Minimoa goes FPV

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ovres, 4 aug 2014.

  1. ovres

    ovres

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Brabant
    De Minimoa van PAF komt uit +- 2006 en is een trage helling zwever. Ik wil met de Minimoa graag traag FPV zweven. In dit draadje is te volgen of en hoe dit lukt.
    eerste stap motors er op liefst die van mini quads die heb ik liggen ook de lipo een props zijn van de mini quads.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Als het nu al zo beroerd vliegt, wat moet dat dan straks worden met FPV erop? Ik zou als eerste stap die mini-quad motoren en props eraf halen en vervangen door spul met normale afmetingen voor dit toestel. Je moet volgens mij continue vol gas geven bij de start en nog overtrekt het toestel bijna. Dat wordt met extra gewicht en extra windvangers straks nog een stukje lastiger.

    Die twee motoren is best een leuk idee want zo hou je de neus vrij. Maar met deze setup is het lastig en inefficiënt vliegen.

    Martin
     
  3. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Lijkt inderdaad continu overtrokken. Verbaast me eigenlijk dat je 'm niet aan stukken vloog die eerste keer.

    Is je zwaartepunt eigenlijk wel goed?

    En inderdaad, veel meer vermogen nodig. Mini quad motortjes zijn niet zo sterk..
     
  4. ovres

    ovres

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Brabant
    Ik denk ook dat het zwaartepunt niet goed zit, dit ga ik wijzigen en nogmaals een test vliegen. het is een trage heuvel zwever met teveel gewicht. De vleugels hebben om te starten flaps nodig.
     
  5. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Zwevers hebben geen flaps nodig. Als je flaps nodig hebt op een zwever dan doe je iets verkeerd... Zwevers moeten een erg lage vleugelbelasting hebben. Als ie sowieso al te zwaar is, vergeet het dan maar, dan kan ik je vast vertellen dat je daar niet goed fpv mee kunt zweven. Kun je beter een radian kopen o.i.d...
     
  6. ovres

    ovres

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Brabant
    Ik vrees het ook, maar ik ga het niet meteen opgeven.
     
  7. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Het kan best werken ;)

    Maar kijk eerst eens hoe je zwaartepunt eruit ziet. Ook wat sterkere motortjes erop, en geen flaps oid. Flaps maken de vliegeigenschappen er niet beter op.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.614
    Locatie:
    Woerden
    Als ik zo naar het filmpje kijk zit er juist al te veel vermogen op. Dit is een trage rustige zwever. Met zoveel vermogen erop wil je dat hij veel te snel gaat vliegen, het toestel wordt daardoor erg instabiel en gaat alle kanten op. Bij het weggooien lijkt het nog goed te gaan maar wanneer je meer gas geeft gaat het mis.
    Probeer het dus eerst met (veel) minder vermogen. Doe dat op een plek waar je een lange baan zonder obstakels voor je hebt. Wanneer hij stabiel vliegt geef je iets gas bij en probeert te klimmen. Op veilige hoogte kan je de zaak trimmen zodat je netjes op hoogte blijft en niet naar links of rechts wegzakt. Voer dan langzaam de snelheid op en kijk wat er gebeurt.

    Het lijkt er ook op dat de motoren niet helemaal even snel draaien. Je hoort ze "zingen". Dat kan ook een oorzaak zijn dat het model steeds naar één kant wil wegvallen. De motor die het snelste draait trekt het meest. Hoe meer gas je geeft des te erger dit effect wordt. Controleer dat ook eens en probeer dat op te lossen.
     
  9. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    Hi

    Ik heb ooit op twinstar hout motor mount gemaakt
    Was niet mee te vliegen
    Was met motor domp

    Iemand gevraagd. Die zei. Recht er op
    Geen domp en zij trust

    Toen soort liniaal gemaakt
    Om de 2 motor schotjes precies in lijn te krijgen
    Dus geheel in zelfde stand

    Twinstar vliegt als een eitje

    Rob
     
  10. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.004
    Locatie:
    Ede
    De Twinstar vliegt inderdaad prima en is wel even wat anders dan een overbeladen Minimoa ;)
    (dit heeft meer weg van een FrankenPlane)

    Als vuistregel kun je aanhouden dat het zwaartepunt op 1/3 vanaf de voorkant van de vleugel moet liggen.

    Overigens lijkt me het lastig om dit tot FPV kist om te klussen, zoals gezegd word je vleugelbelasting veel te hoog of je moet de motoren eraf halen en 'm via een sleepje op laten trekken ofzo. Succes toegewenst bij dit project!
     
  11. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    Het gaat er om hoe motoren gemonteerd zitten
    Die minimoa moet prima fpv kunnen
    Fpv gear weegt niet zo veel hoor
    En mocht gewicht iets teveel zijn
    Kleinere lipo

    Eerst het vlieg gedrag zwaar verbeteren

    Rob
     
  12. ovres

    ovres

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Brabant
    Dank Je dat klinkt heel logies. Dan denk ik dat ik met 1 motor ga vliegen zou me van 2 problemen verlossen.
     
  13. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    chips,.... dan heb ik mijn zwevers verkeerd gebouwd ;-)
    einde van de maand hebben we bij ons een zweef/sleep treffen
    kom ook eens langs, mag je wel even met mijn fox vliegen
    full acro zwever van 22 kilo
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.614
    Locatie:
    Woerden
    Echte zwevers, sorry, man dragende zwevers, hebben toch ook geen flaps? Een zwever zou daar toch helemaal niet goed mee kunnen vliegen? Ja hoor...... :rolleyes:
     
  15. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    Hm, best raar. Ik weet iig zeker dat de 1:1 zwevers waar ik in vloog geen flaps hadden :p

    Wel kleppen, maar die gebruik je omdat je teveel lift hebt :p
     
  16. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.368
    Locatie:
    Gouda
    De 1:1 zwever(s) waar ik in vloog hadden ook geen flaps, wel verstoorders bovenop de vleugel.
    Grotere modellen hebben wel vaak flaps (crow, butterfly)
    Maar bijv een gewone Cularis van MPX heeft ze ook standaard.

    De 1:1 hellingvleugels hebben praktisch altijd flaps. (anders ren jeje rot).
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2014
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.614
    Locatie:
    Woerden
    Natuurlijk zijn er zwevers die geen flaps hebben maar er zijn er ook een heleboel die ze wel hebben. Het hangt helemaal van de ontwerper af. Dus beweren dat een zwever per definitie geen flaps heeft is niet juist.

    Een paar voorbeelden van zwevers met flaps.
    File:Glasflugel H-205 Club Libelle Glider.JPG - Wikimedia Commons

    De Mini Numbus B
    [​IMG]
     
  18. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.368
    Locatie:
    Gouda
    Laatst bewerkt: 18 aug 2014
  19. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Drenthe
    OK, dan neem ik dat terug. Ik weet ook niet alles :/

    Maar ik weet wel zeker dat je op een zwever de flaps eigenlijk niet nodig zou moeten hebben, omdat ze sowieso al veel lift hebben. Je zou ze inderdaad wel kunnen gebruiken om efficientie te vergroten bij verschillende snelheden, maar doorgaans kun je er vanuit gaan dat flaps de efficientie niet bepaald omhoog helpen en dat het toestel er instabieler door zal vliegen. Het kan dus best handig zijn, maar het lijkt me zeer sterk dat je ze nodig hebt... :)
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.280
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk dat je nog veel moet leren.;)

    Je ben doorgaans meer met je welfkleppen dan met je rolroeren bezig.
     

Deel Deze Pagina