Goedenavond allemaal. Ik heb voor deze vraag me maar even aangemeld als nieuw lid. Hopelijk kan iemand mij iets wijzer maken. Ik heb van een vriend een HPI mt02 gekregen. Na wat gesleutel heeft de auto even gelopen. Op zich is het ook nog een vrij nieuwe wagen. Alleen nu komt t. Vandaag weer even bezig geweest ermee en hij heeft even gelopen maar alles behalve zoals het zou moeten. Kwestie van de carburateur afstellen ga ik vanuit. Auto valt vaak uit en ik moest m straten door m wat hoger te trimmen op de afstandsbediening zeg maar. In het begin leek dit allemaal goed te gaan maar uiteindelijk kreeg ik m niet meer aan de praat. Tijdens het afstellen viel mij ineens 1 ding op en dat is dat de gasschuif op deze carburateur opvallend veel speling lijkt te hebben. Ik heb het dan over wanneer je zeg maar denkbeeldig de schuif uit de carburateur zou willen halen. Dus trekkend in de lengte richting van de schuif. Denk toch wel dat de schuif 2-3mm heen en weer bewogen kan worden. Hoort dit zo? En zo niet, wat is dan hiervoor de oplossing. Hoop dat ik t een beetje duidelijk heb verwoord. Hoop dat iemand me wat wijzer kan maken.
In het geval van afstelproblemen en een oude gloeiplug doe je er verstandig aan om eerst de gloeiplug te vervangen voor 1 vers uit de verpakking. Het vaak uitvallen kan veel oorzaken hebben, als de brandstof net zo oud is als de auto en niet goed bewaard kan dat ook de oorzaak zijn.... Het feit dat je hem wat hoger moet trimmen lijkt erop dat je stationair schroef niet goed staat, JE MOET NOOIT DE STATIONAIR MET DE TRIM INSTELLEN maar gewoon met de schroef op de carburateur. Naast de stationair zitten er nog 2 schroeven op, een HSN en een LSN, hoewel het 2 apparte schroeven zijn moet je een balans tussen de 2 zoeken. De HSN bepaalt je toptoeren, als de auto op topsnelheid mooi zoemt met een klein rookpluimpje staat die goed, de LSN regelt dan de acceleratie, als die te rijk of te arm staat kan dat de motor moeilijk stationair doen lopen. Schroeven aan de LSN kan het stationair toerental doen veranderen en moet je de stationair schroef mee corrigeren.
Wat je schrijft klopt allemaal en ik begrijp ook verder wel hoe het een en ander afgesteld moet worden. Alleen ben ik benieuwd naar de speling die ik aangaf en of deze normaal is. Kan namelijk heel goed zijn dat hierdoor de carburateur iedere keer weer anders reageert en dus niet af te stellen is zolang die speling niet is weggehaald. Dus als iemand ervaring heeft met deze carburateur en mij kan vertellen of die speling normaal is dan weet ik iig zeker dat ik niet uren voor niks probeer af te stellen.
iedere carb heeft dat wel enigszins. Vaak zit er aan de binnenkant een veertje oid om de beweging een beetje in te perken. Zolang de servo de schuif gewoon open trekt, en niet in de richting van de speling, is er niets aan de hand. Niet vergeten, de carb regelt met name de luchttoevoer in de motor. meer lucht = meer brandstof wat verstookt kan worden = meer toeren en vermogen. Volgas is altijd volgas. of de carbschuif moet er compleet uitvallen.. maar dat zal niet. Gas dicht is doorgaans ook altijd hetzelfde. Tussenin is dat niet zo extreem kritisch qua afstelling. Als de LSN en HSn goed staan, mag er best wat mankeren aan die schuif zelf. als hij maar geen valse lucht trekt, dat is eigenlijk nog het belangrijkste. Als dat wel anders is iedere keer (moet jij op de tafel kunnen bekijken door gewoon veel met het gas te spelen..) wordt het anders.. Maar het klinkt mij in de oren als een algehele afstelsessie. Misschien inderdaad oude brandstof. misschien een lager wat vervelend doet (ondanks het feit dat de motor "bijna"nieuw is) Rotte plug.. kun je vaak enigszins horen door op het toerental te letten als de stroom van de plug gaat. Zakt het toerental, is vaak de plug niet best meer. Maar aangezien hij het wel even deed.. veel uitvallen.. een kleine naald doet dat ook. Loopt ie warm in de lage toeren, valt uit op overbelasting of warmte. Of verzuipen.. lage toeren krijgt ie teveel brandstof, even gas erop en dan probeert ie al het overige te verstoken. kortweg, plof, uit. Slecht starten kan komen doordat hij verzopen is op dat moment. Misschien een slechte batterij in de glowdriver. Zoveel redenen.. Zoveel oorzaken. Vertrouw niets.. wantrouw alles ;-) Ga vanaf fabrieksinstelling, en loop een keer volledig de afstelprocedure door..
Bedankt voor je antwoord. Wat betreft de vraag op de speling die de carb had... Dat zat in een veel te ver teruggeschroefde stationair schroef dus dat is opgelost. Je hebt het over een algehele afstel sessie. Ik heb de fabrieksinstellingen erbij gepakt en alles teruggezet in de basisafstelling, ik heb een nieuwe gloeiplug gehaald, luchtfilter vervangen voor en nieuwe en nitro vervangen voor nieuwe. Desondanks wil hij met geen mogelijkheid meer starten. Wel ruik ik dat er ergens iets van ontbranding plaatsvind maar aanslaan doet hij met geen mogelijkheid. Ik kan echt niks meer bedenken wat ik nog zou kunnen doen om m wel startend te krijgen. Snap er niks meer van op dit moment. Misschien de glowignitor, maar de gloeiplug zie ik echt wel rood worden.
Mja.... iets zegt mij dat je wat eigenwijs bent..... Want dit gaf je aan: Toen ik uitlegde over stationair nooit met de trim instellen gaf je dit aan: Voor mij hield het op want je snapt de materie, blijkbaar niet want je komt nu met dit: De stationair stond dus niet goed waardoor de carb te ver terug kon en geheel dicht kon, daardoor slaat de motor af.
Ik snap dat dit overkomt als dat ik iemand ben die niet weet wat hij doet. Begrijpelijk, zo zou ik ook denken. In dit verhaal is het afstellen van een stationair schroef eigenlijk niet heel belangrijk, maar iets wat pas belangrijk wordt als ik m uiteindelijk weer gestart krijg. (Overigens staat hij nu wel goed denk ik...dus die 1 mm) Voor de beeldvorming, ik was alleen even aan t kijken of hij het deed. Wat ook t geval was even. Blijkbaar stond die schroef toen ook al heel ver teruggedraaid (door vorige eigenaar wellicht zo ingesteld) en dus nooit goed afgesteld. Toen het autootje gewoon even liep heb ik alleen maar paar keer op en neer gereden en verder niks afgesteld, maar voor t gemak toen even daarom stationair op de trim afgesteld. Helaas deed hij het de volgende dag niet meer en toen ben ik pas verder gaan kijken naar de carburateur. Toen viel mij op dat er zoveel speling op de gasschuifzat. Dit bleek dus uiteindelijk vooroorzaakt te worden door dat stationair schroefje die te ver uit stond. Dit schoefje zit in een groefje van die schuif. Te ver teruggedraaid ontstaat er dus ook veel zijdelingse speling. Dit wist ik toen nog niet en was mij in eerste instantie nog niet opgevallen en vandaar die vraag over de speling. Dat gezegd hebbende krijg ik hem nu helemaal niet meer aan de gang en weet ik echt niet wat de reden hiervan is. Gasschuif werkt prima, speling staat op 1mm. Opneemsproeier staat vlak met huis (zoals aangegeven in manual) en ook de hoofdsproeier staat in fabrieksafstelling. Gloeiplug is vervangen voor nieuw. Ik weet echt niet meer wat er nog meer mis kan zijn.
Neem het niet persoonlijk op, maar internet is nu eenmaal geen kristallen bol ;-) Even beginnen bij het begin. je hebt 3 schroeven, en maar 3 namen. LSN, HSN, mengsel. Sommige motoren hebben geen LSN, die andere twee hebben ze ALTIJD. Met die 3 bepaal je de motorloop. Dan heb je de stationairschroef. die doet ook alleen dat, stationair toerental bepalen. Een carb is een grappig ding. ik zit zelf veel met vliegtuigmotoren te rommelen, en dat zit anders dan automotoren.. Maar op veel punten ook niet, is het exact hetzelfde. Stap 1: Plug eruit, motor op zn kop. Zorg dat hij leeg is, een verzopen motor start lastig. Stap 2: Tanken. Stap 3: vinger op de uitlaat, starten. let op, de plug zit er nog niet in hier.. Wat is hiervan het doel? als je na een tijdje starten geen "wolk"brandstof uit dat gat ziet komen, krijgt hij geen brandstof. reden mag jij opzoeken. In principe moet je vinger precies nat worden als je deze boven het gat houdt. niet in het gat, doet zeer. compressie en zo. Stap 4: je had een wolk of natte vinger. goede, liefst nieuwe, gloeiplug opzoeken. is deze nat vanwege verzuipen, even op de glowdriver zetten en zichzelf schoon laten branden. indraaien een vers (!!!!!!!!!!!!!!) opgeladen glowdriver erop. gas dicht. starten. Hij zou wat klappen moeten geven... Stap 5: hij doet niets. plug eruit, kijken of hij heel nat, of juist droog is. nat: hij krijgt teveel brandstof, en verzuipt zichzelf. stationairschroef wat terug (dus gas wat verder dicht stationair) of hoofdnaald tikkie dicht. droog: hij krijgt te weinig.. HSN wat open. en vanaf daar proberen.. kijk naar die plug.. die zegt vrij veel. Eenmaal gestart en lopen, kun je verder gaan hobbyen.