Lees ik dat goed? FrSky extended range 1,5-2,5 km Ik ben brildrager, kan er vast wat op monteren dat ik in deze niet de zwakste schakel ben
De voltage booster zit tussen je 1S lipo en je ontvanger. Maakt van 3,7 volt van je 1S lipo 5 of 6 volt voor ontvanger en servos. ik gebruik nooit een booster, meeste van mijn servo's en ontvangers werken prima tot 3,0+ volt, en met een 500mA 1S kan je met een mini de hele dag vliegen. Verbruik van een mini ligt , is mijn ervaring en voor de vuist weg, rond de 100maH per uur, en dat is dus 5 uur vliegen.
Booster staat tussen accu en ontvanger! Hk heeft aardige ! Deze http://cdn.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/vol-booster.jpg
Als ik een booster gebruik dan hoef ik geen servokabeltje te solderen op een lipo accu. En voor de prijs of het extra gewicht hoef je het niet te laten zie ik. Allen bedankt voor de info
Persoonlijk vind ik een booster zeker aan te raden, vooral bij het gebruik van Spektrum ontvangers. Ik heb al te vaak een brownout van Spektrum electronica meegemaakt. Omdat de gemiddelde fullsize dlg best wel geld kost, en zeker de net nieuw gebouwde full carbon kisten, lijkt mij de aanschaf van een boostertje (gemiddeld 4 a 8 €) een verantwoorde investering. Over het algemeen blijven de spektrum spullen wel werken op 1S maar de betrouwbaarheid laat dan (nogmaals, mijn persoonlijke mening.....) wel te wensen over. EDIT: bij een 2-asser zoals de MiMi is dit geen issue. Met twee servo's op 1S ga je vlgs. mij ook bij Spektrum nergens last van hebben. Mijn stukje hierboven gaat meer over vier digitale servo's en een loggertje in een fullsize dlg. Ik ben wel van het-zekere-voor-het-onzekere-nemen. Uit ervaring
Die boosters van HK werken prima, gebruik ze al jaren. Het probleem zijn de dippen in de spanning die ontstaan als er even wat meer vermogen uit de accu wordt gevraagd. De ontvanger kan dan even een te lage spanning krijgen en af schakelen. Met de twee servo-tjes in een MiMi zal je daar niet erg snel last van hebben. Neem een wat grotere LiPo. Iets vanaf 500mAh of zo. Hiermee heb je voldoende reserve. Als je een booster gebruikt heb je wel een stekkertje nodig aan de LiPo om de ontvanger uit te kunnen schakelen door de accu van de booster los te koppelen. Zet je de ontvanger uit door de booster te ontkoppelen (en laat je de accu aan de booster zitten) blijft de booster werken is trekt deze de LiPo volledig leeg.
Net deze gekocht Turnigy nano-tech 350mah 1S 65~130C Lipo Pack (EU warehouse) Ik heb nog geen verstand van electronics, komende week vrij, dan kan ik dit eens bestuderen. Deze Lipo heeft een hoge discharge, wellicht vermijd ik hiermee het uitschakelen van de ontvanger? Een goede tip: zal de booster altijd loskoppelen.. Ik vraag mij het volgende nog af. 1. Is het nodig om de vleugel (kit) te verstevigen met glasvezel waar de vleugeldelen met elkaar vast zijn gelijmd? Ik heb Epoxy gebruikt, mijn eerste ervaring daarmee is dat het behoorlijk stevig overkomt. 2. Posting van Frans 16 okt 2012 20:10 inzake lak. Jij (Frans) gebruikt(e) Avis polyuréthane (PU). Ik heb Ruwa jachtlak liggen. De omschrijving geeft aan dat deze niet () krasvast is, maar wel waterbestendig. Wat is het primaire doel van lakken? Krasvast of waterbestendig of natuurlijk allebei (de romp wordt immers ook met glasvezel bekleed..)
1. Het is niet nodig om bij de kit de vleugeldeling extra te verstevigen met glasweefsel. De vleugeldelen moeten wel netjes en stevig aan elkaar zijn gelijmd met bij voorkeur epoxy. 2. Je hebt voor de kit geen PU lak nodig. Je kan alle balsa delen, romp, staartvlakken en vleugel bespannen met een licht bespanmateriaal zoals oracover light. Bij de kit hoeft de romp dus niet worden te worden bekleed met glasweefsel. De romp is hier stevig genoeg en gewoon bespannen is voldoende. Je kan een beetje gewicht besparen in de staart door de staartvlakken niet te bespannen maar drie keer dun in te wrijven met PU-lak. Het primaire doel van het lakken. Bij de staartdelen, waterbestendig maken. Bij de romp, opbrengen van het glasweefsel ter versteviging en waterbestendig.
vraagje van beginner dag dlg vliegers, ik heb even een vraagje tussen jullie gesprekken door!! ik wil ook beginnen met het vliegen van een dlg. ik heb ervaring met het vliegen van normale vliegtuigen (nog niet zo heel erg lang, maar het gaat goed) ik heb nu een aantal keren een dlg zien vliegen en dit ziet er wel heeeeeel erg gaaf uit!! waar moet ik beginnen????? ik zie dat jullie allemaal zelf bouwen. Dit is voor mij denk ik erg lastig ( ik ben zelfstandig en heb dus niet altijd genoeg tijd) ik heb ook al gelezen dat de goedkopen modellen van bv. hobbyking niet zo goed vliegen als ze horen en dat een echte goed vliegende dlg al snel vele honderde €'s moet kosten. dit wil ik om te beginne natuurlijk niet gaan doen! is het kopen van een goede 2dehands een optie?? of hebben jullie nog tips voor mij?? alvast bedankt,
Gerard, ik heb zelf een 'DLG met ervaring' gekocht, maar wel een goede. heeft zelfs in het NK wel eens een rondje meegedaan denk ik zo.. Brokken ga je wel maken in het begin, dus dan is een hele dure geen goede optie, maar beginnen met slechte spullen kan ook weer teleurstellend zijn, en zelfs voor voortijdig afhaken zorgen. De mijne heeft ondertussen al heel wat extra zichtbare ervaring er bij maar ik heb er weer mee genoten vandaag in de sneeuw Bob
Wat Bob zegt...int begin ga je zeker brokken maken , en als je weinig tijd hebt om te bouwen dan is een 2e of 3e hands DLG een goeie start. Blijf hier en het te koop forum in de gaten houden, er staan regelmatig tweedehands DLG's te koop. Laat je niet afschrikken door meermaals gerepareede DLG's, geplakte DLG's vliegen namelijk beter ;-) Prijzen zijn ongeveer van 200 tot 400 euro afhankelijk van model en staat.(jorrie heeft een twister te koop staan int dlg forum)
maar s een mimi helftje proberen met de nieuwe pomp, lekker makkelijk baggen met zon vlak onderkantje. 40 grams glas met ingeweven disser van vega. 60 grams cf op neuslijst en tip. hoop op 30 gram oid ? ...kheb niet superdroog gerold.
bedankt voor de snelle reactie's!! ik heb de dlg van jorrie gezien maar hij vraagt € 400,-. hij zal het zeker waard zijn maar dit was ik om te beginnen niet van plan om te betalen. ik heb al contact gehad met een man uit uden die ook een aantal dlg's te koop heeft. 1 mini van 120 cm deze heeft alleen rudder en elevator. hiervoor vraagt hij €125,- en met extra romp € 150,- en 1 groot model 150 cm met rudder, elevator en flaperons maar deze is niet meer zo mooi zoals hij beschrijft deze kost € 175,-- beide zijn met servo's maar zonder ontvanger en accu zijn dit normale prijzen?? zijn er nog belangrijke dingen waar ik op moet letten bij composiet dlg's? zwakke plekken, breuken of iets dergelijks??
ik heb je even ge-pb-ed met antwoorden kunnen we hier weer verder over de mimi hebben ;-) Vind Francisco fijn
Weet je nog, die vastgeplakte servo... nou, die is dood. Althans heel erg van binnen vastgeplakt en daarmee voorbij het repareerbare. Dus maar een nieuwe gepakt... heveltje omdraaien en "&%#", schroefje gevallen. 10 minuten zoeken, niks gevonden (heule kleine schroefjes op een heule grote zolder) en van een reserveservo een schroefje afgehaald. En natuurlijk tijdens het inlijmen CA op mijn broek gesmeerd. Goed bezig! Maar Mimi 3510-A is wel weer bijna vliegklaar. Al vliegt ie maar 2 meter en stort ie daarna als een dood vogeltje ter aarde... vliegen zal ie dit jaar! ;-)
hahaha, gewoon je cheks doen. instelhoeken goed? zwaartepunt goed? uitslagen niet te extreem? 3 mm is zat weiland met genoeg ruimte? handstartje tegen de wind in ( maal 10, elke keer iets meer powerrr) daarna voorzichtig zwiepje en NIET proberen te vangen RECHTUIT landen ( dus niet met een bocht, kost je je richtingroer) kan zo niet misgaan!!!!
Voortaan spuit ik CorrosionX op mijn servo's. Dit spul dringt door de kieren net zoals dunne CA zou doen. Alleen richt CA vernieling aan en zorgt CorrosionX voor een beschermende werking. Ook tegen CA. Het zou me niet verbazen als je de servo weer aan de praat krijgt daarmee. Misschien in combinatie met een CA-oplosser.
Gelemaal met frank eens, alleen de uitslagen, met 3mm ga je het niet redden Volgens mij staat het op de tekening, en goor er meteen 30% expo in, dan stuur je wat gevoeliger met de kleine correcties