Zoiets hadden we al verwacht aan de hand van de scores. Wel jammer dat ze de terrein omstandigheden uit Landres hebben overgenomen. Vanaf hier kun je alleen nog naar boven, no worries, morgen beter.
Was nog vergeten te vermelden dat Henk in de mindere vlucht 4 loopings wist te produceren. En dat betekent 0 punten voor dat onderdeel. Rob komt net binnen en blijkt ook een tweede vlucht te hebben gemaakt. Toch 0 punten. Hij verloor de demper. Einde verhaal voor die vlucht. Zo hebben we allemaal onze speciale technieken om onszelf dwars te zitten. Anyway, we zijn weer helemaal bij de les... Verder slapen we er nog een nachtje over ( het is al half zeven....) Terreinomstandigheden die echt niet kunnen vind je over de hele wereld waar je niet-F2B vliegers laat beslissen over de terrein lay-out.... Ik ben voor een apart door onszelf te schrijven hoofdstuk in de organizers guide. Daar worden de kettingzaag en slopersbal die op omringend geboomte en bouwsels worden losgelaten nauwkeurig omschreven.. Nog even de plaatjes van vandaag (weinig actiefoto's omdat we onszelf moeilijk kunnen fotograferen): Even geparkeerd bij een Australische 'Yatsenko Çlassic'' duidelijk, net als de Blitz, ook beinvloed door de Kolesnikov KA-10 Henk en Jeanny hadden vanavond pannekoeken gebakken en Ferenc en Rob kwamen zomaar met chocolate chip cookie ijs voor de dag. Dat maakte onze collectieve blunders van vandaag al weer een stuk dragelijker: En waar je ook kijkt in het huis, overal modelvliegtuigen: Ik mag morgen als eerste, om 9:30, dan liggen jullie nog op een oor. Het enige dat ik kan beloven en dat geldt voor ons allemaal hier, is dat we ons uiterste best zullen doen om het maximum er uit te slepen. Later meer...
Nou, dat hebben we geweten... Nadat wij gisteren gebroederlijk alledrie een stommiteit begingen, deed ik het vandaag nog eens dunnetjes over. Henk een vlucht met 4 loops voorover, dan ik ook een vlucht met 4 loops voorover... Ongelooflijk maar waar. Ik heb echt tot 3 geteld, maar mijn concentratie moet zijn verstoord door een moment van lijntrekverlies door de eigen wake-turbulentie. (je komt jezelf drie keer tegen) Anyway, de wingover ging bij de tweede hoek voor het eerst dit jaar op ooghoogte in rugvlucht, dus dat zat wel goed. Heeft dat geploeter op het ijskoude veld van Almere toch nog zijn vruchten afgeworpen. Het is hier nu bijna net zo warm als het in Nederland lijkt te zijn. Henk lukte het eindelijk ook een vlucht op niveau af te leveren, er is voor hem morgen nog een piepklein kansje om met een megagoede vlucht de finale binnen te komen en anders zijn we alle drie toerist. Wat sfeerfoto's door Henk, Elly en mijzelf. Allemaal van mij, schandalig, dus dat gaan we morgen eens goedmaken met plaatjes van de anderen. Hier konden we (overdekt) sleutelen en laden: Laden via een adaptorsteker (240V): De Australische stopcontacten: De lijnen en het handvat zitten er aan: De laatste controle: De motor komt op toeren (~7800 rpm, governor gestuurd), klaar om met de linker hand het startsein te geven: Het model in de dalende poot van een vierkante loop. Let op het witte bordje met de zwarte lijn, het ooghoogteniveau. Op deze hoogte wordt het lage horizontale deel gevlogen. Let op de body language: Het model vlak voor de kruising in een horizontale acht (een loop achterover en een voorover tegen elkaar aangeplakt). Het draait nu nog in het laatste stukje voorover, zodra het verticaal komt -op 22,5 graden hoogte, wordt de looping achterover ingezet. De toppen van de loops liggen op 45 graden hoogte: Nog wat plaatjes van tijdens vlucht 3, waarin er nu eindelijk eens niets mis ging (nog een keer zo'n wingover die op 1m70 uit de verticale duik met 85 kmh naar rugvlucht hoekt) en ik 22 punten en een beetje te kort kwam om de 1000 punten te halen. Sommige mensen zijn ook nooit tevreden (om in de finale te komen lijken twee vluchten van minimaal ~1100 punten aan te raden). We hebben nog iets om van te dromen....
Het is besmettelijk, vandaag gevlogen als voorbereiding op de nationale lb dagen en na de staande acht de acht boven het hoofd ingezet. Gelukkig heeft niemand het gezien. Henk kan Christophe normaal gesproken hebben, we gaan het zien.
Bruno, 978 punten is toch een mooie score!!!!! Nog veel succes voor jullie allemaal. Robbie lijkt zowat de meest actieve piloot daar... Deelnemer in 75% van de klassen.
We zullen het niet verder vertellen, maar wist je dat dit een openbaar forum is? Dat iets normaal ging hebben we op dit WK nog niet meegemaakt en als je in de uitslagen kijkt zie je dat ook die stille hoop niet uitkwam. Dank Jo! Ja, na de blunders van de voorgaande twee vluchten was ik wel toe aan iets dat nu eens wel goed ging en dit was een leuke binnenkomer. De laatste vlucht voor de 'zuinige' jury ging vanmiddag ook goed en meer zat er op dit moment nog niet in. Ik ben tevreden. De hele ploeg trouwens... Als ik op de ranglijst naar boven kijk, dan heb ik Henk nog steeds in zicht. Onze laatst vliegende F2B piloot was Rob Metkemeijer (geassisteerd door zijn teamrace piloot Ferenc Orvos) die we in de volgende serie eens in het zonnetje zetten: Probeer iets dat met ruim 90 kmh voorbij komt maar eens vast te leggen met een electronische camera. Voordat je hem hebt, is íe het beeld al weer uit. In hoger sferen... En de mooiste: Het is volbracht.... Tja, en even plotseling als het begon is het dan weer voorbij. De finales lagen buiten bereik, vanaf nu zijn we weer toerist... Nog een sfeerimpressie: Onze Franse collega Philippe Gauthier weet ook niet waar het precies verkeerd is gegaan. De kist van Henk staat in ieder geval bij die van de Fransen geparkeerd. Een laatste blik op het logo (het blijft raar, zo'n zon die in het oosten opkomt en via het noorden weer naar het westen draait): En dan de onvermijdelijke demontage sessies (alles kan zo weer de koffer in): Rob aan het werk ( Henk kijkt of hij wat van de constructie ideeen kan overnemen): Dank voor uw aandacht, Het Nederlandse Team, vanaf de WK F2 (lijnbesturing) in Whiteman Park, net buiten Perth, Australie.
En dat na een aanloop van twee jaar. De competitie was stevig in een relatief klein veld. Bijna vergeten dat er ook nog speed en team-race gevlogen werd. In deze laatste klasse een prima resultaat. Veilige terugreis toegewenst en geniet van jullie vakantie, we gaan de verhalen horen op de nationale vliegdagen in Almere.
Rob vliegt een Shark van Yatsenko te vinden op www.discovery-aeromodels.com dit is een ouder model, de opvolger was de Shark Ellipse en tegenwoordig is de GeeBee het topmodel.
Niet dat ik weet, maar ik zal bij eerste gelegenheid iets voor je proberen te maken. Ben trouwens aangenaam verrast je hier terug te zien! Komt er nog een electro fly in in Winssen? Want je hebt nog steeds een demo F2B tegoed....
Het T-shirt. Dat is van een Bluegrass festival in Duitsland waar ik gespeeld heb. Maar dit is mijn 4e model in de 'Bluegrass' kleurstelling (Turquoise met wit en rode trim). Dat is een terugkerend thema. Als Bluegrass musicus kun je ook moeilijk anders. De werkelijke reden is, dat ik deze kleur het beste zie tegen elke natuurlijke achtergrond. Langzaam maar zeker is het ook mijn favoriete kleur geworden. En aangezien F2B toch wel een totaalpresentatie is, doet enigszins bijpassende kleding het nooit slecht. OK, het was niet warm genoeg voor sandalen, anders waren de bijpassende sokken (dubbel gelegen bij de voorpret) er een stuk beter uitgekomen dan het streepje dat je nu ziet.
Vandaar dus... Ik heb na dat WK het handvat aan de wilgen gehangen en pas vorig jaar juni er weer uitgeplukt.
Even de groeten doen aan iedereen vanuit Cairns, in het tropische noorden van Australie. We zitten hier bij te komen van de WK. Het is hier een graad of 29 overdag, met wat wolken en een verkoelend briesje. De WK was, zoals eerder hier beschreven, interessant maar zwaar. De turbulentie van het wedstrijdveld bij al een lichte bries moet je meemaken om te geloven. Hierna is Landres een makkie! Nadat ik het links en rechts om de oren had gehad in de beide vluchten van de eerste ronde, heb ik in ieder geval in de 2e ronde in goede omstandigheden op mijn huidige niveau kunnen vliegen. Zoals de resultaten laten zien mag dat nog wel wat bijgeschaafd worden... In ieder geval deed de Nairana het prima, en heb ik erg veel geleerd van het project. Nu door naar de Mk. II, en wellicht naar een nieuw onderwerp op het forum genaamd Project Muncie(?!)? Maar dat zijn toekomstdromen. Eerst maar eens naar de bar voor het Happy Hour, het is bijna half zes!
Nou van ons dan de groeten uit Cranbourne North, een plaatsje aan de buitenrand van de agglomeratie Melbourne. De temperatuur zit hier op een heerlijke 19-22º, het voelt aan alsof we volgend weekend NK hebben, maar in werkelijkheid loopt de kalender twee maanden voor. Mei hier is november bij ons. We hebben veel gezien en meegemaakt, onze vrienden laten ons elke dag iets van de omgeving zien. Ze zijn hier twee jaar geleden heen verhuisd van een plek op het platteland, 500 km W van Melbourne. Een geweldige stad, overigens. Europeser dan Perth. Ik ben me al mentaal aan het voorbereiden op de eerste LB dag, op zaterdag de 4e. Allemaal komen, hoor. En zo snel mogelijk even aanmelden in de thread hierover in het forum. Het loopt tegen zevenen en het is allang donker. Bruno
Groetjes terug uit Holland, om jullie vakantiegevoel nog verder op te voeren kan ik melden dat het hier 18 graden is, er 24,7 km/h wind staat en het regent.Het volgende project is natuurlijk de Internationale vliegdagen in Almere, we zijn zwaar in training alleen moet het weer wel een beetje meewerken. Geniet van jullie vakantie en de verdere reis.
Om klokslag 8 uur wandelden wij ons huis weer binnen. Ook de bagage heeft de reis om de (halve) wereld op het eerste gezicht probleemloos doorstaan. Ook lijkt de jetlag voor de tweede keer binnen drie weken weer uitgebleven. Kortom, expeditie Perth & Melbourne geslaagd!
En kijk nou toch eens, uit onverdachte hoek: http://www.abc.net.au/news/2016-05-...ve-travelled-to-perth-for-the-champio/7409006 En het hele artikel: http://www.abc.net.au/news/2016-05-...raft-gather-in-perth-for-world-titles/7408366