E36

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door treat, 21 dec 2015.

  1. treat

    treat In Memoriam

    Lid geworden:
    1 dec 2014
    Berichten:
    6
    Dit jaar is er door de FAI een nieuwe klasse vrije vlucht geintroduceerd, de klasse E36. Deze klasse is ontstaan in de USA met als doel een gemakkelijk te bouwen ectromotor VV model te introduceren voor (jong en oud) VV vliegers.

    Specifikatie: Geprojecteerde spanwijdte max. 91cm. (36 inch, vandaar de naam!). Min. gewicht 120 gram.
    Motor vlucht. Geen restrictie voor de electro motor of propeller. Batterij 2 cel Lipo. Motor run 15 sec. max. Vliegtijd max 120 sec. Wij streven er naar dit jaar minstens een wedstrijd te organiseren op de hei bij Garderen (Houtdorper veld).
    Wanneer de wedstrijd zal plaatsvinden in nog niet bekend, aantal vluchten 5. Zo gauw de wedstrijd kalender voor 2016 bekend is wordt de datum op het Modelbouw forum bekend gemaakt.

    Om een indruk te krijgen op de volgende URL is een tekening te downloaden: http://www.pearlfreeflight.com/uploads/Pearl_202_E-36.pdf

    Om je wat meer te verdiepen heb ik e.e.a. aan informatie verzameld.
    Met verwijzing naar de brainstorm sessie van afgelopen zaterdag dec. 12 waar ik mijn Super Pearl-202 E36 heb laten zien, geef ik hierbij URL’s betreffende de E36.


    Model zonder verdere hardware

    www.pearlfreeflight.com

    Onder deze URL kan je een aantal sub URL’s vinden van een tekening tot van het model , shortkit en hoe je de E36 kan afstellen.


    De bouw tekening kost $7,- en de short kit met 115 laser gesneden onderdelen kost $21,- bij Don DeLoach, 831 Willamette Ave. Colorado Springs, CO 80903, USA

    Email: ddeloach@comcast.net


    http://www.discuskid.com/Pages/BUddenbohmProducts.aspx

    Stan Budenbohm levert de E36 Romp/Tube $13,- Afmeting 82 cm lang. 7-5 mm.

    Gewicht: 8-8,5 gram


    De bovenste 2 aanbieders zorgen er voordat je voor 40 Euro een E36 kan bouwen, bouw tijd 5-14 dagen!


    Ik ga begin february naar Lost Hills. Ik zie daar Don en Stan. Iedereen die een Pearl-202 E36 wil gaan bouwen kan bij mij opgeven of hij een of meer kits (voor 18 januari) wil kopen. Ik bestel ze en neem ze mee. Ik ben de laatste week van feb. Weer terug.


    Model hardware motor etc.

    http://www.pearlfreeflight.com/E-36_Power_Systems.html

    Deze URL is een opsomming van de het electrische systeem van de E36 Een artikel dat geschreven is voor Free Flight News.

    Voor deE36 heb je als eerste een motortje nodig met controller, ik gebruik een Hacker A10-7L dit is een duur motortje van €29,90 met een controller Hacker X7 van €22,90.

    Ik weet dat (www.hobbyking.com) motortjes in de lijst heeft staan van €8,85. met een controller van €6,-

    Lipo batterij cost €2,30 bij Hobby King (Turnigy 25C/40C).

    Servo voor de DT HK-HK-5320 HobbyKing €4,-

    Timer

    Een timer in je model is een “must” je moet zowel de motortijd op max kunnen beperken en daarna de vliegtijd op 120 sec. en evt. flyoff tijd.

    Aangezien we een batterij in het vliegtuig hebben is een electronische timer favoriet.

    www.texastimers.com

    Een electronische 2 functie timer met 2 rotary switches (9 pos) een voor de motor tijd en een voor DT. Tijden zijn vast, maar kunnen ook ingeprogrameerd worden.

    Kosten $60,-

    www. starlink-flitetech.com


    Ook een electronische timer met 2 functies met motor en DT tijd. Tijden zijn vast instelbaar en kunnen niet worden veranderd. De 9 tijden zijn zo ingesteld dat je model kan trimmen van 3 sec. motor tot 15 motor loop en 120 sec DT

    Kosten $35,-

    Deze timer past niet in de nek van de Pearl (te dik!).


    Mijn idee gaat uit naar een goedkope, een 2 kanaal radio besturing set. Misschien zijn er VV vliegers die zo’n setje kunnen samenstellen. Als op het HobbyKing site kijkt zijn er diverse mogelijkheden en zijn goedkoper dan een timer zoals boven beschreven


    Het eventuele kosten plaatje zonder timer

    Als je de kosten optelt: €40,- voor het model, + Motor hardware €22,- dan zijn die €65,- . Je hebt dan nog een propeller nodig evt. spinner vleugel bekleding lijm. Je moet het bont maken wil je over €100,- komen! Ja een Lipo lader (12 volt)!


    Eventueel kunnen we later nadat de meeste modellen gebouwd zijn een gezamelijke order plaatsen bij HobbyKing voor de hardware.
     
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Dag Pim ;)

    Helder verhaal!

    Ik ben net op de keukentafel aan het prutsen met hardware van Hobbyking.
    De veelgebruikte 2204 motor (oranje, 1450 kV), 7*6 prop (ik vond nog geen 7*6 klap-prop), Turnigy plush 10A regelaar, mini servo, een 300mAh 2S LiPo en een kleine ontvanger.
    Ik gooi het e.e.a. straks eens op de weegschaal.

    Dit zou 200 gram moeiteloos omhoog moeten sleuren.

    Ik zoek nog eens door mijn zender of ik met een schakelaar ene motorloop-tijd kan programmeren. Da's weer wat preciezer dan handmatig regelen.

    Lijkt me een leuke klasse!
     
  3. treat

    treat In Memoriam

    Lid geworden:
    1 dec 2014
    Berichten:
    6
    Hallo Eric
    Nog een reactie op je voorgaande mail “klapprop voor de E36” je moet op het site van “Aeronaut” kijken die heeft CAM props 7 X 4. je moet wel een Spanconus mee bestellen voor de diam. van je electromotor!
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi initiatief! Ik ga er een bouwen. Wel een paar kanttekeningen bij de eerste post:
    - de FAI doet niet aan E36 maar F1s. De modellen zijn gelijk maar de timers worden bij E36 anders ingesteld.
    - Voor 40 euro kan je echt geen model voor deze klasse bouwen. Wat bedoeld wordt is het kale model zonder motor, timer, regelaar en accu.

    Maar voor een aangedreven outdoormodel is dit een goed betaalbare klasse. Veel goedkoper dan F1B en F1C!
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2015
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Laatst bewerkt: 22 dec 2015
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
  7. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi leesvoer.
    Hoe hoog komen deze E-36's in 15 seconden? Sommige modellen lijken me rap te klimmen met de motor-prop combinaties ie ik lees.....
    Ik maak plek voor een hoogtemeter in de nek ;)
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Geen idee. Maar dat vroeg ik mij ook al af in verband met de nieuwe hoogtelimiet. Ik weet ook niet wat de still air zweefduur zou kunnen zijn vanaf die hoogte en hoe makkelijk het vliegen van maxen wordt. En hoever het lopen wordt om het model op te halen....
     
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    ;)
    En wat zou het optimum zijn? Lompe motor en minder optimaal zweven vanaf grote hoogte (meer kans op thermiek?)
    Of zo dicht mogelijk tegen de 120 gram gaan zitten?
     
  10. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Nijmegen
    Geen hoogtelimiet! Dit is Vrije Vlucht :)
     
  11. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Hoera!
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Leuk initiatief. Kan hier wel aan beginnen maar weet toch dat ik het nooit af ga maken. Nog veel te veel werk aan mijn F1A modellen. Dan ligt dit weer op de plank te verstoffen. Zal het zeker wel met interesse volgen. Iemand toevallig wat detail foto's van dit model?

    Bernard
     
  13. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    En dan wil je dus met je zender de motortijd beperken? Hoe wil je de dt laten lopen dan?
     
  14. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Om te beginnen lijkt het me wat om met een zender te beginnen.
    schakelaar1= vol gas. 15 sec. aan en dan de schakelaar terug omgooien.
    DT met een andere schakelaar of één van de stuurknuppels voor de bediening van een servo-arm.
    Dit is zelfs te koppelen als backup voor de motor-switch. Model in DT-stand?-> motor kan niet aan. Model in vlieg stand?-> Motor kan wel aan.

    Dit lijkt me ook een veilige keuze bij het invliegen. Je kunt elk moment d emotor uitzetten en je model in DT-stand zetten!
     
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Ah op die manier. En dan in de toekomst naar een timer systeem?
     
  16. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Yep! Of niet als dit lekker werkt (radio DT in de buurt van een boom ofzo is wel fijn...)
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    De eerste alinea van dit topic is nog het leukste :p
    Waar ik op doel ?? Op iets wat 20-30 jaar geleden al zo was en wat kennelijk nog altijd niet veranderd is...........
    Elke amerikaan die in een bestaande klasse niet kan aanhaken vind zelf zijn eigen klasse uit :rolleyes: We hadden daar al P30 (voor die mensen waarvoor Coupe d'Hiver te moeilijk was), nog een motorklasse waar ik ff de naam van kwijt ben en op indoorgebied zijn daar ook één of twee klassen en nu dan deze weer.

    Kijk het is best leuk om telkens wat nieuws te proberen, dat zijn tenminste echte modelbouwers, maar om daar meteen maar weer een wedstrijdklasse van te maken ??
    Er zijn nu eenmaal geen tweehonderdvijenzeventigmiljoennegenhondervijfenzeventigduizenddriehonderdvijfenveertig modelvliegers en een (verdere) versplintering van de klassen die gevlogen worden kan ik niet bepaald gunstig noemen.
    Daar staat natuurlijk tegenover dat je bij een wedstrijd met 3 deelnemers een grootte kans hebt het podium te halen .....
     
  18. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.604
    Locatie:
    hier en daar
    Het verbaast mij ook dat het een fai klasse is...
    E30 schijnt ook te bestaan. Electro p30 lijkt me.
    Nu met een aantal lui in Nederland te kiezen voor E36 lijkt me leuk.
    Ik hoop dat E36 een bijdrage kan leveren aan de lol van buiten spelen met vliegtuigen en misschien een paar extra mensen bij de hobby/sport kan trekken.
    Da's de enige manier om als sport succesvol te zijn. Aanwas!
    [vraagt eens bij F5B piloten na wat een leuke setup zou zijn binnen deze regels...]
     
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Pim, de timer die ik gisteren noemde is de E36 timer van K&P Aero. Prijs is 17.90 pond dus ongeveer 25 euro:
    http://www.kpaero.com/productreport.aspx
    Via Michel Woodhouse is deze ook te koop. Als ik hier meer over weet plats ik het hier op het forum.
     
  20. treat

    treat In Memoriam

    Lid geworden:
    1 dec 2014
    Berichten:
    6
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2016

Deel Deze Pagina