###RcRallyCup winter rally seizoen 2014/2015###

Discussie in 'Electro offroad' gestart door drift-junkie, 14 okt 2014.

  1. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    MELDING

    Even aan alle rijders die brushless gaan rijden as wedstrijd op Gouda, doe thuis ook wat testen met je motor mbt, indien de FDR regel "vrij" zou wezen, oftewel…“geen beperking”…!!! Mocht je gaan testen, en de motorfabrikant heeft een advies FDR mee gegeven voor een 1:10 TC, veelvuldig deze met minimaal 1.08 (bandcorrectie)!!


    Ik heb laats eens flink de tijd uitgetrokken om de filosofie van onze oostenburen te doorgronden wbt hun reglementen, ik heb de indruk dat dit een wedloop naar motoren met een gemiddeld tot vrij hoog Kv inhoud/tot gevolg heeft, wat ik niet ambieer, en jullie waarschijnlijk ook niet!!! Wij gaan er liever vanuit, dat wat de rijder in zijn koffer heeft zitten wbt een 17,5t (of gelijkwaardig), hij dit zou moeten kunnen gebruiken in een RRC wedstrijd, ipv nogmaals een investering te moeten doen om redelijk tot het maximale eruit te halen, binnen de grenzen welke gesteld zijn in een reglement (teveel prestatie gericht)!!!

    Op een klein circuit met korte stukken, zeker met hindernissen of wat dan ook, wat wij dus 4 van de 5 wedstrijden normaal rijden, zal het allemaal niet zoveel uitmaken, de topsnelheid ligt daar nl erg laag, en voor iedereen haalbaar, maar op een circuit als Gouda waar wij nauwelijks onderbrekingen kennen, kan hun systeem wel eens niet voordelig/goed uitpakken voor ons! Mocht dit onverhoopt zo zijn, dan gaan we even een Pau wau (pow-wow) organiseren!!

    Bij deze een verzoek aan alle rijders die brushless rijden, ik zou graag een inventarisatie doen wbt de brushless motoren bij de rallycars, zodat ik mij beter kan voorbereiden, en monitoren as wedstrijd!! Gegevens waar ik opzoek naar ben: Naam waaronder je ingeschreven sta bij een wedstrijd, merk/model/typenr van de motor, evt het aantal Kv, Watt! voor wie het mij wel eens toegestuurd heeft in een PM, hoeft dit niet meer te doen!!

    @Bouke, ik denk niet dat een 27t brushed motor tot 4.85:1 komt zonder (permanente) schade bij ons, ik ga ervan uit dat niemand dit ook rijdt, maar je weet het natuurlijk nooit!!!
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.671
    Locatie:
    Sassenheim
    Met een 19T reden wij al een FDR van 4.5 dus een 27T moet dat wel aankunnen.
     
  3. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Interessant leesvoer.. Heb het setje gisteren in m'n RS4 Rally gezet. (17,5T hobbyking setje van 55 euro. :D
    Maar had dus dezelfde tandwielverhouding gebruikt als waarmee ik tot nu toe heb gereden. (90/29 meen ik.) Voor de brushed 27T motor reed dit leuk, al was de eindsnelheid wat laag.
    maar met het brushless setje er in is het nu helemaal geen porem meer qua eindsnelheid. :lol: Zal dus wat pinions er bij moeten halen om te kunnen proberen wat nu werkt. Ik ga als eerste maar eens een 39T pinion proberen iig. dan zou ik met de gear ratio netjes uit komen. (4.922 ) En eens kijken hoe dat loopt.
    Nu alleen even hopen dat ik die rommel voor Gouda binnen heb, anders word dat ook niks. :shock:
     
  4. SamP

    SamP

    Lid geworden:
    5 jan 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    De Kempen
    Dat past niet, of je moet de motorplaat aanpassen.
     
  5. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Scheelt er veel aan? pinion had ik inmiddels al wel besteld. (zal er wel op 'moeten' om legaal mee te mogen rijden. anders maar kijken naar een ander spur en pinion. )
     
  6. SamP

    SamP

    Lid geworden:
    5 jan 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    De Kempen
    De tandwielen zitten 1 a 2 mm te dicht op elkaar.

    Uiteindelijk heb ik gekozen om afgelopen weekend te rijden met 84/39 Dat had ik nog liggen) wat natuurlijk tijdens de rallycup ook niet mag (maar het past wel)

    wat ik daar mee wil aangeven dat er meer past dan de tabel aangeeft.
     
  7. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Wacht even... 84/39 is toch nog zwaarder dan 90/39? (hogere FDR, dus zou dan toch juist wel volgens het regelement zijn? ) Anders zit ik namelijk verkeerdom te beredeneren, en zou ik juist een kleiner pinion moeten nemen om legaal mee te rijden.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.671
    Locatie:
    Sassenheim
    Zwaarder vertand is een lagere FDR.
     
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Juist.. Heb het even in een excel sheetje uitgezet voor mij. zat met de gedachten idd precies verkeerdom te beredeneren.
    iig als ik 90/39 er op kan krijgen met enig fatsoen, probeer ik dit. wil het niet, dan maar een ander spur/pinion monteren. scheelt iig dat ik nog een motorplaat op reserve heb.



    Hoe zit het trouwens met de gearing voor een Brushed motor? Heb een 20T pinion op de M-06 zitten. (maarja, met zo'n M-Chassis heb je niet echt veel keus mbt tandwielen. ) Dat zal wel goed zitten lijkt me?
     
  10. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    De 90t spur (op de HPI RS4 Rally) is niet geschikt in combinatie met een brushless van gemiddeld tot laag Kv, je zal naar een veel kleinere spur moeten gaan, anders zit het koppel ook misschien niet helemaal lekker!!! Veel budget setjes hebben veelal een laag Kv, en moeten daardoor “zwaar vertand” worden (laag FDR getal) om de nodige verplaatsing te krijgen!!!

    Een reglement met een max Kv en een max FDR limit, zoals veel rijders aanvankelijk wilde, ivm met een eenvoudige/gemakkelijke instroom, werkt naar mijn mening uiteindelijk averechts voor ons, zeker als je mee wil komen op een snelle baan, want dan ben je genoodzaakt uit te kijken naar een duurder setje met een gemiddeld hoger Kv, want dat is sneller!!!

    Jammer genoeg neemt niemand de moeite om een mij een PM te sturen met wat men rijdt wbt brushless, hierdoor kan ik niet inventariseren waar mogelijk problemen kunnen ontstaan met het reglement zoals het er nu ligt, voor de aankomende wedstrijd!!!
     
  11. ERBI

    ERBI

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    559
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi Per, even mijn gedachte...

    ik denk dat het beter is het voor dit seizoen zo te laten, en dat je de inventarisatie voor het volgende seizoen doet, of dat het bestuur voor het volgende seizoen het aantal maximale kv's en wattage bepaalt en ik heb ook al gelezen dat de aangegeven kv's vaak niet met de werkelijkheid overeen komt..

    Maar is het eigenlijk wel zo belangrijk ?

    * De combinatie van nagenoeg griploze banden en veel kracht onderin wat bij het uitkomen van de bocht geen enkel voordeel oplevert behalve dat het spectaculairder is....

    * Volgens mij heeft geen enkele top 5 rijder vorig jaar en in de uitslagen tot nu toe, voor een 17.5 brushless gekozen....

    Greetz...
     
  12. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Groot pluspunt! :worship: Misschien een idee om de rallycup eens op driftbandjes te organiseren. :p


    Ik heb zelf iig een simpele/cheap-ass turningy 17.5T motor er in gezet met een 35A regelaartje van HK. Was bij elkaar nog geen 60 euro incl verzenden, dus echt een heel mooi instroom setje. :)

    Zal even kijken naar een ander spur.. heb misschien nog wel wat liggen.
     
  13. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    Verweg de eenvoudigste oplossing is terug naar de borstelmotor. (precies waar de gehele top X al mee rijdt)
    De waterdichte HW regelaar kost €30, Carson motortje een tientje. Zo waterdicht als je het hebben kan en vele jaren plezier. Als dan ook de max overbrenging op bijvoorbeeld 1:6.0 gezet wordt heb je ook geen gedoe over snelheidsverschil meer.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.671
    Locatie:
    Sassenheim
    Brushless lijkt zo ideaal maar voor een stockklasse is het een ramp tenzij je echt alles vast legt. Brushed zou misschien niet constant (brushless ook niet!) zijn maar de Carson cupmotor heeft zich bewezen dat wel te zijn en zeker geen gekloot met vertimebare regelaars, sensors etc. En inderdaad is brushed nog steeds vele malen goedkoper dan brushless.
     
  15. SamP

    SamP

    Lid geworden:
    5 jan 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    De Kempen
    Ik heb afgelopen zaterdag bij ERCE meegereden met een 2270KV setje van HK en FDR 4,59.
    Hier had ik op een redelijk vochtige baan meer dan voldoende snelheid mee. Nu was er op de baan ook geen rechte stuk van 15 meter zonder obstakels te vinden. (Hulde aan ERCE voor deze leuke baan)
    ga komend weekend nog even vergelijken tussen brushed en brushless
     
  16. ERBI

    ERBI

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    559
    Locatie:
    Amsterdam
    ...ik ben een grote voorstander om de regels in 2015/2016 betreffende de motoren zo te laten als het is met een kleine toevoeging dat alle brushless motoren tot 17.5 mogen, dus ook 18t (Carson TamiyaCup motor) 21.5 enz..en borstelmotoren tot 27T, dus ook de 32t (Tamiya motor) en 28T, 35T enz...

    Gr
     
  17. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Van mij zou er ook wel een group B rallycup klasse mogen zijn. 10.5T op rallyblock bandjes. Is iig zeker weten de grip het limiet... dus sowieso geen geneuzel met motoren/regelaars. :D plus dat je dan toch geen vol gas hoeft te geven.. iets wat je nu de helft van de tijd toch wel kunt doen.
    maargoed.. dat ben ik dan weer.
    Vind de regels zo ook wel prima. Vond de rs4 alleen wat saai rijden. Vandaar dat deze een bruschless setje krijgt om als backup mee te kunnen. De m-06 heeft nu weer t brushed setje wat toch mooi lijkt te werken in dat karretje.
     
  18. blabo

    blabo

    Lid geworden:
    11 jul 2006
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Assen
    RS4 Rally saai ???:help:
     
  19. Patrick artc112

    Patrick artc112

    Lid geworden:
    25 aug 2012
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Eindhoven
    Zelfs in de shortcourse is het 17,5 brushless setje een verademing met een natte baan,afgelopen weekend hiermee gereden op ERCE en weinig tot geen drift maar wel lekker op souplesse rond kunnen gaan,helaas wat problemen in quali 1 en 2 maar in quali 3 toch nog 3e geworden wat resulteerde in plek 2 in B finale. 1e finale weer stukken maar 2e finale iedereen op een ronde gereden.
    Ik ben er nog niet over uit of ik naar Gouda ga maar mocht het zo zijn dan toch weer in de rallyklasse en dan met de 17,5 brushless dus als er iets getest moet worden hoor ik het wel.
    De 2080kv sensorloos en 100Amp esc was in ieder geval bagger om mee te rijden afgelopen weekend.
     
  20. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Voorlopig zijn er nog geen problemen te verwachten bij de aankomende wedstrijd in Gouda wbt het brushless verhaal, het deelnemersveld is tot nu toe brushed bij de rallycars…;) !!!

    Wanneer de tandwiel verhouding niet juist gekozen wordt…is ook zelfs een 10,5t saai…maar zo te lezen is bijna nog niemand achter het “full potential” van een 17,5t gekomen, zelfs de meest saaie 17,5t, heeft meer vermogen dan een “hot” 27t motortje!!

    Bij de aller nieuwste TW modellen, is het nog steeds lastig om voor een “stock brushless”, een goede verhouding te kiezen!! Een 21,5t heeft power genoeg voor een stockklasse, alleen is de verhouding van 3.0:1 tot 3.5:1, nochtans niet te realiseren op een TW, uitzonderingen daar gelaten, en meest zit het koppel dan ook nog verkeerd!! Een 17,5t zit op het randje, hoe meer Kv (rpm), hoe meer mogelijkheden wbt de tandwielverhoudingen, zit je model boven de 5.0:1, dan is een brushed nog steeds veelal de beste keuze, omdat de auto ervoor ontworpen is!!!

    Nog meer officiële motoren???…misschien iets voor mijn opvolger,… als het aan mij gevraagd wordt, dan liefst minder keuze…maar realistisch gezien, is dat denk ik vooralsnog een gepasseerd station!!! De 18t Tamiya motor als zijnde “officieel” op te nemen, is voorlopig niet aan de orde, deze wordt slechts alleen in de TamiyaCup gereden, mochten clubs hier toe overgaan, en hij past bij ons tussen de 17,5t motoren, dan zij er meer mogelijkheden, maar tot nu toe nog geen enkele aanmelding gehad op mijn PM, voor wie het eens wil proberen!!

    Er hebben afgelopen jaar meerdere rijders op het podium gestaan met een 17,5t, en zij waren zelfs in de race voor het kampioenschap! De jaren daar weer voor, was men een stuk minder succesvol, mijzelf hier ook onder gerekend, ondanks ik het echt prima voor elkaar had, kreeg het vermogen domweg niet aan de grond, gevolg…de bandenslijtage was enorm…en ik eindigde ergens in het achterveld!!! Het zou toch nog wel eens kunnen wezen dat we een kampioen hebben gehad met een BL, bedenk ik mij nu, Patrick v Noort won bijna iedere keer met een BL in z'n Schumacher...kampioen???...het zou zomaar eens kunnen...de statistieken wbt de kampioenschap punten hebben niet echt prioriteit bij mij...ik kom ook nl voor de fun!!!
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2014

Deel Deze Pagina