Lief en leed met E regelaars

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 24 dec 2014.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    Ook deze lader heeft leed, vele eigenaars worden geconfronteerd met een storing waardoor een kanaal niet meer balanceert.
    De oorzaak is dat deze lader heel gevoelig op het balanceert blokje. als je maar heel licht een vonkje krijgt is gelijk een transistor kapot.
    Dan laadt het kanaal nog wel maar balanceert niet meer. Kan eenvoudig gerepareerd worden door een specialist.
    Opsturen naar ZJ hobbyshop in Duitsland met het geld in de doos waarin je de lader opstuurt en in ongeveer een week heb je hem gerepareerd weer terug.
    Wel even een mailtje sturen.
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    Hierbij de te volgen stappen voor het programmeren van de junsi duo 4010 lader
    1 Battery memory select
    2 0-lipo maak de kleur zilver door tab/sys in te drukken
    3 manage + enter
    4 add+ enter
    5 memory set up
    6 Instellingen maken zoals type cells en capacity van de te laden cellen.
    7 grijs charge + enter wordt zwart+ enter
    8 Lipo charge setup menu
    9 Charge current instellen + enter
    Charge volt instellen naar 4.35 volt. (nu gaat er van alles piepen)
    10 Back
    11 Naar regel voor de naam in te stellen
    12 met tab sys de automatisch verschenen tekst van de laadstroom met als toevoeging 2 A ( Dit is de standaard waarde van de lader) wissen
    13 Naam maken en dan net zo lang draaien totdat het vakje verschijnt zonder aanduiding.
    14 save.

    Je kan ook eerst saven en dan met edit de tekst wijzigen.
    Voorkomt dat je als je toevallig wat verkeerd indrukt je weer van voren af aan kan beginnen.

    Met toestemming gepubliceerd.

    Franc Breet ,Ton Goede en Dick van der Vecht hebben veel tijd besteed om dit uit te zoeken.

    Hiervoor dank en de toestemming om dit te delen.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2016
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    Vandaag de HV lipo s getest.Een mooi pakket met een prima response.
    Mooi compact en met de eerder beschreven laad methode een simpele handeling .
    Morgen de Galactica invliegen met de Hv pakketten .Ben benieuwd.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    De eerste ervaringen met de HV pakketten zijn een feit.Gisteren voor de eerste keer met de Galactica gevlogen.
    De eerste vlucht met de eerste voorzichtige figuren duurde 7 minuten.Direct een indicatie gemeten van het resterende. Er was nog 60 % in de lipo s ,zegt verder weinig.
    Motor Plettenberg Advance 30 10 propeller Falcon 21.5 X13 en windkracht 4.
    De 2e vlucht voelde het model al zo goed aan dat het eerste P programma kon worden gevlogen.
    Na 8 minuten vliegen , het P programma en nog enkele malen wat rollen gevlogen weer geland. Motor loop tijd 9.15 minuten.
    Na de indicatie meting was er nog 30 % in de lipo s.
    Ik heb begrepen dat je deze lipo s niet te leeg moet vliegen dus 30 % is een mooie waarde.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    Inmiddels meerdere vluchten gemaakt met de HV Lipo s.
    Windkracht 5 en een vliegtijd van 8 minuten resulteren in een meting van 40 % nog aanwezige capaciteit. Een tweede indicatie is het aantal ma wat je moet bijladen met de lipo s weer volledig geladen.3000 ma.Ter vergelijking , ik heb ook een aantal nieuwe Zippy lipo s van 5000 ma.70 gram lichter dan de Hyperion s .Onder dezelfde omstandigheden met hetzelfde model geeft de indicator 25 % resterende capaciteit aan. Hier met het bijladen 3600 ma.
    Het gewicht voordeel kan ik niet gebruiken omdat ik de Zippy pakketten 70 gram heb moeten verzwaren.De Galactica heeft een zwaartepunt wat in de afstelprocedure 23 mm achter de vleugel buis is komen te liggen. Ik heb simpelweg het gewicht in de neus nodig.
    Het gebruik, voor het P programma volstaan de zippy s prima , ook gezien de prijs.Ik ben inmiddels begonnen met trainen voor het F programma ,voor dit programma gebruik je veel meer energie, Na 8 minuten F oefenen was er nog 23 % capaciteit op de indicator ,4200 ma bijladen voor de HV lipo s ,wel met een dikke windkracht 5.
    Een groot voordeel van de HV lipo s is dat je geen afname van vermogen merkt tijdens het programma.
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    De volgende generatie regelaars dient zich aan. De Kontronik JIVE pro 80+ HV.
    Een regelaar met een BEC en nog veel meer instel mogelijkheden voor de rem functie.
    Slechts 94 gram inclusief de kabels. Als de behuizing er vanaf wordt gehaald en de zaak weer wordt beschermd met een krimpfolie valt er nog een gram of 15 te besparen.
    Voor de prijs koop je bijna 2 andere regelaars ,de aanloop van de motor is volgens zeggen zo soft dat het mogelijk is de propeller 1 omwenteling te laten maken.
    Bij de finale van de F3A wedstrijd in Oss 25 september maar eens goed opletten of ik er meer van te weten kan komen.
     
  7. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    824
    Welk merk HV cellen heb je hier getest?
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    De HV lipo s zijn de 6e generatie Hyperion. G6 HV hyperion 5S 19 V 30/60C
    [​IMG]
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Asl je dat 10S lipo pack tot de HV spanning laad, zit je dan niet met de reglementen?
    In F5B is de max spanning voorgeschreven op 42V, is dat bij F3A niet zo?
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    Ook bij F3A is de voorgeschreven spanning 42 volt. Bij wedstrijden laad je de pakketten tot 42 volt.
    Deze pakketten leveren wel 10% langere vliegtijd bij HV lading.
    Ons vliegveld ligt op een zeer winderige plaats ,dan is het met trainingen fijn dat je wat extra capaciteit hebt.
    Het F3A P programma neemt ongeveer 7 minuten tijd in beslag.
    Mijn timer staat op 8 minuten, kan er na afloop van het programma nog wat extra getraind worden op bepaalde figuren.
    Naar meer vermogen zijn wij in de F3A niet meer op zoek,alle motor regelaar combinaties leveren meer dan voldoende vermogen om het programma te vliegen.
     
  11. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Even ter aanvulling: Bij FAI wedstrijden, zoals de EK 2016, mag de maximaal gemeten spanning 42,99 Volt zijn.
    Je kunt dus maar 2/3 van het voordeel dat deze HV pakketten hebben benutten.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    Bert ,

    Dank voor de aanvulling, jij hebt deze lipo s al een tijdje in gebruik.Wil je jouw ervaringen delen.
     
  13. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Bij deze lipo's is het heel belangrijk om ze nooit te ver leeg te trekken. Dus altijd minimaal 20 procent restcapaciteit overhouden, gemeten met een standaard capaciteits meter.
    Doe je dit 1 keer niet, worden ze gelijk bol. Een 10s pakket is dan 4 cm dikker en past meestal niet eens meer in het model. Nu schrijf je dat capaciteit geen probleem meer is in F3A. Dat mag zo zijn voor zeer gestroomlijnde modellen, de trend naar minder gestroomlijnde modellen zet zich steeds meer door, gezien het aantal dubbeldekkers op de afgelopen EK in Duitsland.
    Vooral het "F" programma met zijn complexe daal lijnen met rol combinaties vereist dat je zeer groot moet vliegen, iets waarvoor deze lipo's niet geschikt zijn.
    Om toch de verticale daalsnelheid te beperken en gebruik te maken van een gestroomlijnd model maken al veel mensen gebruik van het remmende effect van een contra drive.
    Een veel goedkopere oplossing is gebruik maken van duik remmen welke mee gemixed worden met gas, zoals je hebt kunnen zien op mijn model, afgelopen wedstrijd.
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Interrante punt Bert. Uit interesse, is dat ergens zo omschreven, of door de FAI bevestigd?
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    Bert, dank voor je reactie, deze lipo s zijn kritisch bij te diepe ontlading.
    Voor het F programma met zijn complexe figuren en de de daarbij benodigde grote hoogte behoeft lipo s met veel capaciteit.
    De standaard lipo waarmee gevlogen wordt is 5000 ma, de HV lipo s hebben 5200 ma.
    Voor het F programma kan je ook 5800 ma lipo s inzetten,hierbij loop je al snel tegen het maximaal toegestane gewicht van 5050 gram voor een F3A model aan.
    De FAI schrijft geen grootte van figuren voor,harmonie symmetrie ,plaatsing ,constante snelheid en correctheid van de figuren zijn de beoordelingscriteria bij F3A wedstrijden.
    Bert maakt gebruik van een beweegbaar deel achterop de Canalyser waardoor het model sterk afremt in de downfiguren.Zeer effectief en aanmerkelijk minder complex dan een contra rotating propeller systeem.
     
  16. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    824
    Jammer dat die HV cellen niet goed tegen diep ontladen kunnen. Normaal vlieg ik tot 20-22% op mijn Hyperion VX cellen maar bij kouder weer zakt dat naar 16-17% Ook doe ik soms wat doms en gaan ze uit op de 3V beveiiging. Dat zou dan een duur foutje worden als ik dit goed begrijp.
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    De cellen zijn ook gevoelig voor bol worden als je ze langer dan een dag voordat je gaat vliegen oplaadt.
    Niet gebruikte cellen direct weer op storage zetten anders worden ze ook bol.
     
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    824
    Dat is dan een sterke achteruitgang bij de VX cellen, die kun je rustig een dag of twee voor een wedstrijd laden en incidenteel tot 3V ontladen. Verder zet ik ze altijd op storage, vlieg niet in de winter en in de zomer +/- 150 vluchten met twee pakketten. Thuis laad ik met 1C en op het veld met 2C. Inmiddels hebben deze cellen het 5e seizoen er opzitten. Jammer dat die HV cellen daar niet tegen kunnen.
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    Op de site van Lorenz staat een waarschuwing voor het gebruik van de Jeti Mezon regelaars.
    Deze regelaars hebben een software fout bij het gebruik van niet Jeti ontvangers.
    Als niet eerst de voeding wordt losgekoppeld van de lipo en de regelaar en je zet de ontvanger eerst uit kan de motor ongecontroleerd starten met alle gevolgen van dien.
    De fail safe werkt dan gewoon niet.
    Na dit bericht heb ik mijn beide regelaars getest .Pakket aangesloten, ontvanger uit en zender uit.
    Ontvanger aan en lipo aangesloten,motor laten draaien en zender uitgezet. De fail safe gaat gewoon in werking en de motor stopt.
    Een test welke ik eenieder aanraad ongeacht welk type regelaar of ontvanger je gebruikt.
    In alle gevallen blijft de motor uit.Bij mijn ontvangers heb ik de fout nog niet aangetroffen.Voorzichtigheid is wel geboden want de fout kan mogelijk toch onverwacht optreden.
    Ik verwacht toch wel een terugroepactie en meer info bij welk type Mezon en in combinatie met welke ontvangers deze fout zich voordoet.
    Al met al toch wel heel vervelend zulke berichten.
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115

Deel Deze Pagina