Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door prop-er, 12 okt 2010.

  1. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Help MX-16 Gas probleem

    Mijn zender vertoont een vreemd verschijnsel. Het probleem is als volgt:

    Mijn gasknuppel gaat vanaf beginstand niet rustig opbouwend maar gaat vrij snel naar volgas nog voor het middelpunt en daar boven doet hij niets meer.
    Hier valt niet meer mee te vliegen en het resultaat is twee gecrashte kisten.
    Is dit al eens eerder opgemerkt? Word dit een opstuur verhaal naar de reparatiedienst van Graupner.

    Zie filmpje.
    [media=youtube]EjUXzbERbNY[/media]


    Mvg. Bernard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Opsturen vind ik uiteraard prima, maar probeer eerst zelf eens de gasknuppel opnieuw te kalibreren. In de Duitstalige handleiding wordt dit beschreven op blz. 32-33 (versteckter Modus, Knüppel kalibrierung).
     
  3. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Gas knuppel opnieuw gekalibreerd. Verloop is nu van af onder-100,na een klik staat de servo aanduiding op +3 en dat is halverwege de indicatie balk, vanaf dat punt loopt hij wel verder linear tot 100 op en dat is dan bovenaan.

    Mvg.Bernard
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Dan is de kalibratie nog steeds niet in orde en blijft er een verkeerde getalwaarde voor het nulpunt in staan.

    Tijdens het kalibreren in de gaten houden, dat-ie de correcte getalwaarden geeft, dus - 100, 0 en + 100. Daarna in het kalibratie menu controleren of alles wel vloeiend verloopt.

    Als e.e.a. dan nog steeds niet goed werkt ook één of meerdere keren opzettelijk verkeerde knuppelposities opgeven, dus knuppel niet helemaal in de eindpositie plaatsen, nulpunt niet helemaal in het midden, enz. Als 't ie dat overneemt kunt je daarna de kalibratie nog een keer en dan correct uitvoeren.
     
  5. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Intussen al enkele kalibraties uitgevoerd zoals door jou is beschreven en word er niet beter op.
    Ik heb nu steeds een waarde die heen en weer springt van - 100 en + 100.
    Krijg de indruk dat de stick niet goed werkt.
     
  6. tcante

    tcante

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik mocht gisteren jouw zender zien en inderdaad geheel afwijkend van mijn
    zender MX16-Hott, jouw gas hendel staat op ratel en geheel naar je toe op
    servo aanwijzing op -100. Ik zelf werk liever zonder ratel op de linkerknuppel.

    Een ratel tikje van je af (misschien 2mm of zo?) staat de servo aanwijzing op
    +3. :confused:

    Probeer ook eens een servo in ontvanger poort 1 (gaspoort).

    Doe dan nog eens op je gemak de instructies van onze onvolprezen Corrien!
    Dan moet het lukken:D

    Mvg Ton
     
  7. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Ton, heb je mijn bericht op het GH-Lounge gezien? Zoals Corrien aanbeveelt heb ik de kalibratie opnieuw gedaan, maar geen verbetering. Potmeter de oorzaak?

    Mvg. Bernard
     
  8. tcante

    tcante

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Amstelveen
    Gezien, tja als potmeter defect is, dan moet je zender even brengen naar Corrien, de servicespecialist van Graupner in Nederland, die doet ook een fijne check na de reparatie! Afspraak maken dus!

    Is het overigens zo, dat dit recent is, je gebruikt de zender ca. 1 jaar!
    Is de zender wel eens gevallen of zo?

    Mvg

    Ton
     
  9. tcante

    tcante

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Amstelveen
    Een potmeter is een vaste weerstand met een baan waarover de aftakking glijdt,
    voor een radio met een glijcontact, voor een zender bijna altijd met een
    stabiele versie met twee glijcontacten.
    Door de zender open te maken kun je de potmeter met een ohm meter checken.
    Laat dit door een expert doen, als de calibratie niet lukt.;)
    Jou kennende. Lees het advies goed van Corrien en probeer het calibreren nog eens!

    Mvg

    Ton
     
  10. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Ben na al mijn kalibratie pogingen er niet verder mee gekomen. Met meten zoals jij schrijft ben ik niet bekend, dus dat houd verder op. :confused:
    Vergeleken met de werking van mijn MX-12 is het niet goed. De MX-12 zender werkt gelukkig uitstekend. :p
    En mijn MX-16 zender stuur ik op naar Corrien.:(

    MVg.Bernard
     
  11. tcante

    tcante

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik bracht de zender per auto, richting Den Haag, veel veiliger als Post!
     
  12. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb een eerdere keer gebeld en kreeg als antwoord, liever per post opsturen.


    Mvg.Bernard
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Mogelijk was ik toen in een chagrijnige bui :neutral:.

    Langsbrengen kan altijd wel (na telefonische afspraak), maar het is in veel gevallen de vraag of het zinvol is.

    Als het een eenvoudig klusje is kun je er op wachten of word je een tijdje uit wandelen gestuurd. Dat zal voor dit probleem vrijwel zeker wel lukken.

    Als het een lastiger klusje is (of als het onverwacht tegen zit) zul je het apparaat op een andere dag weer moeten ophalen. Uiteraard is opsturen dan praktischer en goedkoper.

    Als ik bijna zeker weet, dat ik de apparatuur moet doorsturen naar Duitsland, kun je deze uiteraard beter opsturen. Helaas komt dit steeds vaker voor doordat er voor steeds meer apparaten een omruilsysteem in het leven wordt geroepen.
     
  14. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Corrien, ik bel donderdag op om een dag te plannen dat ik zelf de zender kom brengen.

    Mvg.Bernard
     
  15. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.004
    Locatie:
    Ede
    Misschien een stomme vraag, maar ik heb het niet terug gevonden in je berichten. Heb je al een ander (leeg) model geheugen geprobeerd?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  16. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Zeker geen stomme vraag en niet eerder geopperd hier maar met een nieuw model kom ik ook niet verder.
    Waarschijnlijk is de potmeter niet in orde, dit word bij Corrien volgende week hopelijk weer opgelost.

    Mvg.Bernard
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken.
    Ik heb graag de hoogst mogelijke precisie op een hoogteroer.
    De tijd dat ik -noodgedwongen- nog met niet-proportional stuurde ligt al weer meer dan 45 jaar achter ons....
     
  18. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Kan het zijn dat ze mode 2 vliegen en dus gas op de linkerknuppel hebben ;)
    Ik zou evenmin graag mijn rechterknuppel op ratel willen hebben. :)
     
  19. tcante

    tcante

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik zelf vlieg mode 4 en Bernard (van de eventuele potm.) mode 2.
     
  20. tcante

    tcante

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Amstelveen
    Heeft meestal te maken met wat ze op de vliegclub doen
     

Deel Deze Pagina