Nieuw project naam weet ik nog niet

Discussie in 'Werkschepen' gestart door oliver sobera, 21 jul 2015.

  1. oliver sobera

    oliver sobera

    Lid geworden:
    17 mrt 2014
    Berichten:
    34
    hij is 3,70 lang en 50 breed hij is in drie delen gebouwd hebben jullie mischien tips hoe ik hem waterdicht kan maken en andere tips alvast bedankt modelbouwerssssss
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.806
    Locatie:
    Salland
    Ik neem aan dat je dit "rompje" gekocht hebt?
    Hoe ga je dat vervoeren met je 15 jaar?
    Hoe ga je dat in het water leggen?

    Heb je er überhaupt wel over nagedacht welke problemen je op je hals gehaald hebt?
    Qua ruimte, gewicht, opslag, vervoer en noem nog maar een paar dingen op...
    Als je al tips nodig hebt om dit rompje waterdicht te krijgen, dan vrees ik dat dit een project wordt wat nooit het varende stadium zal bereiken.
    Met een diepgang van slechts 10 centimeter gaat dit gebakje 185 kilo wegen...

    Ik zou een abbonement op een hele goeie sportschool gaan nemen!
     
  3. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.116
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, Je bent jong en wil wel eens iets. Wordt inderdaad een uitdaging qua transport. Als je er toch mee wilt varen zou ik alleen de kop en de kont waterdicht maken en daar de apparatuur in plaatsen. Het middenschip, mits goed geconserveerd, zou je dan met een paar gaten in de bodem vol water kunnen laten lopen. Luiken op het ruim dan ziet niemand er wat van. Bespaart je in ieder geval een breuk met tillen. Alleen krijg je zoiets misschien wel te water, maar er niet meer uit. Vroeger (met wat minder noten op zang dan nu) nam ik mijn sleepboot en baggerbak (lengte 1,6 meter) mee op een karretje achter de fiets. Maar daar ging ik niet verder mee weg dan 5 km. Hoe het voor en achterschip waterdicht te maken kun je op het forum verder uitzoeken. Neem dan de moeite om je goed in te lezen en een plan te maken hoe je het wilt doen en wat het allemaal aan kosten meebrengt. Ook aan apparatuur zul je het nodige kwijt zijn. Voor je het weet loop je uit je budget. Succes ermee! Groeten, Klaas.
     
  4. oliver sobera

    oliver sobera

    Lid geworden:
    17 mrt 2014
    Berichten:
    34
    hij staat nu in het tuin huis en mn vader heeft een grote auto en als hij klaar is dan gaat hij op het schip staan mn vader heeft een binnevaart scchip en daar kan hij staat als hij klaar is tot ik er mee bezich ben gaat hij altijd in het tuin huis staan die is 5 bij 6 meter helemaal leeg dus ik heb genoeg ruimten ik heb er een werk bank en alle nodige gereed schap groeten oliver
     
  5. oliver sobera

    oliver sobera

    Lid geworden:
    17 mrt 2014
    Berichten:
    34
    ik heb al een duwboot gemaakt en die is helemaal perfect gelukt ik heb er een mooie veerhaven van gemaakt dus dit gaat ook wel lukken hoor maar bedankt gr oliver
     
  6. oliver sobera

    oliver sobera

    Lid geworden:
    17 mrt 2014
    Berichten:
    34
    en klaas dankje dat je het zegt maar ik heb alle elektronika al zoals bevoorbeeld de motoren de regelaar de accu en de zender en afstands bediening de boegschroef enz dus daar heb ik al geen kosten mee gr oliver
     
  7. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Waterdicht maken met een heleboel glasweefsel en epoxy. En misschien een container schip van maken zodat je bakstenen kan vermommen als containers en misschien iets van een water ballast systeem inbouwen dat je leeg kan pompen zodra hij uit het water moet.

    Er staat ergens een verslag van een Emma maersk die zoiets heeft gebouwd. (weet alleen niet of die foto's al terug zijn)
     
  8. oliver sobera

    oliver sobera

    Lid geworden:
    17 mrt 2014
    Berichten:
    34
    dennist hartelijk bedankt ik ga zerer op de status van emma kijken
     
  9. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    De boot heet Emma mearsk.

    Het topic heb ik ook gevonden klik

    Maar zoals ik al dacht zijn een heleboel foto's verdwenen
     
  10. oliver sobera

    oliver sobera

    Lid geworden:
    17 mrt 2014
    Berichten:
    34
    ik heb mischien een iedee voor de diep gang te krijgen zoals meerdere dat hebben gedaan

    ik zet in het schip 4 tanks van heel de breedte 40 cm lang en ongeveer 10 cm hoog en daar bevestig ik dan een lijding sisteem op met op elke tank een kraantje dan kannik tijdens het eruit pompen van het water bevoorbeel een open zetten en de rest dicht of 2 open en 2 dicht dat je het een beetje kan regelen en dan de water in en uit voer is dan inder het schip tussen een van die tanks en ik gebruik een pomp van je met een boor michine bedient dan kan ik het rustig in en uit pompen

    is dat mischien een goed iedee of beter niet doen en ja ik heb het mischien niet goed uitgelegd of de tekening is niet duidelijk gr oliver Untitled.png
     
  11. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    zoals roel al aangaf wordt dit een zware boot. 40x50x10 is 20000cm3 = 20liter per tank met 4 tanks kom je op 80 kilo waterballast kom je nog een kleine 100 kilo tekort (iets minder want de boot weegt ook iets natuurlijk). Verder weet ik niets af van berekeningen over boten zoals roel dat weet maar die heeft er verstand van dus dat zal wel kloppen. Het idee zal wel werken maar moet veel meer ballast in kunnen nemen.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.806
    Locatie:
    Salland
    Oliver: het zou de leesbaarheid van je berichten ten goede komen als je eens wat meer zorg besteed aan wat je opschrijft. Komma's en punten zijn niet voor uitgevonden, spellingscontrole is ook heel handig. Die werkt ook voordat je je schrijfsels op het forum zet. Ik ben geen leraar Nederlands, ik ben een simpele modelbouwer die graag mensen wil helpen, maar dan moet het voor mij wel leesbaar zijn. Anders besteed ik er geen aandacht meer aan. Tot zover een opmerking over je Nederlands.

    Dan over het systeem van ballasttanks: Harm (Baggeraar op dit forum) heeft een vrachtschip gebouwd met ballasttanks. Kijk maar eens in zijn bouwverslag wat daar allemaal bij komt kijken. Vergis je er niet in!

    En als jouw vader binnenschipper is, kan hij je ook veel vertellen over de gevaren van ballasttanks die niet voor 100% vol of 100% leeg zijn, het nut van slingerschotten en andere zaken. Een fout met beladen en je model kiept over de zijkant weg en het laatste wat je ziet zijn luchtbellen...
     
  13. oliver sobera

    oliver sobera

    Lid geworden:
    17 mrt 2014
    Berichten:
    34
    roel ik zouw meer op de komma's en punten letten .

    en ik weet dat als je de balast neet 100%leeg pomt of 100% vol doet dat hij dan kan om kantelen.
    omdat het water dan heen en weer gaat als je slingert en dan is het blub gr oliver
     
  14. oliver sobera

    oliver sobera

    Lid geworden:
    17 mrt 2014
    Berichten:
    34
    dennist ik ga is kijken hoe groot ik de tanks kan maken .
    ik ga er denk ik 8 in zetten met 2 pompen .voor dat ik de tanks er defenitief in zet ga ik eerst kijken hoe ze moetten 1tje meer naar voor of meer naar achter en oe het schip licht zonder tanks dat het schip geladen met water mooi stabiel licht dat hij niet teveel voor over licht of achterover gr oliver
     
  15. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Oliver,

    Iets heel simpels: als je ballasttanks boven elkaar zet en door elke tank geheel te vullen of geheel leeg te laten dan heb je nooit last van het heen en weer lopen van water en dus geen slingerschotten nodig. Door eenvoudig de tanks per laag te vullen of te legen kun de diepgang van je model zelf bepalen.
    Groet,
    Paul
     
  16. oliver sobera

    oliver sobera

    Lid geworden:
    17 mrt 2014
    Berichten:
    34
    paul dat kan ook en dat is wel een goed iedee dankje
    gr oliver
     
  17. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.116
    Locatie:
    Oostvoorne
    Door de tanks boven elkaar te zetten wordt het gevaar van kantelen alleen maar groter. Denk nog maar eens na over mijn eerste advies. Hoef je helemaal niets te pompen en is er ook geen gevaar m.b.t. kapseizen. Maar het is jouw schip, dus mag je van mij alles doen wat wat je zelf graag wilt. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  18. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Natuurlijk kun je ook in plaats van vaste tanks plastic jerrytanks gebruiken die je ter plekke met water vult, zonder lucht uiteraard, en na het varen ook weer ter plekke leegt.
     
  19. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Het kan allemaal simpeler en dat heb ik gezien bij een van de leden van onze club. Zet waterdichte schotten aan de kopeinden van elk deel en maak het zo dat de delen aan de waterkant tegen elkaar kunnen worden gemonteerd, dat kan gwoon met vleugelmoeren. In feite behoeven de schotten niet eens helemaal waterdicht te zijn, want nu komt het geheim. Bereken het drijfvermogen aan de hand van het gewicht van de boot en maak drijftanks die uiteraard wel geheel waterdicht moeten zijn, bijvoorbeeld stevig verpakkingsmateriaal wat vast in de boot gemonteerd wordt. Grote blokken polystyreen, piepschuim, zijn daar ook uitstekend voor te gebruiken. Dit materiaal heeft een gesloten celstructuur in tegenstelling tot purschuim wat zich gedraagt als een spons. Boor wat gaatjes in de rompbodem van de boot zodat deze kan vollopen tot aan de waterlijn, geen gedoe met pompen en na het varen als de boot weer uit het water is, loopt deze vanzelf weer leeg. Als de romp van hout is, moet wel de binnen als zowel de buitenkant goed worden bewerkt, anders trekt de boel uit elkaar. Dit systeem waar ik het nu over heb betreft een metalen romp en dan speelt de inwendige afwerking een stuk minder.

    Groetjes Hans.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2015
  20. Talsma

    Talsma

    Lid geworden:
    11 sep 2013
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Almelo
    Kun je niet gewoon het middendeel helemaal zonder bodem uitvoeren?
     
    Tom Berk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina