Keuze propellor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Andre65, 17 jun 2016.

  1. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat is berekend met de deze propcalculator daar is niets lastigs aan.
    Geef me een motor lipo / prop combinatie en ik maak een reken voorbeld voor je.
    http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm

    Zie ook post 191.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/mooie-grote-warbird-gezocht-tips.235780/page-10
    En op deze pagina ook een rekenvoorbeeld.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/brandstof-naar-elektrisch.238839/#post-3674894

    PS Als je gaat reageren op een guote schrijf de tekst dan onder die quote en niet er in.;):)
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2016
  3. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Thx
     
  4. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Gents ik zit er toch hard aan te denken om voor een 13 x 8 propellor te gaan. Power en snelheid. Volgens mij moet dat kunnen.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Interessant, ik vlieg met een APC 13 x 6,5 ~91 km/h bij 7800 rpm.
    Wat me wel opviel was dat toen ik -kort voor het WK- een nieuwe prop probeerde (ik had even 2 reserve besteld) ik bij dezelfde 7800 rpm ineens nog maar 83 km/h vloog. De oude terug er op en hup, 91 km/h
    Let dus op, de effectieve spoed is nu minder dan enige tijd geleden. Ik weet niet van wanneer het rekenvoorbeeld dateert, maar het loont dat in de gaten te houden.
    De nieuwe prop: http://www.apcprop.com/product_p/lp13065e.htm
    Nadat ik mijn ervaring bij APC had gemeld, kreeg ik niet veel later een enthousiast mailtje terug, dat ze daarom het oude type (met ~9% meer eff. spoed) ook maar weer in productie hadden genomen: http://www.apcprop.com/product_p/lp13065e(f2b).htm
    Ik heb dat bij nog geen fabrikant meegemaakt....
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Vreemd, een 3S lipo (11,1V) met deze 710 Kv motor bereikt 7881 rpm en dat levert met een 6,5" spoed prop een pitch speed op van 21,7 m/s of 78 km/u.
    Maar het gaat toch om een 4S (14,8V) setup ? En daarmee haalt deze motor 10508 rpm, met een 6,5 prop leidt dat tot een pitch speed van 28,9 m/s of 104 km/u.
     
  7. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja het gaat om 4 cellen 14,8 V. Dus een 13x6,5 zou een goede keus zijn?
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.791
    Locatie:
    Woerden
    Hans, jouw berekening lijkt te kloppen maar toch is het niet zo.
    Ten eerste draait de motor nooit precies het toerental wat je berekend. Dus geen 14,8V x 710 = 10508 omw/min. Dat doet hij (bijna) wel onbelast maar met een prop er op zal het toerental lager worden. Meestal zal dat om en nabij de 80% van het onbelaste toerental zijn, dus ongeveer 8400 omw/min.

    Ten tweede zal een vliegtuig nooit de pitchsnelheid kunnen bereiken, er zal altijd een bepaalde mate van "slip" zijn. Hoeveel slip is moeilijk in te schatten want dat hangt van een aantal factoren af. Alleen de prop in acht genomen zal een slip van 10% haalbaar kunnen zijn. Theoretisch zal dus ongeveer 90% van de pitchsnelheid als vliegsnelheid haalbaar kunnen zijn.

    Daar komt bij de weerstand van het vliegtuig bij. Hoe hoger die weerstand des te langzamer zal het vliegtuig vliegen. Hoeveel dat zal zijn kan ik dus niet voorspellen maar laten we als voorbeeld ook 10% aannemen. Grofweg zal het vliegtuig dus om en nabij de 80% van de pitchsnelheid vliegen.

    Met deze aannames kom ik dan op ongeveer 75km/uur uit. Let wel dit zijn echt ongeveer waardes want een veel weet ik niet en dan neem ik waardes die ik uit de praktijk als redelijk kloppende waardes ken.
    De uitkomst van ongeveer 75km/uur is dus een snelheid die goed haalbaar zal moeten zijn. Hoger zal best kunnen maar lager ook, vooral als de weerstand van het vliegtuig groter blijkt te zijn dan ik heb aan genomen.
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Laat ik er dan toch nog even bij zeggen, dat mijn waarden niet berekend, maar gemeten zijn.

    Dat kun je zo niet zeggen. Want zoals je uit mijn ervaring kunt afleiden is - zelfs van dezelfde fabikant- de ene 13 x 6,5 de andere niet.....
     
  10. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok bedankt allen. Ik heb een prop nodig met genoeg trekkracht en voldoende snelheid......dus los van de snelheid die er berekent wordt door jullie wat zou een goede en "veilige" keus zijn qua lengte en spoed?
     
  11. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Volledig mee eens dat het toerental bij belasting lager ligt dan het theoretische toerental.

    Ja klopt, daarom schreef ik ook pitch speed. Dat is ook wat Rick berekende denk ik, maar de pitch speed bedraagt volgens mijn berekening met een 4S setup en 710 kV motor in onbelaste toestand 104 km/u en geen 80 km/u. 80 km/u pitch speed is volgens mij voor een 3S setup
     
  12. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.838
    Locatie:
    Tisselt (België)
    13x6 of 13x6,5 zoveel verschil maakt het allemaal niet.
    Schaf je desnoods ook een 12x8 (kost een paar euro) aan en probeer beide props uit. En dan kies je wat je zelf het leukst vliegen vindt.
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.278
    Locatie:
    Gouda
    In theorie is het waar Ernst, het zou in de praktijk kloppen als de spoed wordt gedefinieerd uigaande van de effectieve gemiddelde nul-lift lijn van het blad profiel.
    Echter, bij vrijwel iedere prop wordt de spoed gedefinieerd uitgaande van de onderzijde van het profiel. Dir scheelt vaak een graad of 4 à 7 tov de nul lift lijn.
    Anders gezegd zal bij de theoretische pitchsnelheid (bij toerental in de lucht) de propbladen nog altijd een invalshoek van die 4 à 7 graden hebben en daarmee een flinke lift leveren.
    Het is zelfs zo dat de theoretische pitch snelheid vaak overeenkomt met het maximale propeller rendement bij gegeven toerental.

    @ Bruno
    Ik herken eea. In eind jaren 70 heb ik voor mijn afstuderen oa een flink aantal propellers gemeten, daarbij ook een serie van 5 Graupner props. Deze zouden nominaal een mooi oplopende serie van spoed/diameter verhoudingen had. De 12x6 (nr. 10)bleek een hogere spoed/diameter verhouding te hebben als de 11x6 (nr. 5) en de 11 x 7 (nr. 6) was vrijwel identiek aan de 11x7.5 (nr7), de 11x8 (nr. 8)was naar verwachting. Dit alles zowel geometrisch als aerodynamisch gemeten.
    Graupner.jpg
    Duidelijk dat je opgaven van leveranciers soms met een korrel zout moet nemen. Maar wel een mooie actie van APC!

    Rick
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.791
    Locatie:
    Woerden
    Dat is ook iets wat ik in de loop van de jaren ook al meerdere keren heb gemerkt, de ene prop is de andere niet ook al is de opgegeven maat hetzelfde.
    Toen ik met modelvliegen begon werden de props van het merk "Kavan" veel gebruikt. Die dingen waren lekker soepel en braken dus niet zo snel als je eens een tik op de grond maakte. Een Webra 40 "Black Head" met een 10x6 Kavan prop er op draaide probleemloos 11000 owm/min. Goed afgesteld en in de lucht kwam hij makkelijk aan de 12000 omw/min. Een hoop geluid en relatief weinig snelheid. Later heb ik er een houten 10x6 prop op gezet. Het toerental zakte zo maar 1500 omw/min. maar het model vloog sneller!
    Die Kavan props hadden bij ons de bijnaam "kauwgom props" omdat ze zo makkelijk vervormden. Van die 6" spoed bleef bij hoge toerentallen duidelijk minder over. Het rendement van die props was mede daardoor niet best. De tips van die props bogen bij vol gas zowat 2cm naar voren!
    In de jaren 80 heb ik verschillende merken props getest om uit te vogelen wat de onderlinge verschillen waren. De gegevens heb ik niet meer maar het was duidelijk dat er tussen de verschillende merken en ook tussen de diverse types van één merk behoorlijke verschillen zijn.
    Het merk en het type van de prop speelt dus ook een niet te verwaarlozen rol.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Brings back memories:
    Ik ben begonnen met de gele nylon Grish Brothers 'Tornado' props. 7 x 6 op de Webra Record....
    Toen die eens niet leverbaar waren, een andere gele prop -jawel: Kavan'- geprobeerd.
    Brak bij een ongelukkige grondduik met een Tornado, als het al gebeurde, het blad meestal bij de naaf af. Zo'n Kavan eindigde zo'n exercitie meestal met een blad dat niet meer in het verlengde van het andere stond maar. heel zielig, 45 graden 'achterliep'. Bij de naaf was alles verwrongen, alsof het materiaal deels gesmolten was.
    Er waren ook blauwe Kavans, daar zat glasvezel doorheen, die braken dusgewoon, net als deTornado, maar dan bij het minste of geringste. Bovendien waren ze zwaar, zo maakte ik voor het eerst kennis met het effect dat precessie heet... Mijn SuperTigre G21/35 had dan ook een gele Tornado 10x6 en vloog als de brandweer, totdat een kortgesloten ontkoppel C over de voeding van het HF deel van mijn ontvanger daar resoluut een einde aan maakte...:bye::weetnie:
     
  17. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb de 13x6,5 aangeschaft.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Welke?
     
  19. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    APC- Propeller 13×6,5 thin electric firma krick (Duits)
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Vandaar dat ik dus vroeg 'welke?'
    Want 'Ik heb de 13x6,5 aangeschaft' zegt op zichzelf niets....
    Dan zijn er nog steeds 2 mogelijkheden.

    Bij APC kun je kiezen: deze of deze ?
    De oude versie brengt bij 7.800 toeren mijn model naar een 10% hogere snelheid.
     

Deel Deze Pagina