Ik heb de tips van een climax wel eens afneembaar gemaakt met magneetjes...ik heb eigenlijk nooit veel verschil gemerkt wanneer ik met of zonder die tips vloog. ..zal wel aan mij liggen
Vandaag kwamen mijn accus binnen. Ik had er meteen maar 3 gekocht in de overtuiging dat ze perfect zouden passen. Ik zocht smalle accus die plat in de romp zouden kunnen. De Wellpower 3s 30C 1400 mAh zijn oorspronkelijk bedoeld voor rc autotjes. Laadstroom is 2.8 A en ontladen is max. 42 A. Ze zijn 90 bij 30 bij 20 mm. en passen inderdaad perfect plat in de romp. Er zit een rare stekker op en die heb ik dus moeten vervangen. Gewicht is nu 111 gram. De foto laat zien wat de positie voor mijn vliegtuig moet zijn voor een cg van 90 mm. Met 15 gram extra en de accu op precies deze positie kom ik op een cg van 87. Voor mijn eerste vluchten neem ik dus wat lood mee. (overigens weegt mijn motor 65 gr. En mijn esc ongeveer 45 gr.) Ook op de foto zie je vlak voor mijn esc een vierkant zwart vlak, dat is een stukje klittenband op een plankje gelijmd. De accu zit strak in de romp en deze paar vierkante cm klittenband houd de boel verder prima op ze plek. Ze zijn ook nog redelijk geprijst. https://www.lindinger.at/en/airplan...ttery-se-car-trx-1400-mah-11-1-volt-3s-30-60c Oh ja, rechtop de smalle kant passen ze overigens niet. Op de benodigde positie steekt de accu, ondanks dat deze dan dus 30 mm hoog is, net teveel uit. De deksel gaat dan niet meer dicht. (Dat komt dus vooral omdat mijn esc eronder ligt, plat op de bodem zou het wel passen. Maar dan moet je esc behoorlijk naar achteren geplaats worden). groet, Roger
Ik gebruik de motor slechts een seconden of 20 en met mijn 13x8 prop waarschijnlijk niet eens op vol vermogen. Zowel de ESC (max 60 Amps) en accu (30C) zijn overgespecificeerd. Ik denk dat de boel niet erg warm wordt daarbinnen en mocht het een beetje broeien dan moet de ESC het aankunnen
Dat kan in de zomer nog wel eens tegenvallen. Althans, in mijn Introduction met Hacker motor en regelaar op 3S liep de temperatuur bij veelvuldiger gebruik (bijv. landingsoefeningen of veelvuldig korte stukjes stijgen) dermate op dat mijn regelaar in de beveiliging schoot. Niet verschrikkelijk, het model zweeft goed, maar nu niet bepaald de bedoeling en vaak is er een reden waarom je de motor wilt gebruiken. Nu moet ik wel enige kanttekeningen plaatsen: * Normaliter gebruik je de motor inderdaad ~20 seconden en dan een uur niet meer, * Ik spreek over dagen met een temperatuur boven de ~25 graden, * Koeling in de accuruimte is 0,0, * Met een 30A YGE regelaar had ik het minder, * Het hangt ook erg af van welke motor+prop combi je in gebruik hebt, Dus het kan warmer worden dan je denkt maar uiteindelijk moet je zelf maar even uitvinden 'hoe het bij jou uitpakt'.
IMG_0278 door Superior geplaatst op 1 dec 2015 om 17:04 IMG_0277 door Superior geplaatst op 1 dec 2015 om 17:04 Ik heb deze 60 grams motor nog liggen van Reisenauer. Maar welke kist past het beste bij deze motor
Zou hem graag willen bestellen maar dat zal volgend jaar pas worden. Maar erg aantrekkelijk is het wel.
Ik ben heerlijk bezig geweest en heb de ruwbouw bijna klaar! Nu ben ik aan de vleugelverbinding toe. Hebben jullie goede tips hoe je die goed uitlijnd? Die van de vleugeltips waren snel op maat en kan ik verlijmen zodra ik Terence' tipjes heb nagemaakt. Maar die voor de tips naar het middendeel vind ik lastiger. Ik heb er al een ujr naar zitten kijken, droog gepast en weer uit elkaar maar ik kaan geen slimmigheidje verzinnen om ze goed uit te lijnen. De bouwbeschrijving houd het op "senkrecht" inlijmen.....en ik kom niet verder dan vertrouwen op het zeemansoog en het niemand vertellen als het stiekem niet helemaal recht zit. Hebben jullie tips? (Oh ja....en ik snap niet hoe de bouwbeschrijving te werk gaat met het plakband op die vleugelpenhouders.....daar is mijn duits nog niet goed genoeg voor)
Ik heb geen handige tip, maar kan wel vertellen hoe ik het gedaan heb en wat het resultaat was: 1. Verlijmen van de houten bussen met pin en messing buis: Voor het lijmen van de houten delen die in de buizen vallen (met aan de ene kant de messing bus en aan de andere kant de stalen pin), heb ik 5 min epoxy gebruikt. Eerst droog passen en niet teveel schuren, je gaat snel te ver en dan draait de boel te makkelijk in de buis. Daarna binnenzijde buis en buitenzijde bus insmeren met epoxy en de houten bussen plaatsen - zodanig dat ze op het oog goed zitten. Overtollig lijm op ribzijkanten GOED afvegen 3 - 4 minuten wachten tot lijm begint uit te harden - nu kun je de bussen nog verdraaien maar makkelijk gaat het niet. Ook kun je de bussen niet meer makkelijk IN de buizen duwen. Maar je kunt nog wel 'fine-tunen' Op dit moment heb ik de buiten-vleugel delen in de messing bussen geschoven om te zien of de aansluiting tussen de ribben perfect was. Je kunt dan dus nog de bussen verdraaien omdat de epoxy nog niet helemaal 'gezet' is. Let op: zorg dat je de stalen pennen hebt geschuurd zodat ze makkelijk in de messing bussen glijden - je wil op dit moment niet klooien met onwillige pennen.... Als je tevreden bent klem je de beide vleugel delen met houtklemmen aan elkaar EN lijm je meteen de kleine stalen pin aan je vleugel achterlijst. Die is dan meteen perfect uitgelijnd (wel zorgen dat je het gepast hebt en het gaatje enigzins veruimd is). Na een uurtje haal je de klemmen los en kun je de delen weer van elkaar aftrekken (oude prop erin schuiven en kwartslag draaien) - tenzij je vergeten bent overtollig lijm van de ribzijklanten te vegen...... Dit resulteerde bij mij in een perfecte aansluiting van de ribben - geen naad. De hoek die de beide vleugeldelen met elkaar maken wordt dus voornamelijk bepaald door hoe precies je de ribben hebt verlijmd (met sjablonen W1 en W2). Toen ik het geheel had geplakt heb ik beide vleugels naast elkaar op een vlakke bouwplaat gelegd om te zien of beide zijden even ver omhoog staken - ook dat was perfect. Het is dus eigenlijk zaak om HEEL precies je buitenste ribben te verlijmen - dat bepaalt het eindresultaat van de hoek. 2. Plakbandtje Dit is slechts bedoeld om te zorgen dat je niet per ongeluk je vleugelpen en messing bus met elkaar verlijmt. Een klein stukje om het gat af te dekken. Blijft achter in de buis. 3 Uiterste buiten vleugel delen. Die heb ik als laatst geplakt - na bovenstaande en op precies dezelfde manier. Maar vergeet geen lijm op de ribben te smeren, die moeten dit keer wel vast. Let vooral op dat je de glasvezel verbinders niet teveel schuurt, je gaat snel te ver. Ik hoop dat dit helder is - laat anders ff weten als je nog vragen hebt. PS Wat voor mij het meest vervelend was / is : Alles paste dus perfect - geen opening / naad tussen de aansluitende ribben. Maar vervolgens ging ik de boel bespannen met Oracover en trok de boel toch naar binnen. Ik heb nu toch een naadje in het midden. Je kunt dit ondervangen door de ribben aan de binnenzijde extra verstevigen - Of je Oracover niet te heet maken. Dus ja, daar sta je dan met je goede gedrag alsnog naar een niet perfecte overgang te kijken.... Kijk technisch heb je er geen last van maar het is toch minder mooi. Ik maak overigens geen gebruik van het sluit-systeem. Ik gebruik rode tape om de vleugeldelen te borgen en de naad af te plakken - zit perfect en mijn ergenis is ook afgeplakt.... Met groet!! Roger
Ik vond het afplakken van de messing buis met een stukje tape nogal prutserig...Was er ook niet zeker van dat het wel goed zou blijven zitten tijdens het inschuiven van de unit in de koolstof buis...Ik heb daarom over het eind van de messing buis een stukje krimpkous gekrompen en samengekepen...zo kon er ook geen epoxi in de messing buis dringen... Groet, Kees.
Duidelijk...bedankt! Zonder lijm past alles al goed, de ribben komen mooi tegen elkaar aan. Alles om de beurt lijmen leek mij ook niet zo'n goed plan. Ik bedacht mij dat ik ook huishoudfolie ertussen kan doen waar alleen die pen doorheen prikt......dat plakt ook vrijwel nergens aan
Vergeet niet als je het verlijmt om de binnenzijde van de messingbuis met een wattenstaafje van wat vaseline te voorzien, net als het gedeelte van de stalen pen dat in de messingbuis gaat. Ik heb lijntjes op de kopse kant van de vleugelverbinders getrokken langs de kopse stukjes multiplex, en die uitgelijnd met een winkelhaakje vanaf de onderzijde rib, en toen een voor een de verbinders ingelijmd. Snap je het nog Justus?