Niet helemaal. De wedstrijd werd pas vandaag beslist met een F.O. De winnaar (Malcik) vloog een Pike Perfection en plek 2 en 3 waren voor een Stork ..............
Je hebt gelijk Arno. Ik dacht dat het een eendagswedstrijd was. Schijnbaar is er in de Flyoff behoorlijk veel gebeurd als je zo na de uitslag kijkt.
F5J TISZA CUP 2016 KLIK: http://5mp.eu/web.php?a=f5j-hu F5J TISZA CUP 2016, INTERTOUR, EUROTOUR, FAI WORLD CUP competition was organized in Szeged, HUNGARY on 09-10 Apr, 2016 61 competitors from 7 countries. F5J PRELIMINARY RESULTS F5J FLY-OFF RESULTS 1. Malcik Petr CZE 2. Adamek Juraj SVK 3.Gala Marko SVK
Ik heb het geprobeerd, maar het lukt me niet. Om onduidelijke redenen wil XFLR5 bij mij geen type-2 polaires maken. De berekening duurt idioot lang en zonder resultaat. De single-Re-getal-polaires spuugt ie er in no time uit. Ik heb XFLR5 opnieuw geïnstalleerd (3 versies), de nieuwste Xfoil toegevoegd, 32-bits en 64-bits geprobeert. Hij doet het niet. Sorry.
Dirk, ik heb ook veel last van het crashen op een (multi threaded) batch analyse. Maar er is een soort omgangsregeling, kortgeleden door André gesuggereerd. Bij mij lukt het als je na je design veranderingen in view eerst naar "polar view" gaat en daarna de batch analyse doet werkt het bij mij steeds weer wel. Verder mooi werk aan deze profielen. Ook nog een opmerking tav eerdere posts in dit draadje, het klopt dat je in thermiek gemiddeld zo rond een Cl van 0.7 à 0.8 vliegt, maar bij een beetje turbulentie zit je in pieken er flink boven. Als je profiel dat aan kan zonder excessieve weerstand is dat een voordeel. Ook een recente discussie in de mandragende zweefwereld. Rick
Daar komt "Het stoepje" weer naar boven. Uiteraard wil je elk profiel zo snel mogelijk maken met een CL max die zo hoog mogelijk is. Als je met 12gr/dm vliegt heb je niet zo veel aan een super glijhoek die in de buurt van CL 0.6 ligt zoals bij de meeste profielen. De vlieg snelheid is dan zo langzaam dat bij de minste geringste wind je er niet meer tegen in komt. Om het verschil te kunnen maken moet je zorgen dat je profiel bij CL0.4 en lager een hele lage weerstand heeft. Daarvoor moet je je profiel dun houden en het dikste punt naar voren. Verder de welving niet te hoog. Dit zijn allemaal modificaties die tegenovergesteld zijn aan een profiel met hoge lift. Als je een CL/CD polaire bekijkt als een doorlopend draadje en je begint aan 1 kant aan het draadje te trekken dan vlakt het af aan de andere kant van het draadje. De kunst is de juiste balans er in te vinden. GT heeft ooit een een DLG profiel ontworpen (Edge) dat hele lage weerstanden hat bij hooge Cl,s. Het probleem bij dat profiel was dat als je iets over de top ging je alleen nog weerstand creëerde en heel plotseling overtrok. Zelf zorg ik er altijd voor dat bij een CL hoger dan 0.8 de weerstand wat gaat toenemen om een wat hogere CL max over te houden . Hierdoor begint je model eerst wat af te remmen voordat het overtrekt. Je krijgt dus meer tijd om te reageren en je model word goedmoediger. Dezelfde CL max halen met een 6% als een 8% profiel word dan natuurlijk moeilijk. Dezelfde lage weerstand halen bij lage CL's voor een 8% profiel tegen een 6% profiel is nog moeilijker.
Tisza Cup 2016 Beginnen we maar met het weer. De voorspelde regen hield net voor de wedstrijd op, dat was goed nieuws. Maar daarna werd het winderig en koud; alleen op zaterdagmiddag even een beetje zon. De foto´s op Facebook tonen dat ook: ijsmutsen en handschoenen waren nodig. We hebben op zaterdagmorgen 4 m/sec wind gemeten (NW) en dat is de hele wedstrijd ongeveer zo gebleven. Het vliegterrein ligt in de ZO-hoek van een sportvliegveld. Op ongeveer 150 meter erachter bevindt zich een bijna ondoordringbaar woud van doornige struiken van een meter of 6 hoog; daarachter een (niet zichtbaar) meer. Een groot stuk bovenwinds vlieggebied was niet beschikbaar ivm startend en landend luchtverkeer. Bovenwinds waren slechts zelden goede vliegcondities. Alles speelde zich benedenwinds af (bel oppikken en tot de zichtgrens uitvliegen). En dan zo lang daar blijven zodat je het veld nog net terug kon bereiken. Maar dat lukte dus heel vaak ook niet, en dat verklaart het enorme aantal 0-vluchten in deze wedstrijd. In de fly-off keerden dus ook allen direct om, en lukte de terugkeer vaak niet met de diverse nullen tot gevolg. Juraj Baciak bijvoorbeeld is een uur bezig geweest om zijn Maxa uit de bush te bevrijden. Dan over de Ultima. Zoals hier al gepubliceerd stond Samo zaterdagavond aan kop. Na vlucht 6 op plaats 3. Ook Denis Skrabl liet op zaterdag heel goede vluchten zien met de Ultima; op zondag vloog hij niet meer mee. In de eerste fly-off vlucht haalde Samo de 75m-grens niet en met een 0-vlucht in de fly-of is het voorbij. Samo vloog de middelste romp (20 gram zwaarder dan de lichtste); modelgewicht 1090 gram. Er waren twee Ultima´s te koop en deze zijn dus richting Oostenrijk gegaan, waarvan 1 naar mij. Het model is werkelijk zeer fraai en licht. Het model vervangt bij mij de nieuwste Pike1300 die ik zo goed als zeker heb verkocht. Zelf heb ik dit weekend heel wat afgeklungeld. Ik doe sowieso niet mee met dat laag en ver benedenwinds vliegen omdat ik er de ogen en de moed niet meer voor heb. Dat laat ik aan de jongeren. In deze wedstrijd was je dan evenwel kansloos voor een goede klassering. Ik kon ook een keer niet terugkeren en had vooral problemen met de door sterkere motoren en akku´s veel grotere stijgsnelheid. Ook in halfgas-stand moest ik als een voetzoeker door de lucht vliegen om niet te veel hoogte te winnen en dat gebeurde een paar maal toch (met het team-record van 241m.). Veel te weinig getest, natuurlijk; ik moet dat in de komende week anders inregelen. Voor mij en ook voor mijn team-collega´s een wedstrijd om snel te vergeten. Maar gezellig (op het veld en in de zeer bezienswaardige stad Szeged) was het wel, zo bij de eerste wedstrijd van het seizoen. En dat is ook belangrijk. Eerstvolgend optreden van de Ultima zal in Zagreb zijn (met Pinksteren) want daaraan zal Samo deelnemen.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2585288&page=2 post 29 is verslag van een van de Ultima vliegers . Dit is nieuw voor me. Moet je in fly-off hoger starten dan 75meter?
Dat bedoelde ik. Landing tussen 10 en 75 Meter is 0 landingspunten. Buiten 75m is vlucht 0. In deze wedstrijd heeft de wedstrijdleiding heel wat meters gemaakt met een loopwielmeter om in twijfelgeval de afstand te bepalen.
Goed dat je zo snel beslist hebt bij de Tisza Cup. Je maatje was net te laat, maar hij ontvangt zijn ULTIMA binnenkort in Zagreb.
Samo en Denis komen waarschijnlijk samen naar onze wedstrijd in Toldijk. Samo heeft nog zeer weinig gevlogen met de Ultima. Hij is de kist nog aan het afstellen. Zie hier zijn reactie: In Hungary was good competition but it was my first flights with my Ultima. The first flight was at 7 o clock before the competition so i was really unprepared. There were guite hard conditions and it was important for the pilot to know the model very good. It takes little more time. So it was not really bad luck. Zegt natuurlijk niet alleen iets over de kist, maar ook over het talent van Samo
F5J Ultima launch Martin Pirker Just a short clip of the F5J Ultima (by Denis Škrabl) in Szeged, 4m, 1100g only!! flies great, very responsive
Klopt helemaal. De betreffende collega vliegt met Pinksteren Eurotour F5F in Oberpullendorf, ik neem de Ultima daarom voor hem mee. De andere Ultima is bij Manfred Lex beland, ook al een F5F-vlieger en een alom bekende Aeroclub-persoon in Oostenrijk.