Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pieter_oudenhoven, 9 nov 2015.

  1. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Je hebt helemaal gelijk, dat van het gradueel minderen van up was ik vergeten erbij te zeggen, maar dat is inderdaad wel het geval.

    Die van het filmpje is inderdaad een duidelijk geval van te vroeg los komen met te weinig snelheid waardoor hij zich in een stall trekt.
     
  2. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Gefeliciteerd met de maiden, opadick! De eerste vlucht vond ik ook erg spannend. Inmiddels al erg veel gevlogen met m'n Mustang, dus de zenuwen zijn wel weg. Maar hij verveelt me nog geen moment!

    Snel is ie inderdaad niet, maar het vliegbeeld is prachtig.

    Succes met jouw maiden, Justapoke. Ik lees graag hoe het gegaan is!
     
    OpaDick vindt dit leuk.
  3. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Vandaag maiden gehad, eerste start liep uit op grashappen met de propeller helaas. :confused:

    Verder geen schade maar merkte dat een wiel wat los zat. (kon een beetje naar links en rechts draaien)
    Kon op het veld helaas geen goede reparatie doen, maar met wat secondenlijm zat het "redelijk" vast.

    Op zo'n moment eigenlijk het beste de maiden uit te stellen, maar daar had ik dus "geen zin an"..

    Gelukkig is daarna alles goed verlopen, hoewel ik maar twee keer heb kunnen vliegen doordat we weer een stortbui te verwerken kregen.

    Kist vliegt verder prima, eerste vlucht was nog wat zenuwachtig maar toch goed verlopen.
    Wel erg onder de indruk, echt een gave kist en geluid van de ESS-AIR was boven verwachting.
    Ben niet eens aan trimmen toe gekomen.. geen enkele klik, zelfs niet bij de tweede vlucht.. vloog op zich toch al gewoon prima :thumbsup:

    Het was ook wat druk op de club vandaag. Hopelijk Dinsdag overdag een vervolging, dan kan ik de kist wat beter aan de tand voelen. :rolleyes:


    Video van de headcam nog bewerken, die zal ik dan binnenkort wel uploaden.

    Nog wat foto's ter streling van het oog:

    P1460661.JPG P1460663.JPG P1460664.JPG P1460665.JPG P1460666.JPG P1460667.JPG P1460658.JPG P1460659.JPG
     
    Arnold 85 en OpaDick vinden dit leuk.
  4. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Ja, het is echt een beauty. Mooi dat je maiden ook verder gelukt is. Dat grashappen is echt wel een risico. Het spelen met het hoogteroer tijdens de start moet je echt onder de knie krijgen heb ik wel ontdekt.
    Ik heb ook met name op de rolroeren een flinke dosis expo en DR gezet want met name daarop was ie bij mij wel zenuwachtig.
    Ik heb nu twee DR=standen met een schakelaar te bedienen. Ik wil de volgende keer eens uittesten os dat met de grote uitslag beter gaat als ik een rol wil maken. Tijdens het gewone vliegen heb ik aan een kleine uitslag voldoende + een flinke dosis expo.
     
  5. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ik ben met dual-rates gestopt. Vind het maar niks.
    Vlieg nu gewoon met wat meer expo over het algemeen.

    Alleen met heule snelle kisten gebruik ik het nog.
     
  6. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
     
    OpaDick vindt dit leuk.
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Dual rates kunnen handig zijn, maar voor dergelijke kist...
    Wat ik soms wel doe op iets warbird /schaalmodel achtig is wat meer differentieel steken als de flaps uitstaan. Dus minder rolroer omlaag dan omhoog. Tip overtrekt minder snel en dus minder risico op een slow speed stall.
    Geleerd uit de defaultinstelling van de sebart pc21 50 reeks. Daar werden dan wel flaperons gebruikt.
     
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Probleem wat ik met dual rates had.. was dat ik het vaak vergat. Dan steeg ik op in de verkeerde stand b.v.

    Vanaf het moment dat ik met "3D" kisten ging vliegen (oftewel proberen) gebruikte ik opeens vrij veel expo, en dat is voor mijn smaak nu bijna altijd voldoende. Stuk makkelijker als je er niet over na hoeft te denken :D

    Alleen mijn Dogfighter heeft nog dual settings.
     
    OpaDick vindt dit leuk.
  9. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Mooi gevlogen, en super landing hoor, die eerste keer.
    2e keer ging iets spannender ;-).
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2016
  10. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Jullie opmerkingen over de dual rate onderschrijf ik grotendeels wel. Met expo kan je inderdaad een hoop opvangen.
    differentieel gebruik ik eigenlijk alleen bij mijn grote zwever. Daar zitten de ailerons ook op 3 - 3,5 meter uit elkaar dus dan is het effect veel groter.
    Bij de warbird heb ik het juist niet gedaan omdat ik die graag zo afgesteld wil krijgen dat de rol mooi snel gedaan kan worden en in mijn beleving gaat dat beter bij gelijke uitslag omdat je dan geen bocht maakt maar juist rechtdoor wil vliegen en alleen om je as draaien.
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Het probleem met teveel expo is dat je je in een paniekreactie kunt oversturen. Want vanaf de helft van de stick bvb gaat het hard met de.uitslag.
    Warbirds hebben trouwens niet teveel uitslag nodig.
     
    OpaDick vindt dit leuk.
  12. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Hoi mannen,

    even een ander vraagje, Ik wil de UniSense telemetri sensor inbouwen, maar die moet ik nog programmeren.

    Weet iemand hoeveel polen de motor van de FMS P51 1700 heeft,
    Het gaat om de Brushless 5060-KV360
     
  13. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat is een kwestie van het aantal magneten tellen.
    Het meest waarschijnlijk is het een 12 slot motor met 14 magneten dus 14 polen.
    Ik ga er van uit dat de sensor bij de magneten van de motor komt te zitten.
    De motor kv staat daar los van omdat dat onafhankelijk van het aantal polen bepaalt wordt door het aantal windingen per slot.;)

    https://www.google.nl/search?q=brus...=6NuMV-ryKqrAgAbG-byYAg#imgrc=2LE7-qC1qkPovM:
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2016
  14. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Probleem is dat ik dan de hele zaak los moet gaan halen en daar heb ik nu nog even niet zoveel zin in.
    Ik weet wel dat het KV aantal er niet zoveel mee te maken heeft, maar dat had ik erbij gezegd vanwege het type...
     
  15. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Ik snap ook niet waarom motor fabrikanten dat niet gewoon vermelden in de specs?
    Dit soort vragen kom je vaak tegen, ook voor de juiste ESC settings.

    Hier zijn de specs van de 3 bekende motors, allleen bij de 380kv staat aantal windingen vermeld.

    De 300 is de stock motor. Als je de 360 er nu in hebt Dick, kan je de oude 300 niet tellen dan?
    Ik neem aan dat dat de zelde motor is met andere windingen?

    Liomax GP 120S - KV380 Air Brushless Motor 5-6S 1820W 5065




    Motor data:
    Motor: GP120S
    Motor KV: 380
    Size: S-5065
    Weight: 430g
    Motor Wind: 6
    No-Load Current: 1.3A
    Motor resistance: 0.0240Ohm
    Max. Power: 1820W
    Recommended battery: 5-6S
    Recommended ESC: 100-110A
    Max.thrust: 8090g

    Diameter A: 48mm
    Length B: 61mm
    Shaft diameter C: 8mm
    Shaft length D: 23mm
    Total length E: 85mm

    Propeller (5S): 18 x 8 18 x 9 18 x10
    Propeller (6S): 16 x 8 16 x 10 17 x 9





    FMS-Motor-5060 KV300

    manufacturer

    No

    Dimension (mm)

    Ф49.8*143

    Weight (not including connectors)

    480

    Voltage (S)

    6

    Max Current (A)

    2.0

    Length of Front Shaft (mm)

    47.5

    ESC

    60-80A

    Lamination Thickness (mm)

    35MM

    Magnet Type

    45SH

    Kv (rpm/v)

    300

    Max Current (A)

    75

    Resistance (mh)

    0.02

    Max Voltage (V)

    23V

    Power (W)

    1300W

    Shaft A (mm)

    M10

    Length B (mm)

    70

    Diameter C (mm)

    49.8

    Can Length D (mm)

    40

    Total Length E (mm)

    143

    Items

    1700mm P51/ P47/ F4U







    FMS-Motor-5060 KV360

    manufacturer

    No

    Dimension (mm)

    Ф50.6*127.5

    Weight (not including connectors)

    470

    Voltage (S)

    6

    Max Current (A)

    2.2

    Length of Front Shaft (mm)

    47.3

    ESC

    60-80A

    Lamination Thickness (mm)

    35mm

    Magnet Type

    N45SH

    Kv (rpm/v)

    360

    Max Current (A)

    80

    Resistance (mh)

    0.02

    Max Voltage (V)

    26V

    Power (W)

    1800W

    Shaft A (mm)

    M10

    Length B (mm)

    70

    Diameter C (mm)

    50.6

    Can Length D (mm)

    40

    Total Length E (mm)

    127.5

    Items

    For Pitts
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mooi vliegbeeld hoor, snelheid is toch ook netjes, mooi schaal!
    Maarruh, wat ik niet snap, waarom staan jullie aan de overkant van het veld om te vliegen?
    Kunnen jullie alleen over rechts landen of zo?
    Wel een mooi veld overgens...
     
  17. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Snelweg aan de achterzijde. Daarom moeten we voornamelijk aan die kant staan. De gemeente heeft dat zo bepaald.
    Later op de dag als de zon aan de andere kant staat vliegen we gelukkig vanaf de kant van het clubhuis.

    Heeft wel het voordeel dat we goed leren van links en rechts te vliegen. Ook makkelijk als de wind draaid ;)
     
  18. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Ik heb inmiddels begrepen dat het aantal polen aaleen gebruikt wordt om elektronisch het toerental te tellen door de UniSense en dat boeit me helemaal niet, dus ik laat het gewoon staan op de 14 waarop de sensor nu ingesteld staat., gaat toch niet gebruikt worden.
    Bedankt in ieder geval voor de uitgebreide info.

    Overigens vanavond weer een heerlijke vlucht met de Mustang gemaakt, imposant model hoor. Jammer dat de ruimte voor de lipo net toereikend is voor de 6S 4000. een 5000 past er net niet in, die is te dik. Overigens had ik na een vlucht van 5 ½ minuut nog 58% in de lipo zitten.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het aantal magneetpolen heeft invloed op het maximale as-toerental dat een regelaar aan kan sturen, vanaf bepaald toerental kan de microprocessor het rekenwerk niet meer bijbenen. Hoe meer magneetpolen, hoe lager het maximale as-toerental.
    Maar ook daarvoor hoeft de regelaar het aantal magneetpolen niet te weten, het 'overkomt' de regelaar.

    Tabel met max.toerental per merk/type regelaar en #magneetpolen
    www.bavaria-direct.co.za
    → motor constants
    → more info
    → ESC Max. RPM Limits (onder de kleurige tabel)
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2016
  20. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Mooie info op die site, thanks
     

Deel Deze Pagina