Bouwverslag Marblehead “Spetter”

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Ard, 30 jun 2016.

  1. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ard

    Ik begrijp dat je de balsa romp wilt bekleden met glas. Heb ik ook een aantal keren gedaan. Mijn advies is ook een laagje glas aan de binnenkant te plakken.
    Hierdoor krijg je een sandwich constructie. Spanten zijn dan niet meer nodig.

    Een houten, met dun glas beklede romp met epoxy, is volledig transparant. Dwz de houtstructuur is perfect zichtbaar, het glas zie je niet meer. Balsa heeft niet zo'n fraaie uitstraling, ziet wat bleekjes. Sommigen geven de balsa een laagje beits en doen dan pas het glas erop.
    Zo'n romp blijft vrij kwetsbaar, natuurlijk voor aanvaringen, maar ook bij vervoer.

    Wim
     
  2. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    434
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Buitenkant van 'Spetter' opgeschuurd (en gevijld en geschaafd..) en daarna voorzien van een voorstrijklaag van epoxy-injecteer.
    De spantjes zijn minimalistisch maar geven nu het model door de combinatie met de huid een voelbare 'overall' robuustheid.
    Als ik die spantjes eruit zo halen en zou vervangen door een binnenmatje dan betwijfel ik ten zeerste of dat een gelijkwaardig stijve boot zou opleveren.
    Bovendien heb ik een aantal ringspanten nodig om t.z.t. het een en ander aan op te hangen .Vermoedelijk zet ik de binnenkant alleen in de epoxy , jachtlak , of een andere coating.
    Wordt vervolgd,
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    kijk is aan deze vindt ik nog mooier als die van joost ,dat latten werk van deze romp,schitterend.
    nu zou ik dit in de blanke jacht lak zetten om dat hout werk te kunnen blijven zien .
    ik heb in het verleden ook een latten boot gebouwd welke ik aan de
    biten kant een keer of zeven in de jachtlak heb gezet en ze was perfekt waterdicht,vaar er nog met enig regel maat mee.
    ard ook bij deze mijn complimenten voor dit schitterend gebouwde schip.vgr tonsr
     
  4. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    434
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Beste Ton,
    Bedankt voor dit complimentje.Let er wel op dat Joost en ik een totaal verschillend ontwerp gemaakt hebben en ze totaal anders bouwen. De rompvorm van de boot van Joost vraagt denk ik eerder voor de door hem toegepaste stapelbouw - met de daarvoor vereiste en getoonde handvaardigheid - dan lattenbouw .
    Overigens vind ik - en dat had Wim reeds opgemerkt - dat blanke balsa uiteindelijk redelijk saai , dus er gaat wel een kleurlak op tzt ;)

    Inmiddels zit er 1 laag keperdoek van 80 gr met epoxy op de huid .
    Na uitharding opgeschuurd.Omdat de huid tijdens het schuren behoorlijk stijf aanvoelde (afstand tussen bouwspanten hooguit 110 mm) heb ik uiteindelijk toch -voorlopig- besloten er geen 2e laag weefsel op aan te brengen maar wel een extra laag epoxy.
    Overigens zal ik de adviezen van Wim en Joost ter harte nemen om aan de binnenkant doek aan te brengen en dan lokaal op de wat grotere huidpaneeltjes midscheeps tpv van de vinbox en zijwandspanners, om daarmee te beginnen ,als de boot omgedraaid is.
    Maar eerst een contramal maken waar de boot rechtop in past om te voorkomen dat ze ligt te rollen op de werkbank.
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    wat betreft de bijde bouw stijlen zowel van joost en van ard verschillen uiteraard ,maar toch ook voor bijde is er grote mate van kennis van de gebruikte materialen aan wezich soms gepaard met een expiriment om te zien wat er gebeurd.
    vraag mij ook af door gebruik van de verschillende materialen of er groot verschil zit in het kiel gewicht.
    of is dat geregeld in de meet brief als die wordt aangevraagt?
    echter mijn voorkeur,,,wat ik mooier vindt is de houten romp van ard maar dat is mijn persoonlijke smaak,,,vgr tonsr
     
  6. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Mooie strakke romp....
    Deze blijf ik volgen.
     
  7. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het lijktwel een bouw wedstrijd? Maar dan wel op een vriendelijke manier.
    En inderdaad, ARD is erg goed met hout!

    Hoe gaat ARD een elastomeric bumper maken met dezelfde mooie kleur en structuur als zijn neus zoals die nu is ?

    Ik ben ook erg benieuwd naar een gewichten vergelijking. Zeer binnenkort haal ik mijn carbon van de mal en dan weet ik meer.
    Overigens was carbon voor mij nieuw en heb ik een aantal proefstukes gemaakt. De bouw wijze, geheel rondon carbon, is ook nieuw en vroeg wel wat denkwerk. Ik heb ook veel hulp gehad van alle aanwijzingen van diverse kanten.
    Al doende leert men.
    Joost vs
     
  8. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    434
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Zie zo, deze is ook los van de bouwplank die echter ook in de volgende fases in gebruik blijft.
    Gewicht 465 gram zoals op foto 6428, waarvan ongeveer 140-150 gram (schat ik op basis verbruik) epoxy impregneer (dat balsa lijkt wel een spons!), epoxy+80 gr keper en een epoxy afdeklaag , alleen nog maar op de buitenkant.
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

    joost vS vindt dit leuk.
  9. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooi zoals je dat doet, echt een bouw werf. In hout/glas/epoxy bouwen is toch wel erg mooi.
    Nu verder!
    Denk je eraan om het neusje er eventueel af te zagen voor het maken van de siliconen bumper ?

    Joost vs
     
  10. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    434
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Joost,
    De lengte en het neusje hebben de aandacht:rolleyes:
    Plan gehad om er nog een gang bovenop te zetten, want dek raakt nu bij ca 35 graden helling het water, maar haal dan het uiterlijk overhoop.Bovendien klopt die 465 gram goed met m'n voorlopige gewichtsberekening:)
    Ik laat 'm zo.
    Eerst verder met 'engineeren'....
    Ard
     
  11. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ben zo benieuwd naar jullie bijde eind resultaat.vgr tonsr
     
  12. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ziet er prachtig uit Ard.
    Succes met de verdere afbouw.
    Wim
     
  13. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    hoe is het verder met de bijde schepen ben erg benieuwd hier naar .:banana:vgr tonsr
     
  14. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    434
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    beste Ton en andere volgers,
    Ik vermoedde een beetje dat er een reactie op de radiostilte zou komen.
    Mijn boot ondergaat momenteel een 'prenatale correctie' , d.w.z dat ik toch besloten heb , vooral na observaties van M-klassers zowel in Reeuwijk als van foto's op het internet, het vrijboord (lees afstand dek tot ontwerpwaterlijn) te verhogen zodanig dat de dekrand bij een hellingshoek van ca 45 onder water raakt ,die was ca 35.
    Ik heb de zeeg er vrijwel uitgehaald en de dekbalken lokaal verhoogd.
    Het gewicht staat inmiddels , zowel door deze aanpassingen als het 2 * impregneren met epoxy van de binnenkant op 550 gram.
    Wordt vervolgd,
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

    joost vS, bram1324 en Zeiler vinden dit leuk.
  15. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tja, of ze nu nog Spetter mag heten. Het dek blijft nu droog immers :rolleyes:

    Joost vs
     
  16. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Hilversum
    Of juist meer correct, nu alleen nog spetters op het dek en geen groen water meer.
     
  17. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat bijplaatsen van wat extra vrijboord was weer een leuke extra klus, maar hoe deed je dat met de spantjes ? loshalen, bijwerken en weer plaatsen ? En dan heb je ook nog een vin box . Is die ook verhoogd ?
     
  18. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    434
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Geachte volgers,
    Ik vond bij mijn roeiclub nog wat 3 mm ceder gefineerd hechthout waarmee ik de dekbalken heb verhoogd en die nu tot aan de nieuwe huid door lopen.De schuinte tpv de huid maar 'in het werk bepaald' en niet meer uit Delftship gehaald.
    De balkjes onder het voordek acht ik nu zonder meer geschikt om er de mast op te zetten of als ondersteuning van de fokkestagputting/kam.
    De vinbox heb ik niet verhoogd , die laat ik zo.
    Binnenkort meer...
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    434
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Ziezo, de nieuwe berghoutsgangen zitten erop, nu nog afwerken met glas en epoxy. Op foto 38 is de oude dekrand aan bakboord nog goed te zien.Die wil ik er nog grotendeeels uitsteken, scheelt misschien weer 10 gram ;).
    Heerlijk materiaal dat balsa maar je hebt toch een knagerig gevoel dat je een papieren boot aan het bouwen bent:(.
    Door de combinatie van holteverhoging en de naar binnenvallende spanten (de zgn tumblehome) is de dekbreedte 15 cm geworden en ons zeer actieve forumlid JoostvS heeft me er al op gewezen maar eens aan een ongestaagde mast te gaan denken .Awel, het hele dek ligt nog open en nog ruimte voor de volgende aanpassing:mad:.
    Wordt vervolgd,
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Ard
    Ongestaagde masten zijn heel goed mogelijk behalve voor de hoogste mast (Atuig) bij conventionele tuigen, niet zijnde Swing rigs.
    Bij een voorlijklengte vanaf 1850/1900 mm is verstaging aan te raden.

    Als je minder stijve carbonbuis gebruikt als Bantock levert, zou ik altijd verstaging gebruiken.

    Wantputtings inbouwen lijkt daarom een goed idee.
     

Deel Deze Pagina