MiMi DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frans Bal, 13 jun 2006.

  1. jef.cornoedus

    jef.cornoedus

    Lid geworden:
    19 sep 2014
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Opglabbeek
    Ok bedankt voor de tips!
     
  2. JasperD

    JasperD

    Lid geworden:
    12 okt 2014
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Drenthe, Hoogeveen
    Als de Mimi loopings maakt, is hij dan tailheavy? Dus meer gewicht in de punt?

    Het zou natuurlijk ook de techniek van het gooien kunnen zijn. Ik heb meerdere keren (anders) gegooid, elke keer een looping..
     
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    Instelhoek verkeerd?
    probeer eens een balsahoutje van 1mm onder\achter de vleugelschroef.
     
  4. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    yep, er vanuitgaand dat je roertjes goed staan, zwaartepunt ongeveer goed is linkt het op een stabilo met een verkeerde instelhoek tov de vleugel, is ook de makkelijkste fout om te maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.834
    Locatie:
    Vlaardingen
    Contoleer eerst de hoek tussen de vleugel en stabilo.
    Bij de MiMi, onderkant vleugel en stabilo parallel.

    Staat dit goed, dan zal je MiMi nu nose-heavy zijn.
    Hierdoor moet je meer up trim geven om recht te vliegen.
    Ga je snel vliegen (gooien) wil het model een looping maken.

    Zwaartepunt, mooi startpunt 70 mm vanaf voorlijst.

    Probeer de duik-test.
    Stuur het model in een flauwe hoek duik naar beneden.
    Dan knuppel neutraal.
    Gaat het model direct omhoog (looping), neus te zwaar
    Gaat het model in een duik, neus te licht.
    Als model zichzelf langzaam uit de ingestuurde duik corrigeert zit je zo'n beetje goed.
    Naar smaak klein beetje lood (grammen) erbij of eraf.

    Frans
     
  6. JasperD

    JasperD

    Lid geworden:
    12 okt 2014
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Drenthe, Hoogeveen
    Ok, bedankt voor de reacties. Ik ga het volgend weekend weer proberen.

    Ik zal ook de duiktest uitvoeren. Bij een looping zou ik verwachten dat de neus juist te licht is. En wanneer de Mimi naar beneden duikt, de neus te zwaar.
    Zelf corrigerend zal ik in de gaten houden :yes:

    Trouwens, ontzettend leuk om de Mimi te maken, nu vlieguurtjes maken :D

    Ps sta ik daar voor het eerst te gooien, gelijk een looping :eek:
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.181
    Locatie:
    Gouda
    Dit is een veel voorkomend misverstand.
    Wanneer je model met wat extra snelheid omhoog wil komen is het instelhoek verschil te groot. De vleugelneus te hoog of de neus van het stabilo te laag. Je kan dan met een voorlijk zwaartepunt wel een stabiele vlucht hebben, maar bij iets oversnelheid schiet hij omhoog.
    Wanneer de neus te licht is zal je geen stabiele vlucht kunnen krijgen, je moet steeds ongelofelijk snel corrigeren met de knuppel.

    Het beste is de duikproef.
    Leg het zwaartepunt op de aanbevolen plek, 70 mm zoals Frans schrijft.
    Gooi het model en met de hoogteroer trim rechtuitvliegend een mooie vliegsnelheid uittrimmen.
    Dan met deze trimstand vliegen en even rustig laten lopen. Dan even fel down geven en kijken hoe het model reageert. Als het snel weer omhoog wil is het instelhoek verschil te groot en omdat je wel evenwicht had ligt dus het zwaartepunt te ver naar voren.
    Als het model helemaal niet uit zich zelf wil corrigeren is het instelhoekverschil te klein en ligt dus het zwp te ver naar achteren.
    Corrigeert het model vanzelf een beetje ligt het zwp goed.

    Rick
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Hier staat de duikproef uitgebreid beschreven. In de beschreven situatie "1A" staat ook waarom je een looping krijgt bij een te voorlijk ZW-punt.
     
  9. JasperD

    JasperD

    Lid geworden:
    12 okt 2014
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Drenthe, Hoogeveen
    Heel erg bedankt voor de uitvoerige beschrijving van de oorzaak van het probleem en ook de oplossing natuurlijk!

    Ik heb beide reacties aandachtig gelezen en vind het erg interessant. Ik ga er eens over nadenken en hopelijk dit weekend in praktijk brengen.

    En ik maar lood in de neus stoppen..
     
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Mocht je er dan nog niet uit komen, geef een gil. Woon in emmen en kan je evt wel helpen met afstellen.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.181
    Locatie:
    Gouda
    Rick
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2015
    Huey vindt dit leuk.
  12. JasperD

    JasperD

    Lid geworden:
    12 okt 2014
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Drenthe, Hoogeveen
    Bedankt voor het aanbod Robert. Als ik er niet uit kom ga ik gillen of je natuurlijk een pb-tje sturen.

    Het weer ziet er voor komend weekend nog niet heel goed uit, afwachten..
     
  13. jef.c

    jef.c

    Lid geworden:
    18 jan 2015
    Berichten:
    3
    Vandaag maar eens geprobeerd een vleugelkerb te snijden.voor de eerste keer is het redelijk goed gelukt![​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  14. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Vanmiddag heerlijk een uur gezwiept met de nieuwe MiMiC. Eerste nog vrij zachte worp meteen 60 seconden. Later was het model een beetje nat en moeilijker de vlucht te rekken.

    60 seconden is consistent te halen, vliegt echt heel lekker. veel gemanierder dan de andere "Mimi" met gewone V-stelling.
    Deze poly vleugel draait veel soepeler en vlakker. Met de lancering draait het model wel wat naar links weg. probeer het later met de preset nog wat beter te krijgen. Duikvlucht laat het model niet naar een kant wijken, dus denk dat de vleugel recht genoeg is.
    50% dualrates lijkt alsnog bijna te veel te zijn. Ik kan dus nog korter op de servohoorntjes, maar zit al op het binnenste gat. Zal wel komen omdat ik de scharnierlijnen op 50% heb.

    Had een klein beetje ballast in de neus, 2 gram ofzo, maar mag nog een tikje meer. Met een droog staartvlak wellicht niet zo nodig.

    vliegtijden van dit model kan ik tenminste mee aankomen met de winterpostal.
    Ben benieuwend wat er gebeurd als het zonnetje schijnt. Hoop echt een keer een thermiekje te kunnen pakken.
     
  15. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    Klinkt goed, Leuk man !

    Enneuh, thermiek is er verbazingwekkend genoeg ook onder niet zonnige omstandigheden.
     
  16. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Maarssen
    Nou en of. Zelfs in een sneeuwbui kan t nog omhoog gaan. En vandaag is het grijs en mistig, kun je toch zomaar een upje tegenkomen. Niet heel hard, maar toch...
     
  17. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Jullie hebben gelijk. Zuchtje goede lucht en hup, 1:50 twee keerachter elkaar. :)
     
  18. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    check!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. sp00fman

    sp00fman

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Enschede
    Ook vandaag weer gevlogen, Beetje rotweer. Wind van de verkeerde kant en dus trubulentie door de huizen.
    Lanceren gaat best gemakkelijk. Gebogen werppen bevalt goed, dus die houden we er in :)

    Zelfs een beetje videos geschoten. Lampjes zijn niet te zien in half bewolkt weer.

    [media=youtube]RsYnXI7M0fU[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    netjes !
     

Deel Deze Pagina