Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pieter_oudenhoven, 9 nov 2015.

  1. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Hoi Dries, geeft niet hoor, is mijn eigen schuld natuurlijk. De Funcub is mijn laatste motorvliegtuigje, daarnaast heb ik al heli gevlogen, tot een schaalheli op basis van Trex600, een Cularis en zoals gezegd die Contra3,
    Bovendien heeft onze club een veld van 226 bij 86 meter ter beschikking, dus het gang maken en uitrollen zal ook wel lukken ;-)
    Met de tips hierboven gaat het zeker lukken. Onderstaand een lintje naar mijn joetjoepkanaal.
    https://www.youtube.com/channel/UCPpsGNJ8ikQ5HQbrAjyUH7g
     
  2. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Enige waar je rekening mee moet houden is denk ik dat je de snelheid er in houd. Een warbird is toch wel iets anders dan een Zwever of een Funcub, die vliegen vrolijk door als je het gas dicht zet. Let daar dus wel op, zeker bij het indraaien van een bocht!

    Of deze 1700mm nou een goede keuze is als eerst warbird vraag ik me af. Maar ik heb die van mij ook nog steeds niet gevlogen, dus heb geen idee hoe gemakkelijk het vliegt. Mijn andere kleinere warbirds waren toch ook wel even wennen, kwam zelf ook van zwevers en hoogdekkers als de Funcub af, maar het is toch heel iets anders.

    Weet niet of je een simulator hebt, daar kan je ook het één en ander uit proberen. In ieder geval veel succes!
     
  3. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Ja, ik ben al druk aan het simmen, Alleen jammer dat ik niet echt onder de indruk ben van de vliegtuigen die er in zitten. Vrijwel geen elektromodellen en ook niet in de maat 1700 mm.
    De P51 b.v. zit er in zogenaamde trek-scale in, dus 1 op 1, dat helpt niet echt bij het oefenen voor een model.

    ps. ik heb Aerofly Ultimate voor de Mac.
     
  4. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik heb pas 1x gevlogen met mijn Mustang, maar ik kan wel zeggen dat hij supermakkelijk vliegt! Dat komt overigens ook overeen met wat andere mensen zeggen over het vlieggedrag. Ik heb naast de Mustang nog 3 andere vliegtuigen, een EDF nanojet F-18, een Multiplex Stuntmaster en een Robbe Arcus zwever (2.60m). Als ik de Mustang met deze 3 moet vergelijken, lijkt ie nog het meest op die laatste :).

    Ik heb wel dualrate ingesteld op mijn zender, en mijn eerste vlucht alleen gevlogen met de kleine uitslagen. Daarmee was ie prima bestuurbaar, maar niet echt fel en wendbaar. Zoals gezegd, hij leek nog het meeste op mijn Robbe Arcus. Echt makkelijk te vliegen en te landen!
     
  5. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    En laat ik nou toevallig ook de Arcus Sport 2.6m hebben.. :)

    Tja dan wordt het wel gemakkelijk. Nou was ik er toch al niet al te bang voor.. Hoop toch dat ik binnenkort weer wat extra tijd krijg om de kist af te bouwen, begint toch wel aardig te jeuken nu! :D
     
  6. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Dat scheelt voor mij ook, Ik heb de Multiplex Cularis van 2,60 en een zwever van 3,60. dus dat gaat wel gekomen denk ik.
    ps. Ik geef iets meer de voorkeur aan flink expo geven dan dual rate. Is ie niet zo zenuwachtig als je begint te sturen, maar voor de zekerheid heb je aan het eind van de stick-uitslag wel de hele stuurweg beschikbaar.
     
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Denk toch dat het echt wat anders vliegt als een zwever..
    Let er in ieder geval op dat je geen stal krijgt.. snelheid er wel wat in houden dus.

    Aerofly voor de Mac heb ik ook getest, de Profesional versie dacht ik.
    Het ziet er best goed uit maar de besturing is ronduit slecht, als ik dat zo mag stellen.
    Toch allemaal wat minder dus, op de Mac kan je eventueel PhoenixRC in Virtual PC draaien.

    Ik heb gelukkig een extra PC thuis staan, speciaal voor games en simulators. Ik gebruik daar Realflight 7 op, da's toch wel de beste simulator en een hele ruime keuze in modellen. Helaas is het niet mogelijk om deze virtueel op de Mac te draaien.
     
  8. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    OK, maar twee van die dure sims in één jaar kopen is me wat te gortig ;-) Ik heb er zelfs een Graupner ontvanger bij gekocht zodat ie nu draadloos werkt.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    'Ja... maar'... die dingen zijn toch gebouwd om goed te vliegen? Wel een warbird, maar niet een die 100% schaal is. Daar kom je als fabrikant niet mee weg. Dat moet direct goed vliegen.
    Een Mustang.... das' toch bijna een Robbe Puma? Waar denk je dat die Northrop ontwerpers in WO II naar gekeken hebben. 'De-Robbe-Puma! Natuurlijk!

    En anders tegen de knikkende knietjes even een getalenteerd vliegmaatje er bij.
    Die hebben zo door hoe het zit. Simmen is leuk om je refexen te trainen, of zeer complexe kunstvlucht-patronen er in te stampen? Perfect! Maar algemeen? Hmmm.
    In het echt vliegt het toch weer anders. Is de omgeving, geklets om je heen, het licht etc van invloed.
    Als er modelmatig droptanks en amunitie aan hangt... dat weg laten. Met een 'kale' kist gaan vliegen, zo min mogelijk werveling en verstoring. En natuurlijk een rustig dagje met een beetje stabiel weer. Me 'dunkst'!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2016
    OpaDick en Jonkje vinden dit leuk.
  10. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Gisteren eindelijk weer wat aan de P-51 gewerkt.

    Gear werkt nu naar tevredenheid, clevis (hoe noem je die dingen in NL's) vervangen en de deuren warm gemaakt en verbogen:

     
    OpaDick vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oi!... Je viedeeootje is niet publiekelijk openbaar zichtbaar voor het volk... :cool:
    Gr Bas
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een kwiklink, maar dat is ook een ver-engelsing.... Geloof dat zoiets een gaffel heet.... (wat weer op zijn minst in verband staat met het duitse "Gabel" wat zowel vork als het stuk hout bovenaan een grootzeil is, wat oorspronkelijk ook met een soort vork om de mast valt, en dat stuk hout heet in het NL weer een gaffel, dus....).
     
  13. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Sorry, had de video wel op unlisted gezet maar vergeten op save te klikken.

    De kwiklinks / gaffels die op de geardoors zitten waren echt van slechte kwaliteit, dat is dus nu opgelost.
    Met de rest van de servo's verwacht ik geen problemen.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oi.... dat ziet er wel heel mooi realistisch uit....
     
  15. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ziet er mooi uit! En nu maar wachten op mooi weer.
     
  16. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Nou, de mijne is geen (onverdeeld) succes.

    Heb hem in elkaar gezet en nu blijkt dat er iets mis is met de Flap-servo's.

    Om te beginnen werkte de losse servo voor de luchtuitlaat die open moet gaan als de flaps naar beneden gaan precies andersom. Hij gaat dus open als de flaps horizontaal zitten en dicht als de flaps naar beneden gaan.

    Tenminste, dat werkte een keer of 3 en toen draaiden beide flap-servo's ineens allebei helemaal dol.
    Intern naar de gallemiezen. [​IMG]

    De rest deed het wel gelukkig de retractus werken perfect, zoals op het filmpje hierboven.[​IMG]
     
  17. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Dat de uchtuitlaat andersom werkt lijkt een bewuste keuze van FMS te zijn.
    Je kan een servo reverser er tussen zetten.

    Ik laat het zo, kan het ook niet door het gras slepen als dit wat langer is. Verder komt het ten goede van de koeling als het open staat, en mijn soundsytem klinkt ook beter.

    Hoe je flap servo's kapot zijn gegaan is me een raadsel, misschien de endpoints wat te ruim gezet?
     
  18. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dat lijkt een algemeen probleem te zijn. Bij mij was dat ook, en volgens mij bij Justapoke ook. Bij mij was het opgelost door de winkelier die mij kosteloos een servo reverser stuurde. Maar je kunt deze ook voor 2 euro bestellen bij HobbyKing. Ook in het NL warehouse, dus binnen een werkdag in huis. Simpele oplossing, werkt perfect.

    Maar dat je flapservo's ineens helemaal doldraaien, is wel merkwaardig! Alleen de flapservo's, of ook die van die luchtuitlaat? Die zijn immers gekoppeld, dus zouden hetzelfde signaal moeten krijgen.
     
  19. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    @Justapoke: Haha, we reageren vrijwel op exact hetzelfde moment :)
     
  20. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Nee, het waren alleen de flap-servo's, die van de luchtuitlaat is niks mis mee, behalve dan dat ie andersom draait, wat volgens jullie ook weer niet zo'n probleem is wat ik me ook wel kan voorstellen.

    Maar de flapservo's, draaiden ineens compleet door, bleven dus staan draaien.... endpoints enzo heb ik niet veranderd, stonden gewoon standaard.
     

Deel Deze Pagina