Vleugel is helemaal cool geworden. Voor het plakken was ie 78 g., na plakken 87 g. en na wederom schuren (vooral de achterlijst nog eens onderhanden genomen en het overtollige epoxy) nu 82 gram. Volgende keer moet ik wat netter werken, en vooral met meer beleid (en vooral geduld) schuren. Nu zit er ergens zo'n ingeschuurd deukje. Vandaag rompje in elkaar zetten en op maat schuren!
Dag bommel, wat ik weleens doe na zo'n schuuractie is alle schuurstof opslaan in een bakje. Als je de volgende keer epoxy maakt kun je er wat balsastof bijmengen voor een lichte maar sterke verbinding. Ook samen met secondelijm kun je met dit balsastof goed kieren vullen. Eerst het stof erin, dan een paar druppeltjes dunne secondelijm. Niet met je gezicht erboven gaan hangen want het wil nogal eens gaan roken.
Goeie tip. D'r lag zat stof op de vloer en in mijn haar en op de kasten en op de tv en op de hond en, ja, waar eigenlijk niet. Zit nu in de stofzuiger, maar deze onthoud ik voor de volgende keer. Dank. BTW: hoe maak je het dekseltje van rompje dicht? Meen iets gezien te hebben van een schuifpennetje, hoe werkt dat ongeveer?
De simpelste en lichtste methode is een stukje schilderstape Dit is de mimi van trampo Het schuifpennetje is een kabine vergrendeling van dit soort. Frans heeft foto's van zijn rompje met zo'n pennetje, klik hier voor de foto's. Simpel pennetje met een veertje. Dit staat niet op de tekeningen van de originele MiMi - alleen op de tekening van het CNC kitje.
Doe er wel oralite op ? Dat scheelt echt behoorlijk gewicht tov van normaal oracover. Hebben ze bij quartel.
Aber sicher. Oralite, the transparent one, rood en geel. Heb het rompje nu ook af, dat betekent dat ik zo langzaam aan de afbouw kan beginnen: bespannen van de vleugel, rompje glassen, roertje en stabilo monteren en de servo's etc. erin zetten. Dat moet echter wachten tot na Kaapstad. Helaas...
Ik heb aan de voorkant een klein 'lipje' aan het cockpitkapje gemaakt die onder de neus valt. Achter een klein ringetje erin verzonken en een klein magneetje in de romp verlijmd.
Mooi opgelost met je kapje jitze! ik zou alleen nog twee kleine stookjes balsa op je dekseltje lijmen die zorgen dat hij niet heen en weer kan schuiven! (dus aan de binnen kant op de breedte van je romp binnen zijde) anders ben ik bang dat je hem er wel een af zou kunnen zwiepen ik ga mijn mimi ook even aanpassen, nu moet ik regelmatig het plakbandje vervangen en heel netjes is het ook niet!
niet nodig hoor Niels, het is een neodymium magneetje, ongeveer 15x3x1mm, en door het ringetje is hij soort zelfcentrerend. Gebeurt niks mee, knappe jongen die hem ervanaf zwiept. Volgens mij heb ik er nog wel een paar liggen. Adressen graag via PB
Mmmm, mooier, maar ook zwaarder. Magneetjes vind ik leuk en heb er ook genoeg, maar de oplossing die gebruikt is op tekening vind ik prima. In mijn geval loopt die ook nog eens stroef dus die gaat niet zomaar open. Een veertje staat niet op mijn tekening. Een passend balsa plankje dat onder de voorkant schuift met de breedte van de binnenkant van de romp moet het gewoon op zijn plek blijven en lekker licht.... Ondanks dat jullie allemaal betere bouwers zijn probeer ik toch de lichtste te bouwen. Kijken waar ik strand... Ik doe er in ieder geval 5x zo lang over. Ik maak wel een post als het (bijna) is gelukt. Ik las dat jullie de mislukkingen ook achterwege laten
ja, ik probeerde ook de lichtste te bouwen. zo'n 145 gram schoon aan de haak. Tot er nog 15 gram lood in moest. Later weer wat lood eruit gehaald, nu zit hij op 150-155 ongeveer. Anyway, het magneetje weegt 1,2 gram dus het geheel weegt minder dan 2 gram.
je wil ook niet lichter bouwen dan 150 / 170 gram. En zo'n magneetje zit aan de goeie kant van het zwaartepunt ! ;-)
Zo, werktafel even opgeruimd en fotootje gemaakt van de s.v.z.. Ook mijn oplossing voor de kapsluiting zie je hieronder. (Magneetje zit in de order bij Hobbyking, duurt het daar altijd zo lang?) Voor nu twee weken radiostilte, tot daarna!
Aan de "goede" zijde, maar wel heel dicht bij het zwaartepunt. Ik heb overigens aan beide zijdes besparingen in de planning. We zien wel...