SuperVario

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PapaHotel, 2 mei 2013.

  1. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    BMP280 werkend!

    BMP280 heb ik nu ook werkend (volgens mij ben ik een van de eersten wereldwijd).

    Ik heb nu alle sensoren onder gelijke omstandigheden kunnen testen. Hiervoor een opstelling gemaakt waarop max 4 sensoren tegelijk aangesloten worden. 5de kon er niet bij vanwege adres conflicten.

    Verschillen zijn significant. Mijn eerste indrukken zijn:

    • LPS331AP is de slechtste van allemaal. Veels te veel ruis. Helaas heb ik deze -tegen beter weten in- in mijn vario gebruikt.
    • BMP180 is iets beter dan de LPS25H maar de verschillen zijn verwaarloosbaar. Op papier zou LPS25 beter moeten zijn maar ze maken het alweer niet waar.
    • De nieuwe BMP280 en de oudgediende MS5611 zijn overduidelijk de besten. Ik had destijds de MS5611 niet gebruikt omdat het o.a. te groot was. BMP280 is juist de kleinste van allemaal.
    Quick&dirty test bordje voor BMP280:

    [​IMG]
    Het ziet er ranzig uit zo maar who cares, het werkt!

    Groeten, Sinan
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.509
    Locatie:
    Schoonhoven
    Wat onvoorstelbaar klein zeg!! Wel gaaf!! En dat je dat dan ook zo uit kunt werken. Petje af.
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.351
    Locatie:
    Utrecht
    Jeeee, wat een kabels! Werkt die BMP280 op 3 fasen 380?

    ;)

    :thumbsup:

     
  4. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Zoiets inderdaad :D
    De drie kabeltjes aan de linkerkant zijn de aarde en twee gescheiden voedingen voor de 3 volt aanvoer.
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.912
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Sinan,
    Goed bezig zo te zien! Vraagje: is de BMP280 software compatible met de BMP180? Bosch deed dat toen de BMP180 de BMP85 opvolgde. Dezelfde routines konden worden gebruiikt.
     
  6. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Nee helaas, het zit iets anders in elkaar. Ik heb er zelf een drivertje voor moeten schrijven.

    Gelukkig heeft Bosch de datasheet eindelijk vrijgegeven. Van de zomer hebben we aan Bosch gevraagd of we please, please,... de datasheet alvast mochten inzien maar nee, we moesten netjes op de officiele release wachten (tenzij we van plan zijn om een paar millioen tegelijk wilden af te nemen).

    Btw., BMP260 is niet beter/slechter dan de goede oude MS5611. Het is alleen veel kleiner. MS5611 blijkt nog altijd een uitstekende keuze te zijn zolang die paar millimeters niet van belang zijn.
     
  7. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Hier is mijn testopstelling met meerdere sensoren. Normaal zitten de schuimblokjes om de sensoren heen maar ik heb ze voor de foto er afgehaald.
    Het is een zooitje, weet ik. Het heft wel ongelofelijk veel inzicht opgeleverd die ik niet uit de specs kon halen.

    [​IMG]



    En de winnaar (voor mijn toepassing) is de BMP280
    Ze zijn misdadig klein en presteren net zo goed als de MS5611’s.

    [​IMG]

    Ze zijn natuurlijk niet compatibel met de oude chipjes. Het printje moet dus opnieuw ontworpen/gemaakt worden.
     
  8. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Custom telemetrie scherm voor Taranis

    Ik ben helemaal tevreden met de nieuwe versie met de BMP280 's. Mijn collega is nu de nieuwe printplaat aan het onwerpen voor de BMP280. Een hele klus omdat hij van mij niet breder mag gaan dan 6mm (en ik ben heel streng :evilbat:).

    ---

    Intussen ben ik vorig weekend er achter gekomen hoe krachtig de ingebouwde programmeertaal (=LUA) van Taranis is.

    Na het downloaden/testen van een aantal telemetrie schermpjes werd de drang alsmaar groter om mijn eigen versie te bouwen die beter afgestemd is op de mogelijkheden van mijn eigen sensor.
    Hier heb ik de eerste voorbeeld scripts vandaan gehaald: R/C Settings - Lua Scripts

    Tadaaaa, eerste dummy schermpjes:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het ziet er helaas een stuk beter uit op de simulator dan in het echt.


    Mijn grote probleem hierbij is: er is veel mogelijk relevante data beschikbaar en het kan allemaal berekend/weergegeven worden met LUA terwijl de beperkte schermruimte/kwaliteit van Taranis een beetje roet in het eten gooit. Daarnaast, is al deze informatie op het scherm moeilijk te zien en te verwerken tijdens het vliegen. Persoonlijk kan ik er i.i.g. weinig mee omdat ik tijdens het vliegen mijn leesbril niet op heb. Ik heb dringend een heads-up schermpje nodig.

    Dat gezegd hebbende, kon ik het toch niet laten om een eigen versie te ontwerpen. Ik heb dus geprobeerd om er niet teveel informatie in te stoppen maar het is overduidelijk niet gelukt.

    De volgende gegevens worden er weergegeven (van links naar rechts):
    [​IMG]

    RSSI: Het pijltje en de label aan de bovenkant geven de huidige RSSI waarde weer. Het balkje is voor de minimale en maximale waarde van de laatste 15 seconden.
    Vario trend: De lopende geschiedenis van de hoogte vario (niet de TE vario) van de laatste minuut. Bij andere implementaties worden er vaak de hoogtegeschiedenis weergegeven maar ik denk dat de vario-geschiedenis informatiever is.
    Integrated vario: Laatste 15 seconden van de hoogte vario wordt geïntegreerd om te laten zien wat de uiteindelijke hoogte winst/verlies was.
    TE vario: TE vario geeft dus de werkelijke energie winst/verlies. De ‘bullet’ geeft de actuele waarde weer. De dikke lijn er achter is de min/max waarde van de laatste 15 seconden.
    Altitude vario: Dit is de conventionele hoogte vario.
    Altitude: Hoogte op basis van de luchtdruk t.o.v. van de starthoogte.
    Airspeed: Luchtsnelheid heb ik groter afgedrukt omdat de vliegprestaties van de kisten voornamelijk snelheid gebonden zijn.
    Glide ratio: Actuele glijgetal aan de hand van de luchtsnelheid en de hoogte vario.
    Advised airspeed: Hierbij wordt een referentie snelheid (advised airspeed) ingevoerd die per vluchtfase kan verschillen. In dit geval is het ingesteld op 30km/u. Het balletje wijst dan aan of er te snel/langzaam gevlogen wordt t.o.v. deze referentie snelheid. Nu ga ik de referentie snelheden per vluchtfase per vliegtuig een beetje gokken. Natte droom voor de toekomst is natuurlijk dat dit automatisch gebeurd aan de hand van de polars, taak, gewicht, wind, thermiek, g-krachten, … Ik wil t.z.t. deze informatie ook kunnen weergeven via toontjes zoals bij de vario.
    Accu voltage: De totale voltage van de accu pakket.
    Cel voltage: Ik ga hierbij uit van de accu cel met de laagste spanning. Het balkje geeft weer de min/max van de laatste 15 seconden.


    Dit is nog een dummy. Ik had gehoopt dat ik het vandaag grotendeels werkend zou krijgen maar het is nog niet gelukt.


    Wat denken jullie ervan?

    Sinan
     
  9. GliderUAV

    GliderUAV

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Sinan,

    Dat ziet er goed uit. Ik mis geen informatie, alles staat er op, zelfs meer dan dat.

    Cool.:)
    Kees
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.509
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat je een beetje aan het doorschieten bent?? ;) Geintje.

    Ik vindt het superknap dat je dit kunt maken!
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2014
  11. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Nou alleen nog een setting om je vliegtuig in de "parkeerstand" te zetten zodat je alle informatie ook opnemen kunt :rolleyes:
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.159
    Locatie:
    Gouda
    En een flasher op je model om hem tussen de anderen weer te vinden.
    Zoiets had mijn 4 m Discus kunnen redden na het kijken op het telemetrie display.

    Wel goed display voor je copiloot of boordwerktuigkundige.

    Rick
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.351
    Locatie:
    Utrecht
    Dan moet je die 'bel' ook even in de wachtstand zetten, zodat je na de koffie weer gewoon door kunt stijgen ... ;-)
     
  14. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Het is inderdaad niet praktisch en misschien zelfs gevaarlijk om naar je telemetrie scherm te staren tijdens het vliegen. Zelf kan ik het helemaal niet. Het kan wel interessant zijn voor een meekijkende copiloot. Voor de vlieger blijft het akoestisch (en evt. haptisch) weergeven van gegevens de beste optie.

    Het is meer een nieuwsgierigheidsprojectje.
    Wat kan je allemaal met die taal LUA? Hoever kan ik komen met de beschikbare processor/geheugen capaciteit van Taranis zonder dat het gaat sputteren?
    En ook een vingeroefening met het vormgeven van zo een klein displaytje. Wat voor informatiedichtheid je kunt realiseren terwijl het nog leesbaar blijf? Wat moet je laten zien en laten? Etc… Leuk om er over na denken.
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Mijn eerdere opmerking, van die parkeerstand wordt niet zo heel erg serieus genomen heb ik de indruk, maar wanneer je toestel een GPS en een vario aan boord heeft (echt , het minimale dus) dan is zo'n parkeerstand toch zeker een eitje .........
     
  16. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Nou, ik neem het eigenlijk heel serieus! Ik heb er ook wat ideeen over en ik zou me er ooit in willen verdiepen. Maar, daar hoeven we niet op te wachten.

    Kees (GliderUAV) heeft al laten zien dat dit en veel meer mogelijk is. Kijk maar naar zijn werk op: A.T.V. Autonomous Thermalling Vehicle - DIY Drones
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.159
    Locatie:
    Gouda
    Dat heet autonoom vliegen en is zeker mogelijk, sterker nog het wordt dagelijks gedaan ook hier in Nederland.
    Waar het beroepsmatig met veel moeite legaal te doen is, is het voor de hobby, mits je (of je waarnemer) zicht houdt op het toestel, daar vliegt waar het normaal ook mag wel legaal.

    Rick
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Je maakt het wel moeilijk Rick; dan mag ik potverdorie nog aan toe, nog altijd niet op dat schermpje kijken :confused::confused:
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.351
    Locatie:
    Utrecht
    Hee mieren.....r, ga eens wat positiefs bijdragen!
    :rolling:
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.159
    Locatie:
    Gouda
    Je mag niet eens met je ogen knipperen. :cry:

    Rick :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina