Bouwverslag Azimut Atlantic Challenger

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kareltje, 26 dec 2014.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Verrek Roel! Fröbeliaanse verschrijving... ik zal het herstellen.
    Staat nu netjes, dak gedragen.. 'imperial'
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.873
    Locatie:
    Salland
    Hmmm... Zeg maar Bert i.p.v. Roel
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dohhhhhh....

    [​IMG]
     
  4. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Ben even een tijdje er tussen uit geweest maar jonguh wat heb je al veel gedaan! Chapeau!!
    Heeft de schroefas een koker die doorloopt tot aan de schroef? dan zou je met het aanpassen/toevoegen van druklager-schijfjes de axiale speling in de schroefas kunnen verminderen.
    Dan krijgen de eindlagers in de telemetrie-houders ook niet meer zo op hun falie.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2015
  5. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    @haje74
    Thanks, de bouw is idd lekker opgeschoten.
    De schroefaskoker loopt niet geheel door tot aan de schroef. de as stopt bij/in de intake. Wellicht biedt dit idd mogelijkheden om die schroef te fixeren

    Ik had dit aanvankelijk helemaal niet gezien, maar de schroef heeft in de jet(kamer) speling waardoor de schroef en daarmee ook de as iets naar voren en/of naar achteren kan bewegen.

    @Roel van Essen, bedankt voor de tip van de aardappel! Dit ga ik zeker eens proberen.

    - stand van zaken

    Ik heb me de laatste tijd flink ingelezen & gegoogled in de mogelijkheden om een overbrenging te maken.
    deze site kwam ik onder andere tegen, vond ik erg interessant om door te nemen: https://matthewsmodelmarine.wordpress.com/writings/all-geared-up/

    Al met al heb ik besloten om niet met tandwielen te werken en het concept met aandrijf-snaren door te zetten.

    De waterkoelingsmantels zijn binnengekomen, echter hebben die mantels een buitendiameter van 54 mm waardoor de motoren iets hoger boven de as moeten komen. Hiermee zijn de huidige aandrijfriemen te kort geworden.

    Daarom maar bij de grote firma met een C andere T-belts en kogellagers (met flens) besteld. De kogellagers zijn binnen, maar de aandrijfbanden nog niet.

    Ik wil nu van aluminium een motorhouder en gearbox voor de aandrijfriemen gaan maken. Ik zal kijken of ik morgen een bouwtekening hiervan kan maken en hier plaatsen.

    Het is in ieder geval nog even afwachten tot de aandrijfriemen binnen komen.

    In de tussentijd bouw ik de transportkist voor het model. Deze gebruik ik tevens als opslag medium om het schip veilig in op te slaan.
     
  6. Kareltje

    Kareltje verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jan 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Deil
    Verbeterde aandrijving


    Het heeft even geduurd, met het mooie weer staat het bouwen op een lager pitje, maar het resultaat is er.

    Ik heb de aandrijving eerst in 3D ontworpen om een idee/beeld van het geheel te krijgen.


    Onderstaand een print-screen van het 3D model

    [​IMG]

    Toelichting 3D model (op hoofdlijnen)

    groen 820 BB motor
    rood waterkoelmantel
    grijs as richting jet
    lichtblauw aluminium schot op assen afgestemd
    donker blauw aluminium schot en versnellingsbak voor tandriem
    paars de tandriemen
    wit M5 draadeind voor bevestiging van de schotten
    geel locatie voor rpm sensor
    oranje rpm sensor, in welke vorm weet ik nog niet


    Ik heb de tip van Bas gebruikt en uit 4 mm dik aluminium de schotten gezaagd. Ik heb hiervoor de tijdgenomen om secuur te kunnen werken.

    Aan de hand van het 3D model heb ik de schotten op papier geprint en op het aluminium geplakt. Hierdoor kon ik vrij gemakkelijk de identieke schotten uitzagen. Vervolgens alle gezaagde delen op elkaar gelegd en deze op de uiteindelijke gewenste afmetingen gevijld en gaten in 1 keer geboord.

    De assen zitten nu allemaal op dezelfde locatie.

    [​IMG]


    Foto met de losse schotten, klaar voor het boorwerk.



    Uiteindelijk verkreeg ik een “bouwpakketje” die met draadeinden en inbusbouten in elkaar gezet kan worden.

    De foto’s spreken denk ik verder voor zich.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Foto’s inbouw motorschotten & gearbox

    Inmiddels heb ik de aandrijfriemen ontvangen, de koelmantels waren al binnen, dus de inbouw van de motoren kan nu voltooid worden.

    Tijdens het wachten op de aandrijfriemen heb ik aan de voorkant van de romp, de drijfkamer gevuld met schuimstukken. Deze schuimstukken zullen hopelijk nooit nodig zijn, maar je kunt het er maar beter in hebben zitten.

    Foto 1 het gat in de “drijfkamer”.

    Foto 2 doos met schuimstukjes (ongelooflijk, nagenoeg alles ging erin..)

    Foto 3 gat netjes gedicht, klus geklaard.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zover maar weer.

    groet,
    Karel
     

Deel Deze Pagina