Heel netjes gemaakt Lex ben ook benieuwd hoe ze varen , mijnes is natuurlijk net een beetje anders ....
Dat is het mooie, alle boten zijn een beetje anders! Moet je in Duitsland kijken, daar worden nu iets van drie of vier FooLings gebouwd, en vijf MadCaps (vergrote FooLing). Ook die worden allemaal verschillend, iedereen geeft er net zijn eigen draai aan. Dat maakt het straks juist leuk op het water denk ik. Als het ijs overal weg is en er zijn wat meer 152VO racers klaar hier in Nederland moeten we maar eens een vaardagje ergens afspreken. Het Dutch Chapter zo te zeggen!
Had ik op dat forum gelezen ,maar lijkt erop alsof ze allemaal onder een hoes :wink: verstopt zitten je ziet niet veel , denk voor v`t winter leuk erbij zoiets nostalgies.
Na een beetje teleurstellende proefvaart gisterenmiddag (bijna vastgelopen propas .. , braampje) heb ik vandaag de eerste fatsoenlijke vaart kunnen maken. Eerst op 2S: Daarna was een 3S accu aan de beurt: Hoewel ik geen direct vergelijkingsmateriaal qua VO152 boten heb vaart dit naar mij idee best aardig zo. Nog de standaard 3000KV motor die bij de BB geleverd werd. Deze ga ik echter vervangen door een 2700KV exemplaar om binnen de Yardstick (voorgeschreven maximaal vermogen) te blijven. Deze is wat langer en heeft dus meer koppel waardoor ik denk op hetzelfde proptoerental onder last uit te komen. Een volgende vaart vind plaats met telemetrie en een GPS aan boord, eens kijken wat de data dan zeggen.
Hij doet het geweldig , die van mij doet het niet goed , de bochten zijn veels te ruim wil helemaal al niet lekker in een bocht alleen langzaam , snap het niet helemaal zou goed moeten zijn , waar staat jouw turnfin ?
Mijn fin staat iets verder naar voren dan op tekening, ivm het zwaartepunt dat ook verder naar voren ligt ten opzichte van de originele boten. De achterkant ligt in lijn met spant 2 (stuurspant), hij staat daar dus net voor. De fin is wel in schaal qua maat en vorm. Zwaartepunt van de boot ligt ter hoogte van de gashandel. De schroef zit voor 75% onderwater en staat 1-2 graden naar beneden getrimd. Zet eens een filmpje online, dan kunnen we vergelijken.
dat gaat zo moeilijk 1e hand de zender ander de telefoon...., mijn turnfin op de originele positie, maar zal de prop eens wat dieper zetten , als ik het motor regelaar probleem kan oplossen , de prop loopt niet door onder water toert niet op
Vandaag hebben we een kleine NL 152vo meeting gehad in Elst, Gld op de Hobma modelbouwdagen. Lex, Jan, en ik waren aanwezig met onze 50's BB racers. Gerard kwam ook even langs met zijn 3 pointer in aanbouw. Het was erg gezellig om elkaar eens te spreken en we hebben lekker gevaren! Het weer had beter gekund, maar in de middag klaarde het redelijk op. Hier 2 foto's van de aanwezige 50's BB racers:
Jullie zijn morgen zeker ook niet op de Hobma dagen? Geweldige boten,helaas was het weer voor mij vandaag te slecht. m vr gr Gerald
Dat ziet er geweldig uit! Ook erg leuk om een 3-pointer op te mogen merken. Wie weet begin ik er ook nog 's aan...
Daar heb ik vorig jaar zomer nog een paar keer gezeild met een MM. Heb je inmiddels al gevaren met de meetapparatuur aan boord?
Ja, heb ik. Top op 3S is 52 km/h, stroomverbruik zit met de standaard motor (Topstar, maar tegenwoordig zit er een andere op) op 46 ampere. Met een SK3 2700KV zakt dat naar 30-35, maar de snelheid blijft nagenoeg gelijk omdat die motor een veel hoger koppel heeft. Met de as omgebouwd naar een M4 schroefdraad en een 33mm graupner K-prop er op zakt het nog naar 25-30 ampere, zelfde snelheid ongeveer, maar een betere acceleratie. Die K prop heeft meer grip.
Voor degenen die dit draadje volgen, hier een link naar de 152VO Dutch Training Day: dutch-training-day-152vo-racing-team
Ik heb een spitfire van aeronaut bijna klaar. Ik maak me zorgen over de servo. In de handleiding spreekt men over een 180° servo. Als ik de motor van links naar rechts beweeg gaat het stuur de volle 360° Met een standaard servo met 2x45° gaat de motor dus 2x22.5° uitslag hebben. Is dat voldoende om recreatief te varen ? Ik kwam ergens een fimpje tegen en daar stond vermeld dat er 2x17° uitslag was op de motor. Meestal kom ik uit bij retract servo's als ik een type zoek. Dit is mijn eerste bootje 'k heb geen ervaring met natte RC.
Als je zo'n 12 graden uitslag op de buitenboordmotor hebt zit je goed. Meer is onnodig, en wordt de boot alleen erg zenuwachtig van.
De uitslag op de motor kan je aanpassen met de aangrijpingspunten van de bediening. Hoe verder naar buiten die (aan motorzijde) staan hoe kleiner de uitslag wordt.
Klopt het dat voor een figuur een action man het juiste formaat is ? En welke zijn er alternatieven .
Weet er iemand welke buitenboord motor dit exact is ? Ik heb deze vorig jaar gekocht op de stand van aeronaut intermodellbau. Deze kan ik nergens op hun site terugvinden. Deze buitenboordmotorheeft tandwielen. Van aeronaut vindt ik alleen met een flex as terug. Deze lijkt het meest op een graupner gtx600. Maar die heb ik nog nooit gezien met de "johnson 140" sticker. De motor as is 4mm. Bij de gtx600 is het 3.17mm.