Allereerst: de beste wensen! Het gaat verder met de vleugels. De vleugel bestaat uit vele onderdelen, maar het bouwen ervan gaat best wel snel omdat de meeste onderdelen al op maat zijn gelaserd. De onder indekking wordt eerst volledig verlijmd. Beginnen met torsie beplanking, achterlijst, vleugelwortel indekking en vleugeltip capstrip. Daarna worden de resterende capstrips in de daarvoor aangebrachte uitsparingen gelijmd. De lijm is uitgehard en zo ziet het er dan uit. Het positioneren van de ligger op de juiste plek is zeer belangrijk! Als referentie dient de torsie beplanking. In de lengterichting is voldoende overlap. Voordat de ribben geplaatst kunnen worden moeten eerst de blokjes voor de vleugel bevestigingsschroeven gemaakt worden. Als de multiplex onderdelen verlijmd zijn ziet het er zo uit. Bovenkant blokje parallel in de machineklem, dan komt de boor onder de juiste hoek het blokje in. Het gat voor de schroeven is nu door en door. Als laatste komt er een balsa vulblok erop. Het positioneren ervan gaat het beste met behulp van de schroef. De overlap wordt met de zaag verwijderd. Klaar voor het inbouwen. Het verlijmen van de ribben kan nu beginnen. De twee eerste ribben worden gezamenlijk met de blokjes op de onderindekking gelijmd. Balsa vulblokjes zagen en dan schuren volgens het ribben contour. Nu kunnen alle andere ribben stuk voor stuk verlijmd worden. Voor het positioneren gebruik ik de webbings, maar verwijder deze meteen weer. De webbings worden pas na het aanbrengen van de vleugel bovenligger aangebracht. Lijm komt alleen op het rechte gedeelde van de rib. Voordat de bovenligger verlijmd wordt is het handig alle webbings op kleine afstand van de ligger te plaatsen, zo blijven de ribben mooi haaks staan. Neuslijst eerst passen en zo nodig nawerken en dan vastlijmen. Met spelden fixeren. Johannes
Johannes, Mooi werk, een vraagje... Waarom laat jij de kool resten van het lasersnijden zitten? Voor zover mij bekend, zou deze verwijderd moeten worden om een goede hechting te krijgen.
Het antwoord is heel simpel. Van nature ben ik erg lui en daarom doe ik niet meer werk dan echt nodig is. De kool resten zijn inderdaad niet bevorderlijk voor een optimale lijmverbinding. Inmiddels heb ik vele lijmproeven gedaan met het restmateriaal. In de praktijk blijkt dan, dat mijn laser gesneden onderdelen prima te verlijmen zijn. De lijmverbindingen voldoen ruimschots aan mijn verwachtingen. Dus het verwijderen van de koolstof is bij mijn onderdelen niet noodzakelijk. Maar als er teveel koolstof op het lijm contactvlak zit, is de verbinding aanzienlijk zwakker. En waar de grens zit? Die zal voor iedere modelbouwer anders zijn. Johannes
Arno, bedankt voor het filmpje! Het was een geslaagde wedstrijd, er werd met veel plezier gevlogen! Ondanks de weinige deelnemers was de sfeer super. Geweldig vond ik ook, dat de landingen steeds dichter bij de stip waren. En da zonder prikken en bei windkracht 4, en uiteraard zonder remkleppen. Johannes
Nico, Moet je Johannes vragen om ze er weer op te zetten , Maar jij weet toch perfect hoe de Surprise gebouwd moet worden als "Surproise Master" Arno