De bouw van de ADAMAS

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 3 aug 2012.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik moet even zeggen dat ik met open mond zit te genieten van jouw vakmanschap!

    Niet alleen wat je bouwt maar ook je verslag hiervan is echt een juweel!
     
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.075
    Locatie:
    Moordrecht
    Grootse klasse. Kleurenschema komt goed tot zijn recht!
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    Erg fraai Berrie,
    Wat is de vleugel ook groot als je ziet dat de vierkantjes van de spread tow hier tamelijk klein lijken.

    We zijn met z'n allen heel benieuwd en begeesterd.


    Rick
     
  4. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    691
    Locatie:
    Bennebroek
    Errug mooi zeg!!
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.523
    Locatie:
    Schoonhoven
    vleugelservo inbouw: tussenstand

    Even een tussenstand delen.

    Ik ben van buiten naar binnen aan het werken. Voordat er ook maar iets in de vleugel wordt ingebouwd maak ik alle setjes compleet.

    Eerst de RDS systeempjes voor de tippanelen. Deze keer kies ik voor Ø3mm RVS staf als RDS as/wiper. Voor de DLG's gebruikte ik 2mm, op m'n Supra en elektrozwever zit 2.4mm. Dit keer wilde ik eens kijken of een Ø3mm as een (nog) stijvere constructie kan maken.

    Van te voren heb ik eens nagedacht over de uitslag die ik op de tipaileron wilde hebben, en daar de hoek van de wiper op pas gemaakt. Ik denk dat maximaal +10mm en -20mm nodig is, gemeten aan de wortel van de aileron. Dan een hoek gekozen zodat de uitslag iets over de gewenste instelling gaat. Dan gebruik ik maximale servouitslag. Hopelijk kom ik geen uitslag te kort.

    De tweede aileron moet ook als remklep gaan werken. Ik heb deze hoeken over genomen:http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/all PDFs/rdsf2.pdf

    Vervolgens heb ik gekeken of het nodig was een schuifconstructie te maken om de servo in de vleugel in te bouwen, of dat het volstaat om de schuifbeweging op te vangen mbv de glijpinnen van de yoke in de servoarm. Dat bleek het geval te zijn.

    De Centralbox 200 heb ik aangesloten, satelliet ontvangers gebonden, en het model aangemaakt in de zender. (dat was een mooi moment ;) )

    Erg leuk om te merken dat als je één van de ontvangers los trekt, de zender dat merkt en begint te piepen.

    Ook vast gesteld dat de pocket minimaal 3mm terug van de scharnierlijn moet liggen.

    [​IMG]

    Alle vier de RDS setjes zijn klaar voor inbouw.

    [​IMG]

    Dan de flaps. In de twee binnenpanelen komt een klassieke gekruiste aansturing. In Post 394 gaf Prop-er als tip een Franstalige Excelsheet waarmee je de gewenste afmetingen en uitslagen kunt vast stellen.

    Ik kom hier op uit:

    [​IMG]

    Met de gekozen afmetingen blijf de constructie compleet binnen de vleugel en flap. Ook maak ik gebruik van maximaal mogelijk hevellengte. (Bij mijn F3F modellen heb ik ervaren dat langere hevels een stijvere aansturing geeft.) Zo heeft flap 1, dichtst bij de romp, langere hevels, dan flap 2, verder van de romp en dus in een dunner deel van de vleugel.

    Bovendien, door in neutraalstand de servo hevel 4-5mm naar de flap toe te draaien, ligt bij maximale flapuitslag, de stang (Kwiklinks M3 + borgmoeren) zowat in lijn met de as van de servo wat de kans op beschadigingen van de tandwielen minimaliseert.

    Het zaakje uitgetekend in Progecad levert onderstaande situatie op. De hevels in de flaps gaan er ongeveer zo uit zien:

    [​IMG]

    Deze hevel gaan uit 2mm glas/epoxy plaat gemaakt worden. Ze kunnen niet zomaar in de flaps gelijmd worden, want alleen een 0.35mm dik carbonhuidje is niet voldoende stevig om de druk te weerstaan. Daar komt nog wat versteviging bij. Ik weet nog niet precies wat, maar ongeveer borrelt er wel wat aan ideeën.

    Ik heb nog wel wat vragen:

    1) waar kun je losse M3 kogellinks kopen? Alleen bolletje + M3 draad? Deze moeten passen op de servoas. Dat is ook M3. Dat kogeltje moet dan weer in een kogellager passen. Of ontkom ik er niet aan complete kogellinks te kopen?

    2) Ik ben onder de indruk van de stabiliteit/nauwkeurigheid/kracht/speling (=0) en loopeigenschappen van de HVC 660 BB MG servo's. Dan vallen andere dingen waar je eerder niet bij stilstond natuurlijk op. Ik vindt dat de kunststof hevels erg makkelijk op de servoas glijden. Daardoor lijkt het alsof de speling die ik met mijn handen voel uit de passing/vering van de hevel te komen. Zouden er betere kwaliteit hevels los te koop zijn? Zo ja, hoe bepaal ik wat voor type 'vertanding' deze servoassen hebben?

    Alle inspanningen hebben als doel straks zo te kunnen remmen als in dit filmpje:

    http://www.sport-klemm.de/projekt01/media/video/FS 5000 Erstflug 2.12.06.wmv

    Even de laatste 20 seconden bekijken...
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    1. Gromo-tec

    2. Als je nou eerst eens uitprobeert of die voelbare speling wel uit aansluitng servo-as <-> servo-hevel komt: neem een stukje van dat Teflon-tape dat je voor gas- en waterafdichtingen gebruikt, leg op het asje, druk het servo armpje erop, en voelen maar ....
    Bij diezelfde Gromo-tec verkopen ze ook speciale servo-armen.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2015
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.075
    Locatie:
    Moordrecht
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.523
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bedankt Dirk en Vincent.

    1) Voor de tegenlagers en servoinbouw ben ik weer aan het graven en denken geslagen.

    Via Conrad, langs Quartel naar Servorahmen.de. Bij de laatste ben ik even blijven hangen.

    Gegenlager

    Het iets langere boutje met kogel, én bijgeleverde sleutel, geven de mogelijkheden die ik zoek. Het kunststofdeel heb ik niet nodig, dus heb ik gevraagd of lager, kogelkopje en sleuteltje los te koop zijn.

    2) De HVC-660 servo's hebben 25 tandjes. Je moet trouwens niet met je ogen knipperen als je ze aan het tellen bent.....

    Ik wacht nog even met het aanschaffen van een andere hevel. Het is later makkelijk zat uit te wisselen. Het liefst heb ik ze even in de hand voor ik ze koop. Bovendien heb ik nog wensen over de diameter en positie van de gaatjes in de hevel ook....

    Je moet het nu zo zien, de servohevel kun je nu vrijwel zonder druk uit te oefenen op de vertanding drukken. Misschien is teflon wel een idee.

    Bij de HV3288 servo's daarintegen moet ik ze dmv de schroef op de vertanding drukken. Dat zit écht vast! (idee: misschien passen die hevels wel op de vertanding van de HV-660....Hoewel, ze lijken één tandje minder te hebben. Maar dat kan aan het slechte licht of mijn vermoeide ogen liggen. Morgen in het zonnetje maar weer eens kijken.)
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    Ja Berrie super remmen, maar ik ben ook onder de indruk van de rolsnelheid.
    Met jouw spanwijdte zal het wel iets minder zijn maar met je 8 kleppen moet het ook heel vlot gaan.
    Wat een heerlijk spel om het allemaal goed te krijgen.

    Rick
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.075
    Locatie:
    Moordrecht
    Grinnik!

    Ik ken het gevoel. De KST servo's hebben krek hetzelfde. Die hevels floepen er zo op, en ik hou daar niet van. Mag best een lichte perspassing zijn.

    Best kans dat je mooi passende heveltjes in je graaidoos vind.

    Beetje loctite kan ook wonderen doen, trouwens. Al is de teflontapetip ook de moeite van het proberen waard!
     
  11. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.631
    Locatie:
    Boxtel
    Let op met Loctite, afhankelijk van het type zit hierin een oplosmiddel (om het vloeibaar te maken).
    Sommige oplosmiddelen werken als weekmaker op bepaalde kunststoffen.
    En dat geeft inderdaad wonderbaarlijke resultaten op kunststof stuurhevels, met 1 dag veranderen ze in rubberen stuurhevels.
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.523
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vleugelservo's zijn ingebouwd

    @Rick, de zwever in het filmpje met indrukwekkende rolsnelheid is slechts 25cm kleiner in spanwijdte. Het verschil zal straks vast nauwelijks waarneembaar zijn. Tenminste, dat is vooral mijn hoop....

    De vleugelservo's zijn ingebouwd.

    In de tippanelen 4x RDS, en in de middenpanelen 4x kruis/conventioneel. Alle aansturingen zitten volledig onderhuids.

    Ik heb deze keer een Ø3,2mm RVS staaf voor de as/yoke gebruikt.
    Voordat er in de vleugel gesneden wordt is het altijd rustig kijken, passen, meten, en dan pas snijden.

    [​IMG]

    Belangrijk vind ik dat de servo bevestiging contact heeft met onder en bovenhuid. Als de servo alleen op de bovenhuid vast zet, dan kan het zijn dat dit te flexibel is.

    Ik heb lipjes van de servo gesneden, en dan heb je er vier over waarmee je de servo op de ingeharste blokjes kunt schroeven.

    [​IMG]

    Eerst lijm je de blokjes op de bovenhuid. Later tegen de onderhuid. De blokjes zitten dan ook wat naar binnen, onder de onderhuid.

    [​IMG]

    De servo's zitten zo dicht mogelijk naar het midden van de zwever. Dit is gunstig voor de massatraagheid van de vleugel.

    Ik ben vooralsnog erg tevreden over de stijfheid en speling. De servo's zijn ook al geprogrammeerd, al zijn de kabels nog niet getrokken.

    [​IMG]

    Dan de flapservo's. Eerst vier setjes hevels en pushrods maken.

    [​IMG]

    Der servo krijgt een tegenlager. Het tegenlager komt bij servorahmen.de vandaan.

    [​IMG]

    Helaas waren er voor de HVC-660 servo's geen 'rahmen' beschikbaar. Dus zelf aan de slag gegaan.

    [​IMG]

    En na aardig wat werk, op grootmoederswijze met de hand, figuurzagen en sleutelvijlen lagen er vier setjes

    [​IMG]

    Deze setjes zijn strak om de servo's gelijmd tot één deel dat later in de vleugel geharst gaat worden.

    [​IMG]

    Zo'n stukje werk is bijna zonde om in de vleugel te lijmen. Zoiets zie ik ook als een project in een project.

    [​IMG]

    Dan de bouw in de vleugel. Ik heb eerst schotjes in de vleugel geharst, tegen onder en bovenhuid (met microballoons) en tegen het schuim (met bruislijm). Tussen de schotjes heb ik de servoramen geharst.

    [​IMG]

    De roerhevels zijn ook tegen boven en onderhuid geharst, met katoenvlokken versterkte hars. Later heb ik de vrije holte volgestopt met hars/microballoons. Dit om te voorkomen dat de roerhevels slechts op een heel klein oppervlakte de dunne carbonhuid drukken. Nu verdelen de krachten zich beter.

    [​IMG]

    Ook deze servo's komen zo dicht mogelijk bij het midden van het vliegtuig, ook weer ten gunste van de massatraagheid.

    [​IMG]

    En dan zijn ze ingebouwd en geprogrammeerd. Het voelt goed stijf. Op de werkbank komen de servo's perfect terug in de neutraal stand. Het reageert allemaal zeer direct en nauwkeurig. Ik denk dat ik bij deze besloten heb, zolang het kan, ik nooit op servo's zal bezuinigen (binnen het redelijke)!

    [​IMG]

    Dan nu verder met:

    - Kabels/stekkers in de vleugel
    - Staart af ontwerpen en bouwen
    - Met Solidworks leren tekenen om de noodzakelijke 3D data voor een freesmachine te kunnen genereren.
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.406
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Petje af en een diepe buiging voor je hoor Berrie.
    Man wat mooi.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  14. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Ik heb enige jaren geleden een crash van mijn F3J zwever gehad omdat een rolroer heveltje het in de vlucht begaf. Sedertdien gebruik ik carbonversterkte heveltjes van Gabriel Stahlformenbau. Te koop bij Hollein, zoek op Servohebel-20mm-ohne-Versatz (artikelnr. GG992905FUT voor Futaba servos).
     
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.075
    Locatie:
    Moordrecht
    Weer lekker aan het buffelen geweest!

    RDS: de 3,2mm RVS stang zit met epoxy verlijmd in het carbon buisje van je yoke. Is dat voldoende? Ruw je de stang van tevoren op? Ik ben zo bang dat na een harde landing de stang in de yoke kan verdraaien.

    Waar haal je die mooie GFK plaat vandaan?
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.523
    Locatie:
    Schoonhoven
    @Alpha 21. Bedankt voor de tip! Gisteren merkte ik dat de servohevels nu een soort van stugge veer vormen. Zodanig strak dat het onwaarschijnlijk is dat het in de lucht voor problemen kan vormen, maar wel net prettig dat het mogelijk een servo spaart als er met landen wat geraakt wordt. Vooralsnog laat ik het zo als het nu is. Maar je tip onthoudt ik!

    @ Prop-er. De Ø3.2mm as is voorzien van 2 platte kanten, een V-groef overdwars, behandelt met grof schuurpapier en goed ontvet. De yoke (vorkje) heeft gleufjes in de lengterichting. De as en yoke zijn met katoen/epoxy verlijmd. Ik zie dit niet zo snel los gaan.

    De GFK plaat komt bij EMC vandaan.
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Typisch verhaal van buigen of barsten ...

    Netjes werk hoor.
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    remmen

    Een mooi stukje werk, Berrie. Perfect dat je de servo's uitrust met tegenlagers want dat maakt toch wel ff een beetje verschil (o.a. in de precisie)
    Klopt allemaal perfect.

    Toch heb ik nog ff een vraagje en dat is het waarom van die naar boven uitslaande flaps die ik zie bij die Klemm kist en die jij ook wilt gaan toepassen.
    Die dingen zullen best remmen maar drukken vlgs. mij ook de kist fors naar beneden omdat je op dat stukje van de vleugel echt elke lift mist. (en zoiets zie ik in de laatste 20 seconden van dat filmpje)

    Kortweg, wat is de preciese gedachte achter deze dingen ?? Nog meer de vaart eruit halen of inderdaad de boel naar beneden duwen ?
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.523
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat filmpje is al oud Arno. Inmiddels remmen ze alleen met neerwaarts draaiende flaps.

    Ik zal ook beginnen met de binnenste 6 naar beneden uit te laten slaan. Heb ik echt gezegd dat ik flaps naar boven uit wil laten slaan?(ik heb al zitten fantaseren om een soort van 'sequencer' te programmeren dat eerst de binnenste flaps helemaal naar beneden uitslaan (bij 33% van de knuppeluitslag), dan het volgende paar flaps er bij, en de volgende.... Dan land je wellicht als een reiger...)

    [edit]

    Die tegenlagers maken veel verschil! Ik was in de gelegenheid om te testen natuurlijk. Eerst eens aan de flap horrelen zonder dat het tegenlager benut werd, en daarna met tegenlager. Ondanks dat de servo's in je hand een erg stijf brok zijn, zie je duidelijk de positieve invloed van het tegenlager.
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Bij mijn ASH 31, 7 meter en 15,5 kg heb ik ook de flaps alleen naar beneden gebruikt (totaal 3 meter flap, 8 cm diep en cirva 40 graden down) Dat was royaal voldoende om heerlijk langzaam te kunnen landen.
    De remkleppen bij die kist hadden een beetje dat effect wat ik zie bij die opstaande klepjes; de boel omlaag drukken.

    Kun je bij de Jeti niet, op pak 'm beet die 30%, een (op goed duits) "Geberschalter" inproggen. Mijn goeie ouwe Graupner kan dat en met zulke Geberschalter kun je prachtig spelen. Bijvoorbeeld bij de landing op zijn laatst, de eventuele dual rate op aileron, eruitgooien zodat je de volle weg hebt om te sturen...
    zo is er zoveel :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina