Vrij vertaalt in het Bevergems. T'zoe scwone zin da die kisten oak buten Friesland te krigen zin.Wuk? Mvg, Aurectar
Zelfs als ik dit door Google-translate gooi, snap ik er niks van: Neem ik niet kopen wat je bedoelt. Ook hebben we de keuze en een weekend je een mooie.
Vanavond de eerste officiele introductie van de Surprois 2 , Met uitleg en tips over bouw in Johannes zijn atelier De eerste Surproise II wordt betaald en overhandigd aan Remco door Helikapoter geplaatst op 4 dec 2015 om 23:30 DSC02318 door Helikapoter geplaatst op 4 dec 2015 om 23:30 DSC02313 door Helikapoter geplaatst op 4 dec 2015 om 23:30 DSC02311 door Helikapoter geplaatst op 4 dec 2015 om 23:30 Het hele bouwpakket ziet er geweldig uit en alles is van een giga kwaliteit samen gesteld door Johannes ( en ontwikkeld en getekend) Gr, Arno , Wordt vervolgd . . . .
Ik heb het bouwpakket ontvangen en ben enthousiast over de kwaliteit. Ik kan haast niet wachten met de bouw. Johannes bedankt voor dit mooie product!. Groeten Ger.
. Wat een waanzinnig mooie ruimte/atelier zeg!! Daar ben ik wel een beetje jaloers op De SURPROIS 2.0 ziet er ook strak uit! Groeten, Ramses .
Ramses, dankjewel voor het compliment. Ja, ik ben zeer tevreden met mijn hobbyruimte. Deze is nog niet helemaal af, er komt nog ledverlichting over de hele lengte van het plafond en in de blauwe stelling kommen nog vakverdelingen voor minimaal 1m³ balsahout. Mijn doel is om de werkplaats behoorlijk compleet te maken. Perslucht, vacuüm, stof- en dampafzuiging mogen niet missen. Alle toestellen die nu nog aan het wandrek hangen krijgen een nieuwe plek in de ruimte ernaast, waarom ik dat doe? Psychisch gezien is dat voor mij beter, want elke keer als ik de hobbyruimte betreed, valt mijn oog op de toestellen. Helaas zitten daar ook nog beschadigde modellen erbij en deze wachten met smart om gerepareerd te worden. Dus de werkruimte vrij van modellen met schade geeft mij meer rust. De molensteen om mijn nek van, oh ja, deze moet nog en dit, enzovoort voel ik dan niet meer. Dat wordt straks heerlijk knutselen, geen afleiding, helemaal kunnen focussen op wat er op de werkbank ligt. Johannes
Beste modelbouwers, Afgelopen donderdag was de eerste bouwavond van Modelvliegclub Pegasus. De meeste deelnemers waren al begonnen met het bouwen van de Surprois 2.0. Sommige waren al ver gevorderd en lieten het resultaat zien. Uiteraard werden er nog diverse vragen gesteld die naar volle tevredenheid werden beantwoord. De modelvliegers die nog geen bouwervaring hebben krijgen van de ervaren bouwers bouwbegeleiding. Het was erg gezellig en het enthousiasme wat iedereen uitstraalde heeft mij geprikkeld om zelf ook nog een Surprois 2.0 te bouwen. Wel wil ik de bouwvorderingen op het forum met jullie delen. Het bouwpakket. De diverse onderdelen zijn in verschillende bouwgroepen verpakt. Ik begin met het bouwen van de romp. Hier zie je alle onderdelen van de romp. De bouwtekening is op ware grootte geplot zodat de romp en vleugels op de tekening kunnen worden gebouwd. Uiteraard gaat er eerst een folie overheen zodat de onderdelen niet op de tekening vast kommen te zitten. Ik begin met het verlijmen van de balsa rompdelen en gebruik daarvoor witte houtlijm. Belangrijk hierbij is het exact uitrichten van de onderdelen. Twee metalen blokken moeten ervoor zorgen dat het geheel niet krom trekt. Intussen kan ik verder met het aanbrengen van de triplex rompversterking. Voor het positioneren van deze delen worden twee balsa pluggen gebruikt. Voor het verlijmen van de delen gebruik ik ingedikt epoxyhars. Dit mengsel wordt met een schuimroller op het triplex gerold. Natuurlijk is deze methode materiaalverspilling, maar het gaat lekker snel en het resultaat is perfect. Dus geen uitsparingen die vol zitten met overtollige lijm. Het positioneren van het triplex is nu makkelijk te doen. Nog even wat gewicht op het geheel. Niet meer aankomen en laten uitharden. Johannes
leuk Johannes weer een bouwverslag van je. Mooi dat je weer je eigen ideeen hebt verwerkt in deze 2.0 Terence
Dankjewel Terence. Wat ik zo mooi vind aan deze hobby is, dat je oneindig veel ideeën in kwijt kunt. De enigste beperking is de mate van mijn eigen creativiteit. Johannes
De romp zijkanten zijn nu uitgehard en ik kan verder met het pas maken van de spanten. Zoals ik al eerder heb geschreven hebben de triplex spanten enorme dikte verschillen. Ik had besteld, 3 mm triplex, maar sommige spanten hebben helaas een dikte van 3,57 mm, dat gaat natuurlijk nooit passen in de gelaserde uitsparingen. Dus dan maar de onderdelen net zolang over de schuurplank halen tot ze in de sleuven passen. Deze onderdelen voor de vleugelbevestiging moeten eerst in elkaar gelijmd worden. R24, R25, R26 en R27. De vier stuks M4 inslagmoeren R26, komen in de uitsparingen van de twee plankjes R 24. Wel voorzichtig slaan met de hamer, lichte tikjes zijn genoeg! Stripje R27 aanbrengen met witte houtlijm en dan zet ik dit in de machineklem, even aandraaien en laten uitharden. In de klem worden de moeren zuiver haaks ingeperst. Ik heb nog epoxy over voor de resterende M3 inslagmoeren, dus ga ik meteen verder met triplex plankje R11. Ook deze twee moeren moeten zuiver haaks in het plankje gelijmd worden. Het volgende is de bevestigingsblok voor de hoogstart haak. Dit blok krijgt ook nog twee M3 inslagmoeren voor het bevestigen van extra ballast. R18, R19, R20, R21 en R22. Even passen en zo nodig het blok op maar schuren. Belangrijke volgorde! R18 eerst erin lijmen. Let op, overtollige lijm verwijderen! Later moet namelijk het servoplankje tussen passen. De staartboom krijgt in totaal vier 4x4mm balsa gordingen. Twee stuks R29 exact 421mm lang en twee R30 exact 548mm lang. Een secuur klusje blijft het verlijmen van de gordingen. Niet teveel en niet te weinig lijm gebruiken. Het uitlijnen is erg belangrijk want er moeten later ook nog de twee spanten R9 en R10 tussen passen. Nu moet er een keuze gemaakt worden wat voor servos ingebouwd worden. Voorbereid zijn twee plankjes R13 en R14 voor een 12mm servo. Ik gebruik hier twee stuks Graupner DES 476 BB. Optie twee is het gebruik van standaard servos. Deze servos zijn uiteraard groter en zwaarder, maar de tandwielen zijn sterker, wat voor de beginnende modelvlieger zeker een aanrader is. Eindelijk kan er begonnen worden met het inlijmen van de spanten in de rompzijkant. Let op, R7, R14 en R15 moeten gezamenlijk in de rompzijkant gelijmd worden! En ook hier mag geen overtollige lijm komen waar later de twee servoplankjes R16 en R17 ingeschoven worden! Let op, R28 wordt later vastgelijmd! Spanten R6, R7 en R8 zijn verlijmd met alle tussenliggende onderdelen. Let vooral op dat de twee rompzijkanten niet ten opzichte van elkaar verdraaid zitten. Ik heb het uiteinde van de staartboom tussen twee haakse metalen blokken opgesloten. Dit lat ik nu goed uitharden voordat ik ermee verder ga. Johannes
Ellende met die dikteafwijkingen. Nu ik zelf van alles teken en frees loop ik hier ook telkens tegen aan. Jammer! Maar complimenten voor dit project! Leuk!
Is de truuk dan niet: frezen op de dikste maat, dus 0,5 mm meer (0,4 desnoods) en dan ruim inlijmen. Witten houtlijm zou die ruimte toch moeten kunnen opvullen?
Ja eigenlijk wel. Alleen als je kan frezen op een 10e mm wil je het graag exact op een 10e mm passend hebben Voorheen was gamma 3mm 2,7mm dik, nu ineens 3,2. Toch jammer. Maar in het vervolg zal ik iets groter frezen, want das uiteindelijk minder werk
Houtbewerking is geen metaalbewerking, laat daar geen misverstand over bestaan. Hout is en blijft een levende materie. Dus, werken op 1/10 mm is hier niet aan de orde. Dat is een beetje het probleem met die Cad-cam toestanden. Houtbewerking doe op het gevoel. Soms de ene fout door een andere fout opheffen als je begrijp wat ik bedoel. Het ambachtelijke moet hier in de vingers zitten. Dit is net het leuke.