Bouwverslag Blackout 330 mini bouwverslag (PDB rebuild)

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door BorisB, 17 sep 2014.

  1. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Even een korte overzicht van mijn B330 build. Het is een naar mijn mening vrij revolutionair ontwerp, aangezien er nog nooit quadcopters zijn gebouwd
    met dergelijk setup. Meestal verwacht je bij dit soort setups met zulke prestaties toch 400+ sized quads met 8inch props of meer zelfs.
    B330 onderscheidt zich als eerste Gopro FPV platform van zo'n grootte wat super strakke prop free view beelden kan maken met meer dan genoeg ruimte door de H design.
    Dit is uiteraard ook mogelijk, omdat de hele setup op 6x45 props gebasseerd is. Goede 6x45 props zijn makkelijk in staat om tot ~1,2kg Thrust te leveren! Cobra 2208 power!
    Daarnaast opent een dergelijk design ook allerlei opties zoals gemakkelijk gimbal dragen. Sterker nog er is een adapter plaatje voor een gimbal, maar daar hoop ik later wat meer over te vertellen.

    Dit is mijn B330
    [​IMG]

    Setup
    Frame: Blackout 330 Blackout Mini H Quad | Home
    Video: 600mw 1.3ghz Vtx + Cloverleaf
    Onboard Rec: GP3 Black
    Prop: HQprop 6x45
    Motors: Cobra 2208 2000kv (Multirotor edition prototype)
    Battery: 4S 45C 2200mAh nanotech / 65-100C 2250 nanotech
    FC: naze32 acro
    ESC: 20Amp Simonk ZTW multirotorparts home English



    Cobra 2208 4S + 6x45
    [​IMG]



    Een korte verslag over de opbouw.

    Daar is die dan eindelijk. B330 PDB
    [​IMG]

    PDB aan de bodemplaat
    [​IMG]

    Dirty plate bovenkant
    [​IMG]

    Zij aanzicht
    [​IMG]

    Dirty plate onderkant.
    [​IMG]

    En dan doen we de armen eraan :D. De productie B330 armen zijn wat breder dan mijn eerdere prototype armen wat hetzelfde armen als van de mini spider hex waren
    [​IMG]

    Dan kan de electronica erop :D. Eindelijk weg met die kabelbomen. Heerlijk bouwen zo.
    [​IMG]

    Wat extra afstand creeren tussen de clean en dirty plate, zodat alles er netjes op past :D. Eventueel zou je zelfs meer afstand ertussen creeren door een 2de of dikkere ring.
    [​IMG]

    Een klein beetje hotglue op de contacten. Sorry voor een onscherpe foto. Dat had ik niet in de gaten tijdens het maken :(
    [​IMG]

    Vervolgens de clean plate erbovenop :D.
    (Dit is overigens een foto van de Prototype V2 zonder PDB)
    [​IMG]

    LED POWER!
    [​IMG]

    Mijn huidige PID's:
    [​IMG]



    Video Sectie:
    Videos wat tot nu toe gevlogen zijn met de prototypes.









    Metall style:




    UPDATE 13-10-2014:
    Update naar MN2208 2000kv Tiger motoren

    Settings momenteel:

    looptime = 2400
    tpa_breakpoint = 1350
    Tpa = 0.45

    En de pids:
    [​IMG]

    Tpa breakpoint moest omlaag om maximale uit de pids uit te halen. Tpa begint vanaf de hover throttle liniear naar full throttle. Op deze manier heb je de beste pid instelling op iedere throttle range.



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerste echte vluchten na wat tuning:
    Foto na de vlucht:
    [​IMG]
    [​IMG]
    en de vlucht zelf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Mooi werk zon pdb. Ik kan ook niet wachten op mijn oso grande, voor mijn flip 260... Ben benieuwd, hoeveel tijd ik zal winnen!
     
  3. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Moet zeggen dat ik in het begin niet de meerwaarde zag allemaal, maar als je eenmaal PDB's gewend bent dan wil je niet anders :D.
    Buiten sneller.....het maakt het ook wat overzichtelijker en leuker om te bouwen. Het kost kortom minder energie :D.


    Ben benieuwd hoe je de PDB in de Flip260 goed gaat krijgen! Hoorde sommige zeggen dat het te krap was hier en daar?
     
  4. FGRacer

    FGRacer

    Lid geworden:
    25 jan 2007
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    België
    Dan kun je gewoon wat langere standoff's ertussen zetten.;)
     
  5. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Voor wat?
     
  6. Renessy

    Renessy

    Lid geworden:
    30 aug 2014
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Spijkenisse
    Niet zo zeer over de quad zelf maar is er een speciale reden dat je voor je video op 1.3 MHz zit ipv bijv 5.8 MHz?

    (Ben mezelf een beetje in het FPV vliegen aan het verdiepen, vandaar)
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    penetratie vermogen is een stuk beter, komt standaard in 800 en zelfs 1200 mw. Waarbij bij 5,8ghz 500 en 600mw meest gebruikelijk is,dus je komt dan ook een stukje verder..
    Nadeel, grotere antennes.
     
  8. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Met beide kun je prima vliegen. 1.3 is echter wat makkelijker als het gaat om de penetratie en dergelijke, maar 5.8 is aan de andere kant meer plug and play en het heeft uiteraard ook kleinere antenne's ;).
    B330 heeft ook snel de neiging om heel makkelijk ver van je af te gaan in een korte tijd ook ;)

    Vaak is het in FPV als je ergens aan begint dat je daar niet zomaar van af stapt. De een begint op 5.8 en gebruikt dezelfde gear keer op keer. De ander doet het met 1.3 of 2.4.
     
  9. Renessy

    Renessy

    Lid geworden:
    30 aug 2014
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heren, bedankt voor de info!

    T is en blijft lastig kiezen maar daar ga ik wel verder over in een ander topic. Kunnen we dit topic schoon houden....

    Blijft een mooi apparaat die B330. Bakstenen en F16's! ( hard en snel). Haha!
     
  10. DannyMetall

    DannyMetall

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    4.068
    Locatie:
    Z-Limburg
    Mooi verslag Boris

    ben zelf ook heeeel tevreden over de BlackØuT 330 :)
    nog nooit zo'n snel ..wendbaar en stabiel frame gehad (lijkt wel miniH op Anabolen)
    oja., en erg STERK ook .. heb er verschillende Crashes mee gehad boven de 100+ km/h
    niks kapot behalve wat spacers/Props en/of die roode Rubbertjes vd cleanplate
    gewoon verwisselen op de FPV-plaats en verder Knalluh :p


    vandaag ook toevallig de PDB binnengekregen :worship: LEDS FLY

    hier wat Pics van de V2

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Stapvoets

    Stapvoets

    Lid geworden:
    6 feb 2014
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Delft
    Erg mooi frame dit! Als je naar de motor spec sheet kijkt lijkt er nog wel wat meer in het vat te zitten (5S, 6S?) met wat zwaardere regelaars.
    Je kunt trouwens op die laatste foto van Danny heel mooi zien dat de accu klem tegen de firewall aan zit. Ik heb bij dit type layout altijd het idee dat de accu niet ver genoeg naar voren kan en dat je daardoor gelimiteerd bent in de grootte. Is dat bij de B330 geen probleem i.v.m. de overmaat aan power (als er zoiets bestaat ;))?
     
  12. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Haha thanks. jammer dat ik nog niks over clean plate boven kon laten zien. Die heb ik namelijk van de V2 gewoon overgezet. Die was zeg maar al gebouwd, maar zo moeilijk is dat niet. Neem aan mensen die hiernaar kijken al eens FC op 4 nylon afstands buizen gemonteerd hebben en een vtx aangesloten :D.

    Je zult versteld staan wat je met de frame kan. Zoals gimbal en langere armen voor groter setup en je kan tot 3200mah 4S lipo gaan waar de balans nog goed blijft. Met Gimbal kun je zelfs 5000mah 4S gebruiken, omdat gimbal wat verder naar voren komt en je dan beter balans hebt.
    Met 2200mah lipo wat ik en danny gebruiken is de balans precies goed zo. Met 2200mAh heb je de meeste respons en unieke karakteristieken en uiteraard nog vrij laag gewicht.
    Uiteraard zou je hoger dan 4S kunnen proberen, maar er is zo weinig gear voor :D. Ik moet zeggen dat ik me nog meer punch niet kan voorstellen :D.

    Het is wel zo dat het aanbevolen is om zo hoog mogelijke C rating te pakken.
    Ik heb zippy 35C, nanotech 45C en nanotech 65-100C. Dat laatste 2 maakt degelijk verschil!
     
  13. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Hier nog wat additionele foto's van de clean sectie.

    Clean sectie kaal.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Accessoires. Ccd bescherming indien je de losse printplaat zonder behuizing wil gebruiken. Je ziet ook gimbal accessoires links. Voor gimbal gebruik je een ander plaatje voor boven.
    [​IMG]

    Zo komt de ccd protectie erop.
    [​IMG]
     
  14. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    B330 update fotos met nieuwe fpv cam mount en MN2208 2000kv motoren

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Stapvoets

    Stapvoets

    Lid geworden:
    6 feb 2014
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Delft
    Verwacht je zoveel extra power van deze motoren dat je de clover maar in de ban hebt gedaan?:wink:

    Ik vind trouwens die kleine ccd cam met behuizing beter staan, dit is een nogal lompe constructie om zo'n board camera te huisvesten en je kunt ook de hoek niet aanpassen, zo kun je Danny nooit bijhouden :D
     
  16. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Cam is ongeveer 40graden getilt ;). Zie je niet goed op de foto, maar je kan met zon plaatje heel makkelijk de tilt bepalen door boven een afstandsbuisje en onder niet te doen.

    [​IMG]

    Mijn clover was flink verbogen eigenlijk en de stock antenne beviel me zeer goed op de spider hex dat ik het hier ook wil proberen.

    Ik vind het zo eigenlijk mooier dan met een losse cam erboven. Zeer kwetsbaar eigenlijk. Ik heb meerdere malen cam eraf gevlogen en wat kabeltjes gesloopt op mijn prototypes.

    Vlieg nu ook overigens met een 3.6mm lens. Het werd allemaal iets te snel voor een 2.8mm :)
     
  17. Stapvoets

    Stapvoets

    Lid geworden:
    6 feb 2014
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Delft
    Inderdaad goed te zien zo :thumbsup:. Ik heb met 3.6 altijd een beetje een opgesloten gevoel omdat je niet veel om je heen ziet, maar als je het gebied goed kent zie je de takken wel beter aankomen :D
     
  18. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Voor een mini h....helemaal gelijk :D. Voor wat grotere ruimtes en snelheden wil je meer op objecten en gaten op grotere afstand focusen en dan is extreme fish eye op 2.8 soms wel beperkend.

    Maar eerlijk gezegd scheelt het niet echt veel tussen 2.8 en 3.6mm. Ik ga het enkel proberen een paar vluchten, maar testvlucht beloofde veel goeds :D
     
  19. DannyMetall

    DannyMetall

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    4.068
    Locatie:
    Z-Limburg
    heb ook me losse FPV cam ervan afgehaald (euhh eerder eraf gevlogen)
    heb nu ook de FPV Protectie plate erop gemonteerd
    die losse cam was erg breekbaar !!!
    of begon soms vanzelf in een andere hoek testaan :)

    heeft al een paar x gerold en zit er nog steeds op :D

    [​IMG]

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ja man.....die ccd cam cage is echt top!
    Ik had ook last van die cam dat die soms verdraaide enzo. Is gewoon niet fijn fpv cam zo bloot.

    Wel een gave vlucht danny! Echt leuk om vanuit zon perspectief te zien.

    Vandaag eindelijk eens na wat getune de laatste dagen echt vol genoten van de b330. Wat een machine.....pffff.


    Settings momenteel:

    looptime = 2400
    tpa_breakpoint = 1350
    Tpa = 0.45

    En de pids:
    [​IMG]

    Tpa breakpoint moest omlaag om maximale uit de pids uit te halen. Tpa begint vanaf de hover throttle liniear naar full throttle. Op deze manier heb je de beste pid instelling op iedere throttle range.

    Foto's net voor de vlucht
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina