Laat ik beginnen met iedereen de beste wensen voor 2016 en veel bouw-vaar-plezier toe te wensen. Aan dit laatste ga ik dit jaar niet tekort komen vermoed ik. Onder de kerstboom dit jaar een bouwdoos gevonden van een redelijk formaat. De inhoud, een zeiljacht was dat nu niet net wat nog ontbrak in mijn vloot Gelukkig staan er voor de volgende maanden wat meer bouwuren op de kalender gereserveerd daar ik deze natuurlijk tegen het vaarseizoen vaarkraag wil krijgen naast mijn lopende sleper project, de zeehond. deze voormiddag de doos alvast even uitgespreid op de tafel en het stoeltje in elkaar gezet Vermits ik tot nu toe enkel elektro aangedreven schepen heb gebouwd en gevaren zal dit een nieuwe belevenis worden voor mij.Waarschijnlijk zullen de aanwijzingen en hulp van jullie wel broodnodig zijn om dit schip zeilend te krijgen. vgr Marc
de eerste werkzaamheden zijn uitgevoerd. Alle gietnaden verwijderd en meteen de onderzijde alvast wat geplamuurd.
gefeliciteerd met dit leuke schip,wat bouwen betreft ,ook veel plezier daar mee en zeker in de toekomst een behouden vaart toe gewenst.vgr de vrijevaarder rotterdam,,,tonsr...
merci allen, Ondertussen hebben we natuurlijk niet stilgezeten al gaat het niet zo snel met al die nieuwjaars-bijeenkomsten her en der. Even heb ik getwijfeld om al het houtwerk uit de kit te vervangen door kunststof, uiteindelijk toch maar gekozen de originele kit onderdelen te gebruiken. de Eerste bouwstappen zijn dus genomen en het hout is voorzien van een beschermings-laag tegen eventueel water. Verder wil ik er een planken dek op voorzien en ergens had ik gelezen dat iemand dit had gedaan met behulp van dubbelzijdige kleefband. Ik sta steeds open om wat nieuws te proberen, zeker als het makkelijker lijkt dan de procedure die gekend is. De eerste poging was zeker en vast een flop, met duurdere tape ging het al wat beter , maar straks maar alles overnieuw doen met deftige lijm zoals we ooit geleerd hebben van een ervaren modelbouwer. vgr Marc
ook ik ben bezich voor iemand uit onze groep om zoon schepie ,,de comtesse in het hout te zetten ,ik gebruik hier voor uhu 100 dat is de blauwe tube uhu hart,deze lijm werkt goed hecht goed en is redelijk snel droog en heeft geen kleur,wat ook prettig is om schuur stof te bewaren voor mogelijk kleine naadjes te dichten met deze lijm mengen en smeren daarna licht schuren .vgr de vrijevaarder...tonsr.
merci voor de tip, ik heb ondertussen een testje gedaan met Bison Tix contact lijm. Op hout en epoxy werkt dit prima moest het alleen even testen op deze romp. je moet zowel de romp als de latjes insmeren, na 15 min op zijn plaats drukken en het zit muurvast. Wel wat omslachtiger dan de plakband , maar wel met garantie die langer duurt dan 10 min.
3de poging tot het aanbrengen van een houten dek. Ditmaal voor de echte lijm gekozen met het gekende resultaat. Langer werk maar veel beter van kwaliteit. Na het aanbrengen van de dekplanken vond ik deze toch te nieuw en waren hier en daar nog kleine spleetjes zichtbaar. Vervolgens wat watervaste houtlijm verdund en wat zwarte verf toegevoegd waarmee we het dek hebben bestreken. Tijden het wachten maar meteen de inwendig voorziene verstevigingen aan mast en kuip er in gelijmd met epoxy lijm. Na het drogen van de houtlijm het schuurpapiertje bovengehaald en het overtollige goedje weg geschuurd. Wat overblijft zijn een beetje verweerde planken die nu nog een teak kleurtje moeten krijgen. Als het volledige dek klaar is krijgen jullie opnieuw een update. vgr Marc
We zijn weeral enkele weken verder en tussendoor hier en daar wat tijd gevonden om het dek en enkele andere plaatsen van plankjes te voorzien. Na het verweren van de planken en wat toevoeging van wat kleur kan ik jullie nu het huidige resultaat tonen. Er moet nog wel een laagje vernis over maar dit zal aan de uitstraling geen veranderingen mee brengen. De volgende weken alles wat nu nog ( vuil) wit is opnieuw wat schuren en daarna een strak hagelwit lak laagje erover. Ondertussen zijn ook de meeste dek attributen geschilderd zodat daar eveneens mee van start kan gegaan worden om deze te monteren op de voorziene plaatsen. Vermits het mijn eerste zeil schip is heb ik besloten haar verder af te bouwen volgens de bouwbeschrijving, met de meegeleverde mast, spanners, enz... vgr Marc
merci voor de interesse, een bewogen weekend achter de rug, vrijdag avond begonnen met alle gaatjes in het dek te boren voor de bevestiging van de voorziene onderdelen. Ik kon niet weerstaan om alles ook meteen er op te schroeven , Dat ging goed vooruit en ik was toen nog een tevreden scheepsbouwer. zaterdag na het nemen van de foto, alles er terug af en wat niet mocht wit geverfd worden netjes af plakken zoals ieder van ons dit zo dikwijls doet. En dan denkt een mens hoe moeilijk kan het zijn om een witte romp in de witte primer te spuiten en daarna af te werken met een witte laklaag. Wel ik was te verlegen om er een foto van te nemen. Ik steek het maar op de goedkope bus witte lakverf die ik voor deze simpele klus had gekocht in de Act.... Geen dekking of aflopers van hier tot in Tokiyo. Gelukkig was de kuip best aardig gelukt en konden we deze verder afwerken nadat we de romp terug hadden opgeschuurd. Deze avond menig uurtje gespendeerd om de mast en zeilen te voorzien van alle spanners zodat deze later meteen kan geplaatst worden. deze nacht nog even wakker liggen over de nieuwe spuitbus witte verf en wie weet een van de komende dagen nogmaals een poging ondernemen om deftig spuitwerk te leveren. Tot later vgr Marc
je besteed wel veel aandacht aan het mooi maken,met alle respect marc,zeker een compliment waardig,maar al dat moois kan ook beschadigen als je er werkelijk mee gaat varen, zeker kwetsbare delen zoals reling werk.is kwetsbar bij het varen.vgr de vrijevaarder.
bedankt voor de tip, misschien is het daarom dat deze afneembaar is gemonteerd? Als je goed kijkt zie je dat de staanders in voetjes zijn geklemd, ook de verbinding tussen voor en achter word verwezenlijkt met elastiek. Eveneens zijn de 4 winches rond de kuip onderaan gemonteerd via een elastiek en kunnen ze dus bewegen mocht er een kabel achter blijven hangen. Het zal dus best een goed idee zijn de reling enkel te plaatsen op de show tafel tijdens een beurs. Merci, vgr Marc
oei, als ik mijn vorige post lees klinkt het anders dan bedoeld, het moet natuurlijk zijn" misschien is het daarom dat deze afneembaar dient gemonteerd te worden? " En hier zijn we weer met het vervolg en met goed nieuws dit keer. Ik heb geen risico meer genomen betreffende het spuitwerk en heb 4 lagen met telkens 2u droogtijd, een lichte schuurbeurt en het bijhorende ontstoffen en ontvetten. Daarna nog even boven de verwarming om te drogen en op te warmen. En het resultaat mag er zijn. Daarna de belettering en tekeningen nog aangebracht. Vanaf nu is het even wachten op de bestelde elektronica ,stuur -en zeil servo , ontvanger en batterij pack. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen. vgr Marc ach ja, de foto's nog
marc , even vraag heb je over de stikkers blanke lak gespoten?dit ter bescherming van beschadiging of los laten.als je dit als nog ga doen gebruik dan wel een bus van het zelfde merk. ik heb het op mijn schip ook gedaan 3 lagen er over gezet ,eerst een proefje gedaan op een affal stukje van het lettermateriaal om te zien of dat goed ging en dat ging het. je kan het resultaat zien in het topic over de vaan zeiler,,,de yellow boomerang.vgr de vrijevaarder rotterdam.
voorlopig nog niet, maar het is inderdaad wel de bedoeling enkele lagen blanke lak over het geheel te spuiten.( test is reeds uitgevoerd) ik wacht nog even tot ik alles weer op het dek heb gemonteerd en de schroefjes even heb geschilderd zodat deze dezelfde kleur hebben. Vind het wel jammer dat de stikkers toch vrij dik waren, hopelijk valt het wat minder op na enkele lagen vernis. vgr Marc
merci allemaal, we zijn er met het voor laatste deel. De bouw van het schip is volledig afgerond, wat nu nog rest is de inbouw van het RC gedeelte maar dit is beperkt tot 4 onderdelen die momenteel besteld maar nog niet geleverd zijn. de bulb moest nog voorzien worden van voldoende gewicht. hiervoor heb ik 1,7 Kg lood in kleine stukjes geknipt waarna ze in de bulb zijn verankerd door voorlopig af te dekken met wat houtlijm . Misschien moeten we nog wat toevoegen na het test varen en daarna word het afgedekt met epoxy. We zullen de foto's hun werk laten doen , daarna nog wat uitleg. DSCN4965 door Marc w geplaatst op 16 feb 2016 om 17:43 DSCN4989 door Marc w geplaatst op 16 feb 2016 om 17:43 DSCN4990 door Marc w geplaatst op 16 feb 2016 om 17:43 DSCN4991 door Marc w geplaatst op 16 feb 2016 om 17:43 DSCN4992 door Marc w geplaatst op 16 feb 2016 om 17:43 DSCN4993 door Marc w geplaatst op 16 feb 2016 om 17:43 Daarna op het water gelegd en enkel testen uitgevoerd. waterlijn zit momenteel juist onder de steven. vraagje aan de experten: Is dit zo ok of moet ze dieper komen te liggen? DSCN4994 door Marc w geplaatst op 16 feb 2016 om 17:43 Verder heb ik de mast richting water geduwd tot de bulb het wateropp raakte, het water kwam net niet tot de dek opening. Hoef ik me dus ook geen zorgen te maken over de dichting zolang de bulp niet boven water komt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat we niet de nodige aandacht gaan schenken aan het waterdicht maken van de kuip. Verder leverde de praktijk meteen het bewijs dat de reling enkel bedoeld is om op de show tafel te monteren en er niet mee gaan te zeilen. door contact met het water werd de elastiek dubbel zo lang, na drogen nam hij weer de normale lengte aan. DSCN4997 door Marc w geplaatst op 16 feb 2016 om 17:43 Tot binnen kort als ze volledig zeil klaar is, vgr Marc
Ik denk dat - als ik het met de 1:1 boten vergelijk - dit helemaal goed is. Mijn Aquanut (een "Robbe Diana") die - in tour uitvoering - een beetje op jouw schip lijkt ligt net zo diep en die zeilt en stuurt als een scheermes.
marc ik denk dat 1,7 kilo in de bulb wat weinig is,zeker als je met wat stevige wind wil gaan zeilen de monsoon een gelijkwaardig schip stond op papier 1,7 kilo dat bleek ook te weinh nu bijna 2.2 kilo dat vaart bij windje 4-5 lekker dus de test die je op deze manier zelf heb gedaan zou ik me niet te veel aan vast houden een hellend varend zeil schip reageert toch anders zeker ook met het dicht maken van je luikje denk aan over komend water als ze in de golf duikt.vgr tonsr
Vrijevaarder, we hebben in onze club maar 2 hobby zeilers en zij vonden die 1,7 Kg ook weinig . Vandaar dat ik het lood niet echt afgedekt heb , zo kan ik nog bijvullen en het gewicht zo laag mogelijk houden. Ik knip alvast wat lood bij richting 2,2 Kg om bij te vullen tijdens de test vaart. Die andere test is meer een geruststelling zodat je weet dat de boot niet meteen vol loopt als ze plat gaat liggen. Ik heb ook de raad gekregen om niet het bijgeleverde dichtings-materiaal te gebruiken maar een deftige rubberen kier dichting te gebruiken. Als ik 2x dezelfde tip krijg vanuit een andere hoek kan ik deze best maar niet in de wind slaan Merci om me op het goede spoor te houden. vgr Marc
ik heb zoon luikje is dicht gekregen door middel van fietsventiel slang er in te lijmen en het luikje met klemmetjes strak dicht te zetten.vg tonsr