Bouwverslag Azimut Atlantic Challenger

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kareltje, 26 dec 2014.

  1. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ik kan het wel zien hoor, je hebt de motordraden omgewisseld volgens mij en de groene en het rode draad van de potmeter omgewisseld

    goed bezig trouwens! de machinekamer ziet er zo goed uit
     
  2. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    @ Thijs. Klopt geheel, goed gezien. Zowel de motordraden als de draden voor de potmeter zijn omgedraaid.

    Maar het is goed dat het aangehaald wordt, als iemand het na wil doen zou het jammer zijn als dat mislukt omdat ik niet geheel duidelijk was.
     
  3. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Stap 4: inbouw van de accubakken

    De accubakken komen aan de voorkant van het schip. Dit deel van de romp heb ik reeds verstevigd met een matje, maar ik wil dit deel van de romp nog wat verstijven/verstevigen door er een frame in te plaatsen.
    Dit frame ga ik combineren met de accubakken voor de lipo’s. De accubakken worden hiermee onderdeel van versteviging van de romp.

    Het geheel maak ik uit aluminium. Dit is licht en biedt voldoende stijfheid om de romp te verstevigen.

    Het frame bestaat uit 4 l-profielen. De l-profielen verlijm ik op een ondergrond.

    [​IMG]

    Tussen de L-profielen komen de lipo’s. De lipo’s komen op een rubberen matje en zijn rondom ingeklemd.

    [​IMG]

    De indeling maak als het schip vaarklaar is definitief.




    [​IMG]

    - Foto van de geplaatste accubakken in het schip


    Frame en accubak gecombineerd. De lipo’s kunnen in de lengterichting verplaatst worden om het schip uit te balanceren.

    Zie rode tape met 30 %. Om optimaal vaar gedraag te verkrijgen heb ik begrepen dat het evenwichtspunt bij een mono-romp op 28 – 32 % ligt (vanuit de spiegel gemeten). Ik heb de rode tape op 30 % uitgezet. Dit geeft dan een indicatie om de locatie van de lipo’s te kunnen bepalen.

    Uiteindelijk zullen vaartests het toch moeten uitwijzen waar de lipo's het beste geplaatst moeten worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Stap 5: Inbouw van de telemetrie

    In de inleiding heb ik het al aangegeven. Ik wil het schip van telemetrie voorzien om tijdens het varen de snelheid, alsmede de toeren en temperatuur van de motoren te kunnen aflezen.

    Het heeft me aardig wat denktijd gekost, maar het is uiteindelijk gelukt.

    Ik wil zoveel mogelijk de traxxas telemetriehouders gebruiken omdat deze bij defecten dan gemakkelijk vervangbaar zijn. Maar ook omdat deze houders vrij goedkoop zijn en een goede basis vormen voor de montage van de telemetrie-sensoren.

    De grootste klus was de inbouw van de toerentellers, de rpm sensoren.


    De RPM sensor koppel ik aan de jet-as en niet aan de motor-as. Ik kies voor de jet-as, omdat het toerental van de jet bepalend is voor de uiteindelijke snelheid.

    Ik heb als eerste een adapter voor de magneet-houder gemaakt, zodat de magneet-houder op de jet-as bevestigd kan worden.

    Foto 1 is de adapter, foto 2 is de adapter & magneet-houder

    [​IMG]

    - Foto van de adapter die op de jet-as wordt bevestigd

    [​IMG]


    - Foto van de adapter en de magneet-houder. In deze houder zit een magneetje die de sensor nodig heeft om de omwentelingen te kunnen tellen.

    [​IMG]


    - Foto van de rpm-sensorhouder. De sensorhouder met sensor past nu precies om de magneethouder.







    [​IMG]



    - Foto vanaf de zijkant gezien.

    - Onder, de adapter met de magneethouder die op de jet-as wordt bevestigd

    - Boven, de sensorhouder. Zodat de sensor voor de magneet komt te zitten


    Om de houder aan het motorschot te kunnen bevestigen, heb ik aan weerzijden een draadeind bevestigd. Ik kan de houder nu aan het motorschot vast schroeven en de afstand tussen de magneet en de sensor instellen.


    [​IMG]


    De zwarte houder is een originele (traxxas) sensorhouder. De schroeven/draadeinden aan de uiteinden heb ik toegevoegd om montage op mijn motorschot mogelijk te maken.

    Ik laat de inbouw in stappen zien. Aan de linkerzijde heb ik de onderdelen gemonteerd. Aan de rechterzijde heb ik het onderdeel zichtbaar neergelegd om een idee van de onderdelen en de opbouw te geven.

    Per stap heb ik een foto genomen

    Stap 1: aanzicht van het motorschot met de motoren


    [​IMG]


    - Foto motorschot met de motoren


    Stap 2: bevestiging van de magneethouder. De houder wordt op de jet-as bevestigd.



    [​IMG]



    - Foto van de magneet-houder

    Stap 3: bevestiging van de sensor-houder.


    [​IMG]


    - Foto van de magneet- en sensorhouders


    De sensorhouder wordt aan het motorschot bevestigd. Door het gebruik van schroefdraad kan ik de houder op elke gewenste afstand van de magneethouder instellen.


    De rpm-telemetrie is nu klaar voor gebruik. Op volgende foto zijn beide zijden gemonteerd.



    [​IMG]


    Jammer genoeg ben ik er achter gekomen dat er maar 1 toerensensor op de ontvanger aangesloten kan worden. :confused:

    Het is dus niet mogelijk om van beide jets de toeren te meten.

    Als iemand hier soms een oplossing voor weet :):), (verneem ik dat graag)

    De sensor zal daarom maar op 1 jet worden aangesloten.

    Onderstaand enkele foto’s van de van de rpm-telemetrie.


    [​IMG]


    - Alleen de linker jet is voorzien van een sensor


    Foto’s van de sensorhouder



    [​IMG]


    Sensorhouder met sensor en extra kogellager zodat met jet-as goed gelagerd blijft




    inbouw van de telemetrie-houders op beide jet's

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    - Het geheel tot slot afgesloten met de kap.


    Bij het testen bleek vervolgens de telemetrie niet te werken, meerdere keren het geheel uit elkaar gehaald.

    Ik weet niet waarom, maar ik kwam er achter dat bij gebruik van het kleine plaatje, de sensor het magneetje niet ziet. Bij gebruik van het grote plaatje gelukkig wel.

    --- ter informatie, ik gebruik de (standaard) geleverde setjes van traxxas---

    Als je zo’n setje koopt, zitten er twee magneethouders in. Een grote en een kleine. Dit is waarschijnlijk gedaan omdat er meerdere modellen van traxxas zijn en het hiermee mogelijk is om de houders op de diverse modellen te kunnen plaatsen. Ik had daarom niet verwacht dat er voor deze situatie enig verschil zou zijn en had voor de kleinste gekozen.

    Maar gelukkig (na enig angstzweet) is het dan toch gelukt om een werkende rpm-telemetrie te verkrijgen.

    Onderstaand foto’s van de ontdekkingstocht.



    - Links de grote magneet-houder, rechts de kleine magneet-houder (niet werkend)

    [​IMG]


    [​IMG]


    Vervolgens de houders gewisseld, wat gelukkig vrij gemakkelijk gaat.


    Inmiddels heb ik mijn aandrijving tig keren los moeten maken. Hierbij werden de borgschroefjes er niet beter op. Ik heb deze daarom maar verwisseld voor inbus. Die gaan wat langer mee.



    [​IMG]




    [​IMG]



    Tot zover de RPM-telemetrie.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.873
    Locatie:
    Salland
    Toerentellers op beide uitgaande assen is m.i. "overkill".
    Bedenk:
    Dit model is, in tegenstelling tot het origineel, geen wedstrijdboot waar je alle PK's er uit moet kunnen persen.
    Een toerenteller op een as geeft een prima indicatie van de snelheid van de andere as. Eventueel zou je 'm, na een paar vaarten, op de andere as kunnen zetten om een indicatie te krijgen van de onderlinge toeren.
    Zo kun je ook eventueel overbodige wrijving op het spoor komen.

    M.b.t. de borgschroefjes:
    Die worden bij mij standaard door imbus vervangen.
    In elk schip, op elke schroefas.
    Je kunt er veel beter kracht op zetten, en je krijgt ze beter los, ook nadat je de imbus hebt behandeld met Locktite.
     
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.792
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Waarom zou je het doen al die telemetrie? Omdat het KAN ;)

    Mee eens, Roel. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
    Maar aan de andere kant is het gewoon heel leuk om het allemaal werkend te hebben.
    Ik begrijp een beetje uit dit bouwverslag dat in deze werkzaamheden ook het plezier schuilt van het bouwen van dit schip voor de topic starter.

    In mijn volgende jet-boat wil ik ook telemetrie, omdat ik reuze benieuwd ben naar de werkelijke toerentallen van de motor/impeller.
    Zeker vanwege het zog. maximale debiet wat alle jets hebben, waardoor op een bepaald toerental de stroomsterkte alleen nog maar toeneemt, zonder daadwerkelijke verhoging van het toerental. Dat kun je hiermee zien.

    Wellicht alleen dat dit schip daar niet aankomt met die 820 borstelmotoren.
     
  7. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Hallo allemaal,

    @Roel, het klopt wat je zegt, maar het gaat er mij ook niet om, om er zoveel mogelijk snelheid eruit te halen.

    Het is meer zoals Unusual RC ook al aangeeft, ik haal veel plezier uit het bouwen van het schip en zie het als een uitdaging om het werkend te maken.

    Mbt de toerentellers, naast het ontdekken van de werking ervan, lijkt het me erg leuk om te zien wat de toeren zijn bij het accelereren etc, maar ook om te zien of er bv vuil in de jet is gekomen. Volgens mij wordt dat schip straks 1 grote stofzuiger en blaast al het oppervlakte vuil naar binnen. Wanneer een jet dan verstopt gaat raken, verwacht ik dit in de toeren te kunnen zien en tijdig naar de kant te kunnen varen.

    Al moet je tijdens het varen toch regelmatig de boel ff nakijken.

    Als ik de temp telemetrie ook werkend krijg, kan ik een eventuele verstopping/blokkade in 1 vd jets waarschijnlijk ook vd temp afleiden. Maar dan kan het wellicht al te laat zijn, weet niet hoe snel zo'n motor overbelast is (dan wel doorbrand).

    we gana het wel zien :)

    groet,
    Karel
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.873
    Locatie:
    Salland
    Daarom is onze hobby ook modelbouw... Als je geen plezier hebt in het bouwen van een model, moet je gaan rummycuppen of zo..;)
    Kijk alleen uit, dat was mijn bedoeling van mijn bericht, voor de valkuil van "overengineering".

    Stofzuiger? Nee, geen last van gehad.
     
  9. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.792
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Als je in ondiep water (enkele centimeters diep) vaart trekt de mijne gewoon zand van de bodem, behalve in glijvaart. Dan heb je er gek genoeg geen last van.

    Dit komt overeen met de schaal 1 op 1 jet aangedreven schepen.
    Zo heb ik een KNRM Valentijn eens volgas door 20cm water zien varen.
     
  10. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Kan je die motoren niet synchroon laten lopen? Ik bedoel het zijn van die Brushless dingen en die hebben toch een signaal lijn. Wat voor "Signaal" is dat eigenlijk? Ik vermoed een rotatieteller (dus in wezen een RPM meter) er kan toch niet veel meer bijzonders zitten op zo'n motortje.

    Als je ze synchroon kan laten lopen heb je dus genoeg aan 1 telemetrie unit.

    Ik roep maar wat hoor want ik heb niet veel sjoege van modelbouw, maar het lijkt me wel logisch.
     
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.792
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het zijn borstelmotoren
     
  12. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    @ Mike, dank voor het meedenken. Maar het zijn idd borstelmotoren, synchroon lopen is dus niet mogelijk.

    Het zet me wel aan het denken, als ik ze aan elkaar koppel, lopen ze altijd gelijk en weet ik het toerental.

    Toch denk ik niet dat dit een wenselijke oplossing is. ik hou de aandrijflijnen toch maar van elkaar gescheiden.

    @ Roel, ik zal erop letten om niet teveel door te schieten :)
    tevens goed om te horen dat je ervaring met het opzuigen van het "oppervlakte"vuil meevalt.

    @ Unusual RC dank voor je reactie. de combinatie van zand en ondiep water is idd niet wenselijk.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.873
    Locatie:
    Salland
    Hoe zou je dat willen doen?
    Mechanisch? Dat houdt in een extra poelie tussen beide motoren.
    Elektronisch? Ook al voedt je ze via één regelaar en uit één accu, door de "voorkeursrichting" van de motoren en meer wrijving in de ene dan in de andere aandrijflijn, zal een van de twee altijd sneller draaien.
    Hoe dan ook: je krijgt verlies. Ergens.:(

     
  14. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    @Roel, idd mechanisch dmv extra poelie. Dit heeft dan idd verlies als gevolg. Daarom maar gekozen om dat niet te doen, die electromotoren zullen het al zwaar genoeg hebben.
     
  15. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Ik moet eerlijk gezegd nog even mijn draai in het nieuwe forum vinden. Maar dat gaat goed komen.

    Inmiddels heb ik al het nodige gebouwd en zal proberen de vorderingen in beeld te brengen.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2015
  16. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Ik ben verder gegaan met het plaatsen van de telemetrie.


    Ik heb 2 temperatuursensors geplaatst. Op elke motor zit er nu 1 sensor.

    De foto’s wijzen denk ik voor zich.



    [​IMG]

    Foto van de motorkamer

    [​IMG]


    De rode pijlen geven de temperatuur-sensors aan.

    [​IMG]


    En nog een zijaanzicht van de motorkamer.
     
  17. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Tot slot de telemetrie om de snelheid te kunnen aflezen.


    Het aanbrengen hiervan ging heel gemakkelijk. Er is een aparte module die je aan de ontvanger kunt koppelen. In deze module zit een gps-ontvanger die je werkelijke snelheid meet.

    [​IMG]


    Foto van de ontvanger en de GPS-module

    [​IMG]



    Links de ontvanger, rechts de module met de GPS-ontvanger. De module vormt tevens een uitbreiding om meerdere telemetrie gegevens te kunnen aflezen (op rpm na dan).


    De temperatuur-telemetrie heb ik op deze module aangesloten.



    Er zit nu zo onderhand aardig wat elektronica in het schip. Ik laat aan de hand van de foto’s zien wat er nu in zit.


    Aan de andere zijde (bakboord), ligt de regelaar.

    [​IMG]

    Foto van de regelaar

    [​IMG]


    Aanzicht vanuit de boeg op de regelaar, met stekker voor de lipo’s



    Tussen de ontvanger en de regelaar heb ik een “twinstick” module. Deze module maakt het mogelijk om de jets met 2 kanalen te kunnen bedienen.


    Via deze module wordt de regelaar en de servo’s voor de keerkleppen bediend.

    [​IMG]


    Linksboven (stuurboord) de “twinstick” module

    [​IMG]


    Dankzij deze module kan ik met een 2 kanaals-zender varen.



    Onderstaand de foto’s van dit component. Hoe dit exact werkt, weet ik eerlijk gezegd niet. Maar aan de hand van de bijgeleverde informatie is het vrij eenvoudig te installeren en ben ik erg blij met het resultaat.


    [​IMG]


    In het kort de werking.


    De bovenste kabel wordt op de ontvanger aangesloten. Het signaal wat normaliter naar je regelaar gaat, wordt nu opgevangen en verdeeld. De regelaar krijgt de signalen, maar er gaat gelijktijdig een signaal naar de servo’s van de keerkleppen.


    Gas vooruit, wordt dan gas vooruit met keerklep omhoog.


    Gas achteruit, wordt dan gas achteruit met keerklep omlaag.


    [​IMG]


    Ik heb er vervolgens 2 y-stekkers opgezet. 1 Y-stekker voor de twee servo’s die de keerkleppen aansturen en 1 Y-stekker voor de regelaar. Ik heb dan nog een mogelijkheid om een extra regelaar te plaatsen.

    Ik zit er namelijk aan te denken om een tweede regelaar in te bouwen. Met de tweede regelaar kan ik dan eventueel een (computer)ventilator aansturen om warme lucht uit de “machinekamer” af te voeren. Maar dat is voor in de verre toekomst.


    [​IMG]




    De aandrijving is nu gereed, maar de stuurinrichting nog niet.


    Voor de stuurinrichting ontbreekt het volgende:


    • de keerkleppen moeten nog worden opgebouwd.

    • de koppelstangen tussen de keerkleppen en de stuurstangen voor de jets ontbreken nog.



      Omdat de romp nog de nodige zorg behoeft, bouw ik de stuurinrichting nu niet verder af en begin ik met de afwerking van de romp.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.873
    Locatie:
    Salland
    Snap ik.

    Ehhh.... ECHT NIET!!
    Dan is het enige wat je krijgt een heleboel gehuil uit de jets en verder niks.
    Als je achteruit wilt: gas vooruit houden en de keerkleppen omlaag.
    Tijdens een van mijn eerste vaarten met de AAC het ding bijna in de prak gevaren: het model komt op topsnelheid naar de kant varen en ik wil een noodstop maken. Uit automatisme trek ik de linkerknuppel (gas) helemaal omlaag. Gevolg:motoren stil. Keerkleppen (die had ik op de rechtknuppel) stonden vrolijk omhoog. Gevolg: het model schoot keihard door, de kant op. (Gelukkig stond het water hoog en schoof ze het gras op...)
    Noodstop is: gas er vol op houden (VOORUIT!!!) en keerkleppen omlaag. En dan ligt ze binnen twee meter stil.
     
  19. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.792
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Een keerklep keert de waterstraal als het ware 160° om (onder de romp, tegen de vaarrichting in), dus inderdaad hoeft de draairichting van de impeller/motor niet te veranderen.

    [​IMG]

    Met mijn mini-jet kreeg ik juist druk in de aanzuigbuis toen ik per ongeluk achteruit inschakelde, waardoor de schroefas begon te lekken. Kortom, niet doen!
     
  20. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Dank voor deze toelichting. :)

    Ik zal de regelaar hier op afstellen.

    - vooruit wordt, gasvooruit met klep omhoog.

    - achteruit/stoppen, gasvooruit met klep omlaag.

    Ik draai de jets overigens niet op het droge. Weet niet of dat uitmaakt, maar vind het zonde als ze beschadigen.
     

Deel Deze Pagina