Mardave Marauder opknappen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Koekemoeroetoe, 25 jul 2016.

  1. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Toen ik het ding kreeg zat het zo in elkaar en het heeft ook zo gefunctioneerd. Zal als ik weer thuis ben eens naar de exploded view kijken. Heb nog e.e.a. aan papieren liggen die bij de Marauder horen, kan daar misschien wel op zien wat origineel was.
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.731
    Locatie:
    Sassenheim
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.373
    Locatie:
    Gavere/België
    Hoe dan ook. Komt me niet bekend voor. Had het nog niet gezien. Op de exploded view is het me niet duiidelijk hoe de as van het wiel er zelf dan in vast zit? Andere kant is een flens zie ik..
     
  5. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Aan beide kanten van de flexkoppeling zit een flens, zal als ik weer thuis ben een foto maken. Ik heb zelf al nieuwe flexkoppelingen gemaakt, was een heel eenvoudig klusje en functioneert prima. Duurzaamheid zal iets minder zijn vergeleken met de originele rubbers, maar het scheelt dat de auto ook geen liters brandstof meer op hoeft te branden.
     
  6. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Ik krijg het motortje nog niet gestart en begin de hoop dat ie nog gaat lopen ook een beetje kwijt te raken. Momenteel komt er OF geen brandstof in de verbrandingskamer, of de motor verzuipt compleet. Een instelling daar tussenin krijg ik niet voor elkaar. Mijn gloeiplugstarter is voldoende opgeladen. Er lijkt ook brandstof tussen de krukas en het lager/keerring door, dus daar zou hij ook valse lucht kunnen zuigen. Ik heb nog niet geprobeerd dit lek te dichten met loctite, maar heb daar ook weinig vertrouwen in moet ik zeggen. Begin te twijfelen om misschien toch maar een nieuw motortje te kopen...

    De foto van de flexkoppeling komt nog.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.810
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Probeer eens het volgende: begin met droge motor (wel wat olie er in natuurlijk), zorgen dat de brandstofslang helemaal vol is tot aan de carburateur, naald helemaal dicht en het gas op 1/3 tot 1/2 open.
    Druk de motor op de starter en draai rustig de naald steeds verder open. Vroeg of laat MOET hij dan pakken, want het mengsel gaat dan geleidelijk van te arm naar voldoende rijk, en MOET dus het gebied van "precies goed" passeren.

    Loopt hij eenmaal op deze manier, dan kun je van daaruit een werkbare afstelling vinden....
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.012
    Locatie:
    Nootdorp
    Geeft het motortje wel tekenen van leven ?
     
  9. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Zal het vanavond eens proberen. Heb helaas geen starterbox, doe het rondslingeren nu met een boormachine met een rubberen dop ingespannen. Heb vroeger het motortje ook altijd op die manier gestart, maar echt ideaal is het niet. Wil eigenlijk ook geen starterbox kopen, boor de prijs van zo'n box heb ik ook een nieuw motortje.

    Mwah, een beetje. Heeeeeel af en toe maakt ie een keer een slag, en bij het starten ruikt het wel naar verbrande brandstof, dus er gebeurt wel wat. Probleem is dus vooral dat de motor geen brandstof krijgt, of dus juist compleet verzuipt.
     
  10. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Ik heb het geprobeerd zoals je gezegd hebt, maar het is helaas niet gelukt. Wederom ofwel geen brandstof, of meteen veel te veel. Ook amper een teken van leven, heel af en toe een klein plofje (als het dat al te noemen is), maar ook op die afstelling start de motor niet. Is het nog de moeite waard om het lek bij de krukas op te lossen, of zou het motortje ondanks het lek wel moeten lopen (zij het beroerd).

    Zie onderstaande foto's waar ik de flexkoppeling losvast in elkaar heb gezet.

    DSC_0067.JPG DSC_0069.JPG DSC_0072.JPG DSC_0074.JPG
     
  11. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Niemand met nog andere suggesties/tips m.b.t het motortje? Ik zal nog proberen het lek tussen de krukas en het lager te dichten, maar anders wordt het volgensmij toch echt een nieuw motortje...
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.810
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jammer dat ik op het moment niet in de positie ben om je te helpen, want als hij ploft, dan moet hij aan het lopen te krijgen zijn....

    Maar zelfs al loopt hij, dan nog denk ik niet dat het in die auto een groot succes gaat worden.

    Probleem is een klein beetje, dat vrijwel iedere moderne motor in de 3.5 cc klasse zoveel vermogen heeft dat hij die Marauder vermoedelijk aan stukken scheurt (zelfs een low budget instapmotortje heeft al gauw 4 x zoveel in huis....)
     
  13. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    De Marauder heeft al meerdere liters verstookt met de 3,25cc Enya en dat is altijd prima gegaan, totdat de motor uiteindelijk niet meer wilde starten. Als ik hem dus echt niet meer aan de praat krijg zal ik er ook geen 3,5cc motortje in doen, maar minder dan 3cc. Iets vriendelijker voor de aandrijflijn en meer dan zat om mij even weer heel wat plezier te laten hebben met het oude beestje.

    Zou bijvoorbeeld deze (link) motor geschikt zijn als vervanger, of krijg ik dan problemen met het vliegwiel en de koppeling? Ik weet niet goed waar ik op moet zoeken en welke maten waarbij horen en kan daardoor geen geschikt vliegwiel/koppelingsetje vinden voor de Force motoren.

    Deze (link) motor is misschien ook een optie, maar 2.2pk en 2,95cc zal vrij fors zijn ben ik bang:
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.731
    Locatie:
    Sassenheim
    Hou er rekening mee dat met wat je ook koopt je toch het nodige moet aanpassen. Motorsteunen, uitlaat en idd koppeling. Maar als je een beetje kan knutselen moet dat geen probleem zijn
     
  15. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Knutselen zal het probleem niet zijn, daar zit juist de leuke uitdaging. Belangrijke is gewoon dat de motor in de basis loopt. Met een niet startende motor kan je nog o zo veel knutselen, maar rondrijden zal de Mardave dan nooit...
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.810
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan je dan alleen maar aanraden, om op zoek te gaan naar een motortje wat ongeveer uit dezelfde periode stamt.

    Die Enya is bepaald geen hoogtoerige motor, en de Force die je in gedachten hebt, is dat wel: daar haalt hij zijn vermogen uit.
    Dat toerental is die Mardave niet op ontworpen, en dus zal die Force niet echt vermogen gaan ontwikkelen. Je eindigt met een auto die niet of slecht van zijn plaats komt. Tenminste, dat is mijn inschatting

    Mijn advies: zoek een HB 20 of 25 of een oudere OS, of een Veco, zoiets. Op Ebay en dergelijke zijn er zat te vinden voor vaak een redelijke prijs, maar volgens mij is er kort geleden ook nog een aantal van dit soort motoren hier op het forum aangeboden (niet zeker, ik heb er niet specifiek op gelet).

    Daarmee heb je een motor die meer kans geeft op leuk rondrijden.

    Alternatief, zet je er gewoon een moderne 3,5 cc op, en die limiteer je op het gas, zodat hij toerentallen draait die in de orde van grootte liggen van waar die Enya voor ontworpen is, en daarmee zal hij dan ook ongeveer hetzelfde vermogen leveren.
    Nadeel is alleen dat als je het gas niet voluit kunt benutten, inlopen ook een beetje lastig kan worden....
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Of als je inderdaad van knutselen houdt en (toegang tot) wat machines hebt, koop je een 3,5cc vliegtuigmotortje. Dat zal qua prestaties nog het dichtst in de buurt van je Veco'tje komen, schat ik zo.
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.373
    Locatie:
    Gavere/België
    Heb er nu geen ervaring mee, maar ik zou zeggen dat dat kwestie van geschikte koppeling te hebben? Met een recentere motor, eentje die vroeger aanpakt?
     
  19. Koekemoeroetoe

    Koekemoeroetoe

    Lid geworden:
    25 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Deventer
    Ik heb nog een spiksplinternieuwe OS-MAX 25 FP liggen. De koppelingset van de Enya past gewoon op die motor, maar ik weet niet of het motortje geschikt is voor de Mardave. Met name het koeloppervlak van de cilinderkop zal anders zijn. Daarnaast heb ik geen carburateur voor de motor, maar misschien kan ik die wel ergens vandaan halen (mijn oma heeft nog een kast vol RC spul waar niemand wat mee doet, zitten geen motortjes meer bij maar misschien wel een carburateur).
    Of de carburateur van de Enya moet passen, dat heb ik nog niet geprobeerd, al verwacht ik alsnog problemen mocht het passen omdat de venturiwerking van de carb zeer waarschijnlijk niet bij de motor zal passen... Voor foto's van de OS max zie mijn startpost.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.810
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als die FP kogelgelagerd is, zal het vermoedelijk wel kunnen, toerenbereik en vermogen liggen redelijk dicht in de buurt van die Enya (de FP is sterker, maar trekt die auto niet aan flarden).

    Een koelkop kan een probleem zijn: vroeger was het heel gebruikelijk om een vliegtuigmotor te voorzien van een om de kop geklemde koelkop, maar die dingen zul je tegenwoordig zelf moeten maken want ze zijn denk ik niet meer nieuw te krijgen.
    Als je een beetje toegang tot metaalbewerkingsgereedschap hebt, is het niet moeilijk, maar je moet er een blok aluminium voor kunnen frezen.

    Als je die Enya carb in die FP gefröbeld krijgt, zal hij er wel mee lopen.... Venturi-werking is eigenlijk voor de meeste motoren wel ongeveer gelijk, als de cylinderinhoud in de buurt ligt, zal het wel lopen. Toch is uiteraard een originele OS carb beter.

    Maar ik ben bang dat die FP een glijgelagerde motor is en dan houd het wel een beetje op....
     

Deel Deze Pagina