Af bouwen van de Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 9 jul 2014.

  1. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Bijna klaar voor een test vaart. De stuurservo is geplaatst en afgesteld. De schroeven zijn gemonteerd. De accu's zijn op geladen, nu alleen nog wachten op een vrij uurtje en droog weer. Alleen nog even 4 stekkertjes op de accu kabels solderen. Dan kan het voor mij aan gaan.
     
  2. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze hoorden nog bij het vorige bericht maar ging kennelijk wat mis.
     
  3. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Echt een machinekamer zo, netjes hoor. Benieuwd hoe ze gaat varen. Morgen is het rustiger weer dus als je een gaatje vind zeker gebruik van maken.
     
  4. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Dank je, ik denk niet dat ik vandaag een gaatje vind. Moet tot half6 6uur werken. Maar wie weet loopt het anders vandaag.
     
  5. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.012
    Locatie:
    Oostvoorne
    Freek, Even een plaagstootje mag wel hè? Mooi weer en als pensionado tijd zat. Kon het even niet laten. Gr. Klaas.

     
    sjaakie en MikeMohawk vinden dit leuk.
  6. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Uiteraard mag dat, mooi om te zien. Ik had helaas geen tijd vandaag, was 5 uur klaar met werken en toen moest ik nog wat dingen doen bij schapen. Dus voor je het weet is het weer donker helaas.
     
  7. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Gister nog even gekeken of het dek goed paste, was ik helemaal vergeten. Maar goed want het paste voor geen meter. De versteviging onder het dek bleek op de stuurservo te komen. Dus de rand onder het dek verwijderd en gekeken wat er weg gehaald moest worden, dit bleek 1,5 cm te zijn. Dat weg gesneden te hebben bleek het wel te passen. 1 nadeel, de hoek waar de steun is weg gesneden wel flink verzwakt. Dus hier meteen een versteviging op gemaakt. Nu de rand weer onder het dek lijmen en dan is dat ook weer klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Vandaag dan toch eindelijk de madentrip gemaakt. Wel wat koud maar voor de rest prachtig zonnig weer. Ze ligt op zich mooi in het water, alleen voor in moet nog een beetje gewicht om wat rechter in het water te komen. Na een half uurtje varen geen drup water binnen gelukkig. Er moet moet nog wel een dubbele koppeling in, heb toch wel aardig vermogens verlies op deze manier. Waar door ik ook snelheid verlies. Er zit nu niet echt tempo in.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    MikeMohawk en Thijs Slotman vinden dit leuk.
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.788
    Locatie:
    Salland
    Als ik op de diverse foto's naar het kielzog kijk, mag je inderdaad investeren in een dubbele cardan.
    Heb je gemeten wat het verschil is qua ampere's tussen de "kale motor" en alles aangesloten en in het water?
     
  10. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Nee dat heb ik nog niet gedaan kan ik nog wel us doen. Maar die dubbele cardan komt er sowieso tussen. Vond het alleen vreemd dat hij na 10-15 steeds iets sneller begon te varen.
     
  11. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Kan te maken hebben met het uitlijnen van de motoren, heb je dit wel op een correcte manier gedaan? Uiteindelijk worden de motoren wel geforceerd iets rechter gezet, misschien dat dat is waarom die steeds iets sneller ging
     
  12. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Uitlijnen is op zich wel goed gedaan alleen de romp vervormt na mijn idee een beetje waardoor de uitlijning iets veranderd in het water. Maar ik zal ze nog wel wat fijnstellen.
     
  13. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.012
    Locatie:
    Oostvoorne
    Freek, Zoals je gezien hebt vaar ik met hetzelfde schip. Daarbij ben ik tot de ontdekking gekomen dat de uitlijning op de wal anders is dan in het water. Op de stander loopt alles vrij, maar zet ik de boot op een plat vlak dan loopt de BB schroef aan in de straalbuis. In het water loopt alles gelukkig vrij. Gelukkig heb dubbele cardans en heeft de vervorming geen gevolgen voor de aandrijving. Afgeballast op de waterlijn weegt ze 9,5 kg. Wat lichter gaat ook wel, maar dan trekken de schroeven bij achteruitslaan gauw lucht. De romp op zich is vrij slap en als je wilt dat die niet vervormt moet je hem behoorlijk versterken. Dat gaat natuurlijk wel, maar dan moet je zoiets doen eer het dek erop gaat. Spanten erin bouwen ben ik niet zo'n fan van. Dan wordt het op sommige punten erg star en raak je dan iets net ernaast dan springt of je spant los, of je hebt lekkage. Gewoon eens kijken of je de cardans kunt verdubbelen met losse onderdelen, of er twee bijkopen en ze met een kort stukje as aan elkaar zetten. Gr. Klaas.
     
  14. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Klopt ja. Wat jij beschrijft ervaar ik ook ik heb wat koppelingen besteld en hoop daar het probleem mee op te lossen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze heb ik besteld, de motoren moet ik iets verder naar voren plaatsen en dan kunnen ze er tussen. En bedankt voor het gewicht. Ik zal hem deze week eens op de weegschaal plaatsen.
     
  15. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Maandag de onderdelen besteld en gister was het al binnen, dat noem ik pas snel.
    [​IMG]

    De motor uit gebouwd en gekeken of het past, maar helaas past het niet. De ruimte tussen de as en accu's is te klein.
    [​IMG]

    Nu kan ik nog een stuk van de as afhalen , maar ben bang dat ik dan nog een 1-1.5cm te kort kom. Dus ik denk dat de accu's iets meer naar voren ga plaatsen. Dan komt hij meteen iets rechter in het water te liggen.
    [​IMG]
    Zoals op bovenstaande foto te zien is kan de as nog een stukje worden in gekort.
     
  16. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.012
    Locatie:
    Oostvoorne
    Freek, Met het inkorten van de as haal je het niet. Zet de accu's wat verder naar voren dan exact nodig is. Daar heb je alleen maar plezier van. Je zou ook een 7 amp accu tussen de motoren kunnen zetten. Bij de iets dikkere Bühlers die ik heb past die accu er klem tussen. Maar je moet toch nog aan het ballasten en kan je daarbij ook een blok(je) lood tussen de motoren leggen. Gaat vast wel lukken. Gr. Klaas.
     
  17. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ja was ik ook van plan, accu's naar voren en dan een accu van 6 volt of een blok lood tussen de motoren. Heb eventueel ook nog ruimte achter de radio plaat voor gewicht. Ik vaar nu op 6 volt maar misschien dat ik overstap naar 12 volt voor wat meer power/snelheid. Maar dan heb ik een 6volts accu nodig voor de ontvanger en decoder. Maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Heb je misschien een foto van de binnenkant van jou schip klaas? Misschien dat ik nog wat inspiratie kan opdoen.
     
  18. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ik zou ook kiezen om de accus naar voren te plaatsen. Mede door het balans van je schip. Zoals al te zien was ligt ze voor niet diep genoeg. Win win situatie dus. Je assen kun je korter maken, maar of het nodig is? Wellicht heeft klaas een oplossing voor je, ik heb geen smit nederland ;)
     
  19. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ik denk ook dat de oplossing in het verplaatsen van de accu's zit. Komt het schip voor wat dieper te liggen, en kan ik achter nog wat uitbalanceren met lood of een extra accu.
     
  20. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Net na het eten, nog even snel bezig geweest. De accu bak verwijderd en de accu opgeschoven naar voren. De accu's schuiven 3,5-4 cm op. [​IMG]

    [​IMG]
    Zo gaat het nu worden, denk wel dat dit de oplossing is. Vanavond een nieuwe accu bak maken, aangezien de oude is gesneuveld in de strijd en de motoren opnieuw uitlijnen en plaatsen. Dan kan er weer een proefvaart gemaakt worden.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina