De bouw van de ADAMAS

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 3 aug 2012.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.523
    Locatie:
    Schoonhoven
    Al het bag werk zit er op! Zojuist het laatste deel, het kielvlak, uit de zak gehaald. Hiermee is de staartsectie zover klaar dat deze afgewerkt en in elkaar gezet kan worden.

    Het stabilo is niet zo spannend opgebouwd. HT profiel, Carbon liggertje er in, en gebagged met 98grams carbon onder 45° als huid. Over de eerste 10 cm zit nog een lapje 140grams UD, in dwars op het stabilo. Om de krachten van de pennen op te vangen. Dit had wellicht net zo goed een extra lapje 98grams carbon onder 45° kunnen zijn. Gewicht stabilo circa 41 gram per deel. Spanwijdte bedraagt bijna 82cm. Net geen 1 gram per centimeter spanwijdte dus.

    Het kielvlak, waar de hevel voor de aansturing van het stabilo in komt bracht me meer hoofdbrekends. Hoe dat zo te maken dat het stijf genoeg word? Niet onnodig zwaar, maar zeker niet te kwetsbaar? Hoe te maken zodanig dat de servo's zo in zijn te bouwen dat de draden voor de rudder bediening niet in de knoop komen met de carbon buis naar de hevel van het stabilo?

    Het blijft een beetje een gok, dit is het resultaat:
    [​IMG]

    Een ligger van carbon strip. Uiteraard taps toelopend. Een carbon strip, met verdikking voor een kogellager. Afgewerkt met microballoons zodat de verbinding met de huid straks stevig is.
    Verder: webbing net achter de scharnierlijn van het rudder. Webbing net achter het "hol" gedeelte van het hol-bol rudder scharnier. Webbing om de ruimte waar de hevel voor het stabilo komt.

    Het gat voor het draaipunt van het stabilo zit 116mm vanaf de onderkant. Het hele kielvlak komt tot onder in de romp/staartboom. Die zal daar zo'n 40mm hoog zijn. Het rudder is al ingekort. Zo kan ik, net als bij de neuslijst al glas aanbrengen waar de rudderhevel dan in de kern op het glas en tussen de huid geharst kan worden. Zo veel mogelijk door vezels ingepakt dus. Het kielvlak is 49cm hoog, diepste koorde is 220mm.
    ,
    [​IMG]

    Ook het kielvlak is met 98grams carbon onder 45° gebagged. Rondom de plek van de hevel voor het stabilo zit meer carbon. Dubbele strook UD 140 grams van 20mm breed horizontaal over de gaten voor het lagertje. 1x 140grams UD horizontaal georienteerd + 2x (in afnemende maten) 98grams carbon onder 45° over het "hevelvak". Hopelijk blijkt het voldoende stijf te zijn als het schuim is verwijderd om de hevel te kunnen plaatsen.

    Gezamelijke onafgewerkte gewicht is:
    [​IMG]

    Niet extreem lichtgewicht, maar praktisch degelijk.

    Nu kan het afbouwen van de staartsectie beginnen. Mijn doel was om vóór de grote vakantie dit klaar te hebben, én de bekabeling van de vleugel klaar te hebben. Dat gaat niet lukken. De tijd gaat irritant snel.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2015
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.523
    Locatie:
    Schoonhoven
    Staartsectie is klaar, op het heveltje van de pull/pull na. Dat komt met inbouwen in de romp wel. Dan kan ik beter zien wat ik kwijt kan.

    Nu het schuim uit de ruimte voor de hevel verwijdert is blijkt dat er genoeg carbon op gebagged zat. Het geheel voelt degelijk aan.

    [​IMG]

    Als dan straks de onderkant van het kielvlak in de romp vast geharst zit dan zit wat nu vrij kan bewegen opgesloten wat extra stijfheid zou moeten geven.

    Eind gewicht is prima. Met 205 gram weegt deze kruisstaart net zoveel als de V-staart van de FS5000.
    [​IMG]

    Het stabilo scharnierend op kogellagertjes is trouwens wel geweldig. Dat loopt zo soepel!

    Het rudder zal straks ook een kogellagertje krijgen tpv de hevel.

    Maar nu eerst de vleugels "bedraden" en "bestekkeren"
     
  3. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    691
    Locatie:
    Bennebroek
    Man, wat een mooi werk!
    Zit er aan beide kanten van het kielvlak een kogellager?
    En hoe ga je de stabilodelen fixeren?
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.523
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dank je!

    Er zijn twee kogellagertjes ingebouwd. Het zijn lagertjes met flens: http://www.neita.nl/lagers/minmetr2.htm
    Het flensje zit aan de binnenkant van het kielvlak. Het stabilo hevel past er zuigend tussen. Zo kan er mechanisch niks los gaan in de constructie. De 6mm ronde carbon verbinder wordt straks met minimaal epoxy vast gezet ín de hevel. Aan de buitenzijde van het kielvlak komt op de 6mm pen nog een smal ringetje die er voor moet zorgen dat het stabilo een haartje vrij blijft van het kielvlak zodat deze niet aan kan lopen.
    [​IMG]

    De stabilo delen zijn gefixeerd middels een 4mm goudcontact stekker. Volgens mij een idee van Rick, ergens gegeven in het begin van deze draad.

    [​IMG]

    De eerste kabels zijn getrokken! Ik krijg helaas wat RSI achtige spanning in mijn schouders/nek met het solderen van de verbindingen, dus kan niet zo doorknallen als ik wilde.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2015
  5. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Kielvlak is netjes geworden, toch de lagertjes binnen langs:)
    En heb je voldoende speling aan de TE, zodat het hoogteroer voldoende uitslag heeft?
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.523
    Locatie:
    Schoonhoven
    De rest van het weekend en maandag liep het bekabelen en solderen eigenlijk erg soepel. De snoeren kreeg ik vrij gemakkelijk door de middenpanelen getrokken. Daar zag ik nog het meest tegenop, maar het viel mee.
    Een met de handboor recht gewikkelde ijzerdraad van 1 mm diameter was trekdraad. Een oogje er aan gebogen, een stel sterke draden aan dit oogje, en dan van de wortelrib naar de eindrib geduwd, door het 1375mm lange paneel naar buiten. Toen twee servosnoeren (voor de servo's in de tippanelen) aan één van de draden geknoopt. Dan tot de eerste servo trekken, los draadje te pakken zien te krijgen, daar weer een servosnoer aan knopen, trekken tot de tweede servo, weer draadje pakken, laatste servo snoer er aan knopen, en door de wortelrib naar buiten trekken.

    En dat twee keer, met behulp van mijn zoontjes die graag de kabels wilden begeleiden. Uiteindelijk 72 soldeerverbindingen verder zitten ook alle stekkers gesoldeerd. Ze hangen nog los. Na het testen zullen ze vast gelijmd worden.

    Dus toch vóór de vakantie nog willen dien wat ik stiekem had gepland. Lekker hoor!

    Dan heb ik nu mijn handen en hoofd vrij voor de laatste stappen.

    De romp & accu's.

    Over de accu's. Als voeding voor de servo's en ontvangers wil ik twee LiFe 2500mah gebruiken. De aandrijfaccu zal een 6S3000-3500 variant worden.
    Ik heb nog wel wat vragen:
    - Welke stekkers zijn raadzaam voor de 6S motorvoeding? Opgenomen stroom zal circe 70A bedragen.
    - Is een zo'n vonk voorkomend stekkertje nodig? Zo ja, hoe maak je die?
    - Kun je de ICE 150A regelaar met de ontvangerstekker op een LiFe voeding aansluiten?

    Over de romp. Als je composiet bouwt kun je voor een negatieve mal kiezen, gemaakt via een positieve plug. Of voor een schuimkern en dan dus positief bouwen. Ik wil eens kijken of we negatieve mallen uit Roofmate kunnen frezen, en dan daar de romp in bouwen.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.407
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vind een 150 A regelaar wel wat overdreven in mijn piper zit nu 120 A .
    Hopelijk kan Gert Jan mij uitsluitsel geven over de voeding. (bij mij staat er nu 8.4 volt op)
    Volgens mij heb je met 6 s geen of nauwelijks last van een vonk.
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.523
    Locatie:
    Schoonhoven
    Tja, die 150 regelaar was voor niet te veel beschikbaar!
    Okay, geen vonk.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.407
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb een programmeer kaart voor de 120 A ice regelaar.
    Als die hetzelfde is voor de 150 A regelaar mag je hem wel gebruiken.
    Als mijn piper ingeregeld is ligt hij hier maar te liggen in een doosje.

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.523
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bertus en Dirk, ik vindt het heel lief dat jullie meedenken over een programmeerkaart, maar wat in mijn geschrijfsel maakt dit bij jullie los? Een kaart heb ik, maar Gerben heeft de regelaar al voor me geprogrammeerd. Daar heb ik dus 101% vertrouwen in.

    Wat betreft aansluiten op HV (LiFe) Ik denk dat ik maar twee diodes in de plus leiding op neem. Dat scheelt weer 1.4V. Er zijn nog diodes op voorraad bij mij, als het goed is.

    Gisterenavond heb ik de hele vleugel gewogen. Het totaal gewicht van de vliegklare vleugel is 3481gram. Het zwaartepunt van de vleugel ligt op 107mm. Qua gewicht loop ik iets uit de 'planning', compleet vergeten alle servo bevestigingen , RDS en flapaansturing mee op te nemen in de tabel.

    Om de lengte van de romp vóór de vleugel te bepalen verdeel ik op papier de componenten waar ik ze hebben wil en maak ik een evenwichtsberekening om het zwaartepunt om te zien of de gewenste indeling wel kan. Bij mijn Skyfall kwam dat erg goed uit.

    En dan de romp in Solidworks uittekenen. Dat is nog onmeunig lastig als je dat van nul af aan moet leren..... Positief bouwen was sneller geweest.
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Dit ...
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Wat let je ...
    Ik voel me echt niet op mijn teentjes getrapt als je niet van mijn (nog onvoltooide) frees gebruik maakt.
    Sowieso had de meeste winst in mijn ogen gezeten in een gefreesde mal waar het kielvlak in is geïntegreerd.
    Dat is al een gepasseerd station ... Toch?!
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    Berrie, wat bedoel je precies met de ontvangervoeding, 2S-LiFe en ICE150.

    Als ik het interpreteer wil je de BEC van de ICE150 gebruiken met parallel eraan een 2S-LiFe met eventueel 2 serie diodes..
    Dit is geen optimale combinatie.
    De ICE en de YEP hebben met hun moeder de YGE gemeen dat ze een 5.5 Volt BEC hebben waar je zonder meer een 4S NiMH (of NiCd) parallel aan kan hangen.
    De BEC doet zijn werk voor de voeding van de radio en servo's en houdt de 4S NiMH op spanning, maar deze wordt bij 5.5 volt nooit overladen.
    Als om een of andere reden de BEC uitvalt, door accu of regelaar of BEC falen zal de 4S NiMH het overnemen en deze wordt niet door de BEC kortgesloten of belast.
    Je merkt via de telemetrie direkt wanneer de BEC uitvalt omdat dan de spanning zakt van 5.5 naar 5.3 of 5.2 van een belastte volle NiMH. Dit ishet moment om maatregelen te nemen en te landen.

    Wanneer je ipv 4S NiMH een 5S NiMH of een 2S LiPo of LiFe gebruikt zal deze accu de stroom leveren tot de spanning is gezakt tot 5.5 volt. daaronder neemt de BEC het over.
    In principe moet dit werken, maar je hebt niet meer de controle over de dubbele voeding.

    Immers, als je op de hogere ontvanger accu spanning vliegt zal de telemetrie deze aangeven. Wanneer bijvoorbeeld na het remmen van de motor of iets anders de BEC wegvalt heb je geen enkele indicatie dat dat gebeurt. Je mist dus één veiligheidsmode.

    Daarbij zijn diodes niet de algemeen beste manier om een spanning van 2S terug te brengen voor servo's die niet tegen 2S kunnen.
    Door hoge spanning kunnen er twee servo problemen optreden:
    1. De hoge spanning geeft ook een hoge stroom waardoor overbelasting van de motor en eindtrap kan optreden. Dit kan met 2 diodes worden voorkomen.
    2. De hoge spanning is te veel voor een deel van de elektronica. Dit kan niet worden opgelost met dioden, deze hebben bij lage stroom, wanneer je niet stuurt dus een veel lagere doorlaatspanning waardoor de spanning op de elektronica toch hoog oploopt.


    Rick
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.407
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik volg dit stukje op de voet.
    Volgens mij bedoel Berrie niet dat hij met een bec ga vliegen.
    Maar de werking van de regelaar zelf.
    Ik worstel met hetzelfde probleem alles is hoog voltage maar van de regelaar weten we het niet.

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    Alle regelaars met schakelende BEC zoals deze ICE kunnen voluit worden gebruikt bij de maximale spanning die aangegeven staat op de regelaar.
    De BEC zal niet significant warmer worden bij de hoogst toelaatbare ingangsspanning. Dat is het nut van een schakelende BEC.

    Alleen bij lineaire BEC's moet je opletten dat het verschil tussen de voedingsspanning en ontvanger spanning niet te hoog is bij een redelijke stroom belasting.
    Bij lineaire BEC's zal de maximale continue belasting bij 3S al beduidend lager zijn dan bij 2S.
    Bij 4S is een lineaire BEC zo wie zo af te raden.

    Met welk probleem worstel je precies, wat bedoel je met: alles is HV maar van de regelaar weten we het niet. Gaat het om de uitgang van de BEC of de ingang van de regelaar?

    Rick
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.407
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De ingang.
    Dus gewoon het voltage dat hij van de ontvanger krijgt.

    Ik praat misschien erg voor mijn beurt het is Berrie zijn draadje.
    Maar omdat ik mijn regelaar niet goed afgesteld krijg dacht Gert jan (op het forum actief) dat het misschien aan het hoge voltage (lees 8.4 volt) ligt waar ik tegenwoordig op vlieg.
    Berrie weet van mijn probleem.
    Vandaar dat ik verwacht dat Berrie de vraag om die reden stel.
    Misschien kom Gert Jan vanavond even langs om bij mijn regelaar te kijken.
    Zelf verwacht ik meer dat het met mijn zender te maken heeft (taranis)
    Ik vlieg dus zonder bec ik weet niet hoe Berrie dat oplost.
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    Normaal krijgt de regelaar geen spanning (voltage) van de ontvanger.
    Als de bec is uitgeschakeld zal de ontvangerspanning normaal niet door de regelaar gebruikt worden.
    Ook is de puls uit de ontvanger tegenwoordig gestabiliseerd op 3.3 Volt.

    Rick
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.407
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Oké dus het maak niet uit wat er de ontvanger in gaat (als de ontvanger er tenminste tegen kan)?
    Als dat zo is ben ik, maar Berrie denk ik ook, gerust gesteld.
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.523
    Locatie:
    Schoonhoven
    Rick, Bert, erg bedankt voor het mee denken.

    De BEC van de regelaar ga ik niet gebruiken. De plus draad van het servosnoer tussen ontvanger en regelaar kan dan los. Ik geloof dat Gerben me dat al eens had verteld, maar de bouw duurt te lang en dan onthoudt ik dat niet (goed). Ik was vergeten dat er een BEC op zat. Het staat ook niet op de sticker van de regelaar, en de type omschrijving wordt niet letterlijk genoemd in de gebruikershandleiding....

    Als de puls uit de ontvanger 3.3V bedraagt, de plus tussen regelaar en ontvanger is losgekoppeld (vanwege het NIET gebruiken van de van de BEC), dan is er niets aan de hand. Heb ik dat goed? (dat is mogelijk wél een andere situatie dan bij Bertus!!)

    Nog even het elektrische plan:
    Elektrisch hart van de zwever is de Central Box 200. Daar sluiten twee ontvangeraccu's op aan. Bijvoorbeeld twee keer een 2S Lipo of Life. De servo's krijgen 1:1 die aangesloten 2S LiPo/LiFe spanning door. (Wel is in de Central Box elke servo gezekerd. )

    Aan de Central Box 200 zitten ook twee satelliet ontvangers. De Central Box 200 zelf is dus geen ontvanger.

    De ESC/Motor/Aandrijfaccu zijn als het ware een losse streng. Alléén verbonden met de Central Box dmv een signaal en een min aansluiting. De truuk is dus dat de signaalpuls 3.3V is. Toch?
     

Deel Deze Pagina