Vintage: Svenson Fly-Boy

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 28 nov 2014.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Zo, dat klusje zit er weer op :)
    Bas bedankt voor je foto's, heb er veel aan gehad tijdens het schaven!

    Eerst steuntjes maken in schuim:
    [​IMG]

    Daarna opvullen met balsa:
    [​IMG]

    Geschaafd met het Davidschaafje
    [​IMG]

    Zij hebben het niet gehaald ;-)
    [​IMG]

    Ondertussen zijn de laatste putjes gevuld met filler en is de mal geschuurd.

    Nog naschuren met fijn schuurpapier en dan een afwerkingslaag erop.
    Wat zou ik nemen als afwerkingslaag?
    Vernis of 2 componenten epoxy?
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sodejus, dat heb je aardig in model gekregen! 't Ziet er top uit.

    Afwerken? Bijna alles rondom het bouwhok is dan toch legitiem? Van gips, vulmiddel t/m G4 of Epoxy
    Als het maar mooi glad is, naar de zin.
    Je kan met witte en grijze lakken werken... of zwarte sproeispetters om de oneffenheden zichtbaar te krijgen bij goed licht... Vlak en strak tot je tevreden bent... goed is goed genoeg? Toch? Voor de eeuwigheid hoeft ook niet.

    Vergeet niet nadat je alles goed in model hebt, en kunnen vergelijken met de romp, de uiteinden bij te werken, zodat je je kapje ook kunt lossen zonder het te beschadigen...
    Gr Bas
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Ondertussen de laatste kleine puntjes gedaan, kwiklinks aangesloten etc.

    Gisteren ook een beetje voor de aardigheid bezig geweest in de cockpitkap.

    [​IMG]

    Het moet geen prijzen winnen maar is toch leuk met zo'n poppetje en wat metertjes erin. Heeft me trouwens bijna geen geld gekost.
    Poppetje was een 4 euro, metertjes zijn restantjes van een crash ;-)

    Binnenkort gaan we de mal trekken, heb met plamuur de laatste oneffenheden eruit gehaald en ik ben er zeer tevreden mee.

    En dan... wachten op een mooie januaridag zou ik zeggen en maidenen!
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    En dan werd er een kapje getrokken:

    [​IMG]

    Kapje toont wat oneffenheden, maar ach, het is geen scale-wedstrijd en ben er dan ook tevreden mee :cool:

    En het ziet er dan ineens veel leuker uit met zo'n cockpit.

    [​IMG]

    Na de testvluchten wordt de bovenkant van de neus ook dichtgewerkt om de typische Fly-Boy snoet te krijgen.

    Ready for maidenflight!
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Zwaartepunt ligt volgens plan op 86 mm van de vleugelboord en kwam perfect uit (heerlijk als de berekeningen kloppen :D ).
    De lipo kan nog 2,5cm vooruit in de liposteun dus nog genoeg marge om desnoods bij te regelen.
    Ik heb het CG een paar mm naar voren geschoven voor de maiden, nadien worden de laatste esthetische details aangebracht. Nu nog op zoek naar een haaiebek decal, of zelf iets in elkaar prutsen.

    Hij klokt nu af op 2168 gr, met het nog te maken motorkapje erbij moet ik uitkomen net onder de 2200 gr.

    Maar hij is klaar om te vliegen!

    [​IMG]
     
  6. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Ziet er tiptop uit, het kapje maakt hem toch af vind ik.
    Nu nog een geslaagde maiden, en je hebt een reden om nog meer Svenson modellen te bouwen...
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Maiden!

    Wel, het was vandaag doenbaar van temperatuur, droog met een licht windje die knal in de piste blies. Ideaal moment voor de maiden dus.
    Stond al een tijdje te popelen en de komende weken zal het er dus niet van komen dus...

    Eerst wat foto's (heb jammer genoeg geen vluchtfoto's, stond alleen op het veld)


    Er was genoeg droge piste tussen de natte stukken door:

    [​IMG]

    Klaar voor de actie:
    [​IMG]

    Het ruime sop:
    [​IMG]

    En daar gingen we dan.
    Ik merkte direct op dat hij redelijk de neiging heeft om met z'n neus voorover te trekken bij het accelereren. Hij heeft deze middag meerdere keren de piste 'gesnuffeld'. Wielen staan volgens plan voor het zwaartepunt.

    Met een beetje meer elevator autoriteit beginnen rollen, en net op het moment dat ik m'n elevator wat wil minderen komt hij al van de grond, veel te vroeg naar mijn gevoel :eek:

    Direct schiet m'n brein klaar voor de onvermijdelijke stall... maar hij kwam niet de stall. Integendeel hij bleef gewoon doorklimmen.
    Nog voor de eerste bocht wist ik al dat de rol toch wat mocht bijgetrimd worden naar links, en dat hij behoorlijk neuslastig was. Omdat het loslaten van de stick om te trimmen nogal onaangename duiken gaf ben ik maar direct geland, zonder enig probleem overigens.

    Wat rol bijgetrimd en de lipo 1 cm naar achter geschoven. Terug opgestegen, hij blijkt echt wel met 10m genoeg te hebben om netjes op te stijgen. Vlieggedrag was al veel beter. Duikproef doen, rugvlucht checken. Prima, het zwaartepunt zit perfect. Hoogte nemen en stallgedrag onderzoeken. En wat me al opviel werd nog eens aangetoond: hij overtrekt zeer laat en toch betrouwbaar want viel niet echt over een tip weg maar viel gewoon plat op z'n buik terug. Nog wat testrondjes doen, blijkt allemaal prima te zijn! Nou ja, landen dan zeker? Ook dit doet hij keurig. Wel nog wel neiging om op z'n neus te gaan.

    Derde vlucht een rustige rondvlucht gedaan, nog eens alle testen doorlopen, zonder probleem.

    Vierde vlucht eens de registers open getrokken, loopings, rolls, cubaanse, immelmans, rugvlucht etc. Hij is een beetje 'lui' op rol, althans vergeleken met m'n Sebart bakken, maar dit hoort gewoon bij het karakter van dit vliegtuig. Mooi responsief op hoogteroer, wel vrij weinig autoriteit op rudder, minder dan ik tegenwoordig gewend ben (ik gebruik m'n rudder vrij veel tijdens het vliegen).

    Maar ik ga 'm voorlopig laten zoals hij is, geen instellingen meer veranderen want ik ben van de mening dat de piloot zich aan het toestel moet aanpassen en niet omgekeerd.

    Ook wat betreft het grassnuffelen, ik ga nog niet de wielen meer naar voren buigen, het zal vooral mezelf zijn die zich moet aanpassen.

    Besluit: geslaagde testvluchten en weer een goed toestel erbij.

    :-D :-D :-D
    Indien er vintage fly-ins zijn in B of Nl komende zomer wil ik deze graag meebrengen.
     
  8. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Hey Dries,

    Proficiat met de geslaagde maiden, er gaat toch niets boven de voldoening die je hebt als je model na al die uren werk doet waar het voor bedoelt is. Daar kan het mooiste en duurste ARF model in de verste verte niet aan tippen.
    Het is zoals je zegt, ieder model zelfs al is het helemaal op punt gesteld heeft zijn hoekjes en kantjes en daar moet je je dan maar aan aanpassen. Dat maakt het ook zo mooi, moesten alle modellen hetzelfde vliegen was er op den duur ook niets meer aan.
    Het feit dat hij nogal graag op zijn neus gaat is waarschijnlijk ook voor een deel te wijten aan de sompige piste, daar hebben wij op de club momenteel ook last, mijn Puma kan er van meespreken. ;-)

    Dirk
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Dries! Thumbs up! Stoer!
    Gefeliciteerd met de maiden, en wat is ie mooi geworden.
    Gr Bas
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Dank je voor de mooie woorden allemaal tijdens dit bouwverslagje.
    Ik ben er natuurlijk blij mee dat iets 'from scratch' een leuk resultaat geeft.
    Het is idd toch iets apart om zelf volledig iets in elkaar te steken in dit ARF tijdperk.

    De emotionele waarde ervan stijgt ook enorm.
    Een ARF kan ik makkelijker van de hand doen, maar de enkele toestellen die ik tot nu toe zelf gebouwd heb kan ik me toch niet voorstellen dat ik ze zou wegdoen. Al zullen we binnen een paar jaar waarschijnlijk anders spreken ;)
     
  11. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    OMG, waar is de tijd dat ik als 6-jarige stond te kwijlen bij de Puma en de Flyboy van pa !! :)

    Trouwens, vorige week bij mijn bezoek aan Aerobertics nog met de enige echte meneer Svenson gesproken !

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Hey Davy,
    leuk die fotootjes! Zou Mr Svenson weten dat z'n modellen nog zo geliefd zijn?
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Amen to that :yes:!
    Dat besef schijnt hier steeds meer op te bloeien, goede ontwikkeling!!
    Het is een mooie kist geworden Dries
    Prachtig stukje houtbouw en jeugdsentiment
    Ik wens je er vele fijne vluchten mee.

    Groeten, Ralf
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.818
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    De mijne heeft ook zijn maiden gehad, vliegt zoals ik me herrinner, lekker relaxed, en super strak.
    Gebouwd de afgelopen 6/7 jaar op de modelbouwbeurs in de Zeelandhallen, alleen de final touches heb ik thuis gedaan.
    Helaas (nog?) geen vliegbeelden
    DSCF1741.JPG DSCF1742.JPG DSCF1743.JPG DSCF1746.JPG
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi zeg! En Nico, die Capri is ook van jou? V6?

    Uhhhh... m'neer Svenson??? Hij moest eens weten wat ie heeft aangericht!!! :D
    Als je hem weer spreekt... Vraag dan eens naar de RC-1 Eyeball. Jaja... dat gaat ver terug.

    Je mag hem ook uitduiden dat het erg vervelend is dat Svenson niet meer bestaat!
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2015
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Wel wel wel ... ;)

    Mooi kleurschema Nico!
    De mijne heeft ook al lekker gevlogen dit jaar. 23 vluchtjes tot dusver.
    Is niet mijn hoofdkist, ik vlieg heel veel met m'n Sebart F3A bakjes maar gaat altijd mee naar het plein als ik eens gewoon lekker wil vliegen!
    Is ook de kist die me over een dood moment tilde begin juli toen ik op 1 week tijd drie kisten crashte en ik er even zwaar genoeg van had.

    Maar hij vliegt zo betrouwbaar en goed, zeer plezant toestel :cool:
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.818
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Goed gezien, alleen aan het neusje....
    2.8 I, met turbo...... 205 pk 'tjes
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.818
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)

    Thnx Dries, is idd een fijne kist om mee te vliegen.
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Alvast veel leuke vluchten gewenst ermee. Misschien komen ze ooit eens samen op een meeting, Zeeland is hier echt niet zover vandaan ;-)
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha Nico... ja te veel tijdschriften gelezen... dan herken je ze al aan een spiegel of dashboard.
    Maar een Capri... al bijna aan het knipperlichie. +200 PS? Klinkt als een klok!
    De atmosferische V6jes hebben standaard al een prachtig koppel.

    Veel vliegplezier met "vliegend-heerschap" Euhhhh Weebraatje in de snuit?
    Gr Bas
     

Deel Deze Pagina