Hydro houtbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Majestic, 2 jun 2013.

  1. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
  2. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
  3. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ik heb vandaag weer het een en ander binnen gekregen voor de boot waaronder een aantal propjes.
    Ik heb carbon K-propjes besteld in verschillende maten om te testen.

    Nu krijg ik alleen de prop niet helemaal op de as. Hoe lossen jullie dit op?
    [​IMG]
     
  4. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    754
    Locatie:
    Lent
    Gewoon zo laten, of de draad inkorten.
     
  5. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    As inkorten , of zo laten ;dan zou ik er een moertje opdraaien om de prop te borgen (zekerheid)
     
  6. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Dan laat ik het zitten met een moertje erachter.
    Heb een metalen prop hier liggen en die past er helemaal op, deze zijn alleen voor het testen.

    Bedankt weer voor de antwoorden!
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Dan zou ik toch enkel testen met een metaalprop en vooral rekenen vooraf. Als je een indicatie hebt van het toerental onder last geeft dat al aardig richting in het bepalen van de propmaten (pitch, diameter). Dan is er nog de vraag of je tevreden bent met een aantal rondjes varen (3 à 4 minuten) of een paar snelle rakken voor ogen hebt.
     
  8. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ik zou wel graag meer dan een minuut willen varen.
    Heb je misschien ergens de berekeningen staan om de prop te bepalen?
     
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Veenendaal
    Rond de 5 minuten varen haal je wel hoor, of je moet een hele heftige setup gebruiken.

    Minder dan 1 minuut ligt eerder aan de motor die te heet wordt dan aan de capaciteit van de lipo. In dat geval heb je dus óf een verkeerde setup of een SAW setup; 1 a 2 keer voluit rechtdoor sprinten om een snelheidsrecord proberen neer te zetten.
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Vergeet niet dat het een zware speedboot is... Dus, 5 minuten halen, ja dat kan. Maar dan is de snelheid aan de magere kant. Met een 40mm 1,4-spoed hydro-prop (elektro) haal je een leuke snelheid èn niet 5 minuten vaartijd is mijn inschatting (wel 3 à 4 minuten). Zoals ik al eerder heb genoemd in dit forum is doorvaren tot de LVC ingrijpt niet bevorderlijk voor de kwaliteit/ levensduur van de LiPo.
     
  11. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Varen tot de LVC ingrijpt... Dan kan je elk vaarseizoen nieuwe lipo's kopen. Als je 1 of 2 lipo's hebt is dat nog niet zo'n immense kost maar toch. Altijd minstens 15% (liever 20%) restcapaciteit in je lipo's laten. Als je dat combineert met een redelijke vaartijd (= een niet te hoog stroomverbruik) gaan ze makkelijk 2-3 vaarseizoenen (en langer ook soms) mee.
    Temperatuur van de lipo ('s) ook altijd meten, zou niet hoger dan max 45°C mogen zitten. Alles daarboven heb ik sterk mijn twijfels over.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    @Roy, miss klein beetje off topic... wat vind je in dit kader van voorverwarmen LiPo's? Zou dat kunnen helpen met behoud levensduur?
     
  13. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hallo Eric, ik vaar nagenoeg uitsluitend grotere boten. Om maar een voorbeeld te geven mijn Buster op 14s 10.000mAh. Zo 1 set bestaat uit 4x 4s 5000mAh en 2x 6s 5000mAh. Kan je je voorstellen dat ik die moet voorverwarmen? Ik heb er dan ook geen ervaring mee.

    Het voordeel van die grotere boten is het feit dat je lipo's in parallel vaart. Daardoor wordt de stroom en ook de pieken verdeeld over dubbele packs wat in mijn geval door het hoge voltage betekent dat de lipo's nauwelijks stroom moeten leveren (<50A per lipo gemiddeld). Als ik ga varen probeer ik de gemiddelde (!) stroom onder de capaciteit van de lipo gedeeld door 10 te houden. Als ik dus met 10.000mAh vaar zal mijn gemiddelde stroom niet hoger zijn dan 100A. Dat lukt me bijna altijd.

    Nog een belangrijk item is je vaarstijl. Als je stromen logt zal je zien dat volgas door een (scherpe) bocht varen een enorme stroompiek geeft. In mijn Buster zijn de normale pieken met een 69mm MBP prop rond 150A, als ik volgas door een scherpe bocht vaar schiet dat naar 275-300A. Bij kleinere boten is het effect minder groot maar het principe blijft hetzelfde. Even inhouden voor/in een bocht scheelt een stuk in piekstromen en ook in de temperatuur van je lipo's. Als je begint met varen kan je dus varen zoals je wilt, naar het einde toe is het vaak geen slecht idee om de lipo's wat te sparen en niet volgas door elke bocht te gaan.

    Laatste punt over lipo's is de restcapaciteit. Voor mij ligt de absolute grens op 3.6V / cel. Als je na het varen dus een lipo hebt die op 3.55V zit, ben je (in mijn ogen) niet op tijd gestopt met varen. Op een normale vaardag hebben mijn cellen na het varen een voltage tussen 3.7 en 3.8V, wat neerkomt op een restcapaciteit van 20-25%.

    Lipo's komen zelden boven 35°C uit de romp. Op een hete zomerdag kan het eens 40°C maar heter zijn ze zeer zelden. Een zo hoog mogelijk voltage gebruiken en met een zo groot mogelijk capaciteit varen doen hier ook wonderen aan natuurlijk. Ik doe gemiddeld 3 vaarseizoenen met mijn lipo's. Daarna begint de capaciteit aanzienlijk te dalen en is het tijd voor nieuwe. Je lipo's verzorgen is de boodschap! Correct bewaren, niet te leeg varen en niet te zwaar belasten (zeker niet naar het einde toe) is een lipo zijn lang leven in mijn ogen. Maar dat is natuurlijk maar mijn mening he Eric :)
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2016
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Bedankt voor je toelichting! Ook voor de hydro in dit topic staat er genoeg info in waar Joris (Majestic) z'n voordeel mee kan doen.
     
  15. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Afgelopen tijd weer wat verder gekomen.

    De lader is binnen:
    [​IMG]

    En de lipo's zijn binnen gekomen. Dus eerst eens gaan testen en er zit eindelijk leven in :)
    Alles ingebouwd en zit lekker strak :cool:

    [​IMG]

    Vanavond de andere lipo opgeladen maar hij bleef hangen op onderstaande waardes.
    Na een uur heb ik hem maar uit gezet. Kan dit nog recht getrokken worden of is dit een slechte Lipo?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2016
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.921
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Joris,

    Als ik zo'n cel tref, dan probeer ik die via de balanceerstekker individueel te laden tot 4,2V.
    Met een beetje mazzel wordt de lipo gelijkmatig ontladen tijdens het varen en worden alle cellen na het rusten weer volledig opgeladen.
    Lukt dan niet, dan is die lipo aan het eind van z'n 4S leven, d.w.z ik haal de defecte cel er af en gebruik de lipo als 3S.

    Als het display de cellen weergeeft zoals de meeste laders, dan zit de cel als voorlaatste in het pakket, bij de balanceerstekker gebruik ik dan snoertjes met (afgeschermde) klemmen en spelden, die ik vanaf de voorzijde én vanaf de snoerzijde in de stekker steek zodat kortsluiting geen optie is!

    Groeten, Jan.
     
  17. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Dit is een nieuwe Lipo dus als hij nu al aan het eind van zijn 4S leven is gaan ze niet lang mee...
    Heb je misschien een foto van hoe je de cel apart oplaad?

    Nog een vraagje over het laden.
    Ik had met het laden hat Amperage op 4A gezet omdat ik overal lees dat je lipo's op 1C moet laden.
    Nu kwam ik dit filmpje tegen en het gaat dan vooral om wat hij zegt bij 3:35.
    Hij laat de lader gewoon op de volledige 16A staan.
    Haal ik dingen door elkaar of geeft de man van het filmpje verkeerde adviezen?

    Filmpje:
     
  18. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.370
    Locatie:
    Zwolle
    De nieuwere accu's kunnen het wel aan, maar 1C is beter, ik zou het sowieso niet doen met de accu die hij gebruikt!
    Het staat vaak wel op de accu's.
     
  19. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Helemaal mee eens: Lipo's worden het best bij 1C geladen zonder verlies van levensduur of prestatie :)
    .
     
  20. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Dan laat ik hem gewoon op 4A staan.
     

Deel Deze Pagina