Goeie! Veel esc laten standaard de motor naar half gaan ofzo, voordat het echt critisch wordt. Je hebt dan nog voldoende over voor een veilige landing. En bij E36 voldoende voor een veilige dt schat ik.
Ok mooi zo. De cutoff ligt nu op 60% dus 3,2~3,4 volt per cel. is 3,2 x 2 = 6,4 volt, in het ergste geval dus nog stroom zat voor de timer. Heb een mooie meter die rechtstreeks op de accu kan en van elke cel het voltage meet. Dus na een vlucht eerst de accu meten om te kijken hoe de staat ervan is. Kan ik meteen bekijken of het mogelijk is om 2 vluchten te halen op 1 accu. Just in case gaat er een lader en loodaccu mee het veld op om daar te kunnen laden. Bernard
Ik heb nu de timer geklokt op een frequentie van 16Mhz, waarvoor een voltage van minimaal 4,3 volt nodig is. Het spanningsfilter wat er op zit buffert ook wel wat spanningsfluctuaties. Met een 5 volt BEC gaat dat dus prima, want die geven een stabiele 5 Volt spanning af. Ga je hem echter gebruiken in combinatie met een 4,8 volt NIMH pakketje, dan heb je grote kans dat het niet stabiel blijft werken. Ik kan voor mensen die met 1S (4,2 (vol) >> 3,6 (leeg)) willen gaan vliegen de processor op 8MHz klokken. Dan heeft hij slechts minimaal 2,7 volt nodig. Het nadeel van 8MHz is echter dat je servo meer gaat brommen en jitteren.
Er zit een heel kleine variatie in het servopuls signaal, doordat de oscillator van de microprocessor niet kristal gestuurd is. Bij servo's met een hoge resolutie en reactiesnelheid leidt dat tot brommen. Bij een servo met een lage resolutie, bijvoorbeeld een goedkope analoge, heb je daar geen last van.
Gister aan bouw begonnen. Ik heb de houtbouw van mijn stabilo bijna klaar en begin dan aan de vleugel. De meesten op de club zijn al behoorlijk ver maar ik moest eerst zonodig wat prijzen winnen in Engeland. En dat vraagt wel wat voorbereiding. Techniek moet ik nog aanschaffen. Of ik kan vliegen met clubkamp is even afwachten. Hoe snel levert Hobbyking?
www.aircraft-world.com Heel snel, en verzendt goedkoep, goede verhalen. Hun Clearance Sale (opruiming, koopjes) sectie is ook interessant.
En volgens mij heeft Mark een mooie voorraad aan electronia ingekocht. Dat vliegen met clubkamp moet goedkomen! Hmmm Clearance sale kend ik nog niet. Klinkt gevaarlijk.
OK, dat schiet dus wel op. Nog even met Mark overleggen of er nog een gezamenlijke bestelling wordt gedaan. Mijn stabilo is nu ongeveer bespanklaar. Weegt nu 3,25 gram. Met Litespan wordt dat ongeveer 6 gram totaal, met esaki over mylar een gram minder. Met Esaki over mylar zou de hele kist ongeveer 5 gram lichter worden. Ik vraag mij af of dat de moeite waard is. Is wel stijver, maar ook kwetsbaarder.
De definitieve versie van de E-36 timer heeft een kleinere condensator en gebogen pinnen gekregen Hierdoor is het hoogteprofiel beperkt gebleven tot 10mm, waardoor hij veel makkelijker in te bouwen is. De breedte is 20mm, de lengte inclusief pennen 30mm en het gewicht is 3,5 gram.
Als innocent bystander: leuk filmpje, voor mij ''oude sfeer'', dus nostalgie en heimwee. Vraagjes: is er ook een wedstrijduitslag of was dit alleen een contact meeting? Waar vlogen jullie? Vliegen jullie eigenlijk allemaal met de zelfde modellen? Welk vv sportmodelletje was dat aan het einde? Groet van een oud F1b vlieger.
Ja, er werd wel degelijk wedstrijd gevlogen. Doordat de modernere E63 modellen veel afstelwerk/proefvluchten vergden zijn hier niet veel tijden mee gevlogen. Wout Moerman vloog een 30 jaar oude 'Abzug S4' (net geen 36 inch spanwijdte geloof ik) 300 gram! Hij zette meteen de motorloop op 15 sec. en hop! Gaan! Hij won! Alle andere modellen zijn 'Super pearl' E36 modellen naar een Amerikaanse short kit. Tekening, staartboom, lasergesneden ribben en de rest van het hout. Motor, esc, prop, timer e.d. zelf verzamelen. Peter Withers heeft voor dit project een timer ontwikkeld! Super ding. We vlogen op de Rozendaalse hei, vlak bij de brandtoren. p.s. Dit waren de E36's die wel af waren. Er liggen nog een paar pakketten op de bouwplank.... Leuke klasse! Veel lol. Klein model en weinig gedoe met lange lijnen, rubber voorbereiden e.d. Ik geloof dat tien proefvluchten met één accu prima ging. Vlucht maken, timer resetten en stabilo opnieuw inhaken en gaan!
Toch wel .... Vandaag weer E36 gewonnen met mijn vintage S-4 ! Vandaag durfde niemand het tegen mij op te nemen Wel jammer dat er geen andere E36 modellen waren bij de wedstrijd. Wel een hele mooie vlucht gemaakt van 83 seconde. Het model klimt nu wat mooier omdat ik nog wat meer domping en zijtrek heb gegeven. Op 15 sec motorloop komt hij mooi hoog. En het model oogst veel bewondering, dat is natuurlijk ook leuk.