.t. de LOS regel heb je wel gelijk volgens mij.

    Niet om je persoonlijk aan te vallen, maar die laatste opmerking vind ik tamelijk hypocriet. De moraalridder spelen zolang de moraal van andermans hobby maar het onderwerp van discussie is. Welke LOS vlieger houdt zich eigenlijk aan de 300m hoogtebeperking? om zomaar eens iets te noemen. Ik denk dat ik zelf FPV-end met een OSD me er beter aan houd dan LOS. En dan heb ik nog maar een klein toestel (1.35m spanwijdte). Het feit dat ik vroeger niet kon weten hoe hoog ik zat doet niets af aan het feit dat ik wel degelijk fout zat.

    Los hiervan: ik vind het wel een beetje jammer dat, uitzonderingen daargelaten, niet constructief meegedacht wordt. Ik ben het op bepaalde punten ook niet helemaal met Reliku eens, maar hij verkondigt tenminste zijn mening zonder gelijk anderen persoonlijk aan te vallen. Ja mag best een andere mening hebben, maar luister ook eens naar de andere kant. Met iemand beledigen bereik je niets. Reliku gaat gewoon door op oude voet, tenzij iemand hem kan overtuigen dat sommige dingen misschien beter anders kunnen. Daar is tact voor nodig.

    Martin
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.740
    Locatie:
    Salland
    Hier is weinig grappigs aan overigens, maar dat terzijde. Overigens allemaal in het buitenland, dus over welke "wet" heb je het?
    Maar goed, als je het in Nederland zou projecteren, zouden al deze figuren zich NIET aan de wet houden: "niet binnen aaneengesloten bebouwing, niet boven mensenmassa's"...
    En ja, deze mensen verzieken jouw hobby, dat is wel duidelijk. Het gevolg staat in de eerste post van dit draadje.

    Maar: vingerwijzen en roepen: "Maar zij zijn zóóó fout!" en ondertussen zelf de regelgeving blijven negeren is op zijn minst vrij zwak te noemen.
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik doe nog één poging duidelijk te maken wat in ieder geval bij mij de irritatie opwekt; als je tegen de gemiddelde vlieger die je betrapt op te hoog vliegen zegt dat hij de regels overtreedt zal zijn antwoord zijn: "Je hebt gelijk, ik weet dat het niet mag en ik weet dat ik er een risico mee neem".

    In deze discussie hoor ik iedere keer terugkomen: "Dat geldt niet voor FPV, die regel slaat nergens op, er is absoluut geen gevaar, etc etc".

    Dat is een fundamenteel andere houding. En ik heb persoonlijk helemaal niks tegen FPV-vliegen maar wel tegen deze attitude.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.666
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben ongenuanceerd en bot, want als je dat niet doet, kom je nergens met figuren zoals Reliku. Die draaien namelijk alle nuances hun eigen kant uit.Dus hoe genuanceerder je bent, hoe makkelijker hij al jouw argumenten zijn kant op draait....

    V.w.b. hypocriet: Toevallig kan ik van mezelf zeggen, dat ik 100% mij aan die regels houd, om drie simpele redenen: mijn ogen beginnen te slecht te worden voor extreem ver weg vliegen, ik vlieg ongestabiliseerd en heb dus goed zicht op de heli nodig, en vooral: ik wil onze vergunning niet in gevaar brengen, want dan kan ik mijn vliegschooltje opdoeken....
    Ik zal gerust eens 5 meter buiten de grenzen van ons luchtruim komen (wat overigens een ronde damschijf van 150 meter doorsnee en 30 meter hoogte is), en ik zal vast wel eens boven die 30 meter zitten...

    Maar ook toen ik nog vleugels vloog, we hadden geen telemetrie zoals nu, maar er werd wel degelijk de hand gehouden aan regels, al was het maar in de trant van dat je een waarschuwing van de baancommisaris kreeg.
    En ik herinner me dat er ooit iemand een horloge met barometrische hoogtemeter in zijn charter hing, en iedereen een beetje onder de indruk was van de hoogte, en vooral van de foutieve inschatting. Daarna werd er heel bewust stukken lager gevlogen.
    Maar hier geldt: men heeft geen exacte hoogtemeting, tenzij men telemetrie heeft.
    FPV heeft dat ALTIJD...
    Mensen met telemetrie, die zie ik nooit stoer hun overtredingen posten. Mensen met FPV plaatsen er zelfs filmpjes van....

    Het is mischien heel vervelend voor die FPV vliegers die op een hoop gegooid worden.... maar.... wat moet ik dan doen? ik ben nog niet erg veel FPV filmpjes tegen gekomen die kosher waren v.w.b. hoogte en afstand.... M.a.w: die FPV vliegers die van zich laten horen, die gaan zelf allemaal vrijwillig op die hoop zitten.

    En als ze daar nu eens mee ophielden, dan kregen ze ook niet altijd de wind van voren.... Want zo gaat dat, als IK iets doe wat niet mag, dan krijg ik de wind van voren, en dan mag ik me niet beroepen op andermans hypocrisie, dan mag ik mij niet beroepen op dat die agent die me een bekeuring geeft lomp of bot is, dan geldt dat opeens allemaal niet....

    Maar figuurtjes als Reliku, die moeten we opeens genuanceerd en met zijden handschoentjes aanpakken? kom op zeg! Er is een commissie van de KNVvL heel fors aan het lobbyen om te voorkomen dat het modelvliegen zwaar aan banden gelegd word, en die commissie moet alle zeilen bijzetten.
    Gaat zo'n mannetje ondertussen vrolijk door met dingen doen die niet mogen, daarmee de commissie tegenwerkend, en hij weet niet eens wat die commissie allemaal al voor hem gedaan heeft...

    En daarom is het een klein beetje stuitend, dat uitgerekend "de niet-FPV vlieger" als hypocriet bestempeld wordt....

    Net als PH-AJH heb ik helemaal niets tegen FPV vliegen of FPV vliegers: het lijkt me prachtig om te doen, en het is dat ik het er te druk voor heb, anders ging ik het ook doen.
    Maar ik heb wel wat tegen die "ik doe wat ik wil, en als het niet blijkt te mogen, dan zie ik dat later wel" houding....

    Groet, Bert
     
  5. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dan trek je het uit z'n verband Arjan, Ik had het over "De moraalridder spelen zolang de moraal van andermans hobby maar het onderwerp van discussie is".

    Natuurlijk zou niemand boven de 300m moeten komen, maar dat was een detail. Ik heb nergens gezegd dat regels niet voor FPV gelden, dus die opmerking heb je in het algemeen misschien wel gelijk in, maar niet als reactie op mijn post. Ik heb ook niet de "fundamenteel andere houding" zoals jij dat noemt, tenminste ik hoop het niet. Ik ben voor strenge regels die nog wel ergens op slaan. Zo blijft het veilig en toch bereikbaar. De hoogtebeperking vind ik een heel goede regel omdat je daarmee botsingen vermijdt. Zowel voor LOS als bij FPV.

    Martin
     
  6. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Nog even voor de duidelijkheid, ik had het niet persoonlijk over jou, want daar kan ik niet over oordelen, maar over je tip en de uitspraak "De rest van modelvliegend Nederland wil namelijk liever niet met jou verward worden...."

    Onder die rest van modelvliegend Nederland zitten heel wat mensen die ook gewoon de hoogteregels aan hun laars lappen. Niet dat FPV-ers dat dan ook maar mogen doen overigens. De tendens van dit draadje is nogal "FPV-ers lappen de regels aan hun laars". In het algemeen is dat wellicht waar, maar is het relevant als veel LOS-ers dat ook doen? M.a.w. je hoeft niet 1 groep zwart te maken als iedereen het doet. Zoals ik eerder al aangaf, dat zijn ook LOS-ers die het onbewust doen (zoals ik wel eens). Ik weet het antwoord eerlijk gezegd niet. Volgens mij zitten de meeste FPV-ers juist laag op onbebouwd terrein omdat dat nou eenmaal leuker is dan heel hoog in de lucht.

    Martin
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Martin,
    Ik sprak jou ook niet aan op die houding maar een heel aantal andere posters in dit draadje. Meest duidelijk Reliku, die letterlijk zegt dat de regels voor hem niet gelden. Excuus voor de verwarring, dat is de beperking van geschreven taal op een forum.
    Overigens ben ik zelf vooral een zweefvlieger en ik weet wel zeker dat in mijn wereldje overtredingen van de regels doorgaans net zo worden aangepakt als wat hier gebeurt. Ik ken werkelijk waar geen zweefvliegers met de attitude die ik beschreef. Wel stouterikken (en daar hoor ik zelf ook wel eens bij) maar die laten zich daar doorgaans goed op aanspreken als het te dol wordt.
     
  8. ovres

    ovres

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Brabant
    Wat vreemd is Martin dat als jij je aan de regels houd. Dat je het gedrag van LOS piloten keer op keer ter discussie, en je niet één keer duidelijk afstand neemt van het gedrag van enkele FPV piloten die het lak aan alles en iedereen hebben. Dit zijn de mensen die er voor zorgen dat jij die zich aan de regels houd mag stopen met FPV. Maar hier over hoor ik je niet?

    PS ik vlieg FPV een ben pist dat dergelijke idioten het verzieken. Jij ook ?
     
  9. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Goed, ik geef toe, ik had het mis. Ik heb me meer in de VS regelgeving verdiept dan in de Nederlandse, en ik was van mening dat ie in Nederland op dezelfde manier in elkaar zat, maar ik heb het nog eens opgezocht en bij nader inzien heb ik geen gelijk. Mijn excuses daarvoor :(

    Overigens: ik haalde mijn 820 meter hoogte stunt alleen maar aan om indicatie te geven hoe veilig dat is. Als ik mijn toestel dan nog hoor, dan is er no way in hell dat mijn spotters geen full scale aan horen komen. Mijn grootste hoogte is tot nu toe 1.1km geweest, 2km LOS, en ook dan merken diezelfde spotters echt nog wel een full scale toestel op. Het is dan misschien tegen de regels, maar het is wel verantwoord.

    Ik ben overigens ook niet bang dat ik hiervoor vervolgd wordt o.i.d., want die phantom vliegers hebben ook nergens last van, dus het zou een beetje krom zijn als ik dan wel in de problemen kom. Ik hoop toch echt dat we het eens kunnen zijn over wie het grootste gevaar vormen voor de hobby.

    Als ik achter een boom langs vlieg dan overtreed ik de regels al. Dan wordt fpv naar mijn mening wel heel erg beperkt.

    Heck, de regels zijn eigenlijk ook niet zo heel goed. Tot 2005 mocht je niet eens boven de 100 meter vliegen. Nu is dat 300 meter, maar dat is alsnog niet iets waar iedereen zich aan houdt. Heck, de gemiddelde LOS vlieger gaat daar routine overheen. Ik ga er met m'n F3A kist ook al overheen, en dan doe ik nieteens iets bijzonders, maar vlieg ik gewoon mijn programma.

    Regels zijn een ding. Verantwoord vliegen is iets totaal anders. Snap dat dan.
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    My god....
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.109
    even nog voor de duidelijkheid. Ik ben ooit eens nog niet zo lang geleden naar de pers dag geweest van een grote Duitse modelbouwfirma toen ze hun 2,4 GHz systeem op de markt brachten met hun telemetrie gebeuren. Tijdens hun demo gingen ze met een extra van 3 meter span naar 1600 meter hoogte, het model was toen alleen nog maar als een heel klein zwart stipje te zien. De benzine motor was wel nog te horen. Dat geluid draagt heel ver als je in de lucht zit. Tijdens mijn werk ben ik regelmatig op ruim een kilometer van een modelvliegveld aan de wandel en dan kan ik de modellen goed zien en horen terwijl ze aan de 80 db moeten voldoen bij die club en er zijn meer dan genoeg piloten van die club hier op dit forum actief dei met sommige kisten daar niet meer mogen vliegen.....

    Dus dat geluid is echt geen goed richtlijn.........
     
  12. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Leg uit?

    Jah, DUH! Dus die van een full scale toestel ook :hammer:

    Overigens is het geluid van zo'n toestel tonaal. Dus dat hoor je op een redelijke afstand nog. En dan hebben we het over een motorzwever, en ik kan je verzekeren dat die niet over de geluidsnorm heen gaat.

    Volgens mij draag je dus alleen maar bij aan mijn standpunt.:rolleyes:
     
  13. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    En wat mij opvalt is dat sommigen heel wijs zitten te 'babbelen' in dit topic, en als ik dan een ander topic in dit FPV segment open, dezelfde personen toch echt foute zaken bespreken. Ofwel, ga lekker zo door. Help de boel maar om zeep. Maar ja, als je zo goed bent, dan gelden de regels voor jou niet meer. Ik heb genoeg hobbies, maar om daar 2 van door FPVérs te laten verknoeien, daar kan ik me niet in vinden. Absoluut niet zelfs.
     
  14. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dat lijkt zo en kan ik me goed voorstellen. Maar ik heb geen enkele keer afstand genomen van het gedrag van een LOS-er noch FPV-er. Ik heb alleen gereageerd op de veelgehoorde mening in deze discussie dat de FPV-ers fout zitten en de rest niet. Zo zwart/wit is het volgens mij niet. Het is net zoiets als zeggen dat bevolkingsgroep x fout is omdat zij altijd diefstallen plegen. Dan word ik vaak advocaat v.d. duivel en zeg ik: onderbouw dat dan met statistieken. Dan komen we tenminste ergens want dan kunnen we er iets aan doen. En dan weet je ook hoeveel je oplost. B.v. in de statistieken die ik eerder postte (Accident statistics) zie je dat het voorkomen van alle problemen binnen "Other Cause" max. 1% minder doden oplevert. De RC-gerelateerde botsingen maken daar een te verwaarlozen deel van uit. Dus je kunt en mag best roepen dat FPV-vliegen zo gevaarlijk is, maar houd wel in je achterhoofd dat zelfs het uitbannen van alle RC-vliegverkeer in de statistieken niet te zien in. Nou wil ik zeker niet onveilig RC-vliegen promoten, maar kom niet aan met "het nationale probleem FPV" want dat is er niet. Daarom telkens die vergelijkingen met vogelaanvaringen, verkeersdoden op de weg en ongelukken met keukentrappetjes, puur als relativering. Als je de veiligheid wilt vergroten dan kun je beter beginnen bij de grote vissen die makkelijk te vangen zijn.

    Eerlijk gezegd ken ik alle regels ook niet even goed en ik kan niet makkelijk oordelen of overtreding ervan heel erg is. B.v. in de randstad moet je volgens mij heel erg uitkijken met te hoog vliegen terwijl in bepaalde andere delen van het land dat misschien minder is. Dus boven de 300m is in principe fout, maar op bepaalde plekken is het extra fout. Ik kan daar niet over oordelen en hoop alleen dat als ik zelf onder de 300 zit, dat het goed is.

    Martin
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.740
    Locatie:
    Salland
    Correctie: dat vind JIJ verantwoord.

    Wel eens in het verkeer een boete gekregen? Negen van de tien automobilisten die staande worden gehouden kunnen, als je ze dat vraagt, meteen voorbeelden noemen van mede-weggebruikers die harder of onverantwoordelijker reden dan zijzelf. Het is kwestie van plaats en tijd, en als je pech hebt, dan ben jij de sigaar. En niet die "Phantom-vliegers". (Over "generaliseren" gesproken overigens...)

    Precies. "Naar jouw mening". Maar die telt in dit land slechts op een paar momenten. Die noemen we "verkiezingen".

    En omdat de regels wellicht niet helemaal aan jouw wensen voldoen (het zijn namelijk compromissen die mede dankzij de KNVvL gesloten zijn met een vaak onwelwillende overheid) zou het, zoals ik al een aantal jaren geleden voorstelde, een goeie zaak zijn als ALLE vliegers die club steunen die voor hen de kastanjes uit het vuur haalt.

    Wie bepaalt wat "verantwoord vliegen" is? Dat is zo subjectief als wat. En juist om daar een beetje objectiviteit in te krijgen zijn die regels er. Niet iedereen heet Hanno Pretner.
    Die Phantom vlieger vind immers ook dat hetgeen wat hij doet, verantwoord is? Anders doet hij het namelijk niet, want is hij zijn speeltje kwijt.
    En nee, ik verdedig geen enkele multikoptervlieger die de "stunts" uithaalt in jouw voorbeelden. Er is alleen een bepaald spreekwoord met een splinter en een balk...

    Er zijn regels die door automobilisten als absolute nonsens worden gezien. Snelheidsbeperkingen bij bouwplaatsen langs de autosnelweg bijvoorbeeld. Het is midden in de nacht, en plotseling moet je in de remmen vanwege het bord "Werk aan de weg". Geen hond te zien? Waarom dan terug naar 70? Wat een onzin!" (Ik citeer mijn eigen gedachten even)
    Totdat ik een aantal nachten mee moest met een wegenbouwbedrijf. Ook al is er voor de gemiddelde automobilist geen hond te zien op die bouwplaats, ze kunnen er wel degelijk zijn. En dan komt er iemand aanjagen met 120km/uur (of nog harder), precies op het moment dat een wegwerker zo'n irritant kl*tepaaltje wil rechtzetten. Of (nog erger) een vrachtwagenchauffeur met een 18-meter combinatie die óók niet wenst te vertragen. Ik kan je uit ervaring vertellen: de vouwen worden uit je broek gereden en als je niet stevig in je schoenen staat wordt je door de zuiging van zo'n combinatie een paar meter meegenomen. Voilá... Dáár zijn nou regels voor. Ondanks dat die automobilist denkt: "Regels zijn een ding. Verantwoord rijden is iets totaal anders." Zie je? Zo subjectief als wat.
     
  16. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb geprobeerd de agressieve discussie een beetje te sussen door mijn excuses aan te bieden.

    Nouja, goed, dan niet.
     
  17. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Weet je wat, leg eens uit wat er zo magisch is aan die 300 meter.

    FYI: full scale mag tot 150 meter vliegen.
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.109
    Zo een grote modelbouwfirma heeft de zaakjes best wel in orde als ze een demo geven. Voor dat gebied was een notam afgegeven waarin de omgeving van dat modelvliegveld was gesloten voor de rest van de luchtvaart.

    Zo een Notam heb ik ook al meerdere keren aangevraagd en gekregen voor een modelvliegevenement. Het betreffende modelvliegveld ligt onder/naast een redelijk drukke vliegroute van MAA naar Budel en de grote luchtvaart mocht in dat gebied niet komen en moest een klein stukje omvliegen.
     
  19. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Ik bedoelde het feit dat je 'm dan nog hoort, op 1600 meter, niet het feit dat ie zo hoog vliegt.

    Een full scale toestel horen mijn spotters dus ook wel (en ikzelf overigens ook), dus het veiligheidsrisico is daar in principe net zo groot als op 300m hoogte.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Niks. Het is de grens die de wetgever getrokken heeft en die dien je te respecteren. Soms is 300m onverantwoord.
    Het gaat om jouw attitude ten opzichte van regels, niet om de regels zelf.
    Wat is er zo magisch aan 120km/u? Ook helemaal niks. En toch mag je niet harder op een snelweg. Daar ga je toch ook niet voortdurend de discussie over aan hoop ik? Het verschil is dat als jij stelselmatig harder wilt rijden je eigenlijk alleen jezelf mee hebt, bij modelvliegen lopen we met elkaar het risico dat de wetgever op gaat treden. Het zou mooi zijn als iedereen zich daar een beetje bewust van was.

    En dat, Reliku, is een kwestie van attitude. Jij hebt er lak aan.

    Overigens ik waardeer het dat je je excuses aan hebt geboden en wat mij betreft is er ook geen agressieve discussie.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina