FPV vliegen verboden in USA

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ron van sommeren, 24 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, ik heb er misschien lak aan, maar ik ben ook gewoon hobbyist en ik probeer niets te verzieken. Het is natuurlijk niet zo dat ik boven die 300m vlieg om lekker de regels te zitten overtreden (heck, ik kom doorgaans nieteens boven de 100m), maar ik bedoel te zeggen dat 300m een willekeurige grens is die door een of andere ambtenaar die toevallig iets gehoord had bedacht is. Want het slaat nergens op. Iedereen gaat erover heen. En het is echt niet onveilig(er) om ineens op 500m te vliegen. 5km is een ander verhaal natuurlijk, maar ik geloof dat we die discussie al hebben afgesloten.

    Dus waarom is het zo'n groot probleem als ik toegeef dat ik iets hoger vlieg? Het feit dat ik een osd heb en dus beter zou kunnen weten? Of is het iets anders?

    Ik breng niets of niemand in gevaar, en ik overtreed alleen maar de regel die jullie ook allemaal overtreden, alleen dan met 3-400 meter meer. Incidenteel.

    Wie zei dat net ook alweer? Iets met een balk en een oog...

    Nogmaals, bart smith, parrot's, walkera QX350 of hoe die dingen ook mogen heten en natuurlijk de DJI Phantom, die zijn het echte gevaar voor de samenleving en voor de hobby. Niet ik.
     
  2. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Er is overigens wel iets magisch aan die 120km/u. Het risico gaat exponentieel omhoog als de snelheid toeneemt, en dus wordt de grens getrokken bij 120km/u.

    Het risico van een modelvliegtuig (fpv of niet) neemt in principe niet zo bijster veel toe tussen de 300m en 1km.
     
  3. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    Volgens mij overtreden een hoop FPVérs nog wel meer, en met die opstapeling heb ik moeite.
     
  4. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Volgens mij valt dat wel mee.

    De enige andere regel die ik routine overtreed is de line of sight regel, omdat ik het nou eenmaal leuk vind om achter bomen langs te vliegen.
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Kun je dat onderbouwen? Ik weet wel zeker van niet. En dat is het probleem een beetje, jij gaat er vanuit dat het een onzinregel is.

    Ik kan uit ervaring wel zeggen dat ik boven de 200 meter niet goed meer in kan schatten hoe hoog ik zit en hoe ver ik ergens vanaf ben. Mocht ik uit moeten wijken voor een 1:1 vliegtuig (die tot 500 voet = 150 meter mogen zakken) doe ik dat over het algemeen door zo snel mogelijk te dalen.
    Ik heb in mijn carriëre meerdere midairs gehad en gezien met modellen die elkaar raakten terwijl iedereen dacht dat er nog heel veel ruimte tussen zat.
    Iedereen kent ook het verschijnsel dat je tegen bomen en paaltjes vliegt waarvan je dacht dat ze verder weg stonden. Dat gebeurt niet op korte afstand, wel als je verder van je af vliegt.

    Ik ga er zelf dus vanuit dat het risisco weldegelijk toeneemt naarmate je verder en hoger weg vliegt.
    In België is de maximale hoogte meen ik 100 meter, daar gaan ze nog veel meer voor de veiligheid. Wees blij dat de Nederlandse wet je nog de ruimte geeft tussen die 150 en 300 meter zelf verantwoord te handelen......onder de voorwaarde dat je goed zicht houdt op je toestel en de omgeving.
     
  6. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Wut? Waarom heb je 300mtr hoogte nodig om een F3A programma te vliegen? Als ik met een F3A-X kist die programma's afwerk heb ik die hoogte niet nodig, laat staan met een F3A kist. Het is goed om je figuren groot te vliegen, maar ZO groot? Beetje minder gas geven, beetje sneller knuppelen! ;)
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.740
    Locatie:
    Salland
    Nee!!!!!"Die "een of andere ambtenaar" heeft dat echt niet niet tussen de ochtend- en de middagkoffie verzonnen en er 300 meter van gemaakt omdat de avond daarvoor zijn vrouw "hoofdpijn" had. Daar is over nagedacht, en de 300 meter is een compromis tussen de mensen van de KNVvL en de overheid. Doe eens navraag bij Richard Brandenhorst, ook aanwezig op dit forum, doorgaans in de KNVvL-hoek. Die kan je daar redelijk wat over vertellen.

    Dit soort ongenuanceerde kreten doen mij bijzonder veel denken aan de uitspraken van iemand anders die ook altijd beweerd dat "de ambtenarij" geen hout verstand heeft van de zaken waar ze over beslissen. Hij wel, want hij heeft ervoor geleerd.

    Het is helemaal geen probleem dat jij toegeeft dat je hoger vliegt. Sterker nog: dat is goed. Liever zo dan wanneer je het doet (en dus een potentieel gevaar bent) het voor jezelf houdt en solistisch je filmpjes op je eigen computer zit te bekijken.
    Het probleem is DAT je hoger vliegt en doof bent voor de argumenten die aangedragen worden om de gevaren te duiden. Ten opzichte van de bemande luchtvaart en een overheid in gaat grijpen met "stringentere regelgeving" of wellicht een verbod door de overheid.

    Dat was ik. En ik overtreed geen enkele hoogteregel, want ik ben modelschipper.
    En als je je afvraag wat ik dan hier doe: Ik heb er een bloedhekel aan als lieden de modelbouwsport door minder briljante acties negatieve publiciteit bezorgen. En dat geldt voor lui met brandstofspeedboten die in een natuurgebied varen, jongetjes met modelauto's die ze op de openbare weg uitlaten, bestuurders van multikopters die boven een of ander festiviteit hangen en piloten die willens en wetens hoogte-limieten overschrijden.
    Want, ondanks dat ik niet vlieg maar vaar: modelbouwsport in de breedste zin des woords in ook mijn hobby.

    Volgens jou. Wil je dat er voortaan even bij zetten?

    Klopt. Maar vertel mij eens: 120 km/uur is ook exponentieel gevaarlijker dan 100 km/uur. Waarom ligt de grens daar dan niet? Of bij 80, 60 of 10 km/uur? Er is niks magisch aan 120 km/uur, evenmin als aan 300 heter hoogte voor modelluchtvaartuigen. Beiden zijn compromissen, afgewogen tussen diverse belangengroeperingen en de overheid. Vastgelegd bij wet en als je je er niet aan houdt loopt het risico voor jou én je medemens (op de weg of in de lucht) onacceptabel op.

    Je blijft bij je standpunt dat hoogte-overschrijdingen in jouw ogen absoluut niet meer risico inhouden dan braaf onder de 300 meter blijven. Prima, let's agree to disagree.

    Houdt dan in ieder rekening met al die andere modelvliegers die hun hobby graag nog tot in lengte van jaren uit willen blijven oefenen, en dus niet door een strakker regulerende overheid gehinderd willen worden. Want dan (om even terug te grijpen op een opmerking van Blue) gaan er een boel mensen sjacherijnig achter de geraniums zitten en nemen de ziektekosten logaritmisch toe. En jij zult dat deels op moeten brengen. Waarschijnlijk nog een jaar of 50 :eek: Succes!
     
  8. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Goed. Agree to disagree.

    FYI: ik probeer echt niet om de modelbouwhobby in kwaad daglicht te zetten. Integendeel. Maar ik ben wel van mening dat je een beetje soepel met regels om moet gaan. Het feit dat ik wettelijk gezien met mijn mini quad boven mensenmassa's zou mogen vliegen (sub 500g) betekent niet dat het een goed idee is. En dat ik wettelijk gezien niet hoger dan 300m mag betekent niet dat die grens overschrijden grote ingrijpende gevolgen heeft.

    Ongelukken zijn de oorzaak van slechte regelgeving die onze hobby bedreigen. Als je geen ongelukken veroorzaakt is er niet zoveel aan de hand. Dus als je gewoon verantwoordelijk vliegt met een beetje gezond verstand dan kan er best een beetje afgeweken worden (ahem: naar mijn mening). En we gaan er vanuit dat iedereen die de hobby serieus beoefent dat zelf kan inschatten.

    Er zijn een heleboel gevaarlijke dingen die gewoon mogen, zou het een beter idee zijn om bijvoorbeeld met een mini quad door een winkelcentrum te vliegen? Natuurlijk niet ;)

    Verder, ik ben niet doof voor gevaren. Ik schat ze alleen anders in dan jij.
    Dus ook hier graag erbij zetten dat het jouw mening is :)

    En met F3A X onder de 300m? Pff, dat lijkt mij lastig. Goed, ik moet toegeven, ik neem wat hoogte als marge en vlieg mijn figuren vrij ruim, maar ik zit echt wel tegen de 300m aan!
     
  9. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Dus het probleem is dat je niet goed kunt inschatten of je al wel of nog niet tegen die full scale kist aan zit?

    Nou, zo vlieg ik niet hoor. Als ik full scale in de buurt opmerk dan maak ik dat ik wegkom. Als er situaties komen waarin je niet goed weet of je wel of niet in de buurt zit dan doe je het al helemaal verkeerd. Je moet sowieso direct de andere kant op vliegen, en als hij richting jouw toestel vliegt dan moet je gewoon simpelweg duiken. Daar moet geen enkele twijfel over bestaan.

    Als je doodleuk door blijft vliegen met full scale in de lucht dan vraag je gewoon om problemen.

    Waar zien jullie me voor aan?
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik zie je nergens voor aan, jij vraagt naar het hoe en waarom van die 300m en LOS. Daarvoor geef ik je argumenten. Die jij verwerpt. Nou prima, maar die regel is er wel. En door regels stelselmatig te overtreden krijgt de hele modelvliegende wereld gedoe met de autoriteiten, te beginnen in de USA. Lekker dan.
     
  11. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Ik heb net even de leeftijden bekeken bij de postings.

    Dat zegt wat Reliku betreft genoeg. Zijn hersens zijn officieel nog niet eens uitontwikkeld en hij zit dus nog steeds in de puber fase.

    Ash.
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.113
    Waar haal je die informatie vandaan???
     
  13. ovres

    ovres

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Brabant
    Dus je denkt dat het nog goed komt met hem ? :p
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Kom op heren, schei er nou mee uit. Het moge duidelijk zijn dat enkelen hier óf lopen te trollen, óf een plank voor hun kop hebben met een dikte die je alleen nog maar terug vindt in middeleeuwse kasteeldeuren. Wat het geval ook moge zijn, op deze manier blijven we in herhaling vallen en komen we geen steek verder.
     
  15. mcenet

    mcenet

    Lid geworden:
    3 jul 2006
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Antwerpen /Berchem
    Stilletjesaan mijn buik van vol hier. Snel uitschrijven hier heb al genoeg spam in mijn mailbox.
    Tjonge jonge wist niet dat Fpv-ers zo konden lullen.
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.740
    Locatie:
    Salland
    Ehhh... Waar staat dat dat is toegestaan in Nederland?
    Ik lees nergens in de Regeling Modelvliegen gewichts-ondergrens voor model-luchtvaartuigen. Wél een bovengrens:
    "In deze regeling wordt verstaan onder een modelvliegtuig: een luchtvaartuig van geringe afmeting, waarvan de totale startmassa niet meer dan 25 kilogram bedraagt."
    Dus: wijs me dat even aan, dan erken ik onmiddellijk mijn ongelijk.

    Dit is wel een bijzonder onsamenhangend "kip-en-ei-verhaal".
    Omdat er (slechte) regelgeving is, gebeuren er ongelukken?
    Nu zit je toevallig op mijn vakgebied, (ik ben HVK) en kan je vertellen dat elke Veiligheidskundige bijzonder fijngemalen gehakt maakt van bovenstaande quote.
    Wetenschappelijk is aangetoond dat 90% van de ongevallen (ongevallen in de breedste zin des woords) te wijten is aan Human Factors. Menselijk falen dus. Een paar voorbeelden:
    De ramp met de Titanic? Menselijk falen.
    De ramp met de Herald of Free Enterprise? Menselijk falen.
    De luchtvaartramp op Tenerife? Menselijk falen.
    Vrijwel elk verkeersongeval? Menselijk falen.
    En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

    Nou, dát is pas een openbaring... Nog meer van dit soort open deuren?
    Als men geen ongevallen veroorzaakt, komt er ook geen wetgeving. Daar is dan namelijk geen reden voor...

    Mág die miniquad door een winkelcentrum vliegen? Zoek dat even op alsjeblieft...

    Ik "schat niets in". Ik citeer de Regeling Modelvliegen. Dat is dus niet mijn "mening", zo is het nu eenmaal in dit land geregeld. Take it or leave it.
     
  17. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Heb ergens iets gelezen over toepassing van bepaalde regels (zoals nabijheid mensenmassa's en bebouwing) indien dat toestel minder dan 500g woog, maar kan het zo snel niet terug vinden. Als je oprecht geïnteresseerd bent, stuur me maar een PB, dan zal ik het even voor je opzoeken.

    Voor de rest ben ik ditmaal definitief klaar hier. Blijf nog even lekker doorgaan met jullie persoonlijke aanvallen, en aanvaard de bittere waarheid dat ik de toekomst van jullie hobby ben, en dat ik een zeldzaam exemplaar ben dat wel open staat voor discussies op in plaats van een phantom bij de bart smit te kopen en domme dingen te doen.

    Oh, de ironie.

    Denk daar maar eens over na.

    De groeten.
     
  18. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    Op welke band ?
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.980
    Locatie:
    Nootdorp
    Nu loop je weer kwaad weg ?? Jij beweert hier keihard dat je met je mini quad boven mensen mag vliegen. Wij vragen oprecht waar dat te lezen staat en nu wordt je boos.

    Ik ga jou niet via pb vragen, want er zijn nu zoveel mensen die moeite doen om te dicuseren dat ik het een beetje laf vind om nu de deur dicht te trekken.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.486
    Locatie:
    Groningen
    Zoals gewoonlijk gaat het weer geweldig tussen de regel neukers en rebelse jongeren :)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina