Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pieter_oudenhoven, 9 nov 2015.

  1. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Je had gelijk, standaard mag alleen de eigenaar een album bekijken. Dat heb ik nu aangepast. Hier alsnog de foto:


    Net eens gekeken wat de spanning van de accu was: is nu 3.85V per cel, onbelast. Dat is na 5 minuten vliegen. O ja, ook nog 1 minuut terug taxiën van achter op het veld naar de auto. Eens kijken of ik kan vinden hoe je kunt berekenen hoe lang ik dan veilig met deze accu zou kunnen vliegen. Of heeft iemand daar een handige kant en klare formule voor?

    Ik ben hem nu aan het opladen, dus straks weet ik hoeveel maH er bij kon.
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Kijken hoeveel je lader erbij kan duwen is de enige juiste manier. Uit spanning kun je geen nauwkeurige inschatting maken. Een lipometertje is wel handig maar geeft geen nauwkeurigheid.
     
  3. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt Dries! Ik kreeg er slechts 1800 maH in en de accu is 4000 maH. Kan ik dus concluderen dat ik wel 2x zo lang had kunnen vliegen? Nu vloog ik wel rustig, niet meer dan half gas, maar 10 minuten vliegtijd vind ik toch wel erg mooi :).

    Ik kwam trouwens dit apparaatje tegen:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...etry_Voltage_Meter_with_Alarm_915Mhz_FM_.html

    Supersimpel en erg goedkoop. Maar lijkt me wel effectief. Het grootste deel van de tijd vlieg ik toch wel binnen 400 meter van mezelf vandaan (de maximale reikwijdte). Ik ben dol op low passes :).
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2015
  4. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Heeft je nieuwe Futaba geen mogelijkheid voor telemetrie?. Mijn Hitec recievers hebben standaard een telemetrie functie die de voltage tijdens de vlucht meet, in de zender selecteer ik de gewenste voltage wanneer er een alarm af moet gaan op mijn Aurora 9.

    Dat is wat handiger dan zo'n los apparaat, heb gewoon twee extra draden die via de ESC de reciever in gaan.

    Trouwens: een lipo vol laden en laten liggen is niet goed voor de levensduur.
     
  5. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Nee, ik heb geen telemetrie op mijn zender. Ik dacht het niet nodig te hebben :). Maar voor het meten van de accuspanning is het toch wel erg handig. Een apart apparaatje is inderdaad niet ideaal, maar ja, ik heb weinig keus nu. En nog geen 10 euro is ook niet echt een investering waar ik wakker van lig.

    Scheelt dat veel dan in levensduur, een lipo opgeladen of half leeg wegleggen? Ik heb het wel vaker gelezen dat het niet goed is, maar ik vind het wel erg makkelijk om alles gewoon opgeladen te hebben. En soms weet je niet zeker of je de volgende dag gaat vliegen. Dan laad je alles op, komt er iets tussen. En om dan alles weer te gaan ontladen...
     
  6. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ik laat ze nooit meer dan 1 of 2 dagen vol liggen. Het is niet goed, en niet veilig om ze te vol, of te leeg te laten liggen.

    Lees de info hier op dit forum: http://www.modelbouwforum.nl/threads/wat-is-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.123782/

    Of zoek op het internet, overal zal je informatie vinden dat je lipos op storage voltage moet wegleggen.
    In het duits: http://www.stefansliposhop.de/liposhop/LiPoFAQV15c.pdf
    Als je een nieuwe accu koopt zijn de cellen (als het goed is) ook ongeveer 3.85V, dat is niet voor niets ;)

    Het is soms best lastig, maak ook regelmatig mee dat ik geladen heb en dat het vliegen dan niet door gaat of zo.
    Ik heb een simpele opstelling gemaakt met 2 halogeen lampen om lipo's snel te ontladen met ongeveer 10A (met een voltage-alarm aan de balanceer stekker)

    Tot 4 cellen is dat prima te doen en werkt perfect, mijn 6 cellen gooi ik wat minder snel aan de lader indien ik niet zeker weet dat ik daadwerkelijk ga vliegen.

    Ik heb gewoon een paar extra laders gekocht, dan is vooraf laden snel gedaan. En ik heb de luxe dat ik op de club kan laden.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Nogmaals: uit spanning kan je eigenlijk onnauwkeurig afleiden hoe 'leeg' je lipo is.
    Dit is omdat het spanningsverloop bij een lipo echt niet lineair verloopt met zijn capaciteit.
    Desondanks vond ik dit (http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Wattmeter_Voltage_Analyzer_EU_warehouse_.html) wel een goed apparaatje.
    Dit daarentegen is gewoon bagger: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...er_Watt_Meter_Servo_Tester_EU_Warehouse_.html

    Justapoke heeft trouwens wel 100% gelijk wat de storage voor lipo's betreft. Niets meer aan toe te voege :-D
     
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Met al die goedkope voltage meters moet je gewoon wat geluk hebben, ze wijken allemaal wel wat af.
    Het verschil is echter niet zo groot dat het onbruikbaar is. Wel je een exacte meting hebben dan kan je beter een goede multimeter gebruiken.

    De fijnste cellchecker vind ik deze, en die is bij mij ook nog vrij nauwkeurig:
    http://www.ebay.com/itm/RC-CellMete...er-For-LiPo-LiFe-Li-ion-Nicd-F5-/291602044430

    Voor snel ontladen gebruik ik deze, makkelijk in te stellen en maakt een hoop herrie:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...er_6_Lipo_Life_Li_ion_Cell_Checker_Alarm.html

    Favoriete Watt meter:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10080__Turnigy_130A_Watt_Meter_and_Power_Analyzer.html

    En dit gebruik ik ook sinds kort wat erg goed werkt als ik geen haast heb:
    http://www.ebay.com/itm/150W-3-in-1...-Tester-Balancer-Dischar-BC016C-/271641290888

     
  9. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
  10. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dat snap ik wel, maar ik zie het zo: als ik nu te lang door vlieg, zal de regelaar op een gegeven moment ingrijpen en de motor uitzetten. Dat doet ie op basis van de gemeten spanning. En dat moment, dat ie de motor uitzet, wil ik voor zijn. Ik wil een waarschuwing krijgen als de spanning in de buurt komt van de spanning waarbij de regelaar de motor uitzet.

    Die Quanum doet precies dat. Aangenomen dat die werkt zoals men belooft.

    Zonder zo'n apparaatje kan ik alleen maar werken met een timer. Maar dat is alleen maar (redelijk) betrouwbaar als je altijd op dezelfde manier vliegt. En ik zal in de toekomst vast niet altijd zo rustig vliegen als ik nu bij de eerste vlucht gedaan heb.

    Wat betreft de lipo's: ik zal jullie advies opvolgen en de lipo een stukje ontladen. Volgens mij heb ik daarvoor een optie op de lader.
     
  11. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Afhankelijk hoe de regelaar ingesteld is. Geen idee hoe de FMS regelaar dit standaard doet.
    Meestal heeft een ESC een "soft-cut" vertraging i.p.v. uitzetten. Je zou dan nog door moeten kunnen vliegen.

    Maar moet zeggen dat ik nooit zo ver kom, maar dat is het mooie aan mijn Hitec Aurora.
    Een timer gebruiken heb ik nooit gedaan, maar inderdaad afhankelijk van het vlieggedrag kan dit sterk afwijken.
    Daar komt nog bij dat indien je lipo wat ouder wordt de tijd ook flink af zal nemen.

    Op kleine parkflyers met dito recievers zonder telemetrie gebruik ik een kleine voltage alarm op de balanceer stekers.

    Die Quanum optie lijkt me zo slecht nog niet. Probeer het eerst uit op een wat oudere kist.
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Ik werk altijd op timer. Zo een piep hoor ik niet vanuit een toestel. Nog nooit geen vodden mee gehad eigenlijk.
    Natuurlijk als je rx en zender dat standaard hebben .. :)
     
  13. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Volgens de FMS handleiding heeft de esc zowel een hard cutoff als reduce power option. Dat laatste wordt aangeraden, maar er staat nergens wat de default instelling is. Waarschijnlijk die reduce power option, dat ken ik ook van mijn andere vliegtuigen. Maar ik moet zeggen dat ik niet altijd even snel door heb als de power minder begint te worden. Zeker niet als je veel met het gas speelt. En als ik het dan door heb, blijft er soms maar weinig tijd over om te landen. Ik krijg toch liever een signaal voordat ie met power reduction begint :).

    De Quanum op een oudere kist testen is lastig, aangezien mijn oude 35mhz zender niet meer werkt, en ik nog geen 2.4 ghz ontvangers heb voor al die kisten. Maar direct testen op mijn Mustang lijkt me wel veilig:

    - hij weegt haast niks
    - hij werkt op een heel andere freq dan de zender/ontvanger

    Het ergste dat kan gebeuren is dat ie geen alarm geeft. Maar ik weet van mijn vorige vlucht dat bij rustig vliegen zo'n 10 minuten vluchtduur mogelijk is. Na 5 minuten was de spanning onbelast 3.85V per cel. De Quanum kun je instellen op 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7 per cel. Als ik nu begin met 3.7, zou hij denk ik na 5 minuten toch wel moeten piepen? 3.85V onbelast wil vast wel zeggen dat ie belast 3.7 of minder levert.

    Ik begin gewoon op de gevoelisgte stand, daarna landen en door bijladen bepalen hoe vol de accu nog was. Dan kan ik stap voor stap het voltage verlagen, totdat hij piept bij een voor mij acceptabele rest capaciteit.
     
  14. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    116
    gefeliciteerd met de geslaagde maiden, Pieter! Niets teveel gezegd he, vliegt fijn toch? Wat een mooi gezicht he, full flaps en gear down op short final?!

    Ik had trouwens de servo's voor de kleine gear doors idd vervangen door MG servo's met wat meer torque. Ook had ik beide servo's op een apart kanaal gezet en een mix voor de synchronisatie gear/doors op mijn zender (Taranis) gemaakt. Zo kon ik de travell en end points voor de servo's nauwkeurig regelen waardoor de deuren perfect dicht gingen en sluiten. Inclusief de juiste tijd zoals in het echt.
     
  15. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Oh, da's handig. Dat kan met mijn zender niet. Maar ik heb het probleem dat ie óf niet ver genoeg open ging, óf niet ver genoeg dicht, mechanisch opgelost met een wat groter servo armpje. Werkt ook :)

    Inderdaad, je had niks teveel gezegd! Hij vliegt fantastisch en ook erg makkelijk! De landing is inderdaad erg mooi. Een landingslicht erbij zou nog extra mooi zijn! Maar ook mooi vind ik om gear up/flaps up laag voorbij te vliegen en dan ietsje rollen zodat je feitelijk op de bovenkant van het vliegtuig kijkt. Bijzonder mooi!

    Ik heb pas 1x gevlogen, 5 minuten, maar ik ben nu al vier dagen aan het nagenieten :). Handig als er eens saaie momenten zijn tijdens de kerstdagen: ik hoef maar terug te denken aan mijn maiden, en ik heb zo weer een glimlach op mijn gezicht :yes:
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Handig, als ik terug denk aan m'n meiden heb ik ook 'n glimlach op m'n gezicht... oh wacht, maiden bedoel je ;-)
     
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Heerenveen
    Nog een paar maandjes geduld tot het voorjaar en dan kan ik mijn P51 ook maidenen. Dat word genieten
     
  18. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Haha! Ik heb thuis ook drie meiden, maar als ik daar aan denk, krijg ik geen glimlach op mijn gezicht ;)

    Waarom wachten tot het voorjaar? In de winter zijn er ook mooie momenten, zeker in zo'n zachte winter als deze. Maar mooi dat je er ook één hebt! Zit ie al in elkaar?

    Ik kan niet wachten tot mijn volgende vlucht, maar dit jaar gaat dat niet meer lukken. De komende weken dus maar teren op de mooie herinnering van mijn maiden.
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik heb nogal snel last van koude handen, en dat beïnvloed het sturen nogal. Kist weegt toch zo'n 17 kg... Ga geen onnodige risico's nemen.

    De kist is nog niet zover en gaat nog een weathering krijgen, panel lines uitzetten e.d.

    Voorlopig nog genoeg werk. Daarbij word de remaiden gedaan op de club van de ontwerper van mijn Mustang. Groter en ruimer veld dan bij ons.
     
  20. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dat kan twee dingen betekenen: of je gebruikt een veel te zware accu in je FMS 1700mm, of je hebt helemaal geen FMS 1700mm ;)

    Ik gok dat laatste. Ben benieuwd: wat voor toestel heb je dan? Wat voor spanwijdte, wat voor motor? Zo'n mooie Kolm? :kwijl:
     

Deel Deze Pagina