CleanFlight Ervaringen

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door BorisB, 9 dec 2014.

  1. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Ben vandaag met deze PID's gaan testen:
    RC Groups - View Single Post - Blackout 330 - 330mm - Carbon Fiber - Built for FPV

    De Blackout vliegt in eens als een zonnetje! Er zal vast nog wel meer te behalen zijn, maar voor nu is er goed mee te vliegen. Volgens mij alleen nog wat trillingen bij full throttle, maar dat krijgen we er vast ook nog wel een keer uit. De TPA zou dan omhoog moeten. Staat nu op 0 bij mij. Maar voor zover ik weet hebben D en TPA ook geen invloed op PID controller 1.

    Dit is allemaal bij Angle mode. Vlieg ook nog steeds in LOS. Nog geen Fatshark helaas.. Morgen eens kijken of ik in Acro durf te vliegen met dit beest ;-)

    Ik heb wel het idee dat de motors af en toe een soort van 'klikken' tijdens het vliegen. Wat dat dan weer is ben ik nu aan het zoeken.

    Had trouwens een vliegtijd van 10 minuten met voornamelijk hooveren, rustig rondjes vliegen en 3 of 4 punch outs. De Taranis gaf 3.3 Volt aan, maar wanneer ik de Lipo aan de lader hing, bleek hij nog 3.5 Volt te hebben. Ook eens uitzoeken hoe dat werkt. Vast met die scaling te maken.
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2015
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.927
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nee toch.....

    allemaal weer aan de simonK :D
     
  3. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    zou in theorie kunnen ja
    Ik vrees van niet haha. Ik wil alleen ervaringen van anderen horen.
    Maar die zijn hetzelfde als de mijne.
     
  4. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    morgen auto tune eens proberen eerst maar in de schuur tussen de werk banken tussen een touwtje om te testen of me instellingen klopen en de qaud ff wat stabieler te krijgen want hij is erg wild.
    als het lukt op de rol dan neem ik de waar de over voor de nik en dan test ik het buiten nog een keer.
     
  5. fieliep

    fieliep

    Lid geworden:
    17 dec 2014
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Breda
    Mensen,

    Heb de afgelopen 2 weken Cleanflight getest. Ik ben vanaf een KK 2.1.5 ineens overgestapt naar Naze32 clone & Cleanflight dus weet niets van Baseflight. Het was toch allemaal nieuw. Dus ik dacht waarom niet in één keer goed ;)

    Heb veel gehad aan de posts hier en bij mij is ook PID5 als duidelijke winnaar uit de bus gekomen. Ondanks dat ik een redelijke beginner ben, is het verschil goed te merken en te tunen.

    Ik had een blogje gemaakt om anderen met hetzelfde type quad een beetje te helpen. En tot mijn verbazing is dat in 2 dagen al 3000X gelezen. Populair onderwerp blijkbaar. Maar dat zien we in dit draadje ook natuurlijk.

    Aan de kennis en info van Boris hier voegt het niet heel veel toe.
    Maar als je toch geinteresseerd bent staat het blogje hier:
    Cleanflight settings Armattan CF258 - PID controller 5 Harakiri - RC Groups

    (Nogmaals dank Boris voor alle tips hier. Je hebt geen idee hoeveel ik er aan heb gehad!!)
     
  6. snoekieboe

    snoekieboe

    Lid geworden:
    3 jan 2015
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Heerle
    en inmiddels is versie 1.8.0 van Cleanflight beschikbaar

    v1.8.0


    * Blackbox Flight data logging to onboard SPI flash chips (Naze Full, CC3D, * * SPRacingF3)
    * Low-pass servo filtering.
    * Re-designed serial port configuration.
    * Multiple simultaneous telemetry systems can be used.
    * CLI now also available on all MSP ports.
    * Support MSP on 2 ports at different baud rates (e.g. for using configuring via Bluetooth using SoftSerial2 at 19200)
    * Blackbox support for 230400 and 250000 baud rates.
    * Better support for SumD failsafe (works the same as SBus failsafe).
    * Independent Pitch/Roll rate adjustment (in GUI and in-flight).
    * Support TPA Breakpoint adjustment in GUI.
    * Cleanup of Mag/Acc sensor selection.
    * Support high precision FrSky Voltage monitoring.
    * Bug fix for tricopter 3D flight.
    * NMEA GPS SpaceVehicle information support.
    * Support for new SPRacingF3 Flight Controller.
    * Many documentation updates.
    * Many code cleanups.
     
  7. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Heb net mijn eerst PID tuning achter de rug, meteen al een update.. Ik heb volgens mij ergens gelezen dat je wel eerst een backup van je instellingen moet maken? Wordt niet overgenomen? Wat is de beste en meest volledige manier om dit te doen?
     
  8. snoekieboe

    snoekieboe

    Lid geworden:
    3 jan 2015
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Heerle
    In de Cleanflight Manual staat beschreven:

    Backup via CLI

    Disconnect main power, connect to cli via USB/FTDI.

    dump using cli

    rate profile 0 profile 0 dump

    dump profiles using cli if you use them

    profile 1 dump profile

    profile 2 dump profile

    dump rate profiles using cli if you use them

    rate profile 1 dump rates

    rate profile 2 dump rates

    copy screen output to a file and save it.

    Restore via CLI.

    Use the cli defaults command first.

    When restoring from a backup it is a good idea to do a dump of the latest defaults so you know what has changed - if you do this each time a firmware release is created youwill be able to see the cli changes between firmware versions. For instance, in December 2014 the default GPS navigation PIDs changed. If you blindly restore your backup you would not benefit from these new defaults.

    Use the CLI and send all the output from the saved from the backup commands.

    Do not send the file too fast, if you do the FC might not be able to keep up when using USART adapters (including built in ones) since there is no hardware serial flow control.

    You may find you have to copy/paste a few lines at a time.

    Repeat the backup process again!

    Compare the two backups to make sure you are happy with your restored settings.

    Re-apply any new defaults as desired.
     
  9. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Top, die was ik nog niet tegen gekomen.. heel verhaal! Eens kijken of ik eruit kom..
     
  10. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Je kan alleen "dump" doen in de cli en daarna plak je het weer in.
     
  11. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Kijk, dat is al een stuk makkelijker!
     
  12. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    dus ga naar cli. typ in "dump".
    Kopieer alles en wellicht bewaar het ergens in notepad ofzo.
    Upgrade het bordje...
    Ga weer naar cli en plak daar alles in.

    Enige wat je nu moet doen is je modes weer opnieuw instellen. Level enz.
     
  13. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Bedankt (voor de 23ste keer) Boris! De bouw van mijn B330 gaat een stuk makkelijker met jou en medeforumleden in de buurt haha! Ik maak sowieso altijd screenshots van alle belangrijke tabbladen, dus moet goed komen.
     
  14. fieliep

    fieliep

    Lid geworden:
    17 dec 2014
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Breda
    Beste mensen,

    Zag wat rare dingen bij copy / pasten in CLI in versie 1.8 Cleanflight

    Throttle MID & EXPO liet hij anders in GUI zien dan in CLI
    Handmatig aanpassen in de GUI werkte dan weer wel.
    pitch en roll rate zijn gescheiden en dat geeft hij netjes aan dus even apart instellen

    Copy paste van in de CLI
    Even goed opletten hier dus of alles in de GUI klopt.
    Handmatig aanpassen in de GUI van rates / rate profile waar het niet klopt

    EDIT : hij bleef andere waardes aangeven in GUI dan in CLI
    Ben teruggegaan naar CF 1.7.2. werkt weer prima

    Ben benieuwd hoe jullie update ervaren!
     
  15. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Tuurlijk is het altijd zo dat nieuwe features niet meegenomen worden.
    Pitch en roll rate is nu inderdaad gescheiden.
     
  16. fieliep

    fieliep

    Lid geworden:
    17 dec 2014
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Breda
    Hoi Boris,


    Heb jij 1.8 er al op staan en onderstaande problemen niet?
    Ik had het n.l. ook bij andere variabelen van het rateprofile!

    Op een of andere manier geen save van de settings naar de Naze vanuit de GUI.
    En de GUI gaf andere waardes dan de CLI bij het rateprofile.

    Toen nog een keer opnieuw firmware geflashed en weer hetzelfde.
    Ik vertrouwde de settings van het het rateprofile daarom niet.
    Had ik nou die van de GUI of die van de CLI.

    EDIT:
    Inderdaad snoekieboe heb versie Configurator: 0.62.1
    Ga het met 0.63 nog een keer proberen.
    Werkt perfect nu. Thx!!
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2015
  17. snoekieboe

    snoekieboe

    Lid geworden:
    3 jan 2015
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Heerle
    Het lijkt er op dat je niet de laatste cleanflight configurator gebruikt,
    Versie 0.63 is nodig in combinatie met cleanflight 1.8.0
     
  18. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Vandaag weer wat kunnen testen met mijn Blackout B330.
    Het valt me op dat de Voltages welke doorgegeven worden vanuit de Naze32 via de D4R-II naar de Taranis niet kloppen.

    Gister bij 3.3 Volt op de Taranis blijkt de werkelijk voltage 3.5 Volt te zijn.

    Vandaag wat langer door gevlogen. Ik schrok toen ik de Taranis in eens op 2.5Volt zag staan!
    De werkelijke Voltages bleek gelukkig 3.3 Volt te zijn. Flink scheef dus.
    Meer mensen hier last van of gehad?

    Is dit op te lossen met het 'set vbat_scale = 110' CLI command?
    Dat is wat ik uit de handleiding op kan maken volgens mij..
     
  19. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Kan je toch gewoon in settins menu veranderen. Bij mij is hij vrij accuraat

    Verstuurd van mijn SM-N9005
     
  20. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    3.5 is de eerste waarschuwing.
     

Deel Deze Pagina