Hallo, Ik heb een Kalt Space Baron / Enforcer ZR opgekocht voor onderdelen. Hier zat een FP-G153BB gyro in. Puur uit nieuwsgierigheid, hoe waren de ervaringen met deze gyro? Mvg, Peter
De ervaringen zijn goed te noemen voor die tijd. Ze werden gebruikt door DE f3c piloten van die tijd.(dus top range) Door de tol-motor vebruiken ze veel meer stroom dan de huidige gyro`s. puur een gyro......gèèn heading hold of andere moderne snufjes. Ik zelf heb er ook nog een liggen. (buiten gebruik) En ik denk dat ie nog steeds kan voldoen in een scale, met een groot accupakket. ben je opzoek naar manual? copie.....kan gemaakt worden. Mvg Richard
Hoi Richard, bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik een manual op het net heb gevonden. Misschien dat ik de gyro voor de gein een keer uit ga proberen. Ik snap dat de tol meer stroom vreet, maar wat voor accupakket moet ik dan aan denken? Manual schrijft 4,8V voor maar wat voor capaciteit? Mvg, Peter
Ik weet niet beter, dan dat deze gyro op 4 cellen gebruikt moet worden (de tolmotor kan mogelijk kapot gaan). Indertijd gebruikte ik gewoon een 500 mAh pakketje separaat voor de tol, voldoende voor 3 uur tollen.... Tolletje zou ongeveer 120 mA moeten trekken, zo uit het losse geheugen. Was voor zijn tijd de beste gyro die je kon kopen: kogelgelagers, en via de zender "instelbaar" (twee settings op het potmeterkastje, die je via de zender kon selecteren)
Geweldige Nostalgie.....Veel mee gevlogen destijds en 1 van de beste tol gyro's Ik gebruikte 1accu 1 voor de ontvanger 4,8V en tol van 1000Mah (aanbeveling van Robbe) je kon 2 accu's aansluiten en via de zender instellen....Geweldig apparaat......waar is de tijd gebleven
Op de batt aansluiting kan je een 5 cell battery aansluiten, dan gebrukt de gyro zijn eigen spanningsstabilizator. Geeft een stabielere voeding, en beter resultaat. Ik heb in plaats van 1 grote 4 cell, een kleinere 4 en een losse 5, raakt de accu voor de besturing niet leeg door de gyro
Ik heb hem overgenomen met een Vario Skyfox. Daar heeft ie altijd in gezeten, en het is de bedoeling dat die er ook weer mee gaat vliegen, moet de kap nog restaureren, en afstellen. Groeten Arie Deze is het http://www.modelbouwforum.nl/threads/vario-kobold-of-skyfox.226192/
Oh ja dom van me dat draadje ben ik aan het volgen. Heb je nog iets gedaan om de gyro op te knappen en te testen want hij ziet er zo nieuw en schoon uit. Mooi trouwens wat je met die Vario hebt gedaan tot nu toe.
Alleen met een doekje afgedaan. Het cellofaantje van nieuw zat er nog op! En even in het doosje gekeken, dat zag er goed uit. Ik heb geen enkel idee over de herkomst en gebruikstijd verder. Denk dat die lang stil gestaan heeft. Ik ben zelf ook met een tol gyro begonnen, vandaar dat ik het met deze ook gewoon wil proberen. Alleen is tijd een beperkende factor Groeten Arie
Inderdaad, je kunt er niet de vinger op leggen, maar "het gevoel" is tegenwoordig in vergelijking met vroeger toch wat anders, tenminste, zo ervaar ik dat. Is moeilijk uit te leggen, maar bij deze gyro kun je bijvoorbeeld zeggen dat de mechanische dingen die je al kent (het aansturen van de heckrotor) eerst stukje bij beetje wordt geholpen of overgenomen door de techniek (het gyro-systeem op zich), wat dan zelf op zijn beurt weer langzaam verbeterd wordt (kogellagers in de tol, gevoeligheid instelbaar vanaf de zender, enz), ontwikkelingen allemaal met de menselijke maat, en (dus) goed bij te benen. Terwijl tegenwoordig de automatisering zo ver is gevorderd dat bijvoorbeeld een totaal onvliegbaar ding als een drone voor een paar kwartjes te kopen is, waarna iedereen er mee weg kan vliegen, en dat ook nog zonder het minste benul van wat er nu eigenlijk allemaal gebeurd in die printplaat tijdens het gebruik.
Ik snap wat je bedoel......Ik heb jaren met zo'n tolgyro gevlogen en daarna de Piezo whahah wat een verschil...en tegenwoordig......ja FBL controller met rescue functie die ook nog autonoom kunnen vliegen e.d. Waar is de tijd gebleven en Ja het gaat snel met de ontwikkelingen....
Door twee accu's i.p.v. één enkele grote te gebruiken, verdubbelt m.i. de kans op accu-problemen op de staartrotorfunctie. Mijn collega's vlogen (toen) met een enkele accu, 1200mAh.
Toevallig vorige week een oude Vario heli met orca romp, na meer dan 15 jaar tot leven gewekt. Hierin zit ook deze gyro, werkte prima op de ontvangeraccu, 4,8 volt 2000mah.