Mardave Marauder opknappen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Koekemoeroetoe, 25 jul 2016.

  1. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Beste allemaal,

    TL;DR versie van deze post onderaan

    Jaren geleden heb ik hier al een keer een account gehad (toen was ik iets van 15), maar heb destijds mijn RC hobby een soort van beëindigd i.v.m. kosten en tijd. Ik was destijds al in het bezit van een Mardave Marauder welke een tijd ook rijdend was, maar op het laatst niet meer (motor aan vervanging toe) en ik had toen geen geld om een nieuwe motor te kopen.

    Nu, jaren later en inmiddels als engineer aan het werk, begint het me toch allemaal weer te kriebelen en ik wil graag de Marauder weer in rijdende staat krijgen. Ik ben echter zo lang uit de running geweest dat ik op sommige kennisgebieden weer nagenoeg bij het nul moet beginnen.

    Ik denk dat de eerste, meest verstandige stap kijken of er überhaupt een goede vervangende motor te vinden is voor een redelijk budget (hier kom ik zo op terug).

    Wat ik momenteel wel heb:

    - Werkende 40mhz zender + ontvanger + meerdere servo's
    - Complete Mardave Marauder, m.u.v. draaiende motor
    - Vele jaren meer (praktische) ervaring, kennis en kunde, waaronder polyesteren, verbrandingstechniek, metaalbewerking, 3D tekenen (handig om dingen te (laten) 3D printen of lasersnijden) en nog veel meer.
    - Toegang tot diverse metaalbewerkingsmachines en een eigen voorraad gereedschap
    - Misschien wel het belangrijkste: een beter gevulde portemonnee.

    Wat ik nodig heb:

    - Hulp bij het vinden van de juiste motor en praktische tips voor een (wederom) beginner in de RC wereld.

    Toen ik ooit de Mardave kreeg zat er een Enya 19-VI Model 4006 motor in. Ik geloof dat dit een 3,25cc motortje is. De bevestigingsmaat is (ongeveer) 16mm x 35mm (een op het oog gemeten met een schuifmaat). Ik ga er gemakshalve vanuit dat dit soort maten gestandaardiseerd zijn. Aan het motortje zitten nog een vliegwiel met koppeling, in vrij goede staat (goed genoeg om de auto weer rijdend te krijgen). De krukas heeft een diameter van ca. 6,1mm. Ik heb momenteel geen schroefdraadmeter, maar ik vermoed dat het een Engelse maat is. Het is in ieder geval geen standaard M6. De uitlaatpoort meet ongeveer 9mm x 30mm. De afstand vanaf hart eerste bevestigingspunt tot aan het vliegwiel bedraagt 39mm. Zie de bijlagen voor een aantal foto's.

    Welke motor zou de Enya kunnen vervangen? De motor moet een trekstarter hebben. Het aantal CC's maakt me niet zoveel uit, het hoeft geen racemonster te worden en hoeft ook niet vaak te rijden. Wel zou het makkelijk zijn als het gatenpatroon overeen komt met wat ik nu heb, en dat ik het vliegwiel en de koppeling opnieuw kan gebruiken. Ook de uitlaatpoort en afstand bevestigingspunt - vliegwiel moeten, indien mogelijk, gelijk zijn om te voorkomen dat ik de kap van de auto te veel moet aanpassen.

    Belangrijkste: het budget. Ik ga de auto zeer waarschijnlijk weinig gebruiken, het is voor mij meer een leuke technische uitdaging om hem weer werkend te krijgen. Daarom wil ik liever niet (veel) meer dan €100 kwijt aan de brandstofmotor. Gloeipluggen, plugstarters en nitro etc. hoeven niet binnen dit budget te vallen.

    Is het mogelijk om voor dit bedrag een vervangend motortje te vinden?

    Overigens ben ik me er van bewust dat je voor iets van 200 euro een instap RTR nitro autootje hebt, maar daar zit m.i. totaal geen uitdaging in aangezien dat uitpakken en rijden is. Dat de Mardave het misschien niet waard is om geld aan te spenderen snap ik, maar als het met een enigszins schappelijk budget mogelijk is doe ik het toch :p

    TL;DR

    Ik zoek een vervangende motor voor een Enya 19-VI model 4006. Budget €100 voor motor, gloeipluggen etc. hoeven niet binnen dit budget te vallen. Trekstarter vereist. Voetmaat ca. 16x35mm. Krukasmaat ca. 6,1mm, vermoedelijk Engelse draad.. Uitlaatpoort 9x30mm, afstand voorste bevestigingspunt naar vliegwiel ca. 39mm. Bij voorkeur vliegwiel + koppeling hergebruiken. Zie bijlage voor foto's.

    Alvast bedankt voor het lezen van mijn post! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

    Met vriendelijke groet,

    Koekie

    - Bijlagen -

    DSC_0017.JPG DSC_0018.JPG DSC_0019.JPG DSC_0020.JPG DSC_0021.JPG DSC_0022.JPG

    --- EDIT ---

    Ik heb trouwens nog wel een gloednieuwe OS Max 25 FP-S liggen. Volgens mij is dit een vliegtuigmotor, maar qua maten past deze perfect (op de uitlaat na, maar daar kan ik wel wat op verzinnen). Zijn de koelribben van zo'n OS Max motortje groot genoeg voor het gebruik in een auto? En kan de motor functioneren op de carburateur van de Enya?

    Foto van de OS Max 25 FP-S:

    DSC_0023.JPG DSC_0024.JPG
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2016
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.731
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk even bij de conrad, daar heb je al een Force motor voor een 70 euro. Bestel direct wat motorsteunen mee of als je ze zelf kan maken ook goed.

    Maar ja, wil je dit?
    De auto is oud, tandwielen zullen ook niet meer te vinden zijn. Misschien beter om die boel lekker schoon te maken en met de Enya dit tot een shelf queen te maken en dan iets gangbaarders te kopen?
     
  3. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Bedankt voor je reactie!

    Die Force motoren heb ik inderdaad gezien bij Conrad, maar ik kan niets vinden over de krukasdiameter en schroefdraad. Dat de bevestigingsgaten niet overeen komen is nog niet zo'n probleem, maar als de koppeling + vliegwiel niet passen dan schiet ik niets op natuurlijk.

    De tandwielen zijn nog in prima staat om te doen wat ik wil dat ze doen. Alleen twee rubberen schijven bij de achteras die als homokineet dienen beginnen te scheuren, maar deze kan ik zelf namaken.

    Zoals ik ook al in mijn eerste post zei, gaat het me om de technische uitdaging van het opknappen. Inderdaad is oppoetsen, tot shelf queen bombarderen en vervolgens een RTR autootje kopen een idee, maar waar zit dan de uitdaging? ;) Tuurlijk moeten we wel reëel blijven, ik moet geen 400 euro in de Mardave gaan pompen. Maar als ik voor 80 euro aan motor klaar ben (of de OS Max zelfs als motor gebruikt kan worden) + wat onderdelen namaken, kan ik me er toch niet echt een buil aan vallen...
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.731
    Locatie:
    Sassenheim
    De schroefdraad van die Force is een engelse maat 1/4-28

    Maar de hele as noemen ze een SG as waar veel huidige koppelingen zo opgeschroefd worden zonder een adapter-as. Vanaf het lager krijg je een stukje 7mm voor een klemconus waar het vliegwiel op komt. Dan het sstukje schroefdraad voor de vliegwiel moer en dan een stukje 5mm as waar de lagers van de klok op passen.

    Veel oudere koppelingen kunnen passen door het 5mm deel af te slijpen, anders neem je er een komplete koppeling bij, ik neem aan dat het tandwiel module-1 is.
     
  5. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Wederom bedankt voor je reactie.

    Ik zal binnenkort eens kijken welke schroefdraad de Enya nou precies heeft. Ik heb trouwens nog niet zo snel een koppelingset voor de Force kunnen vinden, maar moet eerlijk zeggen dat ik ook nog weinig tijd heb gehad om uitgebreid te zoeken.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.297
    Locatie:
    Rotterdam
    Stomme vraag misschien..

    Waarom ga je er van uit dat de huidige motor overleden is?
    Indien niet versleten.. Geen roest aan de binnenkant..
    Moet ie gewoon kunnen lopen..

    Maar.. Misschien is je glowdriver (ding waarmee je de gloeiplug laat gloeien) overleden?
    Dan loopt ie ook niet..
    Idem voor de plug zelf. Ff nieuwe erin.
     
  7. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Thx voor de reactie.

    Ik ga er vanuit dat de huidige motor is overleden, omdat deze nagenoeg geen compressie heeft. Je zou hem haast rond kunnen blazen. De OS Max motor die ik in mijn eerste post aanhaal heeft kaal (dus zonder gloeiplug en zonder uitlaat) meer compressie dan de volledig afgebouwde Enya. Bij de OS Max is het wel echt compressie (je hoort bij het rondgaan echt een 'plopje' van luchtdruk) en geen zuiger/cilinderwand die nog op elkaar in moeten lopen (but correct me if I'm wrong :) )

    Nu snap ik wel als de motor überhaupt weinig compressie hoort te hebben, om iets van 20.000 toeren te halen moet ie ook soepel lopen.

    Motor is van binnen vuil, maar dat is van (oude) olie. Geen roestplekken of verrotte lagers.

    Ik kan natuurlijk altijd beginnen met een nieuwe gloeiplug en gloeiplugdriver, wie weet krijg ik de motor nog aan de praat. Ik zal de onderdelen ook eens in een ultrasoonbad reinigen, zodat al het aangekoekte vuil van de afgelopen jaren er uit gaat...

    Weet iemand toevallig welke gloeipluggen ik in de Enya zou kunnen proberen? En hoe kan ik de motor starten? Ik heb namelijk geen startbank, wel een boormachine waar ik misschien iets op kan drukken om het vliegwiel rond te draaien, maar dat is niet echt ideaal te noemen.

    Alvast bedankt!
     
  8. speeddemon

    speeddemon

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Z,meer
    hoi je kan de cilinder bus ook laten pinchen , heb ik ook gedaan en heb er nu alweer 10l;) opzitten en loopt nog als nieuw
    weet wel een adres voor u
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2016
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.731
    Locatie:
    Sassenheim
    Met de machines die je hebt zou je misschien ook zelf kunnen pinchen, ik doe het ook. Je moet er alleen rekening mee houden dat een 1e pinch niet vlekkeloos kan verlopen als je het niet in stapjes aanpaakt..
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.373
    Locatie:
    Gavere/België
    Machtig project. Ik volg
     
  11. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Oh jee, ik schep toch niet te veel verwachtingen hoop ik :p het kon nog wel eens een lang project worden hoor, heb helaas minder tijd beschikbaar dan ik zou willen. :D
    Ik zal gaandeweg af en toe wat foto's maken en hier plaatsen.

    Pinchen is misschien een idee, maar dan moet ik wel de cilinderbus uit het blokje krijgen. Zit momenteel behoorlijk vast. Zaterdag krijgt de motor een ultrasoon bad. Eens kijken of dat dusdanig veel vuil wegtrilt dat ik hem verder uit elkaar krijg. Als ie schoon is eerst maar eens proberen of ie nog wil lopen voordat ik extremere dingen ga proberen.

    Vandaag heb ik het chassis gestript. De achteras met haakse vertanding ziet er nog zeer goed uit moet ik zeggen. Wel zijn de rubber schijven die als homokineet dienen compleet vergaan. Morgen op het werk eens even kijken of ik ze na kan maken, heb er goede hoop in.

    Nu nog uitzoeken welke gloeipluggen in de motor moeten en bedenken hoe ik hem kan starten zonder starterbank. Iemand suggesties?:weetnie:
     
  12. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Ik weet niet of een ultrasoonbad een verstandige keuze is. Je hoort wel eens verhalen dat dit soort oude motortjes toch deels afhankelijk is van de, in de loop der tijd opgebouwde, "patina" voor de afdichting/compressie. Mocht je het toch willen proberen, haal dan in ieder geval de lagers eruit. Die vinden een ultrasoonbehandeling sowieso niet zo fijn.
     
  13. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Normaal zou ik de lagers er ook uit halen, ware het niet dat ook deze muurvast zitten door aangekoekt vuil. Ze draaien overigens nog wel erg soepel. Motortje gaat een kwartier in het ultrasoonbad met toevoeging voor het schoonmaken van carburateurs. Direct daarna droogblazen en in de conserveringsolie zetten. Zou goed moeten gaan, ik durf de gok in ieder geval wel te nemen. Heb er wel vaker o.a. lagers in gehad en is tot nu toe altijd goed gegaan.

    Wat opgebouwde afdichting betreft, ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Staat IMHO echter wel tegenover dat als het echt zo kritisch zou komen of ie wel of niet ooit nog gaat lopen mocht een deel van die laag verwijderd worden door het ultrasoonbad, dat ik sowieso beter af ben met een nieuwe motortje i.p.v. deze op te knappen.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.810
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou dat niet doen....
    Leg dat motortje, zo ver mogelijk gedemonteerd, eerst maar eens een kwartiertje in de oven op 100 a 150 graden, en kijk dan eens of je de bus en zuiger er uit krijgt.
    Daarna zouden as en lagers ook geen probleem meer mogen zijn, desnoods tussendoor nog even terug in de oven.
    Dan klop je de lagers er zo uit op een houten plankje....

    EDIT: ik zie dat je een motor met los Lagerhuis hebt: dan is de zuiger er al uit, en dat maakt het een stuk makkelijker.
    Cylinder in de oven, en de bus moet er uit willen.
    Krukas verwijderen, Lagerhuis terug plaatsen op de cylinder, boel weer in de oven en de motor met de achterkant op een blokje hout kloppen, moet het achterste lager vrijmaken. Voorste lager drijf je er daarna met een stift zo uit.
     
  15. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom jullie zo huiverig zijn om lagers in een ultrasoonbad te stoppen. Mijns inziens kan er niks gebeuren, als de onderdelen maar meteen droog geblazen worden en direct daarna behandeld met conserveringsolie. N.B. ik bedoel dit niet als eigenwijs zijn en ik-weet-het-beter-dus-ik-doe-het-lekker-toch, ben gewoon oprecht benieuwd naar jullie argumentatie om het niet te doen. Ik waardeer jullie feedback in ieder geval zeer!

    Ik krijg de zuiger er niet aan de bovenkant uit, de bovenzijde van de cilinderbus is te krap om de zuiger doorheen te drukken. Heb nog niet goed kunnen zien of dit slijtage is of dat het bij dit model zo hoort. Mogelijk kan de zuiger wel uit de onderkant van de cilinderbus gehaald worden, maar dan moet deze dus eerst uit het blok komen.

    De bus/ring waar het vliegwiel tegenaan gedrukt wordt zit ook 'vast' op de krukas. Lijkt er op dat het een spie verbinding is, en de spie iets gecorrodeerd is. Nachtje laten weken in de WD-40 en anders misschien lichtjes druk op zetten met een hydraulische pers.

    Zit nog een beetje in twijfel over de oven techniek. Gezien de vuiligheid van/in de motor zal deze flink gaan walmen bij het verhitten. Als ik dat verhitten in mijn eigen oven doe ben ik bang dat mijn eten dat ik daarna een keer ga bereiden vervolgens een typisch smaakje krijgt :D Zal eens kijken of ik een ander oventje ergens kan gebruiken, anders beetje spelen met een gasbrander. Werkt vaak ook goed om lagers ergens uit te krijgen... (uiteraard met beleid stoken, niet alles roodgloeiend maken ;))
     
  16. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Als je lagers in een ultrasoonbad legt, zullen de kogels gaan trillen in de lagerschalen en deze daardoor beschadigen.
    Verwarmen met een brander kan, maar de kans op ongelijkmatig en/of te veel verhitten en daardoor vervormen (kromtrekken) is aanwezig.
    Je vliegwiel en koppeling zitten waarschijnlijk met een conische bus op de krukas. Het deel waar de koppeling op zit (meestal een zeskant met een asje eraan) iets losdraaien, huis ondersteunen en een tikje geven met een (kunststof) hamer is meestal genoeg.
    De zuiger kan er inderdaad alleen via de onderkant uit. Dat hoort zo en is een goed teken. De cilinderbus zal er eerst uit moeten. Je zou eens kunnen proberen iets zachts (stukje kunststof of hout) in de uitlaatpoort te steken en voorzichtig proberen de motor met de hand rond te draaien. Vaak druk je dan zo de bus omhoog.
     
  17. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Oke, goed punt wat het lager betreft. We hebben op het werk een klein oventje, daar zal ik de motor morgen eens in verhitten. Ik wil in de tussentijd graag e.e.a. bestellen om binnenkort de motor te kunnen proberen. Hierbij graag ook advies. Luchtfiltertje heb ik nog, is ook nog schoon.

    (Winkel is gewoon een willekeurige keuze, als iemand een aan te raden leverancier heeft houd ik me aanbevolen)

    Is deze brandstof geschikt voor de motor (motor is 3,25cc)?:
    https://www.toemen.nl/burning-fuel-...-21173.html?osCsid=jl8oa7257tb1jcuanto4e9kic1

    Is deze gloeiplug geschikt voor de motor i.c.m. de 16% nitro? En dan meteen 2 bestellen, of zijn ze niet zo slijtagegevoelig?
    https://www.toemen.nl/rossi-gloeiplug-medium-p-125.html?osCsid=jl8oa7257tb1jcuanto4e9kic1

    Is deze gloeistarter een goede aanschaf, of kan ik er beter een met ingebouwde accu kopen?
    https://www.toemen.nl/gloeistarter-voor-batterijen-p-25910.html?osCsid=jl8oa7257tb1jcuanto4e9kic1

    En dit moet er natuurlijk ook bij (afterrun olie):
    https://www.toemen.nl/fastrax-after-run-oil-p-14553.html

    Overigens hebben ze bij conrad ook een startsetje, wel leuk ansich maar schroevendraaiers en een gloeiplugsleuteltje heb ik al. Gloeistarter is daarentegen wel met accu en de vulfles voor de nitro is misschien ook wel handig:
    https://www.conrad.nl/nl/reely-startset-verbrandingsmotor-205487.html

    Om het vliegwiel rond te krijgen verzin ik wel wat. Maak wel een rubberen opzetstuk voor op een boormachine, een starterbank kopen voor ±60 euro is me net iets te gortig. Stel dat de Enya namelijk nooit meer gaat lopen, dan koop ik een motor met trekstarter en zit ik met een nieuwe starterbank waar ik niks mee kan.

    Alvast bedankt voor adviezen!
     
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Je zou hier even langs kunnen gaan: http://www.deventerluchtvaartclub.nl/portal/index.php
    Daar kunnen ze je vast wel helpen aan een adresje in de buurt en misschien ook wel met raad en daad (een scheutje brandstof en een extra gloeiplugje heeft iedere modelbouwer wel over)
    Even uitkijken met moderne (auto)brandstof. Vroeger werd vaak brandstof met (een flink percentage) wonderolie gebruikt. Als jouw motor daar altijd op gedraaid heeft, kun je het best een soortgelijke brandstof blijven gebruiken.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.810
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ALS de zuiger er niet naar boven toe uit wil, kan dat natuurlijk nóóit slijtage zijn... een zuiger word kleiner, niet groter van slijtage...
    Als dat niet wil kan het vanwege de constructie komen (tapse cylinder, ABC loopset) maar het KAN ook komen van bijvoorbeeld wonderolie aanslag boven in de bus, op het korte stukje waar de zuiger normaal niet komt. Om eerlijk te zijn, ging ik er vanwege het losse Lagerhuis van uit dat dit niet een motor met ABC loopsetje was. Vroeger hadden deze motorretjes nog wel eens een zuigerveertje of gewoon een stalen cylinder en een gietijzeren zuiger.
    Soms lukt het naar onderen weghalen van de zuiger bij deze lagerhuisconstructie (niet altijd) als je de zuiger een kwartslag draait en de drijfstang naar voren zwaait zodat hij uit het carter steekt.
    Of het bij deze motor lukt weet ik niet.

    EDIT: het lijkt me UITERMATE sterk dat de zuiger echt niet naar boven wil....
    Heb net de foto's nog eens bekeken, en volgens mij is dit een heel oud kamzuiger motortje.
    Het ding heeft zelfs nog een airbleed carburateur...
    Ik ken geen kamzuigermotoren met een ABC loopgarnituur, vrijwel zeker dat dit een motor met of een AAC setje is, of gewoon staal/gietijzer. AAC motoren hadden bij mijn weten ook geen tapse cylinder.

    Als de zuiger magnetisch reageert, is de zuiger naar boven te verwijderen, alleen zul je heel voorzichtig met wat aceton of WD40 en een klein stukje STOMP gemaakt schuurpapier het vuil en stootrandje moeten wegkrabben.... Je MOET in dit geval ook brandstof gebruiken waarvan minstens de helft van de olie castor olie is, maar liever volledig castor.
    Als hij niet magnetisch reageert, maar wel een kamzuiger is, moet je geen schuurpapier gebruiken, maar bijvoorbeeld een stukje schuurspons. Duurt wat langer, maar gaat ook.

    EDIT2: die OS max die je daar hebt, daar zul je eerst een andere carburateur voor moeten vinden, dat is een CL versie met een open venturi, geen smoorklep....
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2016
  20. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Als ik tijd heb zal ik eens gaan buurten bij die vliegclub, sowieso interessant om te zien waar die mensen mee bezig zijn. Wie weet komt er ooit een eigen model helikopter, zodra ik me zoiets kan veroorloven :kwijl:. Geen idee of het klopt, maar het lijkt altijd alsof het leukere spul ook meteen een 'leuk' prijskaartje heeft... Overigens is een tank ook leuk, droom al jaren van een RC M1A2 Abrams, bij voorkeur zelfbouw. Maar ja, centjes centjes...

    Kleine progressie-update:

    Vandaag kort bezig geweest met de Marauder. Ik heb de chassisplaat (een beetje) schoongemaakt en met een zetbank weer zo recht mogelijk gebogen. In het verleden heeft ie een paar keer een tik gehad, dus her en der zaten/zitten wat butsen en krassen. Jammer dat die er niet uit gaan, maar aan de andere kant ook niet heel gek voor een 30(?) jaar oude auto die toch behoorlijk gebruikt is (ik heb circa 3 liter (Tornado fuel) verstookt, degene voor mij wellicht veel meer). De auto ligt nu in een behoorlijk gedemonteerd stadium op mijn werkbank:

    DSC_0025.JPG DSC_0029.JPG

    Ik heb inmiddels ook twee homokineet-rubbers gemaakt. Het rubber dat ik gebruikt heb is iets dunner vergeleken met het origineel, maar ik heb nog wat stelmogelijkheid in de assen dus ik denk dat het wel goed komt. Ondertussen maar wel een oogje openhouden of ik nog ergens anders wat dikker rubber tegenkom.

    De oude homokineetverbinding (wat er van over is in ieder geval):

    DSC_0026.JPG

    En de nieuwe homokineten:

    DSC_0030.JPG

    Yay, het gatenpatroon past! :koud:

    DSC_0031.JPG

    Nog wel even wat sluitringen opzoeken om onder de boutjes te leggen. Nu is de kans te groot dat ik de bout door het rubber heen trek. Voorlopig ga ik de as echter toch niet afmonteren, eerst moet er nog een en ander schoongemaakt worden...

    Na vanmiddag de hele tijd aan het vastzittende-krakas issue gedacht te hebben toch de stoute schoenen aangetrokken en zeer voorzichtig geprobeerd de krukas uit het lagerhuis te demonteren....... Met succes!

    DSC_0035.JPG

    De vliegwielring zat dus toch op zijn plek met een spie. De spie is inderdaad licht gecorrodeerd en zat daardoor vast. Met een beetje perswerk heb ik de ring er af gekregen, waarna de krukas zeer eenvoudig het lagerhuis verliet. Morgen het lagerhuis en de cilinder warmstoken in een oventje, hopen dat die onderdelen dan ook zonder al te veel protest verder gedemonteerd kunnen worden.

    Voor vandaag weer even uitgesleuteld, moeten helaas ook nog andere dingen gebeuren Morgen gaan we weer verder :yes:
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2016

Deel Deze Pagina