Problemen Krick Borkum

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door beduman, 16 okt 2016.

  1. beduman

    beduman

    Lid geworden:
    16 okt 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Uithoorn
    Goedendag,

    Ik ben nieuw hier op het forum. Na het bouwen van een aantal livesteam locomotieven vond ik het tijd worden om een door livesteam aangedreven boot te bouwen, waarbij de stoommachine in het zicht staat tijdens het varen. Mijn keuze is gevallen op de Krick Borkum, waar ik nu ongeveer 3 jaar aan gebouwd heb. De boot is nu gereed om te varen, ware het niet, dat ik een probleem heb.
    Tijdens het bouwen werd gewaarschuwd om na het plaatsen de schroefaskoker goed te kijken of de afdichting waterdicht is, omdat je naderhand niet meer van binnen bij de doorvoer van de koker kan komen. Dat heb ik dus gedaan en alles was OK.
    Nu de boot gereed is blijkt de doorvoer toch te lekken. Ik heb geprobeerd om aan de buitenkant het gat te dichten met Sikaflex, een probaat middel in de watersport (ik heb 35 jaar gezeild). Toen dat niet hielp, heb ik de kit verwijderd en alles schoongemaakt. Vervolgens heb ik er UHU Hart lijm in/op gesmeerd. Ook dat helpt niet.
    Kan iemand mij helpen wat ik nog kan doen?
    Alvast dank.

    Bert
     
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Bert,
    Dat is jammer en balen zeg :frustie:.
    Ik ben zelf de Victoria aan het bouwen en weet zodoende ongeveer hoe een en ander bij Krick opgebouwd wordt en dat het dus echt lastig is om later ooit en zonder breekwerk van binnenuit nog bij de schroefas te komen.
    Welk afdichtingsmateriaal / lijm had je gebruikt om je schroefas te bevestigen?
    Misschien kan je met een freesje (bijv. in een flexibele as) van buitenaf rond de schroefas wat ruimte maken en - net zoals een tandarts een kies vult - daarna en van daaruit naar binnen wat meer ruimte en een holte maken om het daarna als een gevulde kies met bijvoorbeeld "Stabilit van Pattex" de ruimte weer opnieuw te vullen en waterdicht te maken.

    Groet, Bert
     
  3. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.024
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Bert,
    Weet je zeker dat het lek tussen askoker en romp zit? Afgesmeerd met Sikaflex zou dat toch dicht moeten zijn? Geen lekkage langs de as en dan door de koker naar binnen? Je zou kunnen doen wat Bert V. adviseert en daarnaast (als de askoker nog iets door de romp naar buiten steekt tenminste) een paar kunststof of aluminium halve maantjes om de koker op de huid kunnen lijmen. Je ziet zoiets bij een echt schip wel meer, dus estetisch is het verantwoord. Geen idee hoever je naar achter in het schip kunt komen, maar als dat zou lukken met een stukje slang of een limonaderietje, dan kun je een half borrelglaasje (of meer) epoxy aanmaken en dat met een injectiespuit door het rietje achter in het achterschip spuiten. Eerst de romp zo leggen dat het einde van de romp met de askoker volloopt met epoxy. Daarmee heeft de lijmverbinding het meeste draagvlak en zal niet gauw meer los komen. Vervelend dat je er in dit stadium achter komt, maar er is bijna altijd hoop. Succes met de reparatie! Gr. Klaas.
     
  4. beduman

    beduman

    Lid geworden:
    16 okt 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Uithoorn
    De schroefaskoker is vastgelijmd met UHU PLUS Acrylit Express, een lijm die mij indertijd is aanbevolen door de modelbouwwinkel als zijnde de beste lijm om ABS met metaal te verlijmen. Met een freesje rond de schroefas ruimte maken lijkt mij goed. Ik heb ook een doosje vol met verschillende gebruikte tandartsfreesjes, dus dat komt dan goed uit. Echter het is veel werk.
    Daarom is dat mijn laatste redmiddel.
    Dank voor het advies
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2016
  5. beduman

    beduman

    Lid geworden:
    16 okt 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik weet niet zeker waar het water door naar binnen komt, echter zeker niet door de schroefaskoker zelf, want die steekt uit tot midden in het schip. Bovendien heb ik de koker gevuld met schroefasvet alvorens de schroefas zelf erdoor te steken.
    Er zijn 2 mogelijkheden voor de lekkage: 1. tussen schroefaskoker en de romp via het gat dat ik geboord heb om de schroefaskoker door te steken en 2. via 3 houtschroeven waarmee de roersteun aan de romp is bevestigd. In de romp zit een houtblokje van een paar lagen triplex, dat met UHU PLUS Acrulit Express is vastgelijmd. De schroefgaatjes heb ik gevuld met Sikaflex en ik heb een laag Sikaflex aangebracht tussen roersteun en romp. Je zou dan zeggen, dat daar geen lekkage kan ontstaan. Maar ja, je weet maar nooit....
    Epoxy is misschien wel een goed idee.
    Gr. Bert
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.788
    Locatie:
    Salland
    Bert, probeer eens andersom te werken.
    Giet gekleurd water in je boot en kijk waar het er uit komt.
    Wellicht weet je dan meer.
     
  7. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.024
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat is wel heel rigoureus Roel! Vinden de houten spanten vast niet fijn. En hoe lang duurt het eer alles zover is opgedroogd dat je kunt lijmen? Maar één ding is zeker; Je weet dan wel wáár het lekt. Gr. Klaas.
     
  8. beduman

    beduman

    Lid geworden:
    16 okt 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Uithoorn
    Roel,
    Dat is een superidee. Gekleurd water was niet nodig met gewoon water ging het ook. Het lek zit bij de 3 schroeven van de roersteun. Dat is eenvoudiger op te lossen dan wanneer het lek bij de schroefaskoker gezeten had (hoop ik).
    Hartstikke bedankt.
    Gr.Bert
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2016
  9. beduman

    beduman

    Lid geworden:
    16 okt 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Uithoorn
    Klaas,
    Bij de Borkum zitten helemaal onderin geen spanten, het is puur ABS. De door Roel aangedragen methode werkte voortreffelijk.
    Gr. Bert
     
  10. beduman

    beduman

    Lid geworden:
    16 okt 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Uithoorn
    Heren,

    Hartelijk dank voor de adviezen. Ik ga er deze week mee aan de slag om het lek te dichten. Daarna kan ik de boot geheel opbouwen en trimmen. Zodra dat gebeurd is, zal ik een (paar) foto's maken van mijn model. In welk topic kan ik die het beste plaatsen?

    Gr. Bert
     
  11. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.024
    Locatie:
    Oostvoorne
    Fijn dat je het lek hebt gevonden Bert en mijn excuses aan Roel. Je maakt me nu wel niuwsgierig waar het lek zit, of zat. En hoe je het gaat repareren. Foto's met een verhaaltje kan je eventueel plaatsen bij bouwverslagen. Gr. Klaas.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.788
    Locatie:
    Salland
    Zoals ze vroeger bij V&D zeiden:
    "En weer verlaat een tevreden klant het pand..." ;)
     
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Steenbergen
    Mooi dat het lek zo snel gevonden en naar alle waarschijnlijkheid relatief simpel te herstellen is :koud:.
    Ik ben benieuwd naar de foto's.
    Ook al van het schip als deze misschien nog niet helemaal klaar is.
    Wat voor machine heb je er trouwens in staan?
    Groet, Bert
     
  14. beduman

    beduman

    Lid geworden:
    16 okt 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Uithoorn
    Het probleem is groter dan ik eerst dacht. Er lekte water langs een van de schroefjes van de roersteun, tenminste zo leek het. Er blijken echter scheuren in het ABS te zitten (zie bijgaande afbeeldingen). Ik heb totaal geen ervaring met repareren van ABS. Kan iemand een advies geven hoe en waarmee ik dat moet doen?
    Gr. Bert
    20161018_140154.jpg

    20161018_140218.jpg
     
  15. beduman

    beduman

    Lid geworden:
    16 okt 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Uithoorn
    Een Regner BEA.
    Gr. Bert
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Steenbergen
    Verdorie Bert, met net een nieuw schip dat eigenlijk nog niet gevaren heeft is het helemaal knap balen :(.
    Maar vrijwel alles is te repareren.
    Vorig jaar vloog tijdens het varen een van mijn andere scheepjes - in dit geval ook een steam launch - in brand met als gevolg een gat in de ABS romp.
    Tot dat moment had ik geen enkele ervaring met reparatie en het feit of je ABS überhaupt wel of niet kan repareren.
    Via een oproepje hier op het forum en het mee denken van menig lezer hier heb ik het scheepje kunnen behouden.
    Tijdens deze werkzaamheden heb ik er hier op het forum het volgende renovatieverslag van bij gehouden. http://www.modelbouwforum.nl/threads/brand-aan-boord-van-de-old-lady-en-hoe-nu-verder.233550/.
    Mijn uiteindelijk gekozen manier van reparatie was één van de meerdere aangedragen mogelijkheden om ABS te repareren.
    Ik kan e.e.a. hier uit gaan leggen maar misschien is het net zo handig om zelf eerst eens even in dat verslag te kijken of er voor jou wat bruikbaars bij zit.
    Misschien heb je er iets aan en kan je er wat mee :weetnie:.
    Groet en succes, Bert
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2016
  17. beduman

    beduman

    Lid geworden:
    16 okt 2016
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Uithoorn
    Dank je Bert.
    Inmiddels ben ik ook eens gaan googlen. Op een autosite en een caravansite werd hetzelfde probleem aangekaart. Daar wordt geadviseerd om een papje te maken van ABS (reststukjes, LEGO blokjes, kast van een oude telefoon, etc) met aceton of MEK en daarmee de scheuren te lijmen. Heeft iemand hier ervaring mee?
    Een ander advies was om de scheuren dicht te smelten met een soldeerbrander. Heeft iemand hier ervaring mee?
    Ik heb nog UHU PLUS Acrylit Express, waarmee ik de schroefaskoker in de romp heb gelijmd. Volgens de beschrijving is dat de lijm voor o.a. ABS-/SAN kunststof. Misschien is dat ook een goede oplossing?
    Verder zou ik de romp van binnen kunnen vullen met Sikaflex, zodat er geen water verder in de romp komt. Maar is dat een goede oplossing? Zouden de scheuren dan groter worden? Of lijmen met UHU en de romp daarna vullen met Sikaflex? Ik weet het nog niet.
    Voorlopig laat ik de boor nog voor wat het is en wellicht dat nog iemand hierop kan reageren.
    Gr. Bert
     
  18. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.024
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Bert, Dat ziet er lelijk uit, Maar ook echte schepen kunnen worden uitgestukt, dus dat moet met een modelscheepje ook lukken. Niet dat ik je aanbeveel om het beschadigde stuk eraf te zagen of zoiets. Laten we eerst even kijken naar de oorzaak van de schade. Het ziet ernaar uit dat de krachten van het schroefraam via de schroefjes niet goed over het ABS rompstuk is verdeeld. Ook schint het dat er een te dikke schroef in een te klein gat is gedraaid. Om te voorkomen dat het weer gebeurt zou ik het achterste gedeelte van de romp, waar de scheuren zitten geheel vol gieten met epoxy. Epoxy hecht niet optimaal aan ABS, maar als je met MEK of aceton gaat werken lijkt me ook niet echt lekker. Buiten dat het stinkt heb je weinig controle hoever het je ABS oplost of verweekt. Voordat je met epoxy gaat gieten de scheuren schoon krabben en de boel zo goed mogelijk in model fixeren met plakband. Een en ander afhankelijk van hoe goed je erbij kunt. Misschien kun je eerst een paar lapjes glaweefsel in het achterschip schuiven. Dat geeft de epoxy wat meer body en dan worden de krachten van de schroeven over een zo groot mogelijk vlak verdeeld.
    Je kunt ook buitenom met epoxy en glasvezel aan de slag, maar dan heb je nog steeds een dunne laag om het schroefraam op te fixeren. 3 laagjes 80 gr. keperweefsel met epoxy geeft ongeveer een 1 mm dikke laag. Een en ander zul je dan weer glad moeten plamuren. Wanneer je van binnenuit kunt werken hoef je aan de buitenkant alleen maar de scheuren dicht te plamuren.
    Bovenstaande is enkel een gedachtenspinsel van me en kijk maar of je er iets mee kunt. Misschien worden er veel slimmere adviezen aangedragen. Succes met de reparatie! Gr. Klaas.
     
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.030
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Bert,
    ABS is best lastig te lijmen. Veel "plaatwerk"van motorfietsen is ook van ABS en zulke reparaties worden toch ook veel "gelast" .
    Reparatie met een soldeerbrander zou ik niet doen, maar ik denk dat je soldeerbout bedoeld.
    Op deze manier kun je het wel dicht smelten, maar de vraag is ofdat je er dan voldoende sterkte in krijg.

    In de reparatie van bijv. motor fiets kuipdelen en ook autobumpers wordt de scheur eerst uitgefreesd,
    En om te voorkomen dat de oude naad opnieuw scheurt worden dwars over de scheur om de 1,5 a 2 cm nog dwarskanaaltjes in gefreesd. Daarin worden metaaldraadjes ingelegd (bijv. stukjes lasdraad omdat dat toch meestel wel voorhanden is...)
    Dan wordt de naad dichtgelast.
    Professionals gebruiken daarvoor een industriele hete lucht fohn, en ABS lasdraad. Ze versmelten de oude naad met de nieuwe ABS erin. Net als lassen.
    Voor de reparatie van die kleine scheurtjes lijkt mij dit veel te zwaar gereedschap en is een soldeerbout denk ik het beste., maar de kans is groot dat je aanvankelijk meer materiaal wegsmelt dan je kan toevoegen.
    Bovendien is de hechting niet altijd en overal even goed.. Dat vergt toch even wat oefening.
    Bij grotere motorzaken hebben ze vaak wel ABS plastic delen van schademotoren de.
    Misschien dat je daar wat van mag hebben om even te oefenen...

    Het alleen ingieten van een papje van opgeloste lego steentjes geeft meestal geen goede hechting. Het oplosmiddel verdampt daarvoor te snel waardoor er geen geode hechting is tussen het oude en het nieuwe materiaal.
    Een combinatie kan wel;
    1) scheur v-vormig uitfrezen (zoals een lasnaad)
    2) ruim overdadig opvullen met het papje en laten uitharden. ( gewoon een dag niet aanraken)
    3) met een soldeerbout in de scheur/door de scheur met materiaal nog een in elkaar laten vloeien. .
    4) tenslotte weer schuren/plamuren en verder afwerken.

    Oplossen met Aceton van de drogist gaat prima. Aceton en lego steentes wel in een goed afgesloten glas doen want aceton verdampt snel. Het papje maak je in stapjes en kun je blijven aanvullen met zowel lego als aceton totdat je je dikte hebt doe je wilt)
    Kleur van de lego niet belangrijk, maar gebruik bij voorkeur lego steentjes die bij het repareren zichtbaar is. Een zelfde kleur is nl. in de verwerking slecht te zien.

    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2016
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Bert,
    Ik ben voor het gemak even zo vrij geweest om een plaatje van de Borkum op het internet te downloaden en zodoende iets beter mee te kunnen denken /redeneren.
    Ik zie dat de hak - waar de roer ondersteuning aan de romp vast geschroefd - zit vrij smal is.
    Daarna komt er een vrij lange messing strip die het roer ondersteunt en zijn stevigheid moet geven.
    Mijn vraag is: Zit er in het hak gedeelte van de romp ook nog iets van extra versteviging zoals bijv. een extra houten balkje o.i.d. of is de dikte van de romp de enige houvast voor de schroefjes en messing roer ondersteuning?
    Ik vraag dit omdat ik je al een paar keer het eventuele gebruik van Sikaflex hoorde noemen.
    Sikaflex ken ik van vroeger en weet dat dat (o.a. voor het dichtmaken van deknaden) geweldig spul is, maar de Sikaflex die ik ken had als sterkte punt dat hij behalve heel goed hechten ook altijd heel flexibel bleef.
    In jouw geval zou dat kunnen betekenen (en wanneer ik het goed zie:weetnie:?) dat e.e.a. na reparatie met SF aan stijfheid inlevert en daardoor alles als een soort van hefboom een beetje kan blijven werken en weer opnieuw of verder door gaat scheuren.
    Mocht er geen houten blok of balkje in je romp zitten zou je dit - of nog mooier een paar messing of RVS draadbusjes van bijv. M3 (waar je naderhand de messing strip mee vast schroeft) in kunnen lamineren en dit vervolgens met een product wat goed hecht extra vlees en stijfheid aan de hak constructie geeft opvullen.

    Het zijn slechts ideeën :rolleyes:.
    Groet, Bert

    Foto van internet geplukt.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina