Alweer een tijd geleden dat ik een update geplaatst heb. Uiteindelijk toch gekozen om de nooduit tussen de accu en de ESC te maken. Geeft mij toch een veiliger gevoel. Ik heb de gaten zo dicht mogelijk langs de kant gemaakt en kan de ESC er net achter liggen. (heb hem nog niet vast gelijmd, kwam erachter dat ik de verkeerde stekker er aan gesoldeerd had) Ook nog een mooi koffertje voor de zender gevonden. Binnenwerk had ik ooit een keer gekregen. Is volgens mij van Spektrum
Joris, hoe ga jij de stekkers van de nooduit aan het dek bevestigen.......ik zelf ben daar nog niet helemaal uit.
Eerst de stekkers op een plaatje lijmen en daarna in één keer onder het dek lijmen. Heb het af gekeken van Dirk Jan Cozy F1 Tunnel houtbouw
OK, dank je. Was al aan het denken om een koper ringetje om beide stekkers te solderen en dat onder het dek te lijmen, maar een stukje multiplex is makkelijker
gaat dat straks niet vonken zo gauw je de nooduit erin wil steken ?! was misschien makkelijker geweest om de nooduit tussen de + van de regelaar te maken.
Dat laatste kan misschien wel, maar is geen 'best practice' en op wedstrijden al helemaal niet gebruikelijk. Een stroomonderbreking van LiPo naar ESC is 100% bedrijfszeker.
Die optie is inderdaad al eerder in het topic gegeven. Ik vind de onderbreking tussen de accu persoonlijk de veiligere optie omdat er dan geen spanning meer op de regelaar staat. Daarnaast is dit, zoals eric al zei, de gebruikelijke manier in de racerij.
Om de zaak gemakkelijk te kunnen monteren/lijmen, soldeer ik de stekkers van de nood-uit in een stukje printplaat met koperlaag. De verbinding tussen de beide stekkers haal ik natuurlijk weg... De epoxy zijde van de printplaat is vooraf opgeruwd en na het solderen ontvet, vervolgens lijm ik de hele handel met epoxy onder tegen het dek aan. Vóór het solderen even passen, zodat de stekkers nét door het dek heen komen. Groeten, Jan.
@ jan ik was jouw manier al eens tegen gekomen. Heb je misschien een link waar je de printplaat vandaan hebt? Heb gegoogled maar er zijn veer verschillende types.
Hallo Joris, Ik heb epoxy printplaat met éénzijdige koper gebruikt, dat ik nog had liggen, 1,5-2 mm dik. Dikte is eigenlijk niet belangrijk, het gaat er om dat je de stekkers kunt vast solderen, dus je kunt net zo goed zoiets nemen: https://www.baco-army-goods.nl/enkelzijdig-epoxy-printplaat-extra-dun.html Groeten, Jan.
Leuk dat dit mooie project nog loopt en je komt steeds dichterbij de maiden. Die nood-uit ziet er netjes uit, maar ook het lakwerk dat op de foto te zien is, heb je strak voor elkaar. Houtbouw speedboten kom je helaas bijna niet meer tegen in deze hoek van het forum. Leuk om zo'n mooi project dus hier te delen, ik kan er van genieten (net als de roundnose van R. Maas)
Bedankt voor je complimenten. Ik kan niet wachten op de maiden. Het is inderdaad jammer dat er weinig houtbouw is. Ik vind het een mooie manier van bouwen en de volgende boot zal ook zeker een houtbouw worden. Zit er zelfs aan te denken om de F1+1kg ook op deze manier te gaan bouwen.
Persoonlijk ben ik ook een groot fan van houtbouw en heb dit project op de voet gevolgd. Één aanbeveling zou ik graag willen doen... let op het gewicht. Zelf combineer ik ook nog wel 's triplex/ balsa met schuim en GFK/ CFK voor optimaal resultaat.
Vandaag weer wat opgeschoten. De nood-uit zit op de plek. Hier in de buurt bij een winkel een printplaat kunnen vinden. Van de as heb ik het uiteinde gesoldeerd. Na wat proefjes gedaan te hebben met een brander, S39 en zilversoldeer had ik hetzelfde resultaat als R.maas (Hydro Roundnose). De tin/zilversoldeer droop er gewoon van af. Ik had ooit al eens een post van Hendricx gelezen hier op het forum over het solderen van een as. Dus eens gezocht en weer gevonden. Advies voor nieuwe golf- en windbestendige boot Dus nadat ik dit gelezen had een soldeerbout gepakt (60W) en weer een proefje gedaan. Het lukte nu wel! Ik heb eerst de as ontvet met aceton. Vervolgens S39 (universeel) er op gedaan. Dan met de soldeerbout de as opgewarmd en weer wat S39 er op gedaan. Daarna de zilversoldeer er op gehouden naast de soldeerbout en het liep er zo in. *Edit: heb ook nog een turnfin gemaakt. Is nu van 1mm RVS maar denk dat dit wat aan de dunne kant is. Het einde is in zicht
Nu de boot bijna klaar is ben ik aan het rondkijken voor een Lipo Lader en kwam daarbij deze tegen: https://www.hobbymaniac.nl/SKYRC-RS16-180W-16A-Combo-p-18295.html Heeft iemand hier ervaringen mee of nog andere mogelijkheden?
Ik gebruik deze: http://www.ebay.com/itm/Imax-B6AC-L...977944?hash=item1e66a30298:g:yj4AAOxyo4lRk2lx Makkelijk met 5x balance uitgangen. Meer dan tevreden
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar het schijnen fijne, kleine laders te zijn. Volgens mij worden ze ook onder andere verkocht onder het Hitec merk
Ik zou zeker voor de 180W versie gaan. Daarmee haal je hogere laadstromen bij wat zwaardere lipo pakketten. Met 80W (de optie van R Maas) duurt het laden van wat zwaardere 4S - 6S lipo's erg lang.