Tekeningpaketten Yke rusticus

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door j.weel, 13 okt 2012.

  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    nu vraag ik me af
    wie bouwd de eerste polikarpov of mig
     
  2. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    In middels 800 foto's.
    Het begin is er.

    Han.
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.925
    Locatie:
    groningen
    Ik ben benieuwd in welke mate je die foto's in het begin van de bouw al nodig hebt.
    Als die tekeningen van Yke voor geen meter deugen: ja, dan wel.

    Maar anders heb je ze toch vooral in de tweede helft van de bouw (als de ruwbouw klaar is) nodig?

    Of zie ik dat nu (weer eens) helemaal verkeerd? :confused:


    jan.
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    de tekeningen van yke deugen wel maar zijn sumier te noemen
    er staat op wat je nodig hebd om het model te kunnen bouwen
    maar er moet nog een hoop ingevult worden door de bouwer
    mijn plan is dus om er voor gaan te zorgen met behulp van eventueele bouwers dat die tekeningen aangevult gaan worden
    zodat er minder uitgezocht hoefd te worden

    maar er kunnen ook verschillen zijn in de uitvoeringen
    van de mosquito zijn er nogal wat varianten gemaakt
    verschillende motoren uitlaten raamkappen neuskappen
    bommenluiken ja of nee welke bommenluiken voor welk type bommen
    in tegenstelling tot de spitfire waarbij de romp en vleugel constuctie naar verloop van tijd steeds meer afweek van het originele ontwerp
    zijn bij de mosquito die altijd hetzelfde gebleven omdat ze om een mal gebouwd werden

    het was een kwestie van hoe zagen we dingen uit die plaats bepaalde voor deuren e n z
     
  5. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ach Jan goed geinformeerd zijn voor die tijd kan nooit geen kwaad.
    Zo zullen er wel dingen wijzigen, maar dat nemt niet weg dat de tekening niet goed is.
    Bij mij telt meer kloppen de buiten lijnen.
    De rest vul ik wel in tijdens het bouwen. Hoe stuur ik wat aan etc.
    Ik zou zeggen laat je verrassen als ik met het verslag begin.

    Gr Han.
     
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.925
    Locatie:
    groningen
    :confused:


    https://www.google.nl/search?q=mosq...LFcnj4QSs4YH4AQ&ved=0CB8QsAQ&biw=1920&bih=955

    Hoewel, three-views zijn vaak ook onnauwkeurig . . . :oops:


    Dat sowieso! :p

    In ieder geval succes.

    (Je kunt ook altijd nog de tekeningen van Brian Taylor opblazen.

    Brian Taylor Plans and accesories

    Succes verzekerd!)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2014
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    jammer dat de BT modellen zwaarder kwa ontwerp zijn
    dit omdat de meeste bt modellen volgens de doosconstuctie ontworpen zijn
    en de tekeningen er uit zien alsof hij ze 30 jaar geleden per flessepost alvast verstuurd heefd

    de mosquito van yke is al een paar keer gebouwd
    en is bewezen een goed vliegend model

    en dat geld voor al zijn modellen



     
  8. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Kennelijk geen fan van Brian Taylor?
    De doosconstructies van Taylor zijn allemaal balsa houten constructies en absoluut niet zwaar. En voor wat betreft de flessepost: Als alle schaalmodellen zou waren getekend dan konden we heel mooie modellen bouwen.:D
    Ik ben het hier dan ook niet eens met Jeroen, sorry.
    De constructies van Yke zijn over het algemeen best zwaar, maar natuurlijk ook sterk. Het gewicht heeft wel tot gevolg dat er met een hogere landingssnelheid gevlogen moet worden en de constructie derhalve ook sterker moet zijn. Hardhouten vleugelconstructies en veel triplex en/of multiplex geven sterkte, maar ook gewicht. Schroom dus niet om bij het bouwen aanpassingen te doen.
    Over het algemeen vliegen de modellen die Yke ontwierp goed, dat moet ook worden gezegd. Hij maakte zijn modellen steeds groter en het nadeel van gewicht is dan steeds minder, maar hou het licht!
    Ik zou dus zeggen: "Maak je keuzes op basis van een aantal overwegingen".

    Groeten,

    Bert
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Amen, 100% met je eens Bert :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
  10. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    ben een 1/5 scale spit aan het bouwen van brian tayler , romp met stuurvlakken en de 2 vleugels in ruwbouw klaar ,naar mijn gevoel vederlicht , maar ja wie ben ik .
    Gr, john
     
  11. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    ik heb zelf een BT spit
    en natuurlijk ook de tekeningen
    Yke gebruikte juist heel erg veel balsa op plaatsen waar andere vure latten gebruiken zouden
    en een lichte soort triplex
    voordeel van BT vind ik wel dat er wat meer op de tekening staat
    maar ik wil de paketten van yke ook gaan uitbrijden
    er is nog een redden dat ik de doos constuctie van bt een nadeel vind
    je kunt hem zien zitten door de canopy
    en dat is niet echt schaal
    bij de paketten van yke zijn juist die spanten schaal kwa vorm


    het is een kwestie van kiezen wat je zelf wil
    bijde hebben hun voor en hun nadelen

    de bt is makelijker te bouwen met minder onderzoek
    de rusticus klopt beter kwa schaal maar je moet er wel wat meer ervaren voor zijn
    en meer tijd in onderzoek steken

    bijde geven een goed vliegend model
    ook de bt vliecht prima
    veel beter als de meeste semi schaal spits
    en dat heb ik ook uit ervaring

    ik heb zelf gevlogen een dynaflite spitfire een BT en een Mick reeves
    allen vliegen
    maar de bt vloog het beste ondanks dat alle stuurvlakken op schaal zijn
    de dynaflite vloog goed maar was niet knap te landen
    de Mick reeves vliegt redelijk
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2014
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.925
    Locatie:
    groningen
    Jeroen, je beweert nogal wat, heb je dat allemaal onderzocht? :confused:

    Ik dacht altijd dat de modellen van Brian Taylor wel erg schaal waren (vele prijswinnaar tijdens de Nationals).


    jan.
     
  13. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Ik bouw mijn taylor spit volgens tekening ,maar alle schaaldelen worden gebouwd volgens het boek van monforton ,ook de spanten tot iets verder in de cockpit ,dus in het zicht.
    Niet voor niets had ik heel veel tijd nodig om een goed draaiboek te maken om zo,n complex schaal kist te bouwen.
    Kon ik de schaal se5a binnen een jaar bouwen ,deze kist kost mij zeker 2 jaar als ik het haal.
    gr, john
     
  14. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    aangezien ik in het bezit ben van een tekeningpaket van de echte spit
    ja ik heb wat dingen onderzocht
    bij de brian tailor is de buitenkant perfect niks op aan te merken
    maar dat geld ook voor die van Yke
    en die gewonne prijzen waren al lang geleden
    de brian taylor spit die ik heb is gebouwd in 1976 door Yke
    de lat licht tegenwoordig wat hogen denk ik
    al heb ik daar zelf geen ervaring mee

    ik zeg niet dat de een beter is dan de ander
    en alles is natuurlijk aan te passen bij elk model
    maar ik denk dat ze niet onder doen voor elkaar
    maar dan komt het volgende
    de spit van yke is 1/4 de bt 1/6 mick reeves heefd ook een 1/4 spit maar daarvan klopt de spanwijte niet
    het licht er gewoon aan hoe groot je wilt bouwen
    vergroten van tekeningen kan
    maar dan moet je wel weer veel aanpassen
    als er dan op die schaal al een goed paket is dan is dat dus zoned van je bouwtijd

    dat iemand erg bekend is betekend niet dat zijn spullen ook meteen het beste zijn
    het is gewoon goed gepromoot
    er is meer onder de zon
    ik ga ook niet zeggen dat de tekeningen van Yke het beste zijn
    ze zijn wel bewezen goed maar niet iedereen houd van de bouwstijl

    dus het komt neer op smaak

    vogelman wat gaat jouw spit wegen weet je dat al
    ik kijk vaak in je draadje en je maakt er echt een mooi model van
    dat gaat helemaal goed komen
     
  15. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    kan nog niet zeggen wat de spit gaat wegen ,wat nu klaar is weegt niet veel ,romp met complete staart en de vleugels.
    zal volgende week het spul is op een weegschaal zetten ,ik ga voor electr, aandrijving en weet ongeveer wat de motor en 2x 6 lipo gaat wegen daaruit kan ik redelijk het totaal gewicht van de spit inscatten.
    gr, john
     
  16. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    top ik volg je bouwverslag
    ik wil mijn 1/4 spit ook electro gaan uitvoeren
    met een reductive zodat ik de schaalprop aan kan drijven
    en een geluidsmodule
    eerst was ik bezich met een 4 cylinder in lijn
    ontwerpen voor dat blok liggen al klaar maar ik zie geen tijd hem te maken naast mijn ZZP werk en het huidige gebrek aan frees en draaibanken
    en je kunt de accupaketten dan in het motorcompartinent plaatsen kan je het totaalgewicht laager houden
    de cervo,s kunnen dan namelijk in de bodem van de neus achter wat normaal het brandschot is
    bij mijn spit is dat op schaal
    ik heb dus veel ruimte onder de motorkap

    let op ik zeg niet dat de BT spit niet goed is
    ik zeg alleen dat die van yke zeker net zo goed is
    er is alleen een andere bouwmetode en het licht er maar net aan wat de bouwer fijner vind

    kortom niks mis met jouw spit hij zal goed vliegen
     
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.925
    Locatie:
    groningen
    Qua wat dan? :confused:


    Als nou ooit de uitdrukkingen 'Goede wijn behoeft geen krans' en 'Kwaliteit is onze reclame' op z'n plaats geweest zijn . . . :rolleyes:

    Wat erg jammer is dat Taylor op zeker moment is opgehouden om de tekeningen van z'n modellen openbaar te maken. Hij was zo er zo flauw van dat zijn tekeningen illegaal gekopieerd en verkocht werden . . . :mad:

    Ware dat anders gelopen, dan hadden we nu de tekening van zijn Stearman kunnen bestellen! . . . :(

    Flying Sites - R/C Aero Portal - EVENTS - COTSWOLD SCALE MASTERS 2001


    jan.
     
  18. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    lees goed jan
    dan zie je dat ik er ook bij heb gezet dat ik daar geen ervaring mee heb
     
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Er blijkt was mis gegaan te zijn met het scannen van de polikarpov
    De scans wijken af van het origineel
    Dus die moet overnieuw gescaned worden

    Ook de MIG gaan we naakijken
     
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    De nieuwe scanes zijn klaar en meteen een set geprint ter controle
    Nu zijn ze goed
     

Deel Deze Pagina