Hoe een zwever af te stellen/trimmen?

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Wubbe, 13 okt 2007.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
  2. vleugel

    vleugel

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Delft
    Bedankt weer wat geleerd.

    groet
     
  3. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Dit is een interessante Alex!

    Dus een goeie test zou zijn om in dead air een bocht in te rollen, zeg op 40% graden, en dan alles neutraal en alleen voldoende up geven op de snelheid constant te houden.
    als ik het goed begrijp zou hij dan stabiel moeten blijven cirkelen

    Rold hij verder de bocht in dan zwaartepunt naar achter
    Rold hij er uit dan iets naar voor

    klopt dat?

    groet

    Niels
     
  4. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Min of meer. In dead air vliegt alles probleemloos tot en met het meest achterlijke zwaartepunt dus dat zegt niet zo veel . Gewoon gaan vliegen met wat wind en thermiek. Als je de kist probleemloos kunt sturen staat het CG goed. Voor wat meer prestatie het zwaartepunt naar achteren met weinig wind en wat meer naar voren met veel wind/turbulentie. Elk veld heeft vraagt om andere zwaartepunt afhankelijk van de ondergrond en de turbulentie. Als je gaat schuiven merk je meteen of het beter of slechter word. Het laatste half uur voor de wedstrijd gebruik ik altijd om mijn zwaartepunt goed te zetten. hierbij werk ik met vaste stukjes lood zodat ik altijd de begin waarde ken en weet wat één of 2 loodjes doet. Dit zijn loodjes van ongeveer 1,2 gram.
     
  5. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Bedankt Alex!

    Ik ga er mee experimenteren!
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik zit nu zelf in de fase dat (en na 30 jaar modelvliegen begin ik pas de laatste jaren te snappen hoe het nu werkt met zwaartepunt etc) ik het zwaartepunt het liefst rond neutraal heb. Bij al mijn kisten, zowel DLG als zwevers als motorkisten. Wrom ? Omdat ik bij neutraal CG de kist minimaal eigengedrag/corrigerend vermogen bezigt. En de kist dus precies doet wat 'm is opgedragen, in mijn geval, dus niet zelf gaat compenseren. Want dat wil ik niet.

    Heeft ook wel nadelen.....ik heb laatst een klein en zeer neutraal gebalanceerd electrozwevertje totaal aan barrels gevlogen na loss of ontvangst....en dan maakt zo'n zwevertje dus echt de duikproef netjes af :-/ volledig aan barrels.

    ..........
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2014
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Treurig, jammer, en toch LOL.

    Mijn kisten zijn wel licht corrigerend afgesteld, maar voor elk geldt: start duikproef op minder dan 100m, dan wel met de hand beëindigen, want anders ontstaat toch hardhandig grondcontact. :(

    De correctie is dus maar heel licht ....
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik denk dat ik daar ook op uitkom...tenminste voor mn "normale" zwevers...ietjes corrigerend. Voor dlg vind ik vliegen op neutraal nu ff tlekkerst....mgoed dat kan nog veranderen ;-)
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Een ander leuk begrip is center of lift.

    Center of gravity ligt altijd voor het center of lift anders vliegt het niet.

    Center of lift duwt de kist naar boven, cog naar beneden, tussen deze 2 punten kun je een denkbeeldige lijn trekken. De richting/hoek en lengte van deze lijn bepaalt het vlieggedrag.
     
  11. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Ehhh kan je dat nog eens rustig uitleggen Jaap? Met een plaatje?
    Ik begrijp je cog en col! Maar is het niet zo dat deze bij een neutrale kist op elkaar liggen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  12. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Nee, om lift te krijgen heb je snelheid nodig. Nog steeds geen probleem zou je zeggen maar snelheid genereert drag. Om de snelheid constant te houden moet je de drag overwinnen, dit kan alleen door het cog voor col te plaatsen. Snappie?

    Ik heb er ook niet voor gestudeerd maar dit zegt mijn kennis en verstand tot nu toe :confused:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Ah! Anders valt hij recht naar beneden en heb je nooit een naar voren gerichte resultante die je snelheid vast houd! Begrijp het!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Bepaald de vliegsnelheid. Vlieggedrag is een veel ruimer begrip.

    De lift staat (per definitie) haaks op de vliegrichting. Aangezien de vliegrichting van een zwever altijd dalend is (zelfs in een thermiekbel!), en de zwaartekracht per definitie loodrecht naar beneden gericht is, zijn deze twee krachten niet 100% tegengesteld. De lift-kracht wijst iets naar voren. De resultante van deze twee is een kleine horizontale kracht naar voren. Bij constante snelheid is die precies gelijk aan de weerstandskracht.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina