RES 100 inch VINTAGE

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 okt 2014.

  1. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Zijn looks en de kentekenplaat op de camper doen mij vermoeden dat het een Amerikaan is.
    Neemt uiteraard de mogelijkheid niet weg dat hij op dit forum actief is.
     
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Dat heb je mooi verwoord. ;)


    jan.
     
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Het is inderdaad Aurectar niet.
    Het is een foto van op internet.
    De man is mij ook onbekend.
    Het is zeker mijn Aquila niet want ik ben pas begonnen met hem te bouwen.

    Heb net de liggers gezaagd.
    Het zijn liggers van 1/4 op 2/16, dus 3 op 6.5 mm.
    Je hebt dat nu eenmaal met die werktekeningen uit de states.

    Mvg,
    Aurectar.
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    [​IMG]

    Vandaag wat verdergewerkt aan de ribben.
    De juistheid hiervan wordt bepaald door de nauwkeurigheid van de mallen.
    Liggertjes met reepjes schuurpapier en scherpe mesjes maken de dienst uit voor het uitwerken van de ligger sleuven.

    [​IMG]

    Als kaliber gebruik ik de ligger van 1/4 op 1/8 inch

    [​IMG]

    OP werktekening staat een neuslijst van dikte 1/4 inch.
    Ik vind dit iets mager.
    Ik ga deze wat dikker maken en opteer voor 8mm.
    Dus plus 1.5 mm.

    [​IMG]

    Ik heb hier nog wat over (op close up) en pas deze later aan aan de neuslijst van 8 mm.
    De eerste twee ribben op foto zijn deze van 5 mm.
    Overgangsribben van middenvleugel naar buitenvleugel.
    Deze moeten wat korter zijn.
    Normale lengte min dikte van wingjoiner aan neuslijst.
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    [​IMG]

    De ribben van buitenpanelen worden bepaald door een proflili print die ik uitknip en op Balsa lijm met priet.
    Zo kan ik de ribben van de buitenste panelen mooi uitschuren tot de gewenste vorm.
    Klaar om te monteren.

    [​IMG]

    Eest de eindlijst maken (schuine kant aan schuren).
    Kapstrips op werkplank aan eindlijst lijmen.
    Onderste ligger aanbrengen.
    Ribben lijmen tot net over de ligger.
    Geen lijm aan voorkant onderste kapstrips
    Nadien worden deze aangedrukt tegen voorkant ribben (met scondelijm).
    Zo krijg ik de gewenste Philips-entry.

    [​IMG]

    Eens dit klaar breng ik de webbing aan.
    Hier in dit geval kopse balsa van 1/16 of 1.5mm tegen liggers lijmen.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2016
    TheNorb vindt dit leuk.
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Goed bezig.

    Lang leve Profili!


    jan.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Wat is dat, en waarvoor dient het?

    Krijg het niet helder.

    Heeft een Piper Cherokee dat ook bij de wortel?


    jan.
     
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Hallo Jan,

    Tekst en uitleg:


    The wing airfoil, incidentally, has quite a bit of "Phillips entry" which requires the leading edge to be elevated slightly from the building board during construction - do this step carefully to get uniform alignments as well as good fits to the ribs, as well as the top and bottom L.E. sheeting.


    http://www.charlesriverrc.org/articles/reviews/peteyoung_dynaflitebot.htm

    Er was een dag werkloosheid ten gevolge ondermaatse gronstoffen.
    Balsa 1.5mm van "doe het zelf" voldeed niet aan mijn eisen.
    Heb in Doornik (30km verderop) toch nog enkele kwaliteitsplankjes gevonden.
    Zo kan ik verder.

    Mvg,
    J-J
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Jan,
    Je hebt het gevonden.
    Het origineel profiel op de werktekening heeft geen P-E.
    Daarom mijn persoonlijke benadering.
    Het Aquila-profiel heb ik vervangen door een profiel met een lichte kromming vooraan-onderaan.
    Ietsje minder lift maar wat meer snelheid.
    Een dubbeltje op zijn kant.
    Maar bij wat winderig weer een voordeel.

    Vandaag de webbing aan de achterlijst aangebracht.
    Ik laat ze een paar tiende mm boven de ribben uitsteken om nadien met een schuurblokje voorzichtig op maat te schuren.

    [​IMG]
     
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Ik googelde dit nog:

    [​IMG]
    In deze moderne dagen niet spectaculair.

    Overigens, het lijkt of je ribben net iets te dik (hoog) zijn bij de achterlijst (zie ook de tweede foto van post # 65).

    Als je dat gaat afschuren krijg je een rare knik, ben ik bang . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2016
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Dit moet natuurlijk voorzichtig aangepakt worden.
    Ik doe dit morgen met een frisse kop.
     
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Straks heb je een vleugel met een 'Phillips entry' en een 'Aurectar exit'. :hammer:

    Dat wil je niet . . .


    jan.
     
    A B en DirkSchipper vinden dit leuk.
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Vandaag het rechter middenstuk aangevat.


    [​IMG]

    Op werktekening lopen de onderste capstrips van neuslijst naar achterlijst.
    Ik heb daar een wijziging aangebracht voor het middelste gedeelte.
    Vanaf de ligger naar neuslijst heb ik geopperd voor full-indekking.
    Zo verkrijg ik een mooie D box.
    Wel enkele grammen surplus maar een optimalisatie van de sterkte van de constructie.

    Mvg,
    Aurectar
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Deze morgen nog een move gedaan.

    [​IMG]

    De bovenligger aangebracht.
    Ook begonnen met de webbing.
    Dit zowel voor liggers als achterlijst.
    De webbing van de liggers betreft aan beide zijden 1.5 mm.
    Reken gezamenlijk 3mm.
    Het bekomen O profiel heeft een stevige indruk.
    Aan de eerste ribben (waar de messing buis komt) wordt een reep triplex van 1.5 mm tegen de liggers gelijmd.
    Deze aan de voorkant zal ik voorlopig nog niet lijmen.
    Ik ben er nog niet uit welke buis ik er in breng.
    Ik heb hier een buis liggen van buitendiameter 7mm.
    De liggers hebben een breedte van 1/4 duim.
    Had ze beter op 7 mm gezaagd.
    Nu, ik heb al een oplossing in gedachte, maar laat dit nog een beetje rijpen.
    Ben er nog niet uit.
    Nu de zaak goed laten uitdrogen.
    En morgen verder.

    Mvg,
    Aurectar
     
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Neuslijsten werden aangebracht en op maat geschuurd.
    Zoals op de werktekening wordt later de indekking op de schuine kant van de neuslijst gelijmd.
    Dit betekend een secuur schuurwerkje.

    [​IMG]

    Een belangrijke fase is het samenbrengen van de twee panelen.
    Dit door middel van wingjoiners van 1.5 mm aviation triplex.
    Tweemaal aan hoofdligger en neuslijst.
    Dit alles wordt aan elkaar gelijmd met voorwaarde dat er nergens ongewenst spanningen optreden.
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2016
    Johaver vindt dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Moment aangebroken om beplanking vluchtboorden aan te brengen.

    [​IMG]

    Dit met witte lijm
    Laat het toch 20 uur uitdrogen.
    Liefst stevig aangedrukt.
    Hier met loodrepen.

    Mvg,
    Aurectar
     
    Theo P vindt dit leuk.
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Ruwbouw rechtervleugel klaar.
    Al een eind opgeschoten met linkerhelft.

    [​IMG]

    Hierboven een detailopname van vluegelverbinding.
    Tussenrib van 5mm laat ruimte om indekking teverbinden.

    [​IMG]

    Hierboven zone waar de messingsbuizen tussen de liggers aangebracht worden.
    Dit doe ik wanneer andere vleugelhelft in dit stadia is.
    Let op de massieve blok in hoek van vluchtboord.
    Dit voor de stevigeid van de hoek.

    Mvg,
    Aurectar
     
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Hier een versie met T staart en kunststof romp.

     
  20. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Deventer
    Mooi filmpje.

    Laat ik nu bijna klaar zijn met een eigen ontwerp dat hier sprekend op lijkt.
    Hopelijk kan ik er over 2 weken mee vliegen. Dan zal ik ook het complete bouwverslag op mijn site zetten.

    IMG_3629A.jpg
     
    aurectar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina