Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pieter_oudenhoven, 9 nov 2015.

  1. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Motor uit, en verder alles neutraal is eigenlijk de meest gebruikte routine.

    Ik geef het een klein beetje up-elevator, in theorie zou je dan wat snelheid er uit halen.
    Maar het ligt er maar niet aan in welke positie je vliegtuig zich bevind als het euvel zich onverhoopt voordoet.. een perfecte fail-safe setting bestaat niet.

    Fail-safe zou eigenlijk uitgebreid moeten worden met een gyro incl. self-leveling. Over een aantal jaren zal zoiets wel gebruikelijk worden.
     
  2. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dat brengt me wel op een idee: ik heb in mijn Stuntmaster nog een EagleTree 3D guardian zitten (zodat ik daar ook mee kan vliegen met windkracht 5, wat overigens erg goed werkt :)). Die Guardian zou ik natuurlijk kunnen inbouwen in mijn Mustang en de boel dan zo instellen dat de ontvanger bij verlies van signaal de Guardian in 2D mode zet en rol/hoogte/rudder op neutraal. De Guardian zal de roeren dan zo sturen dat het vliegtuig daadwerkelijke level vliegt.

    Dit moet eigenlijk wel werken. Het enige dat mij tegenstaat, is dat ik dan weer een component toevoeg in mijn vliegtuig, dat in principe ook weer kapot kan gaan. Vraag is welke kans groter is: verlies van signaal, of een defecte Guardian.
     
  3. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Denk dat je met je Futaba op 2.4 niet zo'n zorgen hoeft te maken. Heb met mijn Hitec ook nog nooit problemen gehad.

    Heb met gyro's ook goede ervaring (Eagle A3PRO-SE) maar omdat ik waarschijnlijk een soundmodule in ga bouwen zal ik het zonder moeten doen. Denk niet dat een gyro de trillingen van transducers leuk gaat vinden.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zou het niet doen.
    gyro is leuk, maar bij vliegtuigen vind ik voornamelijk dat deze het karakter van het vliegtuig volledig wegvaagt.
    problemen in het toestel voel je niet meer.. gyro trekt alles weg.
    gyro's beperken vaak de rollsnelheid gigantisch. en je kunt ze nooit echt uitzetten.

    staat hij niet lekker ingesteld, is het nog maar de vraag of je een toestel geland kunt krijgen.
    zoals eerder, je kunt hem niet uitzetten.

    lekker vliegen zoals bedoelt.
    voor 100% beginners snap ik het nut van een gyro, maar alles wat beter vliegt dan dat vind ik het een beetje zonde.
    jij moet vliegen.
    niet de electronica.

    in een heli zie je ook heel veel gyro's tegenwoordig, maar die zijn dan ook gevoelig voor hele kleine stuurcorrecties, en hebben de rottige eigenschap dat je echt ALLE kanalen tegelijk moet blijven sturen ;-)
    bij vliegtuigen is dit vele malen minder, en je kunt makkelijk langere perioden vliegen door maar 1 kanaal te corrigeren (rudder bv) of 2 (ele en ail)
    en zelfs daar kan het heel verhelderend werken om die gyro's op aileron en elevator er een keer af te gooien...
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    o ja. failsafe
    nadeeltje van het toestel rechtuit laten vliegen is dat het toestel dan ipv in de buurt, ook wel eens heel erg ver rechtuit kan gaan...
    vergis je niet hoe ver een toestel weg kan vliegen voor hij de grond tegenkomt.
    zelfs als de motor uit is.

    maar daarom zijn hier ook meerdere ideeen over.
    failsafe alles rechtuit laten staan is er 1
    er zijn ook mensen die de roeren in de hoeken zetten, om te zorgen dat hij vlot omlaag komt.
     
  6. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik bedoelde de gyro ook niet in te bouwen als hulp voor het sturen, dat is helemaal niet nodig bij zo'n vliegtuig. Ik bedoelde het puur als fail safe hulp. Zonder gyro, betekent alle roeren recht zetten nog niet dat het toestel ook rechtuit vliegt. Met gyro kun je dat wel regelen. Met gyro heb je overigens ook de mogelijkheid om hem rondjes te laten vliegen met constante rolhoek. Zonder gyro lukt dat waarschijnlijk niet.

    Maar je zegt dat je een gyro niet kan uitzetten? Bij mijn 3D guardian wel hoor. Er zitten 3 standen op: 2D, 3D, helemaal uit. En bij die laatste stand merk ik niks meer van een gyro. Hoe ik ook beweeg met het toestel, de roeren blijven helemaal stil staan.

    In sommige gevallen vind ik een gyro overigens wel toegevoegde waarde hebben hoor, ook voor een ervaren piloot. Mijn Stuntmaster (350 gram) vliegt standaard niet zo prettig met veel wind. Hij ligt zo op zijn dak. Dan ben je echt alleen bezig met hem heel te houden. Dat kan ook zijn charmes hebben, maar ik vind het leuker om bepaalde figuren te oefenen. Met gyro kan dat, ook met erg harde wind. Bij weinig wind zet ik hem uit, bij wat meer wind zet ik hem aan. Dan voelt ie bij kleine stickuitslagen bijna als een groot vliegtuig terwijl hij nog steeds fel reageert bij grote uitslagen.

    Maar alle roeren in een hoek zetten wordt serieus toegepast als failsafe optie? Dan blijft er niet zoveel meer over van het toestel. Dan kan ie net zo goed wegvliegen :). Ik snap wel dat wegvliegen ook een gevaar voor anderen betekent, je weet tenslotte niet waar ie neerkomt. Maar alle roeren in een hoek is ook niet zonder risico. In elk geval niet voor de aanwezigen op het veld
     
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ben het volledig met je eens Pieter, ik heb verschillende vliegtuigen met gyro, maar het grootste deel vlieg ik zonder. Echt veel merk je er doorgaans niet van, het is ook maar net hoe je het afsteld. Alleen inderdaad bij harde wind is het verschil echt duidelijk merkbaar. Voor de rest vliegt het gewoon wat strakker, maar het blijft wel doen wat je zelf wilt. Uit zetten is geen probleem, de A3PRO-SE heeft ook 3 standen. Rol-rate is ietsje trager maar met de snelle digitale servo's van tegenwoordig heb je daar ook geen last van.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    wat mij is opgevallen met een gyro..
    heb ooit s een toestel in moeten vliegen voor iemand.
    ding was zo lui als dikke stront. zelfs in de gyro uit stand.

    daarna (op het veld) gyro eruit gesloopt, en opnieuw gevlogen.
    wereld van verschil, en we konden meteen de uitslagen halveren.
    zo actief vloog het ding opeens..

    vandaar mijn, mijn ondertussen niet correcte, vooroordeel over gyro's in vliegtuigen.
    degene die ik heb gezien, beinvloeden het vlieggedrag te veel naar mijn smaak
     
  9. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Dat ligt dan echt aan de gyro.

    Gebruik die van mij ook op 3D EPP profiles, die wil je toch niet te sloom hebben.
    Voor 25,- koop je al een prima gyro, met 2D - 3D - Off stand. Gevoeligheid kan je zelf instellen.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Pieter, laat die Gyro eruit. Echt, dit loont echt de moeite niet. Zelfs al gebruik je hem enkel voor de failsafe. IS NOG een extra component dat kan falen.
    Investeer liever in een goede aparte ontvangervoeding.
    Failsafe: zoveel piloten, zoveel meningen.
    Voor mij gaat het tussen twee keuzes: gas uit en alles neutraal ofwel gas uit en lichte spiraalbocht naar beneden (met de vleugels "plat"). Problemen heb je toch...
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Fail safe staat bij mij ingesteld op alles neutraal en motor uit.
    Maar dat alles neutraal klinkt leuk maar wat heb je eraan als je net op 3/4 van een looping de failsafe het overneemt?

    Bidden dat het signaal snel genoeg terug is en je de kist nog kan redden.

    Gyro`s aan wanneer de failsafe het overneemt is ook een leuke, die red je kist in dezelfde figuur ook niet, het ziet er alleen strakker uit :rolleyes:
    Zonder level functie heb je aan zo`n gyro om je kist te redden dus ook niet.

    En gyro`s aan tijdens een maiden is ook zeker niet aan te bevelen.

    Een gyro in een kist prikken en 'that`s it' is ook niet de juiste weg, een goede afstelling van de gyro duurt een tig aantal vluchten.


    Heb er zelf ook 1 in m`n jet maar die staat meer uit dan aan.
    Het logge reageren is weer op te vangen door de expo aan te passen, hierdoor is het gevoel tijdens gyro aan of uit vrijwel gelijk.

    Maar laat mij maar knuppelen met wat wind is veel leuker.


    Grt,
    Berto.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Berto, wat mij betreft gewoon de quote van het jaar. HI-LA-RISCH!
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  13. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.545
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    En heren, wat is jullie conclusie tot nu toe van dit toestel?
    Zijn er min puntjes waarvan je zegt dat het aangepast of verbeterd dient te worden?

    Mvg,

    Pascal.
     
  14. Tom Aerts

    Tom Aerts

    Lid geworden:
    9 jan 2013
    Berichten:
    10
    Ikzelf vlieg ook met de FMS P-51 1700mm.
    Prachtig afgewerkt toestel met heel goede vliegeigenschappen.
    Veel waar voor die prijs.
    Bouwtijd ongeveer 2u a 3u.
    Hans en Pieter (starter van deze topic) zullen dit waarschijnlijk kunnen bevestigen.
    Aan Hans (is persoonlijk bij mij geweest) heb ik een upgrade van de standaard motor aangeraden naar een 380KV.
    Met de 300KV vliegt hij scale, maar met veel wind (+3bft) had ik het gevoel dat er iets te weinig power was.
    Ik heb hem vroeger lange tijd gevlogen met de standaard 300KV, maar ondertussen de 380KV motor geïnstalleerd.
    Dit is geen must, alleen heb je wat meer power.
    Deze kan trouwens in combinatie met de standaard regelaar.
    Het enige wat ik veranderd heb (of gelaten heb zoals FMS hem levert) is dat de klep onderaan de romp open staat tijdens het vliegen.
    Dit zorgt voor lucht doorstroming en dus extra koeling van de ESC.
    Bij de echte P-51 is dit net omgekeerd om de motor warmte van de Merlin te behouden.
    Maar die keuze maakt ieder voor zich.
    Ondertussen vlieg ik ook met de 1700mm P47 van FMS.
    Ook hierover kan ik enkel positief zijn.
    Deze toestellen vliegen gewoon geweldig goed.
    Deze week staan de FMS toestellen met extra kortingen op deze website www.rc-planes.be
     
  15. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja, dat is ook precies de reden waarom ik het niet doe. Het is inderdaad maar de vraag of de kans op een falende gyro niet groter is dan de kans op wegvallend signaal. Een aparte ontvanger accu ga ik ook niet doen. Ik heb in eerste instantie getest met een losse ontvanger accu, maar dan werkte het intrekbaar landingsgestel slecht: soms wel, soms niet.

    Als je er over nadenkt: er zijn zoveel single points of failure te bedenken: als 1 van de adertjes naar het hoogteroer losraakt, is het ook einde verhaal. Dan zou ik twee hoogteroerservo's moeten installeren, elk op een eigen kanaal. En de ontvanger zelf zou ook stuk kunnen gaan.

    Maar in de praktijk: ik kan me eigenlijk niet eens herinneren dat ik ooit door storing ben neergestort (ik vlieg nu zo'n 30 jaar). In het eerste jaar was het alleen door stuurfouten (ik ben koppig geweest, en heb mezelf leren vliegen :)). Daarna was het alleen maar door botsingen en heel af en toe door mechanisch falen: maar dat was dan meestal een brekende vleugel door iets te fanatiek optrekken na een steile duikvlucht.

    Ja, maar die level functie heb ik dus wél. Mijn 3d guardian kan ik in 2D mode zetten. Ik zou de failsafe setting zo kunnen zetten, dat ie de Guardian bij verlies van signaal omzet van uit naar 2D. En de 2D mode van een Guardian werkt echt formidabel. Het is afschuwelijk om mee te vliegen, maar het doet perfect waarvoor het bedoeld is: het vliegtuig vliegt keurig stabiel rechtuit als de knuppels in het midden staan. En dit werkt ook prima op het moment dat 2D ingeschakeld wordt als het toestel in een vreemde positie in de lucht hangt. Eens getest met mijn Stuntmaster: binnen 2 seconden vliegt ie vanuit elke rare positie mooi level.

    Maar zoals gezegd: er komt toch geen gyro in omdat het ding zelf immers ook stuk kan gaan.
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
  17. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Zoals Tom hierboven ook aangaf: fantastich toestel! Ik heb er zelf nog niet mee gevlogen vanwege het slechte weer. En al is het eens een paar uur droog: dan is het veld nog altijd te drassig. Of het waait te hard. Of te koud. Was het maar lente :)

    Maar over het 'bouwen' kan ik wel wat zeggen. Hij zit inderdaad in een paar uurtjes in elkaar. Erg makkelijk, niet echt bijzonderheden. Het enige dat bij mij niet goed zat, waren de stangetjes voor de kleppen van het hoofdlandingsgestel. Deze zaten aan de verkeerde kant van het servo-armpje, waardoor het stangetje nogal scheef ging staan bij het openen van het klepje. Maar dit was makkelijk te corrigeren (zonder het servo-armpje, of het servo los te schroeven).

    Hans gaf nog aan dat zijn motor niet goed vastzat. Maar alle schroefjes even nakijken en nadraaien is bij elk ARF model aan te raden. Bij mij zaten ze trouwens wel goed vast.

    Het toestel is erg mooi om te zien, met veel leuke en mooie details: de werkende ledlampjes in de vleugels, de vering in het hoofdlandingsgestel, de prachtige cockpit met allerlei details. En waar ik maar geen genoeg van kan krijgen, is het spelen met het intrekbaar landingsgestel :). Erg mooi hoe de klepjes open gaan, de wielen langzaam (op schaal) inklappen, waarna de klepjes weer dichtgaan. De grote 4-blads prop vind ik ook een genot om naar te kijken.

    Over het vliegen zelf kan ik dus nog niets zeggen, althans niet uit eigen ervaring. Maar er zijn talloze filmpjes te vinden op youtube en ik vind hem indrukwekkend mooi vliegen!

    Na het zien van onderstaand filmpje was het voor mij duidelijk dat "niet kopen" voor mij geen optie meer was:

     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    crashen met 2.4 ghz door een echte storing komt eigenlijk zelden voor...

    Maar. crashen door een falende stroomvoorziening komt verschrikkelijk veel voor.
    je servo's trekken de stroomvooriening plat, ontvanger schakelt uit.
    na een tel is de stroomvoorziening een beetje bijgekomen, voltage gaat weer omhoog, ontvanger schakelt weer in.
    omdat je ondertussen toch aan het sturen was, gaan alle servo's opeens bewegen, dus stroompiek, knalt weer de voeding eruit.

    enzovoorts, tot de grond.
    heb je dit door, kun je met rustig sturen, weing vragen van de besturing, misschien nog landen.
    met gyro ( terwijl hij aan staat) dus niet, dat ding gaat gewoon lekker door.

    vergis je niet in je ontvangervoeding.
    had laatst een klein toestelletje (700 gram oid) met 6 mini digitale servo's.
    dacht dat de 3 amp bec op de regelaar dat wel zo trekken.
    vlam en rook later, dacht dat de china kwaliteit me had achterhaald.
    tweede regelaar had ik mn vinger op het koelblok, voelde hem heet worden...
    losse BEC erin van 5 ampere (extreme hk kwaliteit), en de ontvanger bleef bij belasting mooi aan en uit schakelen. kortweg, Bec absoluut niet toereikend.
    nu een nette 5 tot 8 ampere UBec erin, en nu blijft alles netjes werken.
    let wel, allemaal op de tafel getest.. geen vliegtuigen gesloopt tijdens het testen ;-)
    waarschijnlijk is 5 amp al ietwat overkill, maar blijkbaar trekt het spul toch stevige pieken.

    en dit is met 6 kleine digitaaltjes al een punt...
    laat staan met grotere maten servo's.
    mijn heli met 3x 12 kg swash, 1x 6 kg staart en 1x gas trekt +/- 6 ampere op de ontvanger, op 6 volt...
    nu valt dit bij vliegtuigen meestal wel mee, maar zeker bij digitale servo's is het zeker een groot punt van aandacht..
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb van HK deze UBEC... prima ding... op een afzonderlijke zippy 2200mA, en nu door een LifePo 2100mA van Turnigy... omdat de zippy het 'slechts' 8 jaar heeft volgehouden...
    3x MPX profi digi's en 2x Futabe S3150... lusten een slok... maar dat kan deze UBEC prima aan.
    Op een warbird met een span van 1700 moet dat extra gewicht geen probleem zijn?
    Je zou ook met een wat kleinere accu toe kunnen

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6233__TURNIGY_8_15A_UBEC_for_Lipoly.html

    Haha... Multiplex... kost een beetje... erg aardig promotie-filmpje op YouTube... zoek maar op :rolleyes:
    http://www.multiplex-rc.de/en/produ...roduct&cHash=40ef20d57d61e06ae1a80e682b0dd201

    Of het ook werkelijk waar is? Meestal heeft MPX zeer doordachte -nifty- elektronika...
    Gr Bas
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Automatische dubbelpost!
     

Deel Deze Pagina