Bouwverslag Fokker T.VIII W(G-2) ⇨ R-6 | Marine Luchtvaart Dienst

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 27 jul 2015.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Erg mooi en leuk om te volgen Ramses , fijn dat je weer verder gaat met het verslag.

    Mvg,

    Bart
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    goed voorbeeld doet goed volgen bart!
     
    ramses en Bart83 vinden dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.364
    Locatie:
    NB NL
    Hoi Bas,

    Bedankt!
    De uitgangen van de bowdenkabels kunnen zoals je zegt ook van dunner staaldraad gemaakt worden (inderdaad pull-pull).
    Freek had die opmerking eerder ook gemaakt. Ik weet alleen niet of het gaat lukken i.v.m. de radius van de aansturing.
    Maar als het mogelijk is (zonder frictie), ga ik dat zeker proberen.
    De cabineruit heb ik om de onderzijde van de neus gemaakt d.m.v waxine lichtjes (zie begin van desbetreffende posting).
    De drijvers,... tja... als Fokker slim was geweest had hij dat inderdaad gedaan!
    De kennis bij de Italianen en Britten was toen erg groot i.v.m. de Schneider Trophy Racers...
    Maar ik denk dat Fokker zijn eigen drijvers heeft ontwikkeld toendertijd...

    .... het museum in Vigna Di Valle staat trouwens voor volgend jaar op de agenda!!!! ;)

    Bedankt Ralf!
    Ik gebruikte voor mijn eerdere modellen een andere PU-lak om te glassen, maar glassen met Glitsa (PU) lak gaat ook prima!
    Het wordt erg hard en hecht zich enorm vast aan de ondergrond!
    Het is wel de Glitsa "Parketlak PT - intensief gebruik" op PU-basis.
    Het bestaat uit maar 1 component en is inderdaad veel eenvoudiger te verwerken dan epoxy.

    Bedankt voor het mooie compliment Lex!!
    De foto`s plaats ik in mijn album op dit modelbouwforum en van daaruit plak ik de link in onderstaande knop (rode pijl):

    [​IMG]

    Als je de foto`s via deze knop in je verslag plaatst, zijn ze ook volledig zichtbaar als je niet ingelogd bent (ipv die postzegelplaatjes).
    De foto`s welke je al in je bouwverslag hebt staan kan je nu achteraf nog veranderen via deze manier (heb ik ook gedaan). Succes!

    Hoi Bart,

    Bedankt! En ook fijn dat jij weer verder gaat met jouw prachtige verslagen!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2015
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.364
    Locatie:
    NB NL
    .
    Fokker T.VIII W(G) update


    Begonnen met het beglazen van de voorste cockpit.
    Eerst het voorste ruitje geknipt uit een van de zeven zelfgemaakte sheets:

    [​IMG]

    De overige zes sheets (eentje apart gelegd voor de achterzijde van de lange cockpit):

    [​IMG]

    Het eerste ruitje zit op z`n plek.
    Alle ruitjes worden op het frame gelijmd d.m.v. Bison Tix:

    [​IMG]

    En de voorste cockpit voorzien van alle beglazing:

    [​IMG]

    Het achterstuk van de beglazing op de lange cockpit gelijmd:

    [​IMG]

    De voorste cockpit voorzien van het buitenframe (aluminiumtape) en klinknagels (PVAc lijm):

    [​IMG]

    Het frame voorzien van de uiteindelijke kleurlaag (één component PU-lak):

    [​IMG]

    De Fokker in de huidige staat:

    [​IMG]

    De onderzijde van de neus moet nog goed geschuurd worden:

    [​IMG]

    Eerst verder met het beglazen van de lange cockpit.
    Dan de rompneus verder schuren en afwerken; paneellijnen, klinknagels, etc.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2015
    jmk1 en peter 55 vinden dit leuk.
  5. Lex Risseeuw

    Lex Risseeuw

    Lid geworden:
    7 nov 2006
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Ramses,

    Dank voor de tip. Ik wist niet dat je ook in het forum een album kon aanmaken. Heb inmiddels gevonden hoe dit moet en ga er mee aan de slag.

    Groeten,
    Lex
     
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.364
    Locatie:
    NB NL
    .
    @Lex Risseeuw: Super!

    .
    Al weer even geleden sinds de laatste update...
    Druk gehad met m`n werk, ook `s avonds maar toch wel steeds even iets aan de Fokker gewerkt.
    De cockpits zijn inmiddels zover klaar en ik ben nu met de drijvers bezig, maar daarover later meer.

    .
    In de tussentijd de vleugels ontdaan van de bekleding en beplanking om e.e.a. te checken...
    Dat ging zover dat op een gegeven moment alleen de vleugelribben en liggers over waren.
    Helaas blijkt de binnenzijde (?!) van de vleugel en de beide gondels doorweekt te zijn met oude brandstof.
    Het symmetrische vleugelprofiel, naar de tip toe uitlopend naar "geen profiel" leek me niet goed voor de vliegeigenschappen.
    Ook de gekozen vleugelinstelhoek leek me aan de hoge kant,... al met al geen goede basis voor een lekker vliegende kist...

    De stoute schoenen maar aangetrokken aangezien deze kist van "tussendoortje" inmiddels een behoorlijk project is geworden.
    De vleugels zijn dus afgeschreven en ik ben begonnen met een ontwerp voor een nieuwe vleugel voor de Fokker T.VIII W

    Voor deze kist heb ik gekozen voor de Selig S8036 en S8037 profielen.
    Selig S8036 aan de wortel verlopend naar Selig S8037 aan de vleugeltip.
    Deze combinatie van de twee Selig profielen i.c.m. 2 graden wash-out heeft bewezen goede vliegeigenschappen voor warbirds met een redelijke (hoge) vleugelbelasting:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze profielen in de computer gezet en een 3-view van internet als onderlegger gebruikt voor de nieuwe vleugel.
    De zeven Futaba S3001 servo`s, twee Robbe brandstoftankjes en de twee Saito FA-80`s ook gelijk in de vleugel ingetekend.
    Ook heb ik gekozen om flaps te maken in de nieuwe vleugel:

    [​IMG]
    .


    [​IMG]

    .

    [​IMG]

    De deelbaarheid van de vleugel ga ik ook anders maken dan als deze was.
    De oorspronkelijke vleugel was deelbaar in twee delen, met aan elke vleugelhelft haaks een drijver.
    Erg lastig in opslag en vervoer en ik heb gekozen de vleugel in drie delen te construeren (zoals ik ook bij mijn Westland Whirlwind heb gemaakt)
    Het middenstuk vast aan de romp, met hieraan de motoren en de drijvers en twee losse vleugeltips.
    De spanwijdte van het middenstuk is net iets minder dan 60cm, de vleugeltips zijn iets meer dan 70cm lang.

    [​IMG]

    .

    [​IMG]

    Het 3D-model en de constructie zijn uitgewerkt en inmiddels klaar.
    Morgen beginnen met het maken van de laser-files en een eenvoudige bouwtekening.

    Binnenkort meer

    Groeten, Ramses
    .
     
    jmk1, peter 55 en Ariel vinden dit leuk.
  7. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Stein
    Dag Ramses.

    Noem je dit een tussendoortje ?
    Prachtig tekenwerk en het word weer een prachtkist.
    Ga zo door.

    Ton
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.364
    Locatie:
    NB NL
    .
    Bedankt Ton!

    .
    He Bart83 , jouw Do-24K wordt toch ook ongeveer schaal 1:9?
    Kunnen we straks samen dit "herbeleven"...!

    [​IMG]

    Alleen dan zonder zwart/witte kruizen, maar met oranje driehoeken!

    Groeten, Ramses
    .
     
  9. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    en Right Cyclone's ipv Bramo's ;)

    Mooi plaatje , dat zeker wel . .

    Mvg,

    Bart
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.364
    Locatie:
    NB NL
    .
    Inderdaad Bart, en een T.VIII W(G) i.p.v. T.VIII W(M) ;)

    .
    Mijn Fokker T.VIII W(G) wordt de R6.
    Op het internet deze aanzichten en foto`s gevonden van de R6.
    Er staan trouwens ook nog wat foto`s van verschillende plastic modelletjes van de R6 op het internet.

    Artwork:

    [​IMG]

    Aanzichten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Foto`s:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Momenteel ben ik de drijvers aan het glassen en de tekening/laserfiles voor de nieuwe vleugel aan het maken.
    Binnenkort meer

    Groeten, Ramses
    .
     
  11. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Haha! R6 = ram6= ramses!!@
     
    ramses en Ariel vinden dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.364
    Locatie:
    NB NL
    Juustem!! :)

    Groeten, Ram6
     
  13. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    He Ramses gaat lekker zo , vind die cockpit kappen erg netjes zo . Ga ik ook zo doen denk ik , bedoel het frame zo maken met alu tape .

    :) gr ronald
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.364
    Locatie:
    NB NL
    .
    Bedankt Ronald! :)

    .
    Afgelopen week niet veel gedaan, maar toch wel steeds een beetje aan de drijvers gewerkt.
    De drijvers waren flink gedeukt en eentje was tijdens de laatste crash bij Johnny gekraakt:

    [​IMG]

    Eerst de drijvers repareren, dan strak maken en dan eventueel nog wat details erop

    Groeten, Ramses
    .
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.364
    Locatie:
    NB NL
    .
    Eerst de drijvers gerepareerd en de ontbrekende stukken ingelijmd dmv epoxy.
    Daarna de onderzijde van de drijvers tot de step voorzien van 2 lagen 80 grams glasweefsel dmv Glista:

    [​IMG]

    De gehele bovenzijde voorzien van 1 laag 25 grams glasweefsel:

    [​IMG]

    De onderzijde van de drijvers achter de step voorzien van 1 laag 50 grams glasweefsel:

    [​IMG]

    Aan de stompe achterzijde van de drijvers stukjes blauw schuim gelijmd dmv epoxy:

    [​IMG]

    In vorm geschuurd en voorzien van een laagje epoxy:

    [​IMG]

    Daarna de drijvers in de grondlaag gezet en na droging alles waterproof geschuurd:

    [​IMG]

    Door middel van trimming tape, vier styreen profielen en een heleboel druppeltjes PVAc lijm wat detail aan de oppervlakte aangebracht:

    [​IMG]

    Toch weer ruim 2000 klinknagels erbij op de Fokker... o_O
    Het resultaat:

    [​IMG]

    Aan de hand van de weinige foto`s die ik van de Fokker T.VIII W(G) heb, de details bepaald.
    Niet geheel schaal, maar wel een impressie daarvan... ;)

    [​IMG]

    De onderkant van de drijvers heb ik kaal gelaten, deze worden straks zwart geschilderd als bij het origineel.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
    jmk1, peter 55 en Ariel vinden dit leuk.
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Wat ben je toch een kunstenaar !! echt prachtig.

    Mvg,

    Bart
     
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.045
    Locatie:
    Nederland
    Indrukwekkend! Zowel qua constructie als cosmetisch een hele upgrade voor de drijvers.. echt prachtig werk aan deze kist :).
     
  18. ronald blaas

    ronald blaas

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    160
    Locatie:
    bussum
    Prachtig Ramses en geduld heb je nodig voor zoveel nagels top hoor :)

    gr ronald
     
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Prachtig!
    Hoe zeker ben je van dat zwart aan dd onderzijde?
     
  20. Dickie

    Dickie Guest

    Ziet er goed uit, lekker doorgaan zo Ramses.

    gr
    Dick.
     

Deel Deze Pagina