Zwever voor beginner isola 3

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door ISOLA2, 27 jul 2015.

  1. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.442
    Locatie:
    Boskoop
    Een 12x6 of 11x7 op een 3s-1000Kv gaat véél meer als 30 A trekken! Dag motortje en/of regelaar! Een 10x5 loopt al tegen de 30 A max. Verkijk je niet op de 400 Watt, dat is alleen te bereiken met een hogere spanning, dus 4s of 5s .En dan heb je weer een kleinere prop nodig.
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    12x6E - 11.1V / 215W / 20A / 1.08kg thrust

    Dat is wat de fabrikant opgeeft, gaat dit misschien op voor een lichter / kleiner vliegtuig ?
    Waar staat die E achter de 6 voor ?
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    @max z: Hoe kom je er bij dat een 11x7 veel meer stroom zou trekken dan 30A...? Bij de specs staat
    Prop Test Data:11x7E - 11.1V / 220W / 20A /
    Heb je deze motor zelf ook en gemeten dat er meer stroom loopt? Dat zou kunnen maar hoeft niet. Ik heb diverse 1000kv motortjes op 3s die ook rond de 25A trekken.

    René, 12x6E is een elektroprop. Die zijn lichter, minder stijf en vaak wat breder dan brandstofprops.
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.442
    Locatie:
    Boskoop
    Ik baseer mij op de uitkomst van het programma Drive Calculator. En nee, deze motor gebruik ik niet, wel een NTM3542 van 1000Kv. Daar heb ik een 10x5 Master Airscrew op, en die zit al halverwege de 20-30 A. Mogelijk is een E-prop efficienter, maar ik wantrouw de gegevens van HK in dit opzicht.
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    hihi, dat doe ik ook :) Ik meet altijd de stroom.
    Een vergelijkbare die ik zelf gemeten heb;
    Himodel 2217/09 (kv=950) 10x7 Aeronaut folding, Dymond 3s1p XC 1350 lipo: 20,3A. Of je dan met een 12x6 ver over de 30A gaat weet ik niet; misschien inderdaad wel slim om te beginnen met 11x6.
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    100 Watt per kg is een ondergrens. 200 W per kg is zo ongeveer voldoende om als een heli op te stijgen. Dat zorgt ook voor veel snelheid. Niet handig voor een beginner ... 100 Watt voor een kist van pakweg 1,5 kg lijkt me heel mooi.

    Al dat andere is voor efficiëntie (hoe warm wordt de motor, hoeveel vliegtijd haal ik uit 1 accu. Als je geen gekke dingen doet, zijn die 215W / 223W varianten een prima oplossing.

    Hier kun je nog wat 'rekenen'. Geeft heel behoorlijke resultaten.
    http://www.ecalc.ch/motorcalc.php

    Dirk.
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is een mooi rekenblad, thx Dirk :)

    Als ik daar de gekozen motor invul krijg ik met een schroef 10 X 5 een mooi resultaat, niet de hoogste prestatie maar mooi rendement .
    Stal speed 30 km/u is natuurlijk een schatting.
    Vlucht tijd 9.2 min.
    Speed 59 km/u
    stijg speed 4.1 m/sec
    Motor stroom 16 A
    drive gewicht 339 g

    [​IMG]
     
  8. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    oei... dat's best wel zwaar ...
    Nu wil je de F5J aandrijvingen natuurlijk niet als referentie nemen, maar volgens mij heb ik 1500 gram voor het kistje gelezen ?.. dan is 'ie ineens 1800 gram!
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.442
    Locatie:
    Boskoop
    ik lees 950 KV, geen 1000 KV. Scheelt toch weer 5%, en in de stroom nog meer. (gaat kwadratisch of 3e macht, weet ik niet meer). Maar een 10x5 zal wel OK zijn.

    Max.
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Veel hangt ook af van hoe je er uiteindelijk mee vliegt en dan doel ik op:
    1. 10 sec motorloop en daarna lekker zweven/ thermieken
    2. continu 70% throttle en gebruik min of meer als motorvliegtuig.
    Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn optie 1, en dan met een klapprop.
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bobt , het is max 1500 g.
    De optie 1 dat is ook mijn bedoeling.
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als ik het topic van de snow-boot volg denk ik er aan om heel dat schuim gedoen in de vuilbak te kieperen en met ribben te gaan werken, ziet er heel wat strakker en mooier uit.
    Zo een depron vleugel met een weefsel van 50 gr bekleden valt niet mee, vooral omdat ik mijn hars niet met 5 % aceton kan verdunnen, hars was te dik vandaag door lage temp. je trekt dan zo een dun weefsel gewoon uit model .
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Nog niet weggooien! Iedere bouwwijze heeft zo z'n voor- en nadelen. Zelf werk ik op Depron met 24-uurs lamineer epoxy van Winsor. Soms spray ik de Depron in met spray-glue (3M77) en leg daaroverheen het GFK-weefsel (25gr/m² in mijn geval). Vervolgens met een rollertje breng ik de epoxy aan. Tot nog toe tevreden met het resultaat. 24-uurs lamineer epoxy heeft ook een lange verwerkingstijd >1u (mits aangebracht op grote oppervlakte en niet in een bekertje -> acceleratie-principe!!!). Je kunt er ook voor kiezen niet integraal te lamineren, maar hier en daar waar nodig. Dat zal ook prima vliegen.
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik werk ook met trage epoxy, van gazechim composites met hout of zwaardere matten geen probleem.
    20 j geleden 80 kg gebruikt om mijn schip te bouwen, vaar ik nog altijd mee.
    Ook 3 model zeiljachten in diagonaal 3 x 0.6 mm.
    Normaal word er aan de hars 5 % aceton toegevoegd als er met glas word gewerkt, maar dat kan niet met depron.
    De bolle bovenkant is goed gelukt, zal moeten wachten op warmer weer.
    Zal eens kijken of ik aan 3M77 geraak
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    Als ik verdunner gebruik is dat spiritus, werkt goed, misschien wel beter en is zeker ook beter voor schuim.

    Rick
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Rick, dat ga ik testen met mijn epoxy
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @ RICK, met spiritus bedoel je daar brand alcohol mee of white spirit ?
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    Brand alcohol (Alcool à brûler in goed nederlands).
    Zuivere alcohol is ook goed.
    Geen white spirit, wat wij in Nederland Terpentine noemen.

    Rick
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Rick :) , dacht het maar was niet zeker. De ene epoxy is ook de andere niet.
     
  20. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    691
    Locatie:
    Bennebroek
    Alcohol is inderdaad heel goed te gebruiken om epoxy te verdunnen. Gebruik 96%. In spiritus zitten ook andere stoffen oa water.
    Ipv 3M77 kan je ook lijmspray van bison gebruiken. Gewoon bij de Gamma te koop.
     

Deel Deze Pagina