Wat het IMHO - helaas - ook aantoont is het klasse verschil tussen de NL competitie en het wereldniveau. Hebben die andere landen dan zoveel meer deelnemers/wedstrijden?
zal het niet meer met het soort omstandigheden te maken hebben ? waar in vipava in gevloegen is hebben wij 1x per jaar op een werkdag
Allemaal bedankt voor het volgen van het WK. Karel bedankt voor het posten van de diverse verslagen. Het was weer een hele belevenis en zeker weer de moeite waard. Gezien jullie interesse, betrokkenheid en mentale ondersteuning, wil ik graag twee polo's verloten van het Nederlands Team. Wil je meedoen ? Leuk dan deze post.
Elke keer (met de klemtoon op elke ) landen bij 59 en 100 punten voor de landing scoren staat los van de uiterlijke omstandigheden.
Weer thuis gekomen na een kleine 2 weken Slovenië, een mooie ervaring en weer veel gezien en geleerd. Arno slaat de spijker op zijn kop, het is een kwestie van " je krijgt wat je kreeg als je doet wat je deed ! " en daar bedoel ik mee dat er in NL te weinig serieus geoefend wordt en met name op het landen. In elke groep score staan we op de 5e tot 10e plaats en dan komen we meestal landingspunten te kort. Hierop is te trainen zonder meer !!!! Weersomstandigheden, kennis van het veld, materiaal en de klokkers, het zal allemaal wel wat invloed hebben maar is niet doorslaggevend vindt ik. Als ik voor mezelf mag spreken is het niet dat de wil ontbreekt om hierin te verbeteren, maar er is te weinig gelegenheid. Ben lid van 2 clubs, de ene heeft helemaal geen veld meer, de ander maakt mede gebruik van een weiland waarin de helft van de tijd het gras dusdanig lang is dat je niet eens een doellanding kunt maken. Verre van ideaal dus en natuurlijk kun je jezelf ook verbeteren door het internationale circuit af te gaan, maar daarvoor ontbreekt mij helaas de tijd en het geld voor om een aantal weekeinden per jaar op 1000 km van huis te gaan vliegen. Toch ga ik proberen met de opgedane ervaring mezelf te verbeteren en kan ik nog wat meer F3J vliegers hierin mee krijgen.
Ik was niet aanwezig op het WK, dus kan ik de omstandigheden niet beoordelen. Tevens zie ik mezelf absoluut niet als een begenadigd F3J vlieger, hoogstens met beperkte NK ervaring. Desondanks toch ff mijn 50 cts: In de huidige WK opzet (wedstrijden tijdens de zomer, op locaties met vaak goede thermiek condities) komt het er IMHO idd op neer van: kort te starten ongetwijfeld ook risico's durven nemen met die korte start bijna perfect te landen (qua timing & afstand) En dan komt het zoals Karel al stelt op oefenen, oefenen, oefenen - met name timing van je landingscircuit en de landing zelf. Zelf kan ik die trainingsdiscipline amper opbrengen, dus hulde aan wie het wel doet. Wat ik in mijn eerdere posting wel af vroeg: hebben andere landen dan wel voldoende aanwas om tot een hoog niveau te komen? Daar moet ik bij het naslaan van de WK resultaten iets op terug komen: van de 5 eerste teams in het landenklassement heeft enkel Duitsland 2 piloten in de flyoff. Overige fly-off deelnemers zijn blijkbaar lokale talenten. Maar waarom hebben Kroatië, Slovakije, Litouwen wel de die talenten?
Is er internationaal al iets te merken van elektronisch registreren van start/landingstijden? Ik kan me voorstellen dat je met een optische methode het afschot registreert en met een accelerometer het landen (=stilstand van het model). Dan kun je de menselijke tijdswaarneming uitsluiten en de nauwkeurigheid op 1/10 na de komma garanderen.(zeg maar een Altis voor F3J)
Zo, ik ben ook weer thuis. Leuk om te lezen dat het zo gevolgd wordt!! We wisten natuurlijk op voorhand dat we vrij kansloos zijn in goede condities vanwege de landingen. Ik heb er natuurlijk wel eens op geoefend maar de tijd die nodig is om het perfect te kunnen heb ik niet. Wil ik ook niet. Volgens een Canadees kwam hij makkelijk aan het aantal van 1000 alleen al in de paar weken voor het WK... Enkelen hebben het kort starten ook heel erg goed onder de knie. Daarmee alleen al pakken ze een seconde of 2-3 met gelijke start hoogte. Alles wat er tussenin gebeurde, het thermiek vliegen, zijn we erg tevreden over. Het was weer mooi om te zien hoe alles zich ontwikkeld heeft! Johan, het podium van dit WK bestaat uit vliegers die al sinds de jeugd uitkomen voor hun land op EK en WK's. Buiten dat zie je ze veel op internationale wedstrijden. Vooral in dat laatste zit naar mijn mening de crux. In onze regio hebben we amper mogelijkheden meer om hieraan mee te doen. Dan verlies je de ervaring en aansluiting. Dat jaar hebben we enkel in Duitsland een wedstrijd op redelijke reis afstand. Daarom ben ik sinds vorig jaar gestopt met energie steken in F3J specifieke dingen en ben ik wat F5J gaan vliegen.
Zoals beloofd een beeldverslag ( deel 1) Allereerst zorgen dat je spullen hebt zoals lijnen, je ID nummers en Teamshirts: Het verblijf bij aankomst: Een overzicht van de wedstrijd locatie : Modellenkeuring :
Beeldverslag deel 2 : Een paar van onze concurrenten: Zwitserland Oekraine Noorwegen De modellen meteen beschermen tegen de zon : Het startveld: De Kampioen, Arijan Hucaljuk. Enigszins omstreden maar absoluut de beste dit WK. De 2e plaats was voor Jan Littva en de 3e voor Dominik Prestle. Na afloop hadden we dit wel verdiend ! :
Leuk verslag Karel! Maar ik mis eigelijk de Nederlandse toppers in actie? Zijn daar geen beelden van? Jullie hebben alle 3 top gevlogen!
Nee daar hadden onze toppers geen tijd voor. Ze waren te druk met vliegen, coachen en niet vergeten rennen !!!
Lyckele, we waren maar met zijn vijven en ieder had zijn taak ( vliegen, coachen en lopen), dus weinig gelegenheid voor actiefoto's. Als we al iemand over hadden was deze blij dat hij even in de schaduw kon blijven zitten met een fles water.
Bedankt voor het extra verslag en foto's hier op MBF. Dat kleine zinnetje "Arijan Hucaljuk. Enigszins omstreden..." Dat slaat vermoedelijk op zijn actie van EK vorig jaar - ik dacht ie daarvoor bestraft was? En - nogmaals - hulde aan de piloten en helpers die dit team als NL vertegenwoordigd hebben op dit WK. Het kost veel eigen tijd & geld en je moet het maar opbrengen.
De verloting va de polo's heeft plaats gevonden: De winnaars zijn Alpha21 en vw4style. Heren gefeliciteerd, ik zal ze persoonlijk aan jullie overhandigen wanneer wij elkaar weer zien.
Lyckele, we kunnen een team met eigen shirts starten! Vind wel dat je nu op zijn minst aan de laatste NK wedstrijd (Losser) moet deelnemen.