Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pieter_oudenhoven, 9 nov 2015.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Moderator! Sowftware hapert met regelmaat!
    Zucht...
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2015
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    ja, dit valt mij ook op.. Het "hikt" af en toe een beetje..
     
  3. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Tot nu toe weinig problemen tegen gekomen. Dit is mijn eerste vliegtuig van FMS en ik moet zeggen dat mijn eerste indrukken erg goed zijn. Er valt weinig op af te keuren, wel even alle schroeven etc. nalopen. Ben nog steeds bezig met de bouw, er zijn nog een paar kleine dingen die ik aan moet passen maar eigenlijk kleinigheden zijn die me wat storen:

    - De piloot is wat klein naar mijn zin, dus die ga ik nog modden
    - De klittenband strip is zo'n smal onding, die vervang ik nog voor een wat degelijker type
    - Heb de witte ongelakte foam rand tussen de vleugel en flaps gisteren wat kleur gegeven, ziet er een stuk mooier uit.
    - De olie-cooler klep staat bij mij ook open indien flap up staan. Waarschijnlijk laat ik dit zo maar bekijk ik na de maiden.
    (Als het open staat komt het denk ik ook ten goede voor het ESS-AIR sound-sytem wat ik er in heb gezet, en tijdens landen
    met flaps down denk ik dat het klepje anders snel vuil kan worden indien het gras wat lang is. Waarschijnlijk laat ik het dus zo)

    Het enige waar ik me nog wat zorgen over maak:
    - De gear-doors sluiten bij mij niet helemaal perfect, ik heb ze wat warm gemaakt en wat verbogen, maar ben bang dat indien
    er de wind onder komt ze naar buiten gedrukt kunnen worden. Op rcgroups raden ze ook aan om de 2 servo's te vervangen voor metal gears. Moet nog bekijken of ik dat ga doen.

    - Mijn 380kv upgrade motor trekt toch wat veel stroom: met 2 stattic test kwam ik op het volgende:
    98 Amp / 1909 Watt
    95 Amp / 1943 Watt
    Heb ondertussen een Plush 100A besteld en plaats tevens nog een UBEC

    Hier nog een preview van het ESS-AIR systeem, de meeste bouwen de speakers voor-in boven het CG punt, maar ik had juist het idee dat het veel beter zou klinken op het grotere schuim-vlak achter de servo's. Met wat simpele test was het voor mij duidelijk, heb ze dus achter in de romp gezet. Verder alle electronica zo ver mogelijk naar voren, hoop dat ik met het zwaartepunt uit kom.



    Eerste sound test :)



    Foto's van de inbouw:

    IMG_0884.jpg IMG_0883.jpg IMG_0889.jpg IMG_0888.jpg IMG_0887.jpg IMG_0885.jpg
     
  4. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ha, mooi zeg! Dat geluid voegt wel heel veel toe aan de beleving, erg gaaf! Ook bedankt voor de foto's, dan heb ik ook een idee hoe ik ze ga inbouwen.

    Mijn toestel is nu af. Ik had nog problemen met 1 gear door: die wilde niet ver genoeg open. Bij het inklappen van het wiel, kwam het wiel er tegen, bleef steken, en de retract begon enorm te grommen. Wel de manier om je accu snel leeg te krijgen denk ik. In eerste instantie geprobeerd het op te lossen door de kwiklink iets verder naar buiten te schroeven. Maar dan ging de deur weer niet ver genoeg dicht. Dus uiteindelijk heb ik een iets groter servo armpje gebruikt. Nu gaat ie wel ver genoeg open. Overigens gaan mijn gear doors ook niet helemaal dicht. Als ie op de kop ligt, lijkt dat wel zo, maar als ie rechtop staat zakken ze toch nog iets open. Ik vraag me achter af wat de wind doet: ertussen komen en opendrukken of juist van de buitenkant dichtdrukken. De vorm is wel iets gebogen, dus ik ga uit van dat laatste.

    Het soundsysteem en een eventuele motor upgrade ga ik pas later doen. Ik wil eerst eens zien hoe ie nu vliegt. Kwam ook nog ergens iets tegen over landingslichten als het hoofdlandingsgestel is uitgeklapt. Ook mooi als eventuele toevoeging!

    Nu nog bedenken hoe ik hem ga vervoeren in mijn auto. Op zo'n manier dat ie niet gaat schuiven en recht blijft liggen. Ik denk dat ik een paar steunblokken van schuim maak die ik dan met klitteband aan de laadvloer kan vastzetten.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Ik maak dikwijls zo'n steun uit isolatieplaat van 4 cm dik (PUR plaat of dergelijke). De bogen doe ik met een elektrische figuurzaag maar met een fijn mesje lukt dit ook. De rechte stukken met een scherp mes en een rechte lat. Lijmen van de stukken doe ik met PUR schuim (ik heb een pur pistool) of met polymeerkit.
    Zeer licht, goedkoop en functioneel! Klitteband hoeft niet want dit schuim schuift niet goed op textiel.

    Gebruik dit voor een vijftal toestellen, ook voor zwevers, zonder enig probleem.

    3335_001.jpg
     
  6. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Let wel op het gewicht met het inbouwen van een soundsystem. De ESS-AIR is niet zo zwaar, indien je b.v. een MrRC Sound systeem gebruikt komt er een stuk meer gewicht aan de achterzijde.

    Het is nog maar de vraag of ik het zwaartepunt gemakkelijk goed krijg zonder extra ballast aan de voorzijde.
     
  7. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.545
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi alle, bedankt voor de antwoorden op mijn vraag, hier kan ik wat mee.
    Ik heb mijn Sense soundmodule in een houtbouw PT-17 gebouwd maar krijg er geen mooi geluid uit, mogelijk dat de klankkast niet naar behoren is.
    Justapoke, wat is jou bevinding in een schuimpje met deze module?

    Mvg,

    Pascal.
     
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Zoals ik boven al aan geef is het sterk afhankelijk waar je de speakers plaatst. Net als een gewone speaker een (berekende) klankkast nodig heeft, heeft een transducer een bepaalde oppervlakte nodig om de trillingen goed weer te kunnen geven.

    Bij mij klinkt het verbazend goed, maar dat komt dus omdat ik ze in een grote kist heb gezet en op de juiste plaats.
    Plaats je de ESS-AIR in een kleinere kist, heeft het minder oppervlakte (en ruimte achter de speaker) en zal het minder klinken.

    Ik heb bij Tom van rc-planes.be het verschil gehoord tussen een MrRC sound in de P-51D 1700 en de ESS-AIR in veel kleinere kist. Het verschil was zeer groot: MrRC klonk geweldig en de kleine kist was leuk maar totaal niet vergelijkbaar.

    Indien ik nu mijn P-51 naast die van Tom zou zetten denk ik dat het verschil opeens niet zo groot meer zal zijn. De MrRC zal wat beter klinken doordat het een veel krachtigere versterker heeft, maar de wat meer optimale plaatsing achter in de romp van het ESS maakt naar mijn mening veel goed. (Tom had zijn TT-25 transducers voorin zitten, wat eigenlijk iedereen normaal doet vanwege het zwaartepunt.)

    Hoe het precies met houtbouw zit weet ik niet, ik denk dat je over het algemeen met een wat ruime foamie het beste resultaat krijgt.

    Het blijft gewoon afhankelijk van heel veel factoren, net zoals met conventionele speakers: je kan een hele dure geluidsinstallatie kopen met de beste speakers, maar als je het dan in een woonkamer plaatst met b.v. een tegelvloer, geen gordijnen en verder weinig meubels en dingen zoals schilderijen e.d. aan de muur dan klinkt het ook voor geen meter !
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2015
  9. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    @dries_neyrinck: bedankt voor je tip. Het is echter al gelukt met een blok schuim en klitteband. Ik heb hem al als test eens vastgezet in de auto, en het toestel staat echt stevig. Zo komt ie wel heelhuids op het vliegveld.

    @Justapoke: ik ben erg benieuwd hoe de soundmodule straks bevalt tijdens een echte vlucht! Heb je al plannen voor een maiden, of gaat dat pas in de lente worden?
     
  10. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    @Justapoke: hoe voed je je soundmodule eigenlijk? Het stekkertje dat ik op de foto zie op de site van Tom, is een heel andere dan die gebruikt worden voor de accu en ESC. Gebruik je een aparta accu voor de soundmodule, of heb je zelf een kabeltje in elkaar geknutseld om de ESC en soundmodule via dezelfde accu te voeden?
     
  11. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Pieter: heb nog geen idee wanneer ik er mee ga vliegen, ik wacht nu eerst nog even op de ESC en UBEC die uit Hongkong moeten komen. Misschien over een week of 2 al, maar kan ook goed zijn dat het langer gaat duren. Eigenlijk vlieg ik normaal in de winter niet zo veel. Maar als het straks mooi weer wordt kan het zo maar zijn dat ik 'm naar het veld sleep.. :)

    Betreft de ESS-AIR: de stekker voor de voeding (normale rode JST stekker) kan je gebruiken met een losse 3S lipo (zo heb ik het momenteel even in de testfase) Er zit nog zo een bruine "Deans" splitter-connector bij maar die gebruik ik niet.

    De soundmodule kan echter ook direct op de 6S lipo. (wel in de software de juiste aantal cellen selecteren, dus 2S tot 6S)

    Wat ik eigenlijk altijd doe is aan de connector van de ESC twee extra draden solderen met een JST of bullet-connectors.
    Hier sluit ik dan een eventuele op aan:

    - in de meeste gevallen de SPC poort voor de Hitec recievers (dit is een telemetrie functie die standaard in de Hitec Optima recievers ingebouwd zit, meet de voltage en geeft een waarschuwing wanneer mijn lipo leeg is. Gewenste voltage stel ik in op zender, ideaal want ik hoef dus nooit een timer te gebruiken)

    - Een UBEC

    - Eventuele LED verlichting of andere accessoires, zoals in dit geval de ESS-AIR.

    Overigens kan het nog zijn dat ik hiervoor een extra 12V BEC aansluit die ik heb liggen, de ESS-AIR manual geeft aan dat de beste optie 12V is, maar het heeft dus zelf een ingebouwde BEC tot 6S input. Kan zijn dat het ding een stuk warmer wordt indien het direct op de 6S aangesloten wordt. Moet het dus nog uitproberen..

    De PDF manual van de ESS-AIR vind je hier:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 11 dec 2015
  12. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    En weer een stapje verder:

    Vandaag de piloot er uit gehaald, een stuk er af gesnededen, en een andere piloot die ik nog had liggen er op gelijmd.

    Model Civilian Pilot (H67 x W64 x D33mm)
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem_B.asp?idProduct=26620

    Daarna wat verf er op gedaan en weer alles terug geplaatst. Ziet er een stuk beter uit dacht ik zo.
    Tevens had ik afgelopen week nog wat extra kleur aan de staart aangebracht, en de foam scharnieren van de flaps in kleur gezet.

    Nu nog wachten op de ESC en Ubec, maar verder is het voor een heel eind klaar!

    Wat foto's:

    IMG_0895.jpg IMG_0896.jpg IMG_0897.jpg IMG_0898.jpg IMG_0899.jpg IMG_0900.jpg IMG_0903.jpg IMG_0902.jpg
     
  13. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Netjes! Ik ga er verder niks meer aan veranderen voor nu. Ben tevreden met hoe ie er nu uitziet. Misschien dat ik dit weekend nog een reikwijdte test uit ga voeren. En verder is het toch wachten op wat beter weer.

    Nog bedankt voor de ESS-AIR handleiding. Ga ik straks even doornemen.
     
  14. Tom Aerts

    Tom Aerts

    Lid geworden:
    9 jan 2013
    Berichten:
    10
    Zaterdag nog enkele vluchtjes gedaan met de FMS 1700mm P-51.
    Kan er maar niet genoeg van krijgen.
    Heb de ESS soundmodule omgebouwd van de 1400mm naar de 1700mm op dezelfde manier als Hans (transducers meer naar achter).
    Moet inderdaad zeggen dat het verschil met de MrRcSound module zeer klein is.
    Goeie tip Hans!
    Het zwaartepunt gaf bij mij geen probleem. Vlieg met een RC-PLUS 6S 5000mAh.
    Had in de neus al een beetje schuim weg gesneden op de lipo iets verder naar voren te kunnen brengen.
    Ik vlieg mijn toestellen liever met iets meer gewicht in de neus.
     
  15. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik heb de eerste vlucht helaas nog steeds niet kunnen maken. Of te slecht weer, of geen tijd. Morgen is het mijn papadag, dus tijd zat, zeker in de ochtend als de kinderen naar school zijn. Maar juist morgen zou het de hele dag regenen :-(. Het voordeel is wel dat ie nu in elk geval heel blijft :). Een eerste vlucht met een nieuw toestel vind ik toch altijd wel spannend!

    Goed te weten dat die ESS een prima soundmodule is voor de 1700mm Mustang. Dat gaat mijn eerste uitbreiding worden als ik de eerste geslaagde vluchten achter de rug heb.
     
  16. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Vandaag de eerste vlucht gemaakt! Groot succes!!

    Vanochtend had ik tijd, het was rustig weer, en er was niemand op het veld, dus geen pottekijkers :). Dus geen reden meer om de eerste vlucht uit te stellen. Wel slecht geslapen, toch wat zenuwachtig voor de eerste vlucht.

    Begonnen met een reikwijdtetest (nieuwe zender namelijk). Ik zou 50 a 70 meter moeten kunnen lopen in powerdown mode. Na 100 meter werkte nog steeds alles goed, dus met vlag en wimpel geslaagd.

    Alles in elkaar gezet, laatste checks gedaan, en toen moest het maar gebeuren. Maar toen ie loskwam en ik met de eerste bocht begon, wist ik het al: dit wordt een succes! Zoals iedereen zegt: hij vliegt inderdaad ontzettend makkelijk. Trimmen was nauwelijks nodig.

    Eerst een paar rondje gevlogen met gear down. En eens getest hoe hij reageert op de flaps. Daarna gear up, en dat werkte voortreffelijk! Na een paar rondjes voelde ik me zeker genoeg voor een paar low passes. Zo mooi! Echt genieten!

    En de landing: echt één uit het boekje! En dat voor de eerste keer! Eerst een heel stuk laag, erg laag boven het veld, waarna de wielen heel beheerst het gras raakten. Gas langzaam afgebouwd en bij het vertragen klein beetje hoogteroer gegeven om te voorkomen dat ie voorover zou klappen. Ging supermakkelijk en precies zoals ik het me had voorgesteld.

    De geboorte van mijn eerste dochtertje was mooi, maar deze eerste vlucht kom qua gevoel toch wel erg dicht in de buurt :)

    En hier staat ie, na zijn eerste vlucht:

     
    Valerius vindt dit leuk.
  17. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Fijn om te lezen dat alles goed is gegaan pieter!

    Je link werkt alleen niet..
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Goeie maiden, en een goeie aanpak van maiden (gear even down laten, flaps check, afstandtest, ...).
    Geslaagde start van het kerstverlof :)
     
  19. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja, wat raar... Ik heb hem eerst in mijn eigen galerij gezet en daarna toegevoegd vanuit het bericht. Zelf kan ik de foto wel zien, maar alleen als ik ben ingelogd. Dan staat ie gewoon direct zichtbaar onder de tekst, dus ik hoef er niet eens op te klikken. Maar als ik niet ben ingelogd, zie ik hem ook niet.

    Wat is nu de handigste manier om plaatjes toe te voegen? Als ik ze naar mijn topic sleep, lijkt het eerst goed te gaan, maar klaagt ie daarna dat ie te groot is. En als ik hem dan met paint verklein, wordt ie echt klein. Niet alleen qua mb's, maar ook in afmetingen.
     
  20. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ik heb geen ervaring met paint, maar voor websites pas ik altijd de afmeting aan op ongeveer 1200 tot 1400 pixels maximaal, kleiner mag ook, vanaf ongeveer 800 is het redelijk duidelijk. Zorg er ook voor dat het 72dpi is, er zijn camera's die b.v. in 150dpi schieten.

    Dan zou een afbeelding aan een post toevoegen geen probleem moeten zijn.

    Hoe het met de eigen galerij werkt weet ik ook niet, misschien kan je hier in voorkeuren aangeven dat iedereen toegang mag hebben.
     

Deel Deze Pagina